Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?

Vierailija
09.03.2022 |

Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?

Minulla ainakin nämä:

- koulu- ja opiskelumenestys

- viulunsoittotaito

- tanssitaito

- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)

- hyvä työpaikka

- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa

Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.

Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...

Kommentit (1120)

Vierailija
1041/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikkuuteni tuntuu aiheuttavan paljon kateutta.

Vierailija
1042/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä eri ihmiset ovat ihan suoraan maininneet olevansa kateellisia. Vartalo, iho, hiukset, älykkyys, koulumenestys, koulutus, palkka, säästöt, kiva työpaikka. Eivät sanoneet pahalla joten ei haittaa. Olen myös ollut muille kateellinen monista asioista. Elämäni on kaikin puolin mukavaa mutta muilta voi löytää inspiraatiota parantaa sitä vielä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että luonnostaan hoikasta, sirosta, sopusuhtaisesta ja kauniista vartalostani.

Se alkoi jo yläasteella, kun joku koulun liikkatunnilla myönsi ihan ääneen, että haluaisi olla yhtä hoikka. Myöhemmin kateus ei ole aina ilmennyt vain kehuina. Aikuisena minulle on sanottu mm. että vaatteeni näyttävät nuken vaatteilta ja niiden kokoa on arvosteltu, myöhemmin myönnetty, että on oltu kateellisia. Myös kehuiksi verhoiltua haukkuja on tullut. Esim. että olen tosi laiha, mutta mulla on normaalin kokoiset luut. Siit anteeksi mitä? Olen kyllä ylipäätään siro ja tuntui siltä että kommentoijaa harmitti hoikkuuteni niin piti sitten alkaa analysoida luiden kokoa tai keksiä joku kuviteltu vika. Myös sellaista kommenttia on tullut, että ihmiset alkaa vertailemaan vartaloani omaansa ja sanoo, että oli itsekin joskus niin hoikka mutta vasta lihottuaan tajusi että oli ennen ihan liian laiha (eli kateellisena haukutaan liian laihaksi kun oma painonnousu harmittaa).

Kummallisesti olen kuitenkin itse ollut aina erittäin tyytyväinen vartalooni, kaikki vaatteet istuvat ja näyttävät hyvältä päällä. Luut eivät törrötä mistään ja vyötärö lantio suhteeni on silti 30 cm eli en ole mikään heinäseiväs. En ole koskaan ollut laihiksella tai edes käynyt salilla. Ja on minua pyydetty malliksi valokuvaprojektiinkin.

Vierailija
1044/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että luonnostaan hoikasta, sirosta, sopusuhtaisesta ja kauniista vartalostani.

Se alkoi jo yläasteella, kun joku koulun liikkatunnilla myönsi ihan ääneen, että haluaisi olla yhtä hoikka. Myöhemmin kateus ei ole aina ilmennyt vain kehuina. Aikuisena minulle on sanottu mm. että vaatteeni näyttävät nuken vaatteilta ja niiden kokoa on arvosteltu, myöhemmin myönnetty, että on oltu kateellisia. Myös kehuiksi verhoiltua haukkuja on tullut. Esim. että olen tosi laiha, mutta mulla on normaalin kokoiset luut. Siit anteeksi mitä? Olen kyllä ylipäätään siro ja tuntui siltä että kommentoijaa harmitti hoikkuuteni niin piti sitten alkaa analysoida luiden kokoa tai keksiä joku kuviteltu vika. Myös sellaista kommenttia on tullut, että ihmiset alkaa vertailemaan vartaloani omaansa ja sanoo, että oli itsekin joskus niin hoikka mutta vasta lihottuaan tajusi että oli ennen ihan liian laiha (eli kateellisena haukutaan liian laihaksi kun oma painonnousu harmittaa).

Kummallisesti olen kuitenkin itse ollut aina erittäin tyytyväinen vartalooni, kaikki vaatteet istuvat ja näyttävät hyvältä päällä. Luut eivät törrötä mistään ja vyötärö lantio suhteeni on silti 30 cm eli en ole mikään heinäseiväs. En ole koskaan ollut laihiksella tai edes käynyt salilla. Ja on minua pyydetty malliksi valokuvaprojektiinkin.

