Ärsyttävimmät lohduttelu sanat?
Mikä on ärsyttävintä kuulla toiselta lohdtukseksi? Mua ärsyttää ainakin klisee "Asioilla on tapana järjestyä" Tuo on sellainen mikä heitetään kun ei tiedä mitä sanoa ja alkaa ainakin itseeni vaan vituttamaan enempi. :D Myös läheisen kuoltua "otan osaa" on jotenkin tylyn kuuloista. Tiedän että esim puolitutun on vaikee oikeastaan muuta sanoa mutta silti.
Kommentit (54)
Mikään lohduttelu ei minua ärsytä, on ihana jos joku edes yrittää lohduttaa.
Enemmän ärsyttää sellainen, että koko asia ohitetaan nopeasti, esim. tokaisten jotain "voi harmi!" ja vaihtaen puheenaihetta.
Mitä pitäisi sanoa, jos ei otan osaa? Etenkin jos ei edes tuntenut vainajaa...
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 01:53"]"Mä voin vaan kuvitella, miltä susta tuntuu." Useimmiten tulee vaan sellanen fiilis että njaah enpä usko
[/quote]
Minusta tämän on vain tarkoitus ilmaista, että lohduttaja ymmärtää, että on rankkaa ja tuntuu pahalta. Sellainen myötätunnon osoitus.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 01:53"]
"Mä voin vaan kuvitella, miltä susta tuntuu." Useimmiten tulee vaan sellanen fiilis että njaah enpä usko
[/quote]
Itseasiassa tuo on varmaan useimmiten ihan totta, anna kun selitän: ihmiset eivät osaa täysin samaistua kaikkiin tilainteisiin mitä muut ovat käyneet läpi ja itsekin tietävät että eivät voi edes teeskennellä tietävänsä tarkalleen miltä kyseisestä ihmisestä mahtaa tuntua, jolloin he sanovat että he eivät voi tietää miltä sinusta tuntuu, jolloin he voivat vain kuvitella miltä se voisi tuntua. Se on vain rehellisyyttä.
"Tiedän miltä susta tuntuu"
"Kyllä sä tän yli pääset. Löydät vielä jonkun toisen"
"Aika parantaa haavat"
"Voisi ne asiat olla huonomminkin"
Ärsyttävää on, jos sen kuulee, ettei henkilö aidosti tarkoita niitä sanomiansa sanoja. Oli miten kauniita sanoja ja viisaita oivalluksia hyvänsä, mutta jos se aito myötätunto puuttuu, ne ovat yhtä tyhjän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:08"]
Ap, mikä mättää? Mikset usko, että ihmiset haluaa auttaa?
[/quote]
No koska välillä vaan tuntuu ettei ketään kiinnosta kunhan ei käy omalle kohdalle. Perheenjäsenet on oikeastaan ainoita jotka välittää oikeesti. Tämän oon oppinut :)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:12"]Aika parantaa haavat.
Ei, ei paranna.
[/quote]
Parantaahan.
Otan osaa. Alkoi tulla äkkiä korvista ulos, kun faija kuoli. Ymmärän, että se on helppo sanoa, kun ei tiedä mitä sanoa.. silti ärsyttää.
Itse käytän ärsytykseen saakka, "aika parantaa haavat" Vaikka se on totta, niin eihän se sillä hetkellä varmasti lohduta suurinta osaa.. Pitää kehitellä jotain uutta sanottavaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:08"]
Ap, mikä mättää? Mikset usko, että ihmiset haluaa auttaa?
[/quote]
No koska välillä vaan tuntuu ettei ketään kiinnosta kunhan ei käy omalle kohdalle. Perheenjäsenet on oikeastaan ainoita jotka välittää oikeesti. Tämän oon oppinut :)
[/quote]
Mulla sama fiilis. Tai olen huomannut tämän kesän aikana, miten ns kaverit ovat tavotettavissa vaan silloin kun he tarvitsevat jotain, mutta kun tarvitsisin heitä, ei kukaan vastaa viesteihin eikä puheluihin.
Olen taistellut tietäni masennuksen läpi, eikä kukaan näistä "kavereista" edes ole kysynyt, mitä mulle kuuluu, miten mulla menee.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:08"] Ap, mikä mättää? Mikset usko, että ihmiset haluaa auttaa? [/quote]
No koska välillä vaan tuntuu ettei ketään kiinnosta kunhan ei käy omalle kohdalle. Perheenjäsenet on oikeastaan ainoita jotka välittää oikeesti. Tämän oon oppinut :) [/quote] Mulla sama fiilis. Tai olen huomannut tämän kesän aikana, miten ns kaverit ovat tavotettavissa vaan silloin kun he tarvitsevat jotain, mutta kun tarvitsisin heitä, ei kukaan vastaa viesteihin eikä puheluihin. Olen taistellut tietäni masennuksen läpi, eikä kukaan näistä "kavereista" edes ole kysynyt, mitä mulle kuuluu, miten mulla menee.
[/quote]
Miten sulla menee? minä kysyn ja välitän. <3
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:25"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:08"] Ap, mikä mättää? Mikset usko, että ihmiset haluaa auttaa? [/quote]
No koska välillä vaan tuntuu ettei ketään kiinnosta kunhan ei käy omalle kohdalle. Perheenjäsenet on oikeastaan ainoita jotka välittää oikeesti. Tämän oon oppinut :) [/quote] Mulla sama fiilis. Tai olen huomannut tämän kesän aikana, miten ns kaverit ovat tavotettavissa vaan silloin kun he tarvitsevat jotain, mutta kun tarvitsisin heitä, ei kukaan vastaa viesteihin eikä puheluihin. Olen taistellut tietäni masennuksen läpi, eikä kukaan näistä "kavereista" edes ole kysynyt, mitä mulle kuuluu, miten mulla menee.
[/quote]
Miten sulla menee? minä kysyn ja välitän. <3
[/quote]
Ihana sinä, piristit yötäni. Tässä valvon kun en nukutuksi saa, aamulla lääkäriaika onneksi. Terapiaan meno on viikon kohokohta. Kaiken kurjuuden keskellä jaksan silti odottaa sitä parempaa huomista, paljon iloa olen saanut myös täältä av:lta. On aina seuraa, jos (ja kun) valvon aamuun asti joka yö. Huomenna pitäisi saada masennuslääkkeet.
"Mä voin vaan kuvitella, miltä susta tuntuu." Useimmiten tulee vaan sellanen fiilis että njaah enpä usko