Mikä kauniissa naisissa ärsyttää (esim. työpaikalla)?
En tarkoita nyt itseäni, joten ei tarvitse vastailla mitään "luulet itsestäsi liikoja", vaan hämmästelen usemmankin kerran tekemääni havaintoa ihan aikuisten ihmisten keskuudessa, niin töissä, harrastuksissa kuin muissakin tilanteissa.
Kun vaikkapa työpaikalle tulee uusi työntekijä, joka on poikkeuksellisen viehättävä, hoikka, kaunis ja vielä mukavakin, miksi monilla naisilla tulee jokin outo vastustus esiin? Ennenkuin on edes tutustuttu, supatetaan kuinka se luulee olevansa jotakin, etsitään etsimällä jotakin v-tuiltavaa osaamisesta ja tekemisestä, törkeimmillään käyttäydytään kuin ala-asteikäiset ja supatetaan jonka jälkeen nauretaan katsoen kohdetta vaikkapa kahvihuoneessa. Tervehditä ei ja jos itse tervehdit ja juttelet tämän "olevinaan olevan" kanssa, muut työkaverit tuleva kertomaan, että ei kannattaisi moista mielistellä. Ammattitaidon mitätöintiäkin tehdään, täysin osaavalle ja pitkän kokemuksen omaavalle henkilölle annetaan jotakin harjoittelutason työtehtäviä pomon hyväksynnällä jos pomokin on huonoitsetuntoinen ja katkera nainen. Ja tämä siis kohdistuu säännönmukaisesti vain kauniisiin naisiin, jos uusi työntekijä on epäsiisti, mitäänsanomaton löllerö, hän on todella ihana ihminen ja tosi osaava työntekijä.
Nyt en puhu mistään vaatekaupan myyjistä tai kampaajista vaan korkeakoulutetuista ihmisistä asiantuntijatehtävissä erityisosaamista vaativalla alalla, joten mihinkään bimbouteen ei oikein voi vedota. Mikä tekee aikuisista ihmisistä noin lapsellisia? Ei oma naama ja kroppa siitä paremmannäköisiksi muutu ja se kaunis on edelleen kaunis, joten miksi edes vaivautua?
Kommentit (53)
Nimenomaan niiden ei-niin-kauniiden naisten mielestä tällaista ei ole eikä tapahdu, vaan kaunotar nyt kertakaikkiaan on niin inhottava, koppava ja mitäänosaamaton ihminen että siksi sitä syrjitään. Ulkonäkö on aivan sivuseikka. Paitsi että jos kyseinen työkaveri olisi valju pampukka, hänen virheensä kuitattaisiin "no tollasta nyt sattuu kaikille" ja korjattaisiin moka hiljaisuudessa tyttöjen kesken, mutta kaunottarella sama virhe onkin osoitus täydellisestä ammattitaidon puutteesta ja osaamattomuudesta, josta on pikimmiten kerrottava pomolle.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:13"]
Naiset on susia toisilleen. Se on ikävää. Miehillä samaa ei ole - miehet ovat kuin veljiä toisilleen.
[/quote]
Haista vittu. Olen ollut poikkeavan ulkonäköni vuoksi ensin kiusattu toisten poikien taholta peruskoulu- ja lukioajan ja sitten työpaikkakiusattu miesvaltaisella alalla niin että olen nyt vähän päälle nelikymppisenä sairauseläkkeellä romahtamisen takia. Mutta eihän miesten välisestä kiusaamisesta saa puhua kun sellaista ei vittu ole. Ollaan kuin veljiä toisillemme vaikka moni toisten poikien taholta vuosia koulukiusattu tai armeijassa simputuksesta näännytetty tappaa itsensä puhumatta meistä työpaikkakiusatuista, kun ei viitsi kertoa kellekään kiusaamisesta kun sellaista ei OLE OLEMASSA.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:24"]
Nimenomaan niiden ei-niin-kauniiden naisten mielestä tällaista ei ole eikä tapahdu, vaan kaunotar nyt kertakaikkiaan on niin inhottava, koppava ja mitäänosaamaton ihminen että siksi sitä syrjitään. Ulkonäkö on aivan sivuseikka. Paitsi että jos kyseinen työkaveri olisi valju pampukka, hänen virheensä kuitattaisiin "no tollasta nyt sattuu kaikille" ja korjattaisiin moka hiljaisuudessa tyttöjen kesken, mutta kaunottarella sama virhe onkin osoitus täydellisestä ammattitaidon puutteesta ja osaamattomuudesta, josta on pikimmiten kerrottava pomolle.
[/quote]
Olen ollut nuorena melko kaunis. Nyt viiskymppisenä en todellakaan enää. Mutta en kyllä ole ikinä kokenut mitään kateellisuutta tai syrjintää nuorena sen takia, että olin hyvännäköinen. Pikemminkin ehkä jopa etua, koska kauneus herätti positiivisuutta suurimmassa osassa ihmisiä. En siis ollut mikään tyrkkykaunis, vaan isot silmät ja vähän nukkemaiset kasvot ja pitkä ja hoikka. Yleensä ihmiset tuntuivat ajattelevan, että olen miellyttävä ihminen, koska olen kaunis.
Kun mietin ihmisten suhtautumista tässä, kun on tullut harmaita ja ryppyjä ja ei enää ole nukkemainen, vaan aika tavallinen keski-ikäinen nainen, ei suhtautuminen ole muuttunut. Edelleen minua pidetään ystävällisenä ja kivana tyyppinä, kuten nuorenakin, kun vielä oli ulkonäköä.
Aina kun kritisoidaan naisia niin aihe on kulunut mutta miesten kohdalla aihe ei ikinä ole kulunut:)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:24"]
[/quote]
Olen ollut nuorena melko kaunis. Nyt viiskymppisenä en todellakaan enää. Mutta en kyllä ole ikinä kokenut mitään kateellisuutta tai syrjintää nuorena sen takia, että olin hyvännäköinen. Pikemminkin ehkä jopa etua, koska kauneus herätti positiivisuutta suurimmassa osassa ihmisiä. En siis ollut mikään tyrkkykaunis, vaan isot silmät ja vähän nukkemaiset kasvot ja pitkä ja hoikka. Yleensä ihmiset tuntuivat ajattelevan, että olen miellyttävä ihminen, koska olen kaunis.
Kun mietin ihmisten suhtautumista tässä, kun on tullut harmaita ja ryppyjä ja ei enää ole nukkemainen, vaan aika tavallinen keski-ikäinen nainen, ei suhtautuminen ole muuttunut. Edelleen minua pidetään ystävällisenä ja kivana tyyppinä, kuten nuorenakin, kun vielä oli ulkonäköä.
[/quote]
Ilmeisesti tämä onkin enemmän nykyajan ilmiöitä kun ulkonäkö on korostetusti esillä ja se koetaan jotakuinkin tärkeimmäksi asiaksi mitä on. Kun hyvä ulkonäkö on tullut (median ja muun kautta) tärkeäksi, ne joilla ei sitä ole, voivat kokea jäävänsä paitsi nyt jostakin hirveän tärkeästä ja ihmeellisestä ja kokevat alemmuutta niihin nähden, joilla tämä tavoiteltava ominaisuus on.
Oletteko muuten huomanneet, että samaan aikaan kun naisten koulutustaso on noussut ja eteneminen työelämässä on mahdollista samoin kuin miehille, on ikäänkuin vastavetona tullut tietynlainen "bimbouden" ihannointi? Ihanteena on nainen, joka ei ole eikä oikeastaan tarvitsekaan olla muuta kuin tietynnäköinen ja tyhmyys ja tietämättömyyskin on tavallaan sallittua, koska eihän kauniin naisen tarvitse kaikenlaista tietää. Ja hyvin harvalla ulkonäkö kuitenkaan riittää ns. hyvään elämään (hyvä työ, itsensä elättäminen työllä, normaali perhe-elämä) ilman minkäänlaista koulutusta.
Niin no, eiköhän ulkonäön varaan rakentamisessa ole järkeä vain silloin, kun sillä ulkonäöllä on jotakin todellista meriittiä saavutettu, kuten mallintyöt päätoimena, mallisopimus ison yrityksen kanssa tai vastaavaa. Ei se vielä tee kauniiksi ja kannata opiskelua jättää jos randomit humalikkaat baarissa kehaisee tai face/instakyttääjät sanoo kaunottareksi. Siinä sitä harhaa on kun alkaa kuvitella tämän päivän some-kohtelaisuudesta muuta kuin kohteliaisuutta.
Jaa-a, en ole kyllä meidän alalla huomannut. Tosin ei meidän alalla hirveästi korkeakoulutettua työvoimaa olekaan, pomoista osa on ja erityisasiantuntijoista osa. Ikähaitari on vähän päälle paristakympistä yli kuuteenkymppiin ja oikein hyvin tullaan juttuun keskenämme koko työpaikan väki, vapaa-aikaakin vietetään yhdessä. Itse en kyllä jaottele naisia kauniisiin tai vähemmän kauniisiin, mutta toiset ovat kyllä viehättävämpiä kuin toiset. Miehistä nyt tulee yllättäen pantua merkille ne komeimmat yksilöt.
Meillä on pomona kuusikymppinen mies ja ihan tasavertaisesti hänkin kaikkia kohtelee. Meidän työssä pitää olla siisti ja hyvinpukeutunut, joten ei täällä mitään kovin pahannäköisiä olekaan, esim. tatuointeja ei saa näkyä, naamassa ei saa olla lävistyksiä, tissivako ei saa olla esillä, minihameita ei saa käyttää, miehet eivät voi olla hihattomassa paidassa tai shortseissa jne. Sanoisin, että olemme aika tyylikästä porukkaa. Koskaan ei olla ketään syrjitty minkään takia, ei ole mitään pieniä porukoita, kateutta tms. Joten oudolta kyllä kuulostaa, mutta ehkä se jossain voi noinkin olla.
