Kelan tukema psykoterapia ei ole julkista terveydenhuoltoa
Kela voi tukea YKSITYISTÄ psykoterapiaa. Kela ei kuitenkaan maksa psykoterapiaa kokonaan vaan esim yli 25-vuotiaalle voi jäädä omavastuuksi helpostikin yli parisataa euroa. Kelan tukema psykoterapia ei ole julkista terveydenhuoltoa niinkuin jotkut luulevat vaan yksityissektorin palvelu, johon kaikilla ei ole varaa edes Kelan tukemisen jälkeen. Aikuinen yli 25-v voi saada minimissään 37 euroa korvausta ja minimikorvaukset psykoterapeuteilla liikkuvat siinä noin 70 eurossa. eli jäisi omavastuuksi 33 euroa per kerta! Jos kertoja on viikossa kaksi, niinkuin vaikeissa tapauksissa usein on, tekee se jo viikossa 66 euroa ja kuukaudessa 264 euroa. Ei ole siis halpaa lystiä. Julkiselta puolelta ei aikuiset saa käytännössä psykoterapiaa vaan sairaanhoitajan kanssa jutustelua. Tämä ei ole psykoterapiaa jota voivat antaa vain psykoterapeutit.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:19"]Psykiatrian poliklinikalla. Olen käynyt 2 vuotta kerran viikossa/joka toinen viikko (riippuen tilanteesta), aina 1,5 tuntia kerrallaan.
[/quote]
Siis tämän antajan ammattinimike.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:23"]Traumapsykoterapeutti.
[/quote]
Ok
Halvemmalla pääsee kun liittyy johonkin uskontoon. Hyöty on myös samaa luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:19"]
Psykiatrian poliklinikalla. Olen käynyt 2 vuotta kerran viikossa/joka toinen viikko (riippuen tilanteesta), aina 1,5 tuntia kerrallaan.
[/quote]
Psykoterapiassa käydään 1-3 krt viikossa. Tuo tiheys ei ole ominaista psykoterapialle. Lisäksi oletko varm että tuo "terapeuttisi" on psykoterapeutti eikä vain sairaanhoitaja?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:19"]
Psykiatrian poliklinikalla. Olen käynyt 2 vuotta kerran viikossa/joka toinen viikko (riippuen tilanteesta), aina 1,5 tuntia kerrallaan.
[/quote]
Psykoterapiassa käydään 1-3 krt viikossa. Tuo tiheys ei ole ominaista psykoterapialle. Lisäksi oletko varm että tuo "terapeuttisi" on psykoterapeutti eikä vain sairaanhoitaja?
[/quote]
"Yksi aika" on 45 minuuttia. Minulla on siis "kaksi aikaa" aina peräkkäin. Tämä järjestely tehtiin terapeutin kanssa tultuamme siihen tulokseen, että minun tapauksessani se on parempi noin. Alussa oli noita 45 min. aikoja 1-2 krt viikossa.
Kyllä, olen varma terapeuttini koulutustaustasta. Olen hyvin tietoinen että aika usein esim. psyk.polilla keskusteluapua antavat psyk.sh:t, joilla on joitakin lisäkoulutuksia terapia-asioihin.