Miten voi olla, että me eletään yli varojemme? Bruttotulot 11 000 euroa kuussa, eikä raha riitä.
Ydinperhe, kolme lasta. Lapset kouluikäisiä, ei mene enää päivähoitomaksuja. Vanhempien yhteenlasketut tulot lapsilisineen noin 11 000 euroa kuussa, eli tienataan keskivertoa enemmän.
Asutaan aivan tavallisessa rivitalossa Helsingissä, josta maksettiin 450 000 euroa (aivan tavallinen rivitalon hinta neljällä makuuhuoneella Helsingissä). Asuntolainaa tästä on noin 350 000 euroa. Yhtiövastike on 550 euroa.
Ei tilata lehtiä, ei käydä ravintoloissa, lapsilla aivan tavalliset harrastukset (musiikkiopisto, tanssi).
Ja koko ajan tuntuu siltä, että raha on tiukassa. Rahaa menee säästöön 300 euroa kuussa ja säästötili tyhjenee aina parin vuoden välein, kun tulee joku isompi ja yllättävä meno - pesukone hajoaa tai jotain muuta tällaista.
Halvimmat puhelinliittymät, pakolliset vakuutukset. Ei ole Netflixejä, ei tupakoida, ei matkustella, ei mitään.
Auto on yksityisleasingillä (550 euroa kuussa + bensat), kun ei ole varaa ostaa omaa.
Syödään makaronilaatikkoa ja vaatteita ostetaan alesta, kun edelliset ovat hajonneet. Miten tämä voi olla mahdollista?
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä jää 12 000 brutosta 7900 e/kk, siitä menee 1500 sijoituksiin suoraan, 200e lapsille säästöön, 1500 lainaan, 500 autolainaan, 500 yhtiövastike+vedet, 100 e sähkö, 300e vakuutukset, 40e suoratoistot, 200e harrastukset, 100 e bensat (noin), ruokakauppaan (sis kaiken kotiin hankittavan menee helposti )1500 e kk, joka kuukausi osuu jotain ylimääräistä hankittavaa (vaatteita, jalkineita, harrastusvälineitä, jollain reissua, jotain kotiin, lahjoja tms) 100-600
Sen verran jää kuukausittain sitten vielä yli että matkustus on mahdollista ulkomaille useamman kerran vuodessa ilman että kosketaan säästöihin. Mutta onhan meillä hyvät tulot, sitä en kiellä, mutta helppo ne on myös kuluttaa ilman että on mitään älytöntä koko ajan hankkimassa.
Jäätävän hintaiset vakuutukset jos oikeasti on 300e/kk! Sehän tekee vuodessa 3600e. Vai onko teillä paljon normaalia enemmän vakuutettavaa? Eihän normaalit talo, auto ja henkilövakuutukset tee kuin puolet tuosta.
Meillä on itsellä sairauskuluvakuutukset miehen kanssa jossa vuosi maksut n 900 e , henkivakuutukset 150/e /henki, lasten vakuutukset yhteensä 350e , asunto 220, matkavakuutus en muista, autot n 800 ex 2, tulee n 355e kk. Niin kauan kun on alaikäisiä lapsia maksanne henkivakuutuksia ja omia, minulla on niin suuret riskit sairastua että olisi päätöntä luopua sekä olen lähipiirissä nähnyt mitä on odottaa kivuissa julkista palvelua. Toinen lapsi urheilee sis ulkomaan reissut, se vakuutus maksaa. Autot on uusia joten niissäkin halutaan pitää hyvät vakuutukset. On se kallista, mutta ei uskalla luopuakkaan.
Tuolla 900 eur maksaisi jo monta käyntiä yksityiselle. Sieltä saa sitten lähetteen julkiselle helposti. Noissa on kuitenkin vielä omavastuukin. Sinulla on riski sairastua, mutta et ole sairastunut? Olisit vuosien aikana helposti säästänyt kunnon "sairaskassan". Meillä lopetettiin aikuisten sairaskuluvakuutukset, koska todettiin, että puskurissa on tarpeeksi yksityisellä käyntiin. Tapaturmavakuutus ja henkivakuutus jätettiin (henkivakuutus, koska meillä on asuntolainaa). Autoja on vain yksi, siinä toki täyskasko. Valintoja, valintoja.