Sen muistan kun mieheni aikoinaan meni ensimmäiseen vakituiseen työpaikkaansa, niin osa vanhemmista miehistä pompotti häntä aivan hirveästi ja kun hän toisessa työpaikassaan sai ylennyksen melko nopeasti, muutama mies ei puhunut hänelle mitään vähään aikaan! Outoa käytöstä aikuisilta ihmisiltä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:36"]
En ole koskaan ajatellut olevani mikään kaunotar, mutta saan juuri tällaista kohtelua työpäikalla, jossa lähes kaikki työntekijät on naisia. Jätetään ulkopuolelle kaikesta, supatetaan keskenään, ei tervehditä kun tulen töihin. Muut tapailee toisiaan työajan ulkopuolella ja mua ei kutsuta minnekään. Syynätään koko ajan kaikki pienemmätkin mokat ja virheet.
Esimiehiltä taas olen saanut positiivista palautetta työstäni ja välillä olen saanut bonuksen ahkeruudesta. Nämä muut ei asiaa tiedä. Olen luonteeltani kiltti, joten olen ilmeisesti myös helppo kohde kiusaamiselle.
[/quote]
Näillä naisilla on vain huono itsetunto ja ovat kateellisia sinulle.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:31"]
Naiset on susia toisilleen. Se on ikävää. Miehillä samaa ei ole - miehet ovat kuin veljiä toisilleen.
[/quote]
Haista vittu. Olen ollut poikkeavan ulkonäköni vuoksi ensin kiusattu toisten poikien taholta peruskoulu- ja lukioajan ja sitten työpaikkakiusattu miesvaltaisella alalla niin että olen nyt vähän päälle nelikymppisenä sairauseläkkeellä romahtamisen takia. Mutta eihän miesten välisestä kiusaamisesta saa puhua kun sellaista ei vittu ole. Ollaan kuin veljiä toisillemme vaikka moni toisten poikien taholta vuosia koulukiusattu tai armeijassa simputuksesta näännytetty tappaa itsensä puhumatta meistä työpaikkakiusatuista, kun ei viitsi kertoa kellekään kiusaamisesta kun sellaista ei OLE OLEMASSA.
[/quote]
Ei saa puhua ei. Lukiossa kiusaamisesta raportoivat joutuivat homottelun kohteeksi.Pitää muistaa että tyypillisin henkirikos Suomessa on se kun mies tappaa toisen miehen. Usein molemmat osapuolet ovat juovuksissa ja toisilleen tuntemattomia. Tosi veljellistä käytöstä kun on se kaikista yleisin henkirikoksen tyyppi.
Koska kauneudesta on hyötyä ja uuden kauniin ihmisten tullessa taloon voi oma asema muuttua ja se on uhka. Luultavasti akateemisella uralla etua on enemän kuin vaikka kätilönä kun pääsee aina eturiviin esittelemään omaa työtään ja saa olla keskusteluissa mukana vaikka oma asema ei siihen vielä riittäisi. onneksi "kauneuteen", eli ulkoiseen olemukseen voi vaikuttaa paljonkin, jos ei ole oikeasti rumilus. Rumia ihmisiä on loppupeleissä todella vähän!
Minun mielestäni nimenomaan nuoret naiset ovat toisilleen kamalan kateellisia, kaunista parjataan armotta. Itse olen tämän saanut kokea lukemattomat kerrat. Töissä tulen parhaiten toimeen vanhempien naisten kanssa, nuoret katsovat nenänvartta pitkin. Miehiä ei meidän työpaikalla paljon ole, mutta ihan asiallisia ovat mun mielestäni kaikkia kohtaan. En edes korosta kauneuttani mitenkään, joten minkäänlainen tyrkky en ole, ennemmin muut ovat työpaikalla paljon ulkonäkökeskeisempiä ripsi- ja hiuspidennyksineen. Oliko ennen sitten erilaista?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:31"]
[/quote]
[/quote]
Ei saa puhua ei. Lukiossa kiusaamisesta raportoivat joutuivat homottelun kohteeksi.Pitää muistaa että tyypillisin henkirikos Suomessa on se kun mies tappaa toisen miehen. Usein molemmat osapuolet ovat juovuksissa ja toisilleen tuntemattomia. Tosi veljellistä käytöstä kun on se kaikista yleisin henkirikoksen tyyppi.
http://www.findikaattori.fi/fi/97
[/quote]Jep, miesten veljeys on aika outoa veljeyttä. Minusta tuntuu, että miehet näyttelevät läpi elämänsä; miehet eivät välitä, miehet eivät juoruile, miehet eivät ole kateellisia, miehet eivät välitä jos heidän naisensa tuijottelevat muiden miesten sukukalleuksia...miehet eivät kiusaa toisiaan, miehet eivät ole heikkoja. Mutta silti he tappavat toisiaan, naisiaan ja itsensäkin. Mutta silti vain naisilla on kaikkia negatiivisia ominaisuuksia.
Me aina työporukan naisten kesken naureskellaan sille jatkuvalle miesvirralle mun huoneessa. Hankalien miesten kanssa työskentely tungetaan aina mun kontolle, koska pari leveää hymyä riittää ja yhteistyö sujuu. En ole havainnut mitään kateellisuutta kauneudesta ja muutkin siitä välillisesti hyötyy.