Miksi on tabu kutsua itseään älykkääksi?
Älykkyyshän on vain yksi ihmisen ominaisuuksista. Se ei tarkoita, että henkilö olisi jotenkin parempi kuin muut. On ok sanoa, että olen musikaalinen. On ok sanoa, että olen empaattinen, huumorintajuinen, iloinen, mutta miksi se, että sanoo itseään älykkääksi saa ihmiset niin takajaloilleen?
Kommentit (57)
Miksi niin pitäisi sanoa? Empaattisuus ja huumorintajuisuus tulee kyllä ilmi kanssakäymisessä. Samoin älykkyys.
Ei ole OK kehua itseään empäättiseksi, iloiseksi tai huumorintajuiseksi. Nuo ovat sellaisia arvioita, joita yleensä sanotaan TOISESTA ihmisestä. Ei ole tässä kulttuurissa tapana kehua itseään "minä olen kaunis, laulan suloisesti, olen ihana ihminen, olen älykäs ja seksikäskin. Lisäksi olen kasvattanut lapseni niin hyvin, että kuulen heidän käytöksestään ja sivistyksestään usein kehuvia kommentteja".
Kulttuurijuttuja. Täällä arvostetaan tietynlaista vaatimattomuutta, nöyryyttä ja hiljaisuutta. Jossakin muualla sitten muita ominaisuuksia. Me pidämme esimerkiksi äänekkäitä ja itsetietoisia somaleja usein häiritsevinä katukuvassa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:20"]
Miksi niin pitäisi sanoa? Empaattisuus ja huumorintajuisuus tulee kyllä ilmi kanssakäymisessä. Samoin älykkyys.
[/quote]
Mutta jos pitää kuvailla itseään, miksi älykkääksi kuvailu on niin kamalaa?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:20"]
[/quote]
Mutta jos pitää kuvailla itseään, miksi älykkääksi kuvailu on niin kamalaa?
[/quote]
missä yhteydessä?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:17"]
Älykkyyshän on vain yksi ihmisen ominaisuuksista. Se ei tarkoita, että henkilö olisi jotenkin parempi kuin muut. On ok sanoa, että olen musikaalinen. On ok sanoa, että olen empaattinen, huumorintajuinen, iloinen, mutta miksi se, että sanoo itseään älykkääksi saa ihmiset niin takajaloilleen?
[/quote]
Oletko tekemässä jotain teffi-ilmoitusta vai miksi sinun pitää itseäsi kuvailla?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:21"]
Ei ole OK kehua itseään empäättiseksi, iloiseksi tai huumorintajuiseksi. Nuo ovat sellaisia arvioita, joita yleensä sanotaan TOISESTA ihmisestä. Ei ole tässä kulttuurissa tapana kehua itseään "minä olen kaunis, laulan suloisesti, olen ihana ihminen, olen älykäs ja seksikäskin. Lisäksi olen kasvattanut lapseni niin hyvin, että kuulen heidän käytöksestään ja sivistyksestään usein kehuvia kommentteja".
Kulttuurijuttuja. Täällä arvostetaan tietynlaista vaatimattomuutta, nöyryyttä ja hiljaisuutta. Jossakin muualla sitten muita ominaisuuksia. Me pidämme esimerkiksi äänekkäitä ja itsetietoisia somaleja usein häiritsevinä katukuvassa.
[/quote]
MUTTA MIKSI emme saisi tunnustaa ja ääneen lausua omia hyviä puoliamme?
En tiedä sinusta, mutta kyllä minun tuttavapiirissä on normaalia sanoa itseään vaikka empaattiseksi tai iloiseksi ihmiseksi.
[/quote]
Huhheijaa miten pihalla olet!
Normaali, kypsä aikuinen tiedostaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Tekee hyvää identiteetinkin kannalta tiedostaa ja osata listata omia piirteitään. Minulle ei tuota ongelmia kertoa tarvittaessa (esim. deittipalstalla), että olen fiksu, positiivinen ja nätti nainen, kuten tarvittaessa heikkouksista (mm. välillä liian spontaani).
Tästä näkökulmasta on mielenkiintoista miksi juuri älykkyyttä ei saa julistaa. Kenties se taustalla oleva tosiasia, että siihen kun ei voi lopulta itse vaikuttaa juuri lainkaan...
Älykäs selviää tilanteista joihin viisas ei edes olisi joutunut. Viisaat eivät pidä meteliä älystään, koska paitsi älykkäitä, myös viisaita. Kuten joku tuolla edellä jo mainitsi, älykkyys ei välttämättä aina korreloi sosiaalisten kykyjen kanssa. Tarpeeksi älykäs ihminen on niin viisas ettei pidä meteliä itsestään, hänen älykkyytensä huomataan muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:29"]
[/quote]
Huhheijaa miten pihalla olet!
