On uusi normaali, että vanhemmat haluavat lapsensa varhaiskasvattamoihin.
Vaikka olisivat itse kotona, esim. vanhempainvapailla.
Kommentit (70)
Sääliksi käy kyllä niitä pieniä, jotka vanhempansa dumbbaa vieraisiin käsiin "varhaiskasvamaan" 😭 oikeus omaan äitiin ja isään pitäisi kyllä olla ensisijainen!!
Toivottavasti en nyt paljasta itseäni... Mutta tätä oon omassa päässäni ihmetellyt. Mulla useampikin ystävä, jotka lapsenhoitovapaalla, esikoiset laitettu päiväkotiin ja vauvan kanssa sitten käydään milloin kuntosaleilla tai kahviloissa. Kaiken huippu oli, kun yksi vei vauvankin vielä hoitoon anoppinsa luo, että pääsi kauneushoitolaan. Ja nää mun ystävät siis ihan parisuhteessa, että myös isät mukana kuvioissa. Mä itsekin harrastan ja tykkään kaikesta hemmottelusta, mut jotenkin.. jos mulla olis lapsia ei sydän antais myöden viedä niitä harvase päivä muualle hoitoon, jotta pääsisin toteuttamaan itseäni..
Kasvatusvastuun ulkoistaminen, sehän se on ollut nouseva trendi jo pitkään. Koulumaailmassa näkynyt jo pitkään.. Vanhempien pitäisi kyllä herätä ottamaan se vastuu, joka heille vanhempana kuuluu, ja toimimaan sen mukaisesti!
Kyllä. Meillä tehtiin näin molempien lasten kanssa. Sekä vanhemmat että lapset olivat tyytyväisiä ratkaisuun. Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja laadukas varhaiskasvatus ovat arvokkaita ja hienoja asioita Suomessa.
En vie lapsiani hoitoon, kun ei niitä ole, mutta kovin oudolta tuntuisi, jos suomalaiset lapset pidettäisiin neljän seinän sisällä, muista eristettynä ja pois ikäistensä seurasta ja leikeistä.
Tiedätkö ap. Ranskassa pakollinen "koulu" alkaa 3v ja monessa muussa maassa 4v ja on samantekevää, onko vanhemmat kotona vai ei.
Pitäähän nyt mammankin saada huilata päivät, ja käydä salilla pumppaamassa pakaroitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusvastuun ulkoistaminen, sehän se on ollut nouseva trendi jo pitkään. Koulumaailmassa näkynyt jo pitkään.. Vanhempien pitäisi kyllä herätä ottamaan se vastuu, joka heille vanhempana kuuluu, ja toimimaan sen mukaisesti!
Mikä tekee juuri suomalaisesta lapsesta niin erityisen, että hän tarvitsee vanhempiensa hoitoa mahdollisimman kauan kotona, kun lapsella ei ole sisaruksia tai korkeintaan yksi.
Ja miten tämä näkyy lapsen kehityksessä, terveydessä ja hyvinvoinnissa.
Muualla lapsi viedään hoitoon 3-6 kk iässä ja pakollinen koulukin alkaa 3v.
Suomen maailmankuulut Pisa-tulokset ovat siltä sukupolvelta, jota ei vielä sullomalla sullottu näihin kasvattamoihin. Palvelun käytön kasvun kanssa lähti käskynkkää myös Pisa-tulokset horjumaan. Ihan mielenkiinnolla kyllä seuraan, miten käy tämän ulkoistetun sukupolven... Minusta ei missään nimessä pitäisi ottaa mallia mistään pikkulasten kouluista maailmalla, vaan antaa lapsille mahdollisuus vaateettomaan, kiireettömään ja vanhemman läsnäolevaan lapsuuteen niin pitkään kuin mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen itse alalla ja kyllä, tämä on jo arkipäivää. Tuntuu ristiriitaiselta työssä lohduttaa "vieraana" ihmisenä pientä ihmistä, joka ikävöi omaa vanhempaan, jonka tietää olevan kotona. En ole yhtään varma, onko kehityksen suunta oikea. Lapsen etua se ei ainakaan aina palvele.
Pedonsysteemissä vain rahalla on väliä. Siitä lapsesta kasvaa tyhjä hylsy jonka peto kyllä opettaa tavoille.
Koulu, telkkari ja puhelin pitää huolen siitä että lapsesi altistuu mahdollisimman paljon sairaudelle jo nuoresta pitäen. Ei ole mitään mitä ei saisi pienellä lääkityksellä kuntoon, tuossa ota nappi niin jaksat taas käydä töissä. Sun selkänahasta pitää vuolla kultaa niin kauan kuin henki pihisee. Sulle on katottu vanhoille päiville kiva pieni koppi jossa katsoa telkkarista lisää aivomädätystä ja kiva täti tuo nappeja lisää.
Ainiin unohdinko ihanan mansikka kiisselin jota tarjoillaan joka päivä?
Kuka tarvitsee oikeita tunteita ja rakkautta?
