Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1210)
Kateus asumisesta, talo oli tavallinen mutta uusi ruma kerrostalo. Ilmeisesti syy kateuteen oli se kun oli uusi ja se kun vieressä oli kauppa, joka oli ylikallis. Kateellinen tehtaili kaikkia ilmoituksia ja järjesti mm. Asumistuki takaisinperintä. Josta en edes tiennyt ja vielä 5 vuoden jälkeen peri takaisin rahan, en edes tiennyt olin luottotiedoton. Ilmeisesti syy väite en asunut, vaikka täysin asuin. Nyt säästän aina kaikki sopimukset, ettei noin kävisi toiste missään asiassa. En edes viihtynyt ko. Talossa tai alueella ollenkaan. Sama tyyppi toki tehtaili kaikkea muutakin mm. Yksi todella halpa loma. Joka maksoi 300e viikko oli kateellinen piti luksusmatkana. Minut on myös sekoitettu väärään ihmiseen samalla nimellä jolla yritys, minulla ei ole.
Sosiaalitoimisto todella ärhäkkä työntekijä, joka kutsui ajalle puhui muusta mistä piti ja yritti syyllistää. Haukkui muuttamisen oli kateellinen, vaikka tosiasia hän oli itse muuttanut yli 3 kertaa ainakin ja vaihtaa aluetta ja työtä aivan koko ajan, kävi 3 tunnin työmatkan päässä. Minulla ei olisi ollut aihetta tai oikeutta muuttaa mihinkään. Kehotti myös pysyä ylikalliissa asunnossa. Välillä hän ilmoittaa eri virastoissa että olen kovin saras, tosiasia en ole, ilman todistetta. Tiedän hänestä kaikenlaista kun hänellä on julkinen työ ja paljon esillä kaikissa julkaisuissa joissa kehuu itseään. Kehuu myös sillä ettei omista tvta, tai ohjelma tilauksia.
Auton omistamisesta opiskeluaikana. Ilmaisia kyytejä olisi pitänyt saada, koska autoilu ei maksa mitään toisin kuin junaliput. Kun pyysin matkakorvauksen yhteisestä mökkireissusta, sain luennon bensankulutuksesta kyseisellä matkalla sillä automerkillä ja ilmoituksen että maksetaan sitten korkeintaan oma osuus. Mökkikin piti tarjota, koska se oli suvun mökki eikä maksanut minulle mitään.
Toinen asia oli isohko asunto yksin asuessani. Kovasti oli tiettyjä kavereita tulossa käymään ja yöpymään kun siinä asuin. Ruokarajoitteisille piti kokata sopivat ruoat ja lakanat piti pestä vierailuiden jälkeen. Kun olosuhteet muuttuivat enkä enää asunut siinä asunnossa, "kaverit" katosivat kuin p*ru Saharaan. Lisäksi ollessani jollakin matkalla oli kovasti kukkienkastelijoita tarjolla. Jälkeenpäin ihmettelen, miten uskalsin päästää puolituntemattomia kotiini.
Kateus ilmeni siinä, että minun oletettiin tarjoavani omastani, kun oli enemmän jotakin, ja pahastuttiin, jos perustelin ettei nyt ehdi ja kerroin, mitä autoilu oikeasti maksaa.
Nykyinen pomoni on itseäni vähemmän koulutettu ja hänellä on vähemmän työkokemusta kuin minulla, joten hän on herkkä ottamaan nokkiinsa, jos lähestyn jossakin esihenkilön vastuuseen kuuluvalla asialla ja pitää yhteydenottoani lähtökohtaisesti itsensä arvosteluna.
Hah, eli nykyinen pomoni on sinulle kateellinen siitä, että sinulla on korkeampi koulutus mutta pienempi palkka? Jotenkin vaikea uskoa!
Tiedän että minulle ollaan oltu kateellinen, mutta en oikeastaan tiedä mistä.
Mutta kiusaamista riittää työpaikalla.
Minua kohtaan se ilmenee niin että työpaikalla en pääse kivaan naisporukkaan mukaan ja mustamaalaamisena.