Normaali, kypsä aikuinen tiedostaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Tekee hyvää identiteetinkin kannalta tiedostaa ja osata listata omia piirteitään. Minulle ei tuota ongelmia kertoa tarvittaessa (esim. deittipalstalla), että olen fiksu, positiivinen ja nätti nainen, kuten tarvittaessa heikkouksista (mm. välillä liian spontaani).
Tästä näkökulmasta on mielenkiintoista miksi juuri älykkyyttä ei saa julistaa. Kenties se taustalla oleva tosiasia, että siihen kun ei voi lopulta itse vaikuttaa juuri lainkaan...
[/quote]
Juuri tätä minä hain aloituksella.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:30"]
Älykäs selviää tilanteista joihin viisas ei edes olisi joutunut. Viisaat eivät pidä meteliä älystään, koska paitsi älykkäitä, myös viisaita. Kuten joku tuolla edellä jo mainitsi, älykkyys ei välttämättä aina korreloi sosiaalisten kykyjen kanssa. Tarpeeksi älykäs ihminen on niin viisas ettei pidä meteliä itsestään, hänen älykkyytensä huomataan muutenkin.
[/quote]
Viisaushan kumuloituu juuri kokemusten ja virheiden kautta. Eipä niin älykästä ihmistä ole olemassakaan, joka olisi virheetön ja onnistunut aivan kaikessa täydellisellä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:30"]
[/quote]
Ja tämä on toinen mitä ihmettelen: ihmiset kokevat aina hirveää tarvetta vähätellä älykkäitä ihmisiä. Ei muitakaan ominaisuuksia aleta lyttäämään toisen ominaisuuden avulla.
"Empaattinen tiedostaa tilanteet, joita huumorintajuinen ei joudu edes murehtimaan."
Älykkkyys ja viisaus ovat eri asioita. Kummassakin puolensa.
Olen samaa mieltä tuosta kulttuurijutusta, vaikka se vähän höpsöä onkin. Jenkeissä esim tapana on vuolaampi itsensä kehuminen. Suomalaiseen kulttuuriin taitaa kuulua se, että millainen olet tulisi näkyä käytöksestä ja olemuksesta. Jos joudut erikseen sanomaan olevasi älykäs tms. ihmiset ympärillä mieltävät sen merkiksi että näin ei ole. Suomalaiset ovat muutenkin aika varovaisia itsensä kuvailussa ja käyttävät enemmän neutraaleja tai ympäripyöreitä ilmaisuja tai pehmentävät kuvausta "pidän itseäni tällaisena ja tällaisena".
Virtuaalisessa kanssakäymisessä itsensä kuvaileminen älykkääksi, kauniiksi varakkaaksi tms taasen on hyväksyttävämpää koska näitä ominaisuuksia ei voi näyttää muulla tavoin toteen kuin livekanssakäymisessä. Älykkyys tosin lienee sinänsä poikkeustapaus että joudut joka tapauksessa osoittamaan mahdollisen älykkyytesi muutoin kuin itse sitä alleviivaamalla tai teet itsesi vain naurunalaiseksi.
Olen mietinyt samaa, mutta jotenkin älykäs ei ole kovin kuvaava sana mihinkään? Olen alkanut käyttää itsestäni termiä yleisviisas. Tiedän asioita sieltä täältä ja joistain, esim. tietokoneista vähän enemmän, koska olen itse opetellut kaikki käytännön kautta. Sitten on myös kirjaviisaita, jotka tietävät paljon, mutta eivät välttämättä osaa tiettyjä sosiaalisia taitoja tai eivät osaa soveltaa käytäntöön kirjoista lukemaansa tietoa. On myös elämäviisaita, jotka ovat vrheidensä ja muiden kautta oppineet paljon. Tämän olen huomannut esim. sukulaisistani, jotka asuvat maalla ja joutuvat aina välillä keksimään melko luoviakin ratkaisuja tiettyihin ongelmiin.
Parasta on tietenkin olla älykäs JA viivas.
Kuten minä....
Kaikki voi vapaasti sanoa ilmoittaa olavansa älykäitä ja empaattisia. Itse sitten havainnoin että pitääkö ilmoitttu tieto paikkaansa.
Olisiko sittenkin niin että avaaja tarkoittaa sitä että ei mukisematta olla samaa mieltä sen kanssa joka ilmoittaa olevansa älykäs.
Ihmiset kuulevat surullisen usein lausen "Olen älykäs" tarkoittavan "Olen älykkäämpi kuin sinä".
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:35"]
Parasta on tietenkin olla älykäs JA viivas.
Kuten minä....
[/quote]
Tosin sorminäppäryys ei sitten ole vahvuuksiani.
Erinomainen kysymys. Eihän älykkyys myöskään tarkoita viisautta, sosiaalisia kykyjä tai muita avuja, joilla tässä yhteiskunnassa todella pärjätään.