Ja jatkan vielä..

Lisäksi koulumenestyksestä ja älykkyydestä. Minun ei tarvinut nähdä paljoakaan vaivaa saadessani kiitettäviä numeroita koulussa ja siitä seurasi hikeksi haukkuminen ja se, että minua hävetti, jos opettaja kertoi koko luokalle, että olin saanut kympin. Hikeksi haukkumista kesti koko peruskoulu. Lukiossa se väheni.

Vierailija
1045/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöstä, koulumenestyksestä, aviomiehestä, kodista, elämäntavasta, varakkuudesta, sukunimestä, kesämökistä, hoikkuudesta. Ainakin nyt näistä minulle on oltu kateellisia.

Nykyään piilottelen elämääni muilta ihmisiltä tästäkin syystä, eli en jaa itsestäni muille ihmisille enempää kuin on pakollista.

Miksi joku olisi kateellinen sukunimestä?

Vierailija
1046/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkee, että täällä on paljon kateellisia kun tätä aloitusta on paljon alapeukutettu

Vierailija
1047/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä on kateellinen siitä, että mieheni ja minä rakastamme toisiamme ja pysymme yhdessä, kun hän taas on rikkonut oman perheensä.

Vierailija
1048/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkät, paksut kullanvaaleat hiukset. Hienot, mutta ei mitenkään ihmeelliset, etenkin kun lukee, mitä kadehdittavaa muilla kommentoijilla täällä on.

Mutta silti joku näitäkin keksii kadehtia: Ystäväni voivottelee, kuinka tällainen pehko/linnunpesä/moppi/-insert mikä tahansa negatiivissävytteinen hiuksia kuvaava termi- on varmasti todella työläs hoidettava, suosittelee polkkatukkaa ja ohennusta parturissa ja kutsuu blondiksi bimboksi. Piilovittuilee ja vihjailee, kuinka kenen tahansa ei kannata pitää pitkää tukkaa, koska sellainen kuulemma sopii vain harvoille ihmisille. Hänellä itsellään on kuitenkin myös pitkä tukka, joten tuskin hän mitenkään yleisesti inhoaa pitkiä hiuksia

Ja, koska joku toki niin luulee, niin ei, en koskaan kitise kaverilleni hiusteni työläydestä, enkä kysele häneltä hiusvinkkejä. Hiusteni olemassaolon ei siis pitäisi häntä ärsyttää mistään syystä

Vierailija
1049/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuden tunnistaa usein juuri siitä, että lähes täydellisestä asiasta yritetään etsiä ja keksiä väkisin jotain vikoja ja negatiivista.

Asiat joista ihmsiet ei ole kateellisia, niihin liittyen tulee usein tsemppausta.

Esimerkiksi kukaan tuskin on kateellinen hampaistani, jotka ovat keltaista hammasluuta, vähän vinot, takapurenta, kulumaa ja reikiä. Kummasti kuitenkaan kukaan ei ole koskaan piikitellyt mitään hampaistani. Ja jos joskus jollekulle olen jotain hampaistani maininnutkin niin kommentti on tyyliin aa en mä ole huomannut.

Sitten kun kyseessä on asia, joka herättää kateutta, esimerkiksi kaunis hoikka vartaloni, niin siitä keksimällä keksitään kaikkea piikiteltävää.

Vierailija
1050/1120 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossa olosta

Vierailija
1051/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöstä, koulumenestyksestä, aviomiehestä, kodista, elämäntavasta, varakkuudesta, sukunimestä, kesämökistä, hoikkuudesta. Ainakin nyt näistä minulle on oltu kateellisia.

Nykyään piilottelen elämääni muilta ihmisiltä tästäkin syystä, eli en jaa itsestäni muille ihmisille enempää kuin on pakollista.

Miksi joku olisi kateellinen sukunimestä?