Lapset sotkee sisustuksen ja sadekelillä ei kärsitä lähteä ulos. Siksi lapsen kuuluu päästä päiväkotiin, siellä saa elää lapsen lailla.
Minun vanhempi lapsi oli 4-v ja nuorempi 3-v kun aloittivat varhaiskasvatuksen. Se vasta ihmettelyä aiheuttikin. En tiedä enkä ymmärrä mistä muka jäivät paitsi. Molemmat ovat tosi fiksuja ja kovasti saavat opettajilta kehuja.
Tietysti äitien kannattaa jäädä kotiin hoitamaan lastaan, kun Suomessa naiset synnyttävät nykyään 1.3 lasta ja elättää itsensä ja perheensä naapurin Peralla ja Pirkolla. Ja tuet juoksevat ja tietysti jokaiselle lapsella tulee olla oma huone ja merkki haalarit yhteiskunnan piikkiin.
En tiedä miten läsnäoleva vanhempi ap. mahtaa olla, kun hänellä näyttää olevan jonnin joutavaa aikaa surffailla netissä päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen itse alalla ja kyllä, tämä on jo arkipäivää. Tuntuu ristiriitaiselta työssä lohduttaa "vieraana" ihmisenä pientä ihmistä, joka ikävöi omaa vanhempaan, jonka tietää olevan kotona. En ole yhtään varma, onko kehityksen suunta oikea. Lapsen etua se ei ainakaan aina palvele.
Meillä muutamalla tällaisella tapauksella valokuva päikyssä mukana jossa äitin ja/tai iskän kuva. Sitä sitten käydään katsomassa ja silittelemässä. Sydäntä riipaisee.
Vierailija kirjoitti:
Suomen maailmankuulut Pisa-tulokset ovat siltä sukupolvelta, jota ei vielä sullomalla sullottu näihin kasvattamoihin. Palvelun käytön kasvun kanssa lähti käskynkkää myös Pisa-tulokset horjumaan. Ihan mielenkiinnolla kyllä seuraan, miten käy tämän ulkoistetun sukupolven... Minusta ei missään nimessä pitäisi ottaa mallia mistään pikkulasten kouluista maailmalla, vaan antaa lapsille mahdollisuus vaateettomaan, kiireettömään ja vanhemman läsnäolevaan lapsuuteen niin pitkään kuin mahdollista!
Kunnallinen päivähoiito-oikeus tuli v. 1984 eli lähes 40v sitten, jolloin ei edes Pisa-tutkimuksia ollut.
Sitä ennen lapsen meni hoitoon3-6 kk ikäisenä, joka oli äitiysloman pituus, eikä hoitovapaita tunnettu.
Ja myös silloin, vanhempien työssäkäynti oli yleisempää, kun tukia ei maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti äitien kannattaa jäädä kotiin hoitamaan lastaan, kun Suomessa naiset synnyttävät nykyään 1.3 lasta ja elättää itsensä ja perheensä naapurin Peralla ja Pirkolla. Ja tuet juoksevat ja tietysti jokaiselle lapsella tulee olla oma huone ja merkki haalarit yhteiskunnan piikkiin.
En tiedä miten läsnäoleva vanhempi ap. mahtaa olla, kun hänellä näyttää olevan jonnin joutavaa aikaa surffailla netissä päivät pitkät.
Veikkaisin läsnäoloksi tätä.. Ohis
Miten se kellekkää muulle kuuluu tai on pois jos toiset elävät haluamallaan tavalla? Oletko kateellinen kun kenties itse olet lusinut tissi kiinni lapsissa kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen päivähoiito-oikeus tuli v. 1984 eli lähes 40v sitten, jolloin ei edes Pisa-tutkimuksia ollut.
Sitä ennen lapsen meni hoitoon3-6 kk ikäisenä, joka oli äitiysloman pituus, eikä hoitovapaita tunnettu.
Ja myös silloin, vanhempien työssäkäynti oli yleisempää, kun tukia ei maksettu.
Ei voi verrata v. 1984 tilanteeseen. Silloin oli hoitopaikkoja. Varhaiskasvatus tuli vasta v. 2015.
Tottakai lapset viedään päiväkotiin etenkin kun perheessä äiti ja isä käyvät töissä. Päiväkodissa lapsi oppii muutenkin tärkeitä sosiaalisiataitoja ja oppii elämään erilaisten ihmisten kanssa. Ei se tarkoita etteikö vanhemmat lastensa kanssa olisi, vaikka päivisin töissä käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiäkö vanhempien pitäisi olla? Lapset ikävöivät aina vanhempia ja kotia, tiettyyn ikän asti. Ei se silti tarkoita että koti olisi ainoa paikka jossa lapsi tulisi pitää. Itse ainakin olin sisarusteni kanssa päivähoidossa ja hyvin meistä kasvoi tervejärkisiä ihmisiä. En muista yhtäkään tuttavaa tai ystävää joka olisi kotona kökkinyt.
Miksi ei saisi laittaa omaan huoneeseen nukkumaan? Oma turvallinen kotihan se on, missä lapsi silloinkin nukkuu. Vähän kömpelö rinnastus 🤔