Kertokaa mitä kateellinen ihminen tekee?
Vierailija kirjoitti:
Hah, eli nykyinen pomoni on sinulle kateellinen siitä, että sinulla on korkeampi koulutus mutta pienempi palkka? Jotenkin vaikea uskoa!
Kysymys ei ole rahasta, vaan uskottavuudesta. Kyseessä on määräaikainen johtajuus, ja esihenkilö pelkää arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että minulle ollaan oltu kateellinen, mutta en oikeastaan tiedä mistä.
Mutta kiusaamista riittää työpaikalla.
Minua kohtaan se ilmenee niin että työpaikalla en pääse kivaan naisporukkaan mukaan ja mustamaalaamisena.
Kertokaa mitä kateellinen ihminen tekee?
Kateellinen ihminen, kiusaaja
- jättää huomiotta. Jos on pakko kommunkoida, puhuu muusta kuin itse asiasta, ohittaa tärkeät asiat ja tekee numeron vähemmän tärkeistä
- auttaa muita, mutta ei kateuden kohdetta. Tekee sen sillä tavalla, ettei voida antaa suoraa näyttöä kiusaamisesta
- sulkee ulos porukasta, tekee sen uskottavalta kuulostavan tekosyyn varjolla
- uhriutuu, jos ollaan erimielisiä
Totuin tuohon lapsena. Asuttiin köyhässä pienessä kaupungissa, jossa oli lähinnä duunari- ja maanviljelijäperheitä. Lapset olivat aivan todella kateellisia, ja se saattoi johtua köyhistä oloista. Isäni oli tehtaanjohtaja. Meillä oli 2 autoa, äidillä oma ja isällä oma. Tästä etenkin luokan pojat suorastaan kiusasivat 80-luvun lopulla. Muistan kun sain valita synttärilahjaksu Levikset. Paikkakunnalla oli yksi ainoa farkkukauppa. Tietysti sovitin eri malleja, en tuijottanut hintoja. Vuosi oli ehkä 1990 tai 1991. Minä kiusaaminen tuli koulussa yläasteella, minulla oli kuulemma kaupungin kalleimmat farkut. Vielä pitkä aika sen jälkeen joku kysyi juuri niistä housuista, mikä numero. Siis kun levis 501 oli halvempia ja sitten oli niitä kalliimpia malleja. Olin niin nynny, että kerroin totuuden. Se tyttö huuteli kaikille, että on ne niin kalliit, ettei kenelläkään.
Tästä oletetusta rikkaudesta seurasi muitakin ikäviä juttuja. Joku saattoi diskossa tulla pummaamaan rahaa, koska meidän perheellä oletettiin olevan. Jos en antanut, syyteltiin vaikka millä nimillä. Siksi en paljon diskoissa viitsinyt käydä. 18 vuotta täytettyäni aloitin yökerhossa käynnin, ja siellä sai olla paremmin rauhassa.
Meidän perhe ehkä oli keskimääräistä rikkaampi, mutta kyllä minä opiskeluaikaan näin niin paljon köyhyyttä. Rahat piti saada riittämään. Ei se niin ollut, että käsi ojossa olisin ollut isältä pyytämässä rahaa. Ja toisaalta isäni sairastui vain 57-vuotiaana ja jäi pois työelämästä. Eiköhän ne osat tasoittuneet. Se joka tekee pirusti töitä, todennäköisimmin sairastuukin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei ole rahasta, vaan uskottavuudesta. Kyseessä on määräaikainen johtajuus, ja esihenkilö pelkää arvostelua.
Taidat olla aika kateellinen hänelle. On matalampi koulutus mutta korkeampi status kuin sinulla.
Asun rivitalossa, ja naapurillani on kissa, jonka hän päästää vapaasti ulos.
Jossain vaiheessa tämä kissa alkoi tulla meidän tontille. Ja niinpä se oli useammin meillä kuin omistajansa luona. Se tuntuu jotenkin viihtyvän paremmin meillä.
Naapurini oli vihainen. Hän huusi minulle: "Miksi Sammy on aina teillä?
Kysy häneltä itse, sanoin.