Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?

Vierailija
09.03.2022 |

Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?

Minulla ainakin nämä:

- koulu- ja opiskelumenestys

- viulunsoittotaito

- tanssitaito

- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)

- hyvä työpaikka

- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa

Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.

Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...

Kommentit (1120)

Vierailija
561/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen urheilumenestyksestä, kun itse olen lähinnä sohvaperunaa vastaava vaikka liikunkin. On jopa epäilty että ei ole oma lapseni ja kyselty uteliaana kuka on isä (olen yh) kun eihän se lapsi ole ainakaan äitiinsä tullut :D Kyllä niitä keljuttaa jotka on itse olleet nuorena hyviä omassa lajissaan ja sitten oma lapsi ei pärjääkään minun lapselleni.

Vierailija
562/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.

Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.

Kyllä monet valitettavasti laukoo niin kateellisen ilkeitä kommentteja toisille, ettei niitä muuten voi tulkita kuin kateudeksi. Varsinkin, kun kommentit alkavat, kun on itse saavuttanut jotain (laihduttanut huomattavasti, saanut erittäin arvostetun opiskelupaikan tms).

Jos ihmisellä on jokin vähemmän haluttu, ehkä jopa sääliä herättävä piirre, hänelle ei olla niin herkästi kateellisia muusta menestyksestä.

Esim. poikkeavan lyhyt mies ei herätä niin suurta kateutta tienatessaan paljon kuin "pitkä ja komea" mies. Esim. isojalkaista poikkeuksellisen kaunista naista ei kadehdita niin paljon kuin pienijalkaista poikkeuksellisen kaunista naista. Jos poikkeuksellisen kaunis tai komea nuori ihminen kirjoittaa 10 ällää, kateus on yleensä suurempaa, kuin jos vastaavan suorituksen tekee ylipainoinen, aknesta kärsivä, änkyttävä nuori.

Yleensä ihmiset katsovat kokonaisuutta ja kyllä kateelliset sutkautukset, jopa sabotoivat teot, tunnistaa. Reilu erimielisyys ei yleensö kerro kateudesta, eikä oikeudenmukaisuuden vaatiminen.

Taatusti jokainen tuntee kateuden tunteita. Miten ne käytöksessä näkyy, siis johtavatko ilkeyteen vai esim. toisen arvon tunnustamiseen ja omaan yrittämiseen, on eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko pitää autoa ja venettä. Onko pakko hankkia kesämökkiä.   Oliko pakko ostaa rivitalo kalleimmalta alueelta. Mikä pakko oli tulla raskaaksi.  Näin minua kannusti töissä  miespuolinen ikuisesti kateellinen  työtoveri.  Hän vähätteli ja veetuili aina mitä minun perheessä tapahtui.  Takertui todellakin  pohtimaan  meidän perhettä. Vertasi kaikkea itseensä.    Nyt kun olen jo vanhempi ollaan kateellisia pitkästä tukasta ja laihuudesta. Hyvästä mummolasta ja lasten koulutuksesta ja tietysti  aina autoista. Jos vaihtaa autoa , ei  työtoveri  suostu  puhumaan sanaakaan   viikkoon. Niin oliko pakko taas aiheuttaa kateutta,,,,

Vierailija
564/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt, että yksi kaveri oli kateellinen hoikkuudestani ