Nuoren ihmisen hautajaisten järjestäminen, kokemuksia ja neuvoja kaivataan
Hyvän ystäväni lapsi, nuori yläkoululainen, on lähtenyt oman käden kautta. Vanhemmat ovat järkyttyneitä tapahtuneesta ja yhä shokkitilassa, en itsekään oikein voi käsittää tätä vielä. Suostuin kuitenkin ystäväni pyyntöön järjestää hautajaiset, olen myös lapsen kummi. Koitin kysellä hienovaraisesti, minkälaiset hautajaiset he haluaisivat lapselleen, mutta en saanut vastausta mikä on täysin ymmärrettävää.
....
Mistä kannattaisi aloittaa? Poikkeavatko nuorten ihmisten hautajaiset iäkkäämmistä? Tunsin lapsen ja hänen mielenkiinnon kohteensa hyvin, voinko tuoda jonkin näistä esille hautajaisissa? Esim. hän piti eräästä elokuva- ja kirjasarjasta todella paljon, oli ollut monta vuotta suuri fani. Voisinko pyytää kanttoria/urkuria soittamaan ko. elokuvien kauniita soundtrackeja? Kiitos.
Kommentit (2)
Kyllä varmasti ainakin muistotilaisuudessa kanttori voi soittaa elokuvien soundtrack-musiikkia. Joissakin seurakunnissa on aika tiukka linja sen musiikin suhteen, mitä kirkossa/hautajaisissa voi esittää, ja se vaihtelee todella huomattavasti seurakunnittain. Normaalisti ennen hautajaisia keskustellaan papin kanssa, ja silloin voi selvittää perin pohjin tämän musiikkiasiankin.
Eikö yleensäkin hautajaisissa muistella vainajaa, ja niistä pyritään tekemään hänen näköisensä, ja jos tiedetään hänen lempimusiikkinsa, sitä soitetaan. Tai lausutaan vaikka lempiruno.
Aloita hautajaisten järjestäminen samalla tavoin kuin aloittaisit aikuisen ihmisen hautajaisten järjestelyn.
Oliko ollut koulukiusattu? Tuli mieleen tämä sillä koulut on pian alkamassa.
Rankka paikka varmasti vanhemmille ja kaikille hänet tunteneille etenkin läheisille. Kaikesta huolimatta osallistain heitä suunnitteluun vaikka päävastuu olisikin sinulla. Luulen että myöhemmin ovat asiasta tyytyväisiä.
En ole koskaan ollut nuoren hautajaisissa joten en osaa auttaa.
Ajattelen kuitenkin että samaa kaavaa niissä käytetään kuin muissakin hautajaisissa. Jos tiedätte nuoren ystäviä ja kavereita niin heidät voisi kutsua hautajaisiin. Netissä olen nähnyt kuvia nuorten hautajaisista ja niissä on yleensä kavereita ollut.