Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?

Vierailija
09.03.2022 |

Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?

Minulla ainakin nämä:

- koulu- ja opiskelumenestys

- viulunsoittotaito

- tanssitaito

- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)

- hyvä työpaikka

- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa

Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.

Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...

Kommentit (1120)

Vierailija
61/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyteni. Ihan oikeasti.

Ilmeisesti se on kadehdittavaa, kun "saa" olla kotona minimieläkkeen turvin ja kaikista roposistakin pitää olla kateellinen. Itsehän kadehdin todella paljon niitä, jotka pystyvät käymään töissä, mutta koitan kovasti olla näyttämättä sitä.

Vierailija
62/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aloituksesta tulee heti mieleen kuva naisesta, joka kaikkia korostaa omaa erinomaisuuttaan. Some täynnä hehkutuskuvia ja kasvotusten puhuu vain itsestään. Sellainen aiheuttaa ärsytystä, ei kateutta.

Tunnen tällaisen tyypin ja hän varmaan ajattelee, että kateuttani häntä välttelen, mutta todellisuudessa olen vaan tullut niin täyteen sen juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehestäni. Mieheni on tasa-arvon ja naisten tasa-arvon kannattaja. Hän tekee paljon kotitöitä, kokkaa, siivoaa ja pitää musta hyvää huolta ja hemmottelee. Työkaverit eivät oikein voi sulattaa tätä ja välillä tulee kateellisia kommentteja. Kuitenkin sen tasa-arvon nimissä me myös yhdessä sahataan ja hakataan polttopuita, rakennettiin vajaan uusi katto jne ja mä olen mukana näissä "miesten töissä". Luulisi että tämä vähentäisi kateutta koska en selvästikään elä mitään prinsessan elämää mutta ei, pitää olla varovainen mitä töissä puhuu.

Vierailija
64/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle aloituksesta tulee heti mieleen kuva naisesta, joka kaikkia korostaa omaa erinomaisuuttaan. Some täynnä hehkutuskuvia ja kasvotusten puhuu vain itsestään. Sellainen aiheuttaa ärsytystä, ei kateutta.

Tunnen tällaisen tyypin ja hän varmaan ajattelee, että kateuttani häntä välttelen, mutta todellisuudessa olen vaan tullut niin täyteen sen juttuja.

Minulle piirtyy sinusta sellainen kuva, että tuskin olet kovin mukavaa seuraa.

Vierailija
65/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että olen hoikka.

Nuorempana eräs tuttava pyysi monasti ulos yöelämään, mutta aina voivotteli miten on niin suurikokoinen, eikä kehtaa tulla kanssani tanssilattialle kun pyysin. Lopulta en enää lähtenyt hänen kanssaan ulos. 

Vierailija
66/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä hyvä liitto. Lasten käytöstavat. Ystävät. Hoikkuus/hyvä kunto. Hiukset.

Vierailija
67/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikesta ja muutin maasta. Nyt kukaan ei ole kateellinen mistään, tai jos onkin en ymmärrä heidän sitä olevan.

Vierailija
68/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sinä koet, että joku on tarpeen pudottaa maan pinnalle, jos vaikka osaa soittaa jotakin soitinta tosi hyvin ja innostuneena kertoo harrastuksestaan? Eikö normaali, mukava ihminen keskustelisi siitä kuin tavallisesta asiasta, sitten kertoisi jostakin, mistä on itse kiinnostunut ja sitten keskusteltaisiin siitä?

Yleensä nämä maan pinnalle pudottajat eivät ole itse kiinnostuneet yhtään mistään, joten tällainen normaali kanssakäyminen ei onnistu.[/quote] "

Voisin veikata, että ko. henkilöä, jonka tekstissäsi kuvailet, kukaan

mielenterveydeltään terve ihminen ei vähättele, kritisoi tai koe tarvetta pudottaa häntä maanpinnalle.

Olettaen siis, että asiat menisivät viestissäsi kuvailemallasi tavalla.

Esimerkisi on siis sikäli huono, koska kuvatun kaltaisella ihmisellä tuskin olisi todellisuudessa edes kokemuksia ns. "kateellisista" ihmisistä.

Vierailija
69/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi sinä koet, että joku on tarpeen pudottaa maan pinnalle, jos vaikka osaa soittaa jotakin soitinta tosi hyvin ja innostuneena kertoo harrastuksestaan? Eikö normaali, mukava ihminen keskustelisi siitä kuin tavallisesta asiasta, sitten kertoisi jostakin, mistä on itse kiinnostunut ja sitten keskusteltaisiin siitä?

Yleensä nämä maan pinnalle pudottajat eivät ole itse kiinnostuneet yhtään mistään, joten tällainen normaali kanssakäyminen ei onnistu.

"

Voisin veikata, että ko. henkilöä, jonka tekstissäsi kuvailet, kukaan

mielenterveydeltään terve ihminen ei vähättele, kritisoi tai koe tarvetta pudottaa häntä maanpinnalle.

Olettaen siis, että asiat menisivät viestissäsi kuvailemallasi tavalla.

Esimerkisi on siis sikäli huono, koska kuvatun kaltaisella ihmisellä tuskin olisi todellisuudessa edes kokemuksia ns. "kateellisista" ihmisistä.

Yllättävän monien mielestä se, että a) innostuneesti puhut jostakin ja b) olet siinä asiassa hyvä, on sama kuin olisit nirppanokka, joka pitää pudottaa maan pinnalle.

Vierailija
70/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät, paksut hiukset. Oma pituus ja hoikkuus. Kirjaviisaus ja laaja yleistieto. Hyvä kasvonluusto.

Nämä siis suoria lainauksia.

MUTTA mitä he eivät tiedätkään on hiusten takkuisuus, karheus ja kaikki ne eurot ja vaiva joka menee tukan ylläpitoon. He eivät myöskään näe syömishäiriöoireiluani ja jatkuvaa fiksaatiota ruoan ympärillä. Eivätkä sitä, kun ahmin tuhansia kaloreita yhdellä istumalla ja piilottelen syömistäni puolisoltani. He eivät myöskään näe nepsy-oireitani ja siitä johtuvaa puolen vuoden, tragikomedista kiertoa burnoutin ja nousukiidon välillä. Eivätkä myöskään yksinäisyyttäni ja ulkopuolisuuden tunteita.

Minä kadehdin heitä heidän asioistaan, joista he eivät ehkä ole ylpeitä. Sellaista se on.

Vierailija
71/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemäni työn määrästä. Käytännössä kateellinen haluaa usein vain ottaa työt omiin nimiinsä. "Haluan X:n työn" eli haluaa tehdyt työt itselleen. Viis siitä, jos itse työstä en saa erityisen korkeaa palkkaa tai muutakaan. Kun olen kokenut ja ehkä vaikutan osaavalta, etenkin nuorempi tai vähemmän tehnyt voi ymmärtää, että työni saamalla saisi samalla minut taustalle töitä tekemään. En tiedä, moniko hahmottaa, että haluaa tuota.

Vierailija
72/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on oltu kateellisia siitä,että lähdin pois yhdestä vittumaisesta työpaikasta! Oli on ollu sen jälkeen vallan mainio. En oo katunut hetkeäkään.

Vierailija
73/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuella olemisesta mt-ongelmien vuoksi. Mulla on kuulemma helppoa, kun ei tarvitse aamulla nousta töihin ja on vapaa-aikaa kokoajan.

Eikä näiltä tyypeiltä löydy myöskään ymmärrystä sille, miksi olen surullinen omasta tilanteestani. Ihmettelevät vain, miksi en osaa iloita kun "Sun elämäsi on niin vapaata".

Vierailija
74/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkuudesta

Komeudesta

Farmariasu kokoelmasta

Sukupuolielimestä

Lihaksista

Vaatimattomuudesta

Vierailija
75/1120 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että mulla oli teininä oma hevonen. Luokkakaverit ja ratsastuskoulun muut tytöt yrittivät ensin mielistellä, jotta pääsisivät ilmaiseksi ratsastamaan, mutta kun en yhden kerran jälkeen antanutkaan jatkaa ja käydä koko ajan ratsastamassa (kun eivät tätä ennen olleet edes olleet millään tavalla kavereitani, ja muutenkin halusin ratsastaa hevosella itse ja treenata) niin alkoivat haukkua selän takana leuhkaksi ja paskaksi hevosenomistajaksi.

Vierailija
76/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaikesta.. ulkonäön suhteen mm. pitkistä jaloista, suorista hampaista, erikoisista silmistä ja tuuheista luonnonkiharoista hiuksisrani.

Koulumenestyksestä, olin tasaisen hyvä vähän kaikessa. Avoimen kateellisia ja asiasta suoraan sanoneet ovat olleet ainakin useammat koulu- ja opiskelukaverit sekä sisarukseni.

Tuloistani ja pärjäämisestäni elämässä. Mitään en ole saanut valmiina, tulen köyhästä ja kouluttamattomasta perheestä, ja lapsuuteni oli suorastaan karu, mutta olen opiskellut koko elämäni ja nyt kuulun ylimpään tuloluokkaan. Tämä herättää niin yleistä kuin henkilökohtaista kateutta ja se suorastaan suututtaa. Jos minä näistä lähtökohdistani olen luonut kaiken tyhjästä, tarkoittaa se sitä, että jokaisella on sama mahdollisuus oman elämänsä suhteen. Turha siinä on minua kadehtia, kun kaikki on tasan itse omalla työllä ansaittua.

Aikanaan eräs lapseton kaverini oli kateellinen (suorastaan vihainen) myös lapsestani ja ilmeisen pysyvästi parisuhteestani on kateellinen omat suhteensa toistuvasti sotkeva sisareni.