Meillä ei ole vakuutukset kuin taloon ja autoon.
Sairaanhoidossa käydään tarvittaessa joko kunnallisella tai yksityisellä puolella. Töiden kautta on myös työterveys käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä jää 12 000 brutosta 7900 e/kk, siitä menee 1500 sijoituksiin suoraan, 200e lapsille säästöön, 1500 lainaan, 500 autolainaan, 500 yhtiövastike+vedet, 100 e sähkö, 300e vakuutukset, 40e suoratoistot, 200e harrastukset, 100 e bensat (noin), ruokakauppaan (sis kaiken kotiin hankittavan menee helposti )1500 e kk, joka kuukausi osuu jotain ylimääräistä hankittavaa (vaatteita, jalkineita, harrastusvälineitä, jollain reissua, jotain kotiin, lahjoja tms) 100-600
Sen verran jää kuukausittain sitten vielä yli että matkustus on mahdollista ulkomaille useamman kerran vuodessa ilman että kosketaan säästöihin. Mutta onhan meillä hyvät tulot, sitä en kiellä, mutta helppo ne on myös kuluttaa ilman että on mitään älytöntä koko ajan hankkimassa.
Jäätävän hintaiset vakuutukset jos oikeasti on 300e/kk! Sehän tekee vuodessa 3600e. Vai onko teillä paljon normaalia enemmän vakuutettavaa? Eihän normaalit talo, auto ja henkilövakuutukset tee kuin puolet tuosta.
Meillä on itsellä sairauskuluvakuutukset miehen kanssa jossa vuosi maksut n 900 e , henkivakuutukset 150/e /henki, lasten vakuutukset yhteensä 350e , asunto 220, matkavakuutus en muista, autot n 800 ex 2, tulee n 355e kk. Niin kauan kun on alaikäisiä lapsia maksanne henkivakuutuksia ja omia, minulla on niin suuret riskit sairastua että olisi päätöntä luopua sekä olen lähipiirissä nähnyt mitä on odottaa kivuissa julkista palvelua. Toinen lapsi urheilee sis ulkomaan reissut, se vakuutus maksaa. Autot on uusia joten niissäkin halutaan pitää hyvät vakuutukset. On se kallista, mutta ei uskalla luopuakkaan.
Onpas törkeän hintaiset sairaskuluvakuutukset ja autovakuutukset. Kannattaisi kilpailuttaa. Oliko tuo sairaskuluvakuutus vielä 900e/henkilö (muuten ei tule kuin alle 300e/kk kuluja, matkavakuutus ei voi kovin paljoa olla)? No, elämä on valintoja. Toiset haluaa rahoittaa vakuutusyhtiötä ja toiset mieluummin laittaa ne rahat säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin pitkästä aikaa toimistolle tapaamaan uusia työkavereita.Käytiin syömässä ihan ok hintaineb 11.90 lounas.Sitten haettiin erikoiskahvi 5,90...Ihan ok sekin joskus.Mutta tuli puheeksi että työkaveri hakee sen kahvin vähintään 3x päivässä.Käytännössä siis menee yli 350e noutokahveihin kuukaudessa!Tuolla jo melkein maksaa sen ap:n auton:)
Meillä on työpaikalla oma ruokala, jossa voi syödä monipuolisen lounaan jälkiruokineen, salaatteineen ja juomineen tuolla erikoiskahvin hinnalla.