Voi kuule, kyllä sitäkin olen kokenut! Omani on harvinainen ja suvussa on yksi kuuluisuus niin siitä ollaan kateellisia :(. Minua kadehditaan työhön liittyvistä ulkomaanmatkoista vaikka oikeasti ne ovat tosi rankkoja eivätkä todellakaan mitään lomaa. Eniten olen surullinen siitä, että mieheni kadehtii noususuuntaista uraani ja äitini kadehtii varakkuuttani. On surullista että näin läheiset eivät iloitse onnistumisistani joiden eteen olen tehnyt hitosti töitä.

Ulkonäköäni ei ole kukaan koskaan kadehtinut eikä siihen ole koskaan ollut aihettakaan 😅.

Vierailija
1052/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kapakin kusikourulla kaveri totesi häivä kadetta äänessään, että mulla on isompi kuin hänellä. 

Ei kylläkään ollut, oli vain hyvällä tuulella ja siksi pikkuisen turvollaan.

Vierailija
1053/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monta asiaa. Kotini, autoni, harrastuksissa menestyminen, tanssitaito, ulkonäkö ja lasteni menestyminen koulussa ja  työurillaan

Omalla työlläni olen menestynyt, en ole keltään mitään vienyt, enkä toisia estänyt menestymästä

Kysypä Li "Antifa" Andersssssonilta, niin tosiasiassa olet riistänyt työläisiä ja vienyt viimeisen leipäpalankin työläislasten suusta rikastuaksesi.

Vierailija
1054/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monta asiaa. Kotini, autoni, harrastuksissa menestyminen, tanssitaito, ulkonäkö ja lasteni menestyminen koulussa ja  työurillaan

Omalla työlläni olen menestynyt, en ole keltään mitään vienyt, enkä toisia estänyt menestymästä

Kysypä Li "Antifa" Andersssssonilta, niin tosiasiassa olet riistänyt työläisiä ja vienyt viimeisen leipäpalankin työläislasten suusta rikastuaksesi.

Miksi vastaat toisen suulla?

Vierailija
1055/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesta ja lapsenlapsesta. Toinen on lapseton ja toisen lapsi ei saa lasta.

Täytyy sanoa, että myötäelän ja ymmärrän surua, en käännä veistä haavassa ja minulla aina ollut muita kanavia jakaa lapsen elämää. Harmittaa silti, että ystävyys oli sen vuoksi vuosia katkolla.

Ymmärrän tätä henkilöä jolla ei ole lapsenlapsia, minullakaan ei ole. Enkä ole varma tuleeko koskaan, vaikka on nyt nuorimman varassa. Heh! Mutta kateellisuus ystävän lapsenlasten takia ? Ehkä kuvittelet, ehkä hän on välillä käsitellyt sinulle ääneen asiaa? Tekstistäsi ja tänne asiasta avautuminen varmasti loukkaa ystävääsi. Toivottavasti hän ei tule koskaan tietämään kirjoitustasi. Kaikki ei saa lapsia ja se sinun tulee ymmärtää ennenkuin arvostelet ystävääsi ja muitakin.

Vierailija
1056/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että myötäelän ja ymmärrän surua, en käännä veistä haavassa ja minulla aina ollut muita kanavia jakaa lapsen elämää. Harmittaa silti, että ystävyys oli sen vuoksi vuosia katkolla.

Ymmärrän tätä henkilöä jolla ei ole lapsenlapsia, minullakaan ei ole. Enkä ole varma tuleeko koskaan, vaikka on nyt nuorimman varassa. Heh! Mutta kateellisuus ystävän lapsenlasten takia ? Ehkä kuvittelet, ehkä hän on välillä käsitellyt sinulle ääneen asiaa? Tekstistäsi ja tänne asiasta avautuminen varmasti loukkaa ystävääsi. Toivottavasti hän ei tule koskaan tietämään kirjoitustasi. Kaikki ei saa lapsia ja se sinun tulee ymmärtää ennenkuin arvostelet ystävääsi ja muitakin.

