Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelan tukema psykoterapia ei ole julkista terveydenhuoltoa

Vierailija
09.08.2015 |

Kela voi tukea YKSITYISTÄ psykoterapiaa. Kela ei kuitenkaan maksa psykoterapiaa kokonaan vaan esim yli 25-vuotiaalle voi jäädä omavastuuksi helpostikin yli parisataa euroa. Kelan tukema psykoterapia ei ole julkista terveydenhuoltoa niinkuin jotkut luulevat vaan yksityissektorin palvelu, johon kaikilla ei ole varaa edes Kelan tukemisen jälkeen. Aikuinen yli 25-v voi saada minimissään 37 euroa korvausta ja minimikorvaukset psykoterapeuteilla liikkuvat siinä noin 70 eurossa. eli jäisi omavastuuksi 33 euroa per kerta! Jos kertoja on viikossa kaksi, niinkuin vaikeissa tapauksissa usein on, tekee se jo viikossa 66 euroa ja kuukaudessa 264 euroa. Ei ole siis halpaa lystiä. Julkiselta puolelta ei aikuiset saa käytännössä psykoterapiaa vaan sairaanhoitajan kanssa jutustelua. Tämä ei ole psykoterapiaa jota voivat antaa vain psykoterapeutit.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep?Tiedossa on.Ja kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentava totuus.

Vierailija
4/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären psykoterapian omavastuu 25€/kerta tapaamisia kerran viikossa. Saa kuntoutusrahaa ja siitä maksetaan terapiat. On alle 25.

Olisiko mahdollista saada soskusta tukea terapiamaksuihin? Onko asiaa selvitetty?

Vierailija
5/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sossu vois ehkä tukea jos siis kyseessä tukien varassa oleva.Itse en tosin työttömänä saanut sossusta mitään kaksi kertaa vkossa tapahtuvaan terapiaan,jonka kesto oli 3 vuotta.Ajattelin kyllä yhteiskuntahan tuki jo sitä.

Vierailija
6/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuhan nuo maksaa, jos rahat eivät muuten riitä. Jos taas tuloja on yli sossuminimien, mikä ongelma on maksaa itse? En ymmärrä teitä saatanan ruikuttajia.

Itse olen maksanut 750/kk terapiasta, pienistä tuloista. Nykyään käyn ilmaiseksi julkisella. Terapiassa.

Vierailija
7/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on pointti?Ei kukaan kait kuvittele,että terapia on ilmainen?

Vierailija
8/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun terapia ON ilmainen. Ja niin pitäisi olla muidenkin, etenkin heidän joiden terapian taustalla on muutakin kuin naapuririita puun paikasta.

Vierailija
9/27 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ilmainen psykoterapia 5x viikossa, mutta pitää olla todella sairas, että kela korvaa terapian kokonaan.

Vierailija
10/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:38"]

Sossuhan nuo maksaa, jos rahat eivät muuten riitä. Jos taas tuloja on yli sossuminimien, mikä ongelma on maksaa itse? En ymmärrä teitä saatanan ruikuttajia. Itse olen maksanut 750/kk terapiasta, pienistä tuloista. Nykyään käyn ilmaiseksi julkisella. Terapiassa.

[/quote]

Ei maksa. Sosiaalitoimisto sanoo että pitää mennä mielenterveystoimiston hoitajalle, joka ei ole terapeutti.

Vierailija
11/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:38"]

Sossuhan nuo maksaa, jos rahat eivät muuten riitä. Jos taas tuloja on yli sossuminimien, mikä ongelma on maksaa itse? En ymmärrä teitä saatanan ruikuttajia. Itse olen maksanut 750/kk terapiasta, pienistä tuloista. Nykyään käyn ilmaiseksi julkisella. Terapiassa.

[/quote]

Ei maksa. Sosiaalitoimisto sanoo että pitää mennä mielenterveystoimiston hoitajalle, joka ei ole terapeutti.
[/quote]. Mielenterveystoimiston hoitajilla on monella myös psykoterapiakoulutus.

Vierailija
12/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:38"]

Mikä tässä on pointti?Ei kukaan kait kuvittele,että terapia on ilmainen?

[/quote]

Itseasissa aika moni kuvittelee tällä palstalla. Esim usein sanotaan, että jos joku on eläkkeellä että "mene terapiaan" "miksi et hoida itseäsi terapiassa kuntoon".

Vierailija
13/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:38"] Sossuhan nuo maksaa, jos rahat eivät muuten riitä. Jos taas tuloja on yli sossuminimien, mikä ongelma on maksaa itse? En ymmärrä teitä saatanan ruikuttajia. Itse olen maksanut 750/kk terapiasta, pienistä tuloista. Nykyään käyn ilmaiseksi julkisella. Terapiassa. [/quote]

Ei maksa. Sosiaalitoimisto sanoo että pitää mennä mielenterveystoimiston hoitajalle, joka ei ole terapeutti. [/quote]. Mielenterveystoimiston hoitajilla on monella myös psykoterapiakoulutus.

[/quote]

Vaan monelle ei ole. Ja vaikka olisikin, niin heillä ei ole resursseja antaa psykoterapiaa. Esim itse tapaan hoitajaani kerran kuussa. Ja vaikka hän on melkein valmis psykoterapeutti, hän on sanonut, ettei ole resursseja antaa mielenterveystoimistossa terapiaa koska potilaita on liikaa. Joten kerran kuussa katsotaan että hengissä ollaan. Mielenterveystoimistossa annetaan nimenomaan keskusteluapua, oli koulutus mikä tahansa. Psykoterapiaa pitää sitten hakea muualta, usein yksityiseltä.

