Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1191)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa. Saan keskivertopalkkaa ja olen ollut samassa työpaikassa 20 vuotta. En ole edennyt koulutuksestani huolimatta urallani ja koen olevani muutenkin väärällä alalla. Silti ystäväni jaksaa kadehtia vuodesta toiseen työtä ja säännöllistä kuukausipalkkaani.
Niin, on se harmi kun sun ei ole tarvinnut elää epävarmuudessa työttömyyden takia tai vaihtaessa työpaikkaa koska on ollut pakko eikä siitä uudesta tiedä onnistuuko se vai ei ja joka kuukausi on kuukausipalkka pamahtanut tilille säännöllisesti. Ja sillä säännöllisyydellä olet saanut elää turvassa ja kasvattaa perheesi turvassa.
Ymmärrän täysin ystävääsi. Niin minäkin kuvittelin elämäni menevän. Turvassa.
Hoikka mutta muodokas tiimalasivartaloni.
Jouduin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle uupumuksen / masennuksen / aspergerin vuoksi kolmikymppisenä. Tämä eläke on aiheuttanut kateutta monissa ihmisissä, minullahan on aikaa eikä velvoitetta olla työelämässä. Eivät tietystikään huomioi sitä, että työkyky (Lue: toimintakyky) on alentunut myös kaikilla muilla elämänalueilla, koskee siis myös kaikkea vapaa-aikaa, josta ei pääse nauttimaan. Eläketulo ei kovin suuri ole ja sillä pitää pärjätä, mutta aiheuttaa kateutta monissa. Sata kertaa mielummin olisin työelämässä, jos vain pystyisin.
Minulle ollaan oltu kateellisia ulkomaanmatkoista. Pienituloisena olen todella saanut katsoa, mihin rahat olen laittanut, olen säästänyt monesta asiasta, jotta reissut ovat olleet mahdollisia. Samaa tai isompaa palkkaa nauttivat olisivat halutessaan kyenneet samaan, mutta ihmisillä tosiaan on eri prioriteetit elämässä. Minulle tuo prioriteetti on ollut ulkomaanmatkat.
Rahasta, ulkonäöstä ja pituudesta, oon 190. Multa on monta kertaa kysytty alueen tinder tarjonnasta sit ihmetelty kun sanon etten käytä mitään tollasia sovelluksia.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.
Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.
Jännä, että tänne vauvapalstalle onkin eksynyt noinkin paljon rikkaita, kauniita, älykkäitä ja kaikin puolin menestyneitä ihmisiä (naisiako?). Olen aina luullut, että tämä on ressukoitten ulostulopalsta. Olen siis ollut vääräss
Vierailija kirjoitti:
Rahasta, ulkonäöstä ja pituudesta, oon 190. Multa on monta kertaa kysytty alueen tinder tarjonnasta sit ihmetelty kun sanon etten käytä mitään tollasia sovelluksia.
En haluaisi olla 190 cm hongankolistaja. Siitä ei voi ainakaan olla kateellinen. Eikä kukaan tiedä onko sitä rahaa paljon, ellei itse kerro (leuhki).😉
Aika monesti sotketaan kateellisuus siihen että joku ei vaan tykkää kyseisestä ihmisestä.
APsta voi saada sellaisen kuvan että tuo itse esiin "saavutuksiaan" usein ihmisille, ja elää ehkä omassa pikku kuplassaan epävarmuuksien takia. Hyvin usein sellaiset ihmiset ovat luonnolisesti aika luotaantyöntäviä. Ei sillä ole mitään tekemistä kateellisuuden kanssa.
Itsellä on kaunis mimmifrendi, liksa n. 10000€ kuussa, ja muuten elämässä aika mukavasti saavutuksia. Mutta en kyllä muista että kukaan olisi ollut kateellinen.
Uskon että hyvin harvoin ihmiset ovat aidosti kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.
Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.