Jatkan vielä meillä meni tosi kauan ennen kuin saatiin lapsia ja joo, vihasin jossain vaiheessa kaikkia lastenvaunuja työntäviä ja niitä oli paljon. Eli älä yhtään arvostele lapsenlapsetonta. Ehkä hän ei halunnut olla tekemisissä kanssasi sinun itsesi takia

Vierailija
1057/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen voi olla miltei mistä vain.Itse en ole kohdannut muuta kuin sisareni kateuden.Sisareni oli jatkuvasti tosi ilkeä minulle,aina vain.Kysyin kerran syytä siihen,että voisiko kertoa mistä johtuu se kaikki paha.Sanoi olevansa kateellinen,jolloin ällistyin todella,ja kysyin mistä voi olla kateellinen.Vastasi;Siitä kun sinä olet kiva,ja ihmiset tykkäävät sinusta. Se oli surullista kuulla.

Vierailija
1058/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä meillä meni tosi kauan ennen kuin saatiin lapsia ja joo, vihasin jossain vaiheessa kaikkia lastenvaunuja työntäviä ja niitä oli paljon. Eli älä yhtään arvostele lapsenlapsetonta. Ehkä hän ei halunnut olla tekemisissä kanssasi sinun itsesi takia

En nyt ihan ymmärrä tätä kirjoitusta. Sinä vihasit kaikkia lastenvaunuja työntäviä ja olet ilmeisesti sitä mieltä, että sinun vihasi ja lapsettomuutesi oli näiden lastenvaunuja työntävien syytä?

Lapsettomuus on vaikea asia aivan varmasti, mutta ei kai muiden pidä jäädä lapsettomiksi pelkästä empatiasta lapsettomia kohtaan?

Lapsettomuuden tuska on saatava käsiteltyä jotenkin muuten kuin vihaamalla niitä joilla on lapsia ja lastenlapsia.

Se on sitten kokonaan toinen juttu, miten lapsettomia kohdellaan, kyselläänkö tyhmiä tai kommentoidaanko jotenkin asiattomasti. Sitä ei tietenkään pidä tehdä, mutta näinhän tämä , jolle oltiin kateellisia ei sanojensa mukaan ollut tehnyt.

Vierailija
1059/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kukaan on ollut minulle varsinaisesti kateellinen mistään, mutta nuorena pitkiä,paksuja hiuksiani kehuttiin ja luontaista sixpackia, en siis käy salilla. 

Ehkä tytöt/naiset lähestyvät minua helposti, koska olen feministisesti kasvatettu, avoin ja sosiaalinen - joku sulkeutunut, ujo frendini saattaa olla vähän kateellinen.

Itsekin enemmänkin ihailen kirjailijoita, näyttelijöitä ja tutkijoita, muusikoita. En oikeastaan tunne kateutta.

Vierailija
1060/1120 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oltu kateellisia ainakin uudesta maantiepyörästä ja pyöräilyharrastuksesta. Silloin 1990-luvulla.

Ku ei voi harrastaa, jos ei ole maailman huipputasolla ja ei voi pyöräillä, jos ei ole ostanut kalleinta fillaria, mitä markkinoilta löytyy jne. Nönnönnöö. Ja kun välineitä päivitti, uusi, niin arvosteltiin, kuinka entinen oli sulla parempi. Asioita muotoiltiin jotenkin silleen ihmeellisesti. Kun tulin lenkiltä kotipihaan, niin monesti joku tuli utelemaan, että kuinkas pitkän lenkin kävit heittämässä ja sitä sitten siunailtiin.

Ja kun olin parikymppinen, niin vanhempi väki, kuten eläkemummot kadehtivat nuoruuttani.

Kumma kun itse ei nyt viisikymppisenä tarvi nuorempaa väkeä kadehtia, koska tietää nuoruuden olevan lyhyt nopeasti ohimenevä vaihe, jota ei takaisin saa ja 30 vuoden päästä ovat yhtä vanhoja kuin minä nyt. Nuoria ollaan vain muutama vuosi, eikä kukaan saa pitää nuoruuttaan koko elämänsä ajan.

Ihmiset ovat kateellisia tosi pöljistä asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän