Lantionpohjan laskeuma ja leikkaushoito
Onko sinulla laskeuma/laskeumia? Millä perustein sait leikkaushoidon? Miten leikkaus tehtiin? Onko auttanut?
Kommentit (14)
Muutama vuosi sitten korjattiin peräsuolen laskeuma julkisella puolella. Sain lähetteen omalta gynekologilta leikkaukseen, kun valitin oireista. Leikkauspäätös tehtiin sairaalan poliklinikalla. Korjattiin kiristämällä omia kudoksia, verkkoa en halunnut. Olen ollut tulokseen tyytyväinen, vaivat katosivat.
Kauanko jonotit leikkausta? Mistä kiristettiin? (En tiedä näistä leikkauksista paljoa) Olitko kipeä pitkään?
Reppana. Halusit koettaa loukata viestilläsi. Mitä tunteita se minussa herättää? -Ei häpeää laskeuman johdosta tai loukkaantumista sinun sanoistasi, vaan myötätuntoa ja sääliä sinua kohtaan. Et selvästikään ole onnellisen ja fiksun ihmisen kombinaatio (oletkohan saanut itse myötuntoa tai pyyteetöntä rakkautta koskan?) Onnellisia ja fiksuja soisin kaikkien ihmisten olevan ja toivotan siis sinullekin parempaa elämää jatkossa, jospa elämä sinunkin polullesi toisi jotain sellaista joka tuota ilkeämielisyyttä hiukan karsisi. Toivottavasti se ei ole mitään liian pahaa.
googlaa rektoseele, kystoseele ja enteroseele, löytyy kaikkea kuvista artikkeleihin.
multa kolmikymppisenä joitain vuosia sitten leikattu rekto- ja kystoseele. näillä näkymin näyttää kystoseele uusivan ja ei kestänyt montaa vuotta. sidekudostyyppini on heikkoa, perheessä sekä tyriä että laskeumaa joten ei ollut yllätys tämä vaiva.. huvittaa nuo lapselliset löysätoosakommentit,, ei jaksa edes kommentoida kovin pitkästi, mutta kannattaa heilläkin tutustua faktoihin ja kasvaa aikuiseksi..
leikkaukseen kannattaa hakeutua jos vaivasta on haittaa, eli pullistuu ulos, tulee vti usein, ei pysty ulostamaan kunnolla, virtsa karkaa liian helposti jne mikä nyt yleensä haittaa arkielämää. leikkaukseen on tietyt kriteerit, esim täytyy ensin varmistaa lihaskunto fysioterapeutin ohjaamilla liikkeillä, ja käydä lantionpohjan kuntoutukseen erikoistuneella fyssärilla vaikka naistenpolilla, sitten kun lihaspuoli on varmasti kunnossa ja mitattu, ja vaivat ei parane/helpotu, pääsee leikkausjonoon. täällä helsingissa taitaa usein olla puolivuotta jumppaa ja puolivuotta jonoa leikkaukseen, itsellä meni sillä kaavalla ja nyt alan syksyllä taas odottaa leikkaukseen.. kannattaa ja helpottaa elämää. pullistumien kanssa ei ole kiva elää, mieluummin kunnon leikkaus, ovat taitavia nykyään kun pääsee niihin erikoistuneelle..
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:46"]Reppana. Halusit koettaa loukata viestilläsi. Mitä tunteita se minussa herättää? -Ei häpeää laskeuman johdosta tai loukkaantumista sinun sanoistasi, vaan myötätuntoa ja sääliä sinua kohtaan. Et selvästikään ole onnellisen ja fiksun ihmisen kombinaatio (oletkohan saanut itse myötuntoa tai pyyteetöntä rakkautta koskan?) Onnellisia ja fiksuja soisin kaikkien ihmisten olevan ja toivotan siis sinullekin parempaa elämää jatkossa, jospa elämä sinunkin polullesi toisi jotain sellaista joka tuota ilkeämielisyyttä hiukan karsisi. Toivottavasti se ei ole mitään liian pahaa.
[/quote]
Siis mitä ?
8, kuukkeloin. Löyty hyviä kuvia! Kiitoa! Mulla on luultavasti ainakin tuo kystoseele.
Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Kuinka pahoja pitää oireiden olla että leikkaukseen pääsee?
Minulla on rectoselen oireet useita vuosia.
Kävin yksityisellä gynellä, jolta sain lähetteen keskussairaalaan arvioon.
Siellä gynekologi totesi leikkaustarpeen eikä onneksi kyseenalaistanut tai vähätellyt oireitani.
Rectoselen selkein oire on ulosteen kertyminen emättimen puolelle pussiin, josta se täytyy sormella pökätä ulos.
Pussi löytyi myös tuseerausessa.
Kohdun laskeumaa hän arvioi sillä perusteella, miten kaukana kohdun suu on emättimen aukosta selällä maatessa.
Itsellä oli kuulemma 3cm päässä, joten on laskeutunut, mutta ehkä ei tarpeeksi leikkaukseen.
Uusi arvio tehdään ennen toimenpidettä noin puolen vuoden päästä, joilloin pitäisi tietää haluaako kohdun poiston samalla.
Virtsarakon laskeumaa ei ole, kun ei ole virtsankarkailua.
Täällä ei ohjattu fysioterapiaan.
Kuulemma valitettavasti mitä nuorempana tehdään eka leikkaus niin sitä useampi niitä on jatkossa tiedossa.
Toki nämä ovat vain yhden gynekologin kommentteja minun tapauksessani.
" On myös kuvattu tapaus, jossa repeämän ja suolen esiinluiskahtamisen aiheutti ulkoinen imu. Kyseessä oli 70-vuotias ylipainoinen nainen, joka matkusti laivalla. Hän käytti alipaine-WC:tä. Istuessaan WC-tuolissa hän samalla huuhteli sen, jolloin voimakas imu veti toista metriä ohutsuolta ja vatsapaitaa ulos (Wynne 1987)."
Aion varata ajan gynekologille. 12 vuotta sitten kuopuksen synnyttyä sanoivat että on alkava kohdunpohjan laskeuma. Kuulemma kaksi isoa lasta syöksysynnytyksellä riittää laskeumaan...
Tätänykyä pissa lirahtaa housuun jos rakossa on yhtään virtsaa ja vähänkään hypähtää/aivastaa/yskii.
Lantionpohjan jumppaa oon tehny aina. Ei auta.