Jännä, että tänne vauvapalstalle onkin eksynyt noinkin paljon rikkaita, kauniita, älykkäitä ja kaikin puolin menestyneitä ihmisiä (naisiako?). Olen aina luullut, että tämä on ressukoitten ulostulopalsta. Olen siis ollut vääräss
Sama havainto on minullakin, mahdottoman paljon kauniita, rohkeita ja rikkaita täällä.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi olla 190 cm hongankolistaja. Siitä ei voi ainakaan olla kateellinen. Eikä kukaan tiedä onko sitä rahaa paljon, ellei itse kerro (leuhki).😉
Ei sitä tarvitse leuhkia tai edes mainita itse, kyllä tutut huomaa kun tulot ja elintaso kasvaa kun käytänkin sitten sitä rahaa enemmän mitä enemmän tienaan.
Todella hyväpalkkainen ystävättäreni kadehtii minua, kun minulla on oikeita ystäviä hänen lisäkseen ja joiden kanssa mielummin vietän aikaa. Tätä hän kompensoi reissaamalla "luksuslomilla" ulkomailla yksin, ja näitä lomakuvia tarjoillaan kadehdittavaksi, ja silminnähden ärsyynnytään kun en ole kateudesta vihreä. Ja miksi olisinkaan kade, ei minua kiinnosta matkailla yksin ja minuahan hän ei koskaan halua mukaansa koska olen tuloiltani huonompi jolloin häntä lainatakseni: "voisi jäädä jotain kokematta rahan takia".
Erityisen kateellisia ovat olleet ukkomiehet, kun heillä ei ole sitä vapautta mennä ja tulla, kuten meillä itsellisillä tosimiehillä!
Kun endometrioosista johtuvien lamaannuttavien kipujen vuoksi (oksensin ja makasin kipujen takia pari päivää sängyssä) jouduin olemaan lukiossa lähes joka kuukausi sairaslomalla. Silloisen kaverin mukaan oli epäreilua, että sain olla poissa koulusta "joidenkin menkkakipujen takia."
Eräs nyt jo entinen hyvä ystäväni kadehti hyvää parisuhdettani ja sitä, että en tee kovin paljoa töitä.
Häntä häiritsi se, että minä naisena en elätä itseäni, ja että minua ei kiinnosta pätkääkään ura tai status. Emme ole mieheni kanssa todellakaan rikkaita, mutta olemme priorisoineet yhteisen vapaa-ajan,toisemme ja mukavat harrastukset.
Tältä ystävältäni alkoi tulla yhä enemmän myrkyllisiä kommentteja, kuinka hän ei voi ymmärtää naisia jotka antavat miestensä elättää heitä, ja kuinka hän ei voi ymmärtää sellaista laiskuutta, ettei edes yritetä edetä uralla jne.
Samaan aikaan kun hän eteni urallaan ja tienasi yhä enemmän ja sai hankittua lisää omaisuutta, hän katkeroitui lisää minulle. Se oli mielestäni aika outoa. Selvästi hänen raha ja status ei tuonut sitä onnea ja mielenrauhaa mitä hän etsi, ja ehkä hän ajatteli että minäkään en sellaista ansaitse varsinkaan kun en tee asian eteen samaa kuin hän.
Laitoin häneen lopulta välit poikki, ja nyt on helpompi olla kun ei tarvi pitää lähipiirissään myrkyllistä ihmistä.
Kaikesta kai. Muka kaverini yritti viedä mieheni.
k8769 kirjoitti:
Aika monesti sotketaan kateellisuus siihen että joku ei vaan tykkää kyseisestä ihmisestä.
APsta voi saada sellaisen kuvan että tuo itse esiin "saavutuksiaan" usein ihmisille, ja elää ehkä omassa pikku kuplassaan epävarmuuksien takia. Hyvin usein sellaiset ihmiset ovat luonnolisesti aika luotaantyöntäviä. Ei sillä ole mitään tekemistä kateellisuuden kanssa.
Itsellä on kaunis mimmifrendi, liksa n. 10000€ kuussa, ja muuten elämässä aika mukavasti saavutuksia. Mutta en kyllä muista että kukaan olisi ollut kateellinen.
Usko vaan. Ja jos et ole jotain itse kokenut niin sitä ei ole olemassa?
Ehkä et ole erityisen kadehdittava. Ehkä sinulla on se onni, että ympärilläsi on ihmisiä jotka eivät pahemmin kadehdi tai ainakin ymmärtävät miten typerää se on eivätkä ryhdy katkeriin tekoihin.