-ohis
Lisäyksenä vielä, silti osa pitää työpaikan noin 6 € keittolounasta ja noin 7 € lounasta liian kalliina ja tuo aina eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla 900 eur maksaisi jo monta käyntiä yksityiselle. Sieltä saa sitten lähetteen julkiselle helposti. Noissa on kuitenkin vielä omavastuukin. Sinulla on riski sairastua, mutta et ole sairastunut? Olisit vuosien aikana helposti säästänyt kunnon "sairaskassan". Meillä lopetettiin aikuisten sairaskuluvakuutukset, koska todettiin, että puskurissa on tarpeeksi yksityisellä käyntiin. Tapaturmavakuutus ja henkivakuutus jätettiin (henkivakuutus, koska meillä on asuntolainaa). Autoja on vain yksi, siinä toki täyskasko. Valintoja, valintoja.
Jep, minä laskin että ollaan säästetty monta tonnia nyt sillä, ettei lapsilla ole kuin tapaturmavakuutukset. Ovat 4v ja 7v ja ikinä ei ole mennyt vuodessa rahaa niin paljon että olisi mennyt edes vakuutuksen omavastuu yli. Nuorempi on sairastellut melko paljon ja on atoopikko, mutta julkisella hoito ei maksa mitään ja tarvittaessa on päästy aina hoitoon. Säästetyillä rahoilla kustantaisi helposti ihan useammankin yksityislääkärikäynnin jos tulisi tarvis.
Vierailija kirjoitti:
No samaapa olen miettinyt, vaikka elän yksin. Bruttotulot on noin 5000 euroa mutta mitään ei jää säästöön vaikka asun yksiössä... Progressiivinen verotus ja järkyttävät asuntojen hinnat, eihän siitä palkasta lopulta jää juuri mitään käteen tässä tuloluokassa ja mutta teillä sentään suht halpa asunto. Lasten kulut on varmaan yksi iso selitys. En kyllä ymmärrä miten itselläni olisi varaa lapsia elättää.
Kannattaa laittaa kulutus suurennuslasin alle. Ellet toki maksa ihan hillittömiä lainanlyhennyksiä. Itse säästin 3200€/kk bruttotuloista 10 000 € vuodessa. Kyllähän se päättävästä mieltä vaati, mutta ei lopulta ollut edes vaikeaa. Siis ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin pitkästä aikaa toimistolle tapaamaan uusia työkavereita.Käytiin syömässä ihan ok hintaineb 11.90 lounas.Sitten haettiin erikoiskahvi 5,90...Ihan ok sekin joskus.Mutta tuli puheeksi että työkaveri hakee sen kahvin vähintään 3x päivässä.Käytännössä siis menee yli 350e noutokahveihin kuukaudessa!Tuolla jo melkein maksaa sen ap:n auton:)
Meillä on työpaikalla oma ruokala, jossa voi syödä monipuolisen lounaan jälkiruokineen, salaatteineen ja juomineen tuolla erikoiskahvin hinnalla.
-ohisLisäyksenä vielä, silti osa pitää työpaikan noin 6 € keittolounasta ja noin 7 € lounasta liian kalliina ja tuo aina eväät.
Kyllä,mutta nuo ei maistu noille hifistelijöille.Mikäs siinä,valintojahan nuo on . Mutta turha ihmetellä kun +5000e palkasta ei jää mitään käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joka kuukausi pakko järjestää hautajaiset. Voisiko niistä tinkiä?
Tosi paljon teillä on kuolemaa. Surullista. Hautajaiskukaksi on aivan supermodernia viedä yksi kukka.
En kyllä usko että niitä hautajaisia voisi noin paljon olla.
Jos vie perinteisen kukkavihkon, niin silloin kannattaa kysyä, mikä olisi edullinen kukka nyt ja valita kukkansa sen mukaan. Jotkut voivat olla tosi kalliita etenkin tiettyyn vuodenaikaan. Voi myös miettiä, voiko vihkon korvata hautajaiskimpulla tai yksitäisellä kukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ehkä tehnyt budjetit, mutta ap ei halua syystä tai toisesta pysyä siinä budejtissa. Jos kerran on exelit tehtynä ja jokainen maksettu kahvikuppikin sinne merkattuna, kuten pitäisi, pitäisi olla hyvin helppoa katsoa mihin turhaan sitä rahaa menee. Jos kerran pakollisten kulujen, joihin sisältyy jo se ruoka, jää 1600 euroa, niin säästökohteita on pilvin pimein siellä exelissä.