Vierailija
14/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tylyltä, mutta jos kaikki Suomen mielenterveysongelmista kärsivät ohjattaisiin ilmaiseen terapiaan sen sijaan, että heitä lääkitään, ei julkisella terveydenhuollolla olisi resursseja juuri muuhun. Terapia on kiistatta tehokasta mutta hiuksianostattavan kallista.

Vierailija
15/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista, julkisen puolen psykoterapiaa saa psykiatrian poliklinikalta. Kela tukee matkakustannuksissa, jos sellaisia kertyy. Psykiatrilta tarvitset kuitenkin lähetteen psyk.polille. Ovat ihan koulutettuja ja erikoistuneita työhönsä, eivät siis verrattavissa mielenterveystoimistojen sairaanhoitajiin.

Vierailija
16/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:38"]

[/quote]

[/quote]
Ok, uskon, että sinulle on käynyt noin. Tiedän myös ihmisiä, joille sossu maksaa terapian omavastuut. Yhdelle kaverille sossu maksoi koko terapian, rajallisen ajan tosin.

Vierailija
17/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:55"]Ilmaista, julkisen puolen psykoterapiaa saa psykiatrian poliklinikalta. Kela tukee matkakustannuksissa, jos sellaisia kertyy. Psykiatrilta tarvitset kuitenkin lähetteen psyk.polille. Ovat ihan koulutettuja ja erikoistuneita työhönsä, eivät siis verrattavissa mielenterveystoimistojen sairaanhoitajiin.
[/quote]
Helsingissä entiset mielenterveystoimistot nimettiin kauan sitten uudelleen psykiatrian poliklinikoiksi, uskon, että jossain on toisin.

Vierailija
18/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:55"]

Ilmaista, julkisen puolen psykoterapiaa saa psykiatrian poliklinikalta. Kela tukee matkakustannuksissa, jos sellaisia kertyy. Psykiatrilta tarvitset kuitenkin lähetteen psyk.polille. Ovat ihan koulutettuja ja erikoistuneita työhönsä, eivät siis verrattavissa mielenterveystoimistojen sairaanhoitajiin.

[/quote]

Sinne ei vaan kaikki pääse. Esim minä jolla on todella pahat psyykkiset oireet en ole sinne päässyt. Nyt olen eläkkeellä koska ei ole varaa maksaa yksityiselle itse.

Vierailija
19/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei psyk polilla välttämättä edes pääse terapiaan. Sielläkin saatta tavata vain sairaanhoitajia...

"Nyt psykiatrian poliklinikoilla on sairaanhoitajia, joilla ei välttämättä ole mitään terapiakoulutusta. Se, että valitsee psykiatrian suuntutumisen, ei kouluta terapiaan.

Lindell työskentelee akuutilla suljetulla psykiatrisella osastolla.

– Ensimmäinen toimenpide on yleensä lääkitys. Kun se saadaan kuntoon, asiakkaan tilanne yleensä rauhoittuu.

Kun akuutti tilanne on hoidettu, voisi aloittaa terapian.

– Terapiaan on kuitenkin vaikea ylipäätään päästä. Osastolla käydään keskusteluja, mutta se on tilanteen kartoitusta ja asioiden selvittämistä, ei terapiaa, Lindell sanoo.

Kun potilas siirtyy avohoitoon, se tarkoittaa useimmissa tapauksissa käyntejä psykiatrian poliklinikalla.

– Sielläkään ei käydä psykoterapiassa vaan sairaanhoitajan vastaanotolla ja on tuurista kiinni, onko sairaanhoitajalla terapiakoulutusta. Varsinaiseen psykoterapiaan ohjataan poliklinikalta ehkä vasta tosi pitkän ajan kuluttua. Tuntuu ajateltavan, että psykoterapia on viimeinen vaihtoehto, hän arvioi."

"

Psykoterapiaa ei kuitenkaan ole saatavilla julkisen sektorin palveluna, paitsi jonkin verran lapsille ja nuorille kasvatus- ja perheneuvoloissa. Käytännössä kaikki psykoterapia tulee yksityiseltä sektorilta.

– Ihmettelen, miksei julkisella puolella juuri ole psykoterapeutteja tai miksei psykiatrian poliklinikan sairaanhoitajia kouluteta tekemään terapiatyötä, Lindell sanoo.

Nykyisin psykoterapia maksaa 60 eurosta ylöspäin kerralta. Kunnalle se ei maksa mitään, koska sen maksavat Kela ja potilas.

– Ihmiset käyttävät yksityistä psykoterapiaa vähän, koska he joutuvat maksamaan sen omasta pussistaan ja se on kallista. Usein niillä, jotka sitä tarvitsisivat, ei ole rahaa siihen."

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3318506/terapiaa-enemman-ja-halvemmalla

Vierailija
20/27 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:50"]Mun terapia ON ilmainen. Ja niin pitäisi olla muidenkin, etenkin heidän joiden terapian taustalla on muutakin kuin naapuririita puun paikasta.
[/quote]

Millainen terapia? Kuka sitä antaa?