Eikä kateuden tarvitse olla tavallista, mutta muutaman harvan ihmisen katkera kateus voi olla todella tuhoisaa, koska se näkyy kadehditulle kiusaamisena. Tänne tulee kommentteja joissa ihan oikeasti kerrotaan että "ei ole mitään kateutta, xx vaan on niin ärsyttävä että ansaitsee huonon kohtelun". Haloo!?
Aloituksessa oli kyse sellaisesta kateudesta joka näkyy katkeruutena, kuten piikittelynä, vähättelynä, haukkumisena ja porukoista ulos sulkemisena. Nämä ovat kaikki ehkä viimeistä lukuunottamatta kiusaamista. Jokaisella kai lienee oikeus valita seuransa.
Jos en oikein välitä jostain tyypistä niin pyrin minimoimaan yhteydet. Ei tarvitse piikitellä, vähätellä tai haukkua. Ei tarvitse pistää kapuloita rattaisiin eikä muutenkaan haitata kyseisen ihmisen eloa.
Mulle ei tullut AP:stä mitään negatiivista mielikuvaa. Ihan positiivisen tavanomaisia olivat hänen saavutuksensa. Ei tullut mieleen kuvitella että hän eläisi jossain kuplassa epävarmuuksiensa takia, ihan itsevarmalta vaikuttaa. Sen sijaan tästä sinun kuplakuvitelmasta tuli vähän outo fiilis. Miksi lähteä maalailemaan toisen elämästä negaa, kun et oikeasti tiedä?
Että tavallaan todistit juuri sen että kateutta on, mutta kadehtijat sen kiivaasti kieltävät.
Vierailija kirjoitti:
k8769 kirjoitti:
Usko vaan. Ja jos et ole jotain itse kokenut niin sitä ei ole olemassa?
Ehkä et ole erityisen kadehdittava. Ehkä sinulla on se onni, että ympärilläsi on ihmisiä jotka eivät pahemmin kadehdi tai ainakin ymmärtävät miten typerää se on eivätkä ryhdy katkeriin tekoihin.
Eikä kateuden tarvitse olla tavallista, mutta muutaman harvan ihmisen katkera kateus voi olla todella tuhoisaa, koska se näkyy kadehditulle kiusaamisena. Tänne tulee kommentteja joissa ihan oikeasti kerrotaan että "ei ole mitään kateutta, xx vaan on niin ärsyttävä että ansaitsee huonon kohtelun". Haloo!?
Aloituksessa oli kyse sellaisesta kateudesta joka näkyy katkeruutena, kuten piikittelynä, vähättelynä, haukkumisena ja porukoista ulos sulkemisena. Nämä ovat kaikki ehkä viimeistä lukuunottamatta kiusaamista. Jokaisella kai lienee oikeus valita seuransa.
Jos en oikein välitä jostain tyypistä niin pyrin minimoimaan yhteydet. Ei tarvitse piikitellä, vähätellä tai haukkua. Ei tarvitse pistää kapuloita rattaisiin eikä muutenkaan haitata kyseisen ihmisen eloa.
Mulle ei tullut AP:stä mitään negatiivista mielikuvaa. Ihan positiivisen tavanomaisia olivat hänen saavutuksensa. Ei tullut mieleen kuvitella että hän eläisi jossain kuplassa epävarmuuksiensa takia, ihan itsevarmalta vaikuttaa. Sen sijaan tästä sinun kuplakuvitelmasta tuli vähän outo fiilis. Miksi lähteä maalailemaan toisen elämästä negaa, kun et oikeasti tiedä?
Että tavallaan todistit juuri sen että kateutta on, mutta kadehtijat sen kiivaasti kieltävät.
Miksi uskot, että mainitsemasi piikittely, vähättely, haukkuminen ja porukoista ulos sulkeminen on kateutta? Mitä, jos joku on muuten vain inhottava ihminen ja käyttäytyy huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaiset ovat kateellisia siitä jos joku asuu maaseudulla.
Jos olis, niin kai ne muuttais maalle?
Vähättelevä kommentti. Millä vaan saada vastapuolen mieli pahoitettua.