Toki on mahdollista, että ap perheineen ei vaan hallitse rahan käyttöä, eikä ymmärrä miten sitä kulutusexeliä tai budjetteja käytetään.
Tiedän sentilleen, mihin rahat kuluvat. En sitä ihmettele. Ihmettelen sitä, ettei mihinkään muuhun ole varaa kuin perusarkeen. Vaikka muilla on.
En oikeasti löydä järkeviä säästökohteita, kun peruselämiseen näyttää menevän kaikki rahat. En voi olla ostamatta lääkkeitä tai vaatteita.
ap
Musta tuntuu, että olet vaan t y h m ä. Vituttaa kun itse tienaa vajaan neljäsosan tuosta ja sun kaltaiset prinsessat kahta kättä heilutellen vaan ihmettelee et "mIhIn NäÄ mEnI?!??! sIiS kYl Mä TiEdÄn MiHiN mUn RaHaT mEnEe!!"
V a m m a s e t.
Olisit kiitollinen, mun palkasta menee melkein puolet veroihin.
ap
On se kyllä nykymeininki rankkaa kun 7200 e maksava pesukonekin hajoaa parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohisLisäyksenä vielä, silti osa pitää työpaikan noin 6 € keittolounasta ja noin 7 € lounasta liian kalliina ja tuo aina eväät.
No en kyllä mistään keittolounaasta 6:tta euroa maksaisi. Tuolla hintaa saa jo kunnon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ehkä tehnyt budjetit, mutta ap ei halua syystä tai toisesta pysyä siinä budejtissa. Jos kerran on exelit tehtynä ja jokainen maksettu kahvikuppikin sinne merkattuna, kuten pitäisi, pitäisi olla hyvin helppoa katsoa mihin turhaan sitä rahaa menee. Jos kerran pakollisten kulujen, joihin sisältyy jo se ruoka, jää 1600 euroa, niin säästökohteita on pilvin pimein siellä exelissä.
Toki on mahdollista, että ap perheineen ei vaan hallitse rahan käyttöä, eikä ymmärrä miten sitä kulutusexeliä tai budjetteja käytetään.
Tiedän sentilleen, mihin rahat kuluvat. En sitä ihmettele. Ihmettelen sitä, ettei mihinkään muuhun ole varaa kuin perusarkeen. Vaikka muilla on.
En oikeasti löydä järkeviä säästökohteita, kun peruselämiseen näyttää menevän kaikki rahat. En voi olla ostamatta lääkkeitä tai vaatteita.
ap
Musta tuntuu, että olet vaan t y h m ä. Vituttaa kun itse tienaa vajaan neljäsosan tuosta ja sun kaltaiset prinsessat kahta kättä heilutellen vaan ihmettelee et "mIhIn NäÄ mEnI?!??! sIiS kYl Mä TiEdÄn MiHiN mUn RaHaT mEnEe!!"
V a m m a s e t.
Olisit kiitollinen, mun palkasta menee melkein puolet veroihin.
ap
Ihan sama. Ihmisillä jotka eivät osaa käyttää rahaa, ei pitäisi olla tuollaiset tulot.
Itse tienaan pienen eläkeen, 1100 euroa netto .Siitä säästän joka kk 100 euroa. Riippuu miten elää. Minulla on auto mutta nyt on raja rikottu.Pakko myydä auto ,vaikka ei todellakaan tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausibudjetti:
Asuntolaina 1400
Yhtiövastike 550
Sähkö (siirto ja käyttö yhteensä) n. 65Netti 30
Koko perheen puhelinlaskut 125
Koko perheen matkaliput 210
Hesari 20
Vakuutukset (koti+auto+henkilövakuutukset) 85
Trafi 55
Auton leasing 550
Bensat 200 (paitsi että kohta varmaan 300..)