Vierailija
77/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöstä, koulumenestyksestä, aviomiehestä, kodista, elämäntavasta, varakkuudesta, sukunimestä, kesämökistä, hoikkuudesta. Ainakin nyt näistä minulle on oltu kateellisia.

Nykyään piilottelen elämääni muilta ihmisiltä tästäkin syystä, eli en jaa itsestäni muille ihmisille enempää kuin on pakollista.

Unohtui mainita vielä tietenkin auto, liikunnallisuus, lapsi ja älykkyys. On näissä piilottelemista.

Miten te huomaatte tuon kateuden? Nimittäin kun lukee näitä vastauksia, tulee mieleen, että ehkä sitten joku on joskus mullekin kateellinen, mutta se tuntuu ihan vieraalta ajatukselta. Ja kuitenkin olen jo 42, että onhan tätä tahkoa tullut jo jokunen vuosi väännettyä.

(Olen viestin 76 kirjoittaja.)

Mulle on ainakin sanottu aivan suoraan. Esim todettu vaikka, että "Helppohan sun on, kun sulla on tuo ja tuo" tai "Olen kyllä niin kateellinen.." "Sun on niin helppo sitä tai tätä kun sulla on tuo *ominaisuus*" Tai on esim. suututtu suoraan opiskeluaikana kun olen saanut hyviä arvosanoja, parempia kuin suuttuja, vaikka hän olisi mielestään ansainnut paremman siksi, että on mielestään tehnyt enemmän töitä. On sanottu, että mulla ei ole oikeutta osallistua johonkin keskusteluun, kun mulla on asiat hyvin. On sanottu, etten voisi tietää mistään mitään, koska olen nykyään varakas. (Lapsuus ja nuoruus varhaisaikuisuuteen saakka oli todella köyhää). Vähemmän suoran ja valkoisen hammasrivistön omistava on ollut avoimen kateellinen hampaistani ja sanonut sen jne.

Sitten huomaa sellaisesta pahansuopuudesta, ei osata olla iloisia puolestani, pidetään epäoikeudenmukaisena pärjäämistäni. Tuossa aikaisemmassa listassa en sitä maininnut, että myös luonteestani/persoonastani on oltu kateellisia, en jännitä ja osaan esiintyä sekä tulla toimeen kaikenlaisissa tilanteissa. Se on ollut joillekin suorastaan punainen vaate, myös exälleni, joka oli tästä suorastaan mustasukkainen.

Vierailija
78/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muut huomanneet, että aika usein ne, joita kiusataan ja jotka sanovat että heitä kadehditaan, ovat itseasiassa sietämättömän omahyväisiä ja tympeitä ihmisiä ja siksi joutuvatkin muitten hampaisiin.

Jep. Tai enemmän niin, että kiusatut ovat sietämättömän ärsyttäviä ja omahyväisiä usein ja heitä tyynnytellään sanomalla, että kiusaajat ovat vain kateellisia ja lopulta he uskovat tämän. Se sit pönkittää heidän omahyväisyyttään ja tekee heistä vielä sietämättömämpiä.

Hyvin suuri osa ns. kiusatuista ovat aivan itse syypäitä tilanteeseensa. Tähän joukkoon ei kuulu ne, joita kiusataan asioista joihin eivät voi itse vaikuttaa, eivätkä pienemmät lapset, mutta etenkin aikuisemmalla iällä muka kiusatuksi tulevat ovat yleensä juurikin ihan itse aivan sietämättömiä, ilkeitä, pahan puhujia, laiskoja, kerskailijoita, juoruilijoita jne. Muuten vaan hankalia ihmisiä.

Vierailija
79/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sä olet sit sitä samaa kateellisten joukkoa. Mä en ole aloittaja, mut mulle on todellakin oltu paljosta kateellisia. Kuin myös pyritty hyväksikäyttämään ja hyötymään. Tästä syystä esim. mä olen julkaissut itsestäni vain epäedullisia kuvia profiilikuviksi, mut lopulta lähdin pois kokonaan joka somesta. Olen myös alkanut vältellä ihmisiä ja olen tekemisissä vain niiden kanssa, joiden tiedän olevan aitoja vilpittömiä ystäviä.

Meitä joita kadehditaan, on aivan oikeasti olemassa. Se, että sitä pidetään jotenkin ihanteellisena, ettei sitä itse näe ja tajua, on peräisin jostain kioskiroskaromantiikasta. Mä en ole niin tyhmä, ettenkö tajuaisi itselläni olevan asioita ja ominaisuuksia, joista voi olla kateellinen. Niitä ei tarvitse mainostaa ja hehkuttaa, jotta ihmiset huomaisivat, tämä on tullut selväksi aivan lapsesta saakka. Olen päinvastoin vältellyt huomiota, mutta aina sekään ei ole ollut tarpeeksi.

Vierailija
80/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuudesta

Tyylistä ja talosta

Taiteellisuudesta

Hyvistä käytöstavoista

Mutta kateelliset on kateellisia, en voi sille mitään se on niiden ongelma 😊