Musiikkiopisto 65
Tanssitunnit 140
Kuntosali (minä ja mies yhteensä) 40
Säästötilille 300
Yhteensä säännölliset menot n. 3835 euroa tämän listan mukaan.
Nettotulot noin 6600 euroa, eli näiden säännöllisten menojen jälkeen jää noin 2765 euroa. Kuukaudessa on noin 30 päivää, eli päivää kohden on käytettävissä noin 92 euroa. Se on ihan ok, mutta eipä se mihinkään ihmeelliseen riitä. Tuosta rahasta kun pitää ostaa siis ihan kaikki sohvasta talvitakkiin ja teatterilipusta ketsuppiin.
Paljonko teille muille jää käteen kuussa? Mistä me nipistetään, jotta mekin voidaan joskus lähteä vaikka lomalle jonnekin?
ap
No mihin se 92e /päivä menee? Ei joka kuukausi tarvitse sohvia ja talvitakkeja ostella.
Joo aika jännä, kun meillä pätkätyöläisinä ja huomattavasti pienemmällä netolla on varaa ostaa sukset, talvitakit, pesukoneet ja läppärit. Nälässäkään ei tarvi olla ja lomallekin päästään koko porukka. Ap:sta tulee mieleen varakas sukulaiseni, joka aina "valittaa" suureen ääneen, kuinka on niin köyhä, ja kuinka rahaa menee kaikkeen. Hänellä on pakko olla kaikki kalliita statusmerkkituotteita autosta ulkovaatteisiin ja käydä lomalla paikoissa joilla voi somessa brassailla. Voi kuinka rankkaa ja kuluttavaa tuo kulutuselämä, sääliksi käy. Eikun oikeesti, aika surullista, jos arvot on suistuneet imagon vaalimiseen.
Ekaksi laitatte ton auton pois ja ostatte parin tonnin auton. Sitten mies lopettaa niiden 30 euron + juomat lounainen ja lasten vanukkaiden syömisen. Lopuksi käyttö kuukauden kulut läpi ja katsotte, mihin rahat menee.
Kyllä se taitaa niin olla, että joillain rahan kulutus kasvaa sitä mukaa kuin tulotkin. Se elintason ja -kustannusten nousu tapahtuu usein ihan huomaamatta: ostanpa tämän vähän kalliimman juuston (tai jugurtin tai erikoiskahvi jne) nyt kun minulla on varaa siihen, hiljalleen vaatteet vaihtuu kirppisvaatteista ja henkkamaukan alelöydöistä hiljalleen kalliimmiksi ja sitä perustellaan itselleen sillä että kannattaa satsata laatuun, ei enää kelpaakaan se parin tonnin auto vaan otetaankin se kallis leasing, aletaan käydä vähän useammin ulkona syömässä tai ne ruokapaikat vaihtuu Amarillosta vähän kalliimpiin samoin kahvilat, halvan älykännyn tilalle tulee se parempi malli ja kotiin tehdään vähän remppaa kun entinen ei enää miellytä silmää. Kyllä sitä rahaa vaan saa kulumaan kaikkeen pieneen, sinänsä merkityksettömään, mutta joista yhteensä kasvaa yllättävän iso summa. Ja sitten toisaalta tuntuu vaikealta kyllä luopua siitä totutusta tasosta. Kyllä eron huomaa hyvin kun vertaan omaa ostoskäytöstäni yhden parempituloisen ystävän käytökseen, hän on selvästi huolettomampi rahankäyttäjä kuin minä. Ja toisaalta minä olen huolettomampi rahankäyttäjä kuin muutama vuosi sitten pienituloisempana, en olisi silloin voinut ajatella ostavani lapselle vaikkapa 60e kenkiä, nyt ne ei enää tunnu edes kalliille. Erona ap:hen ja tähän ystäväänikin se, että koska minä olen elänyt pienituloisena, tiedostan hyvin ne asiat mihin se raha "häviää" ja tarvittaessa voisi säästää ja että voisin saada enemmän säästöön rahaa jos haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
No samaapa olen miettinyt, vaikka elän yksin. Bruttotulot on noin 5000 euroa mutta mitään ei jää säästöön vaikka asun yksiössä... Progressiivinen verotus ja järkyttävät asuntojen hinnat, eihän siitä palkasta lopulta jää juuri mitään käteen tässä tuloluokassa ja mutta teillä sentään suht halpa asunto. Lasten kulut on varmaan yksi iso selitys. En kyllä ymmärrä miten itselläni olisi varaa lapsia elättää.
Lopettakaa se jauhaminen niistä bruttotuloista. Niillä ei ole mitään merkitystä, muuta kuin joku egon pönkittäminen. Ei ne verot tule poistumaan, eikä ne muutkaan bruttoa leikkaavat maksut. Netto on ainoa millä on väliä kulujen kannalta. Jos niin ärsyttää, niin menkää sellaisiin töihin, missä verot ei vie niin isoa osaa palkasta. Vai olisiko se liian iso kolaus itsetunnolle, kun ei pääsisi vouhottamaan bruttotuloistaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa niin olla, että joillain rahan kulutus kasvaa sitä mukaa kuin tulotkin. Se elintason ja -kustannusten nousu tapahtuu usein ihan huomaamatta: ostanpa tämän vähän kalliimman juuston (tai jugurtin tai erikoiskahvi jne) nyt kun minulla on varaa siihen, hiljalleen vaatteet vaihtuu kirppisvaatteista ja henkkamaukan alelöydöistä hiljalleen kalliimmiksi ja sitä perustellaan itselleen sillä että kannattaa satsata laatuun, ei enää kelpaakaan se parin tonnin auto vaan otetaankin se kallis leasing, aletaan käydä vähän useammin ulkona syömässä tai ne ruokapaikat vaihtuu Amarillosta vähän kalliimpiin samoin kahvilat, halvan älykännyn tilalle tulee se parempi malli ja kotiin tehdään vähän remppaa kun entinen ei enää miellytä silmää. Kyllä sitä rahaa vaan saa kulumaan kaikkeen pieneen, sinänsä merkityksettömään, mutta joista yhteensä kasvaa yllättävän iso summa. Ja sitten toisaalta tuntuu vaikealta kyllä luopua siitä totutusta tasosta. Kyllä eron huomaa hyvin kun vertaan omaa ostoskäytöstäni yhden parempituloisen ystävän käytökseen, hän on selvästi huolettomampi rahankäyttäjä kuin minä. Ja toisaalta minä olen huolettomampi rahankäyttäjä kuin muutama vuosi sitten pienituloisempana, en olisi silloin voinut ajatella ostavani lapselle vaikkapa 60e kenkiä, nyt ne ei enää tunnu edes kalliille. Erona ap:hen ja tähän ystäväänikin se, että koska minä olen elänyt pienituloisena, tiedostan hyvin ne asiat mihin se raha "häviää" ja tarvittaessa voisi säästää ja että voisin saada enemmän säästöön rahaa jos haluaisin.
VMP! Ostan kaikki vaatteet ja kengät käytettynä, koska H&M ja muut halpiskaupat tarjoaa lumppua.
Mutta ruuasta ei perheenä meillä tingitä. Amarillossa on lähtökohtaisesti surkeaa ”ruokaa”, ennemmin einestä. Käyn ravintoloissa, joissa kunnon raaka-aineet eikä oikaista. Lisäksi kaupassa ostan todellakin Valiota, Snellmania ja Atriaa ja kotimaisia vihanneksia ja marjoja. Itseään pitää sen verran kunnioittaa. Ja kyllä, meillä syödään hernekeittoa siinä missä kotimaista riistaa.
Itselläni ei edes opiskelijana riitä melkein vuokrarahat ja opintolaina on kovassa käytössä sitten muihin kasvaviin kuluihin.
Jaa ei tosiaan ap riitä rahat kuussa elämiseen, justiinsa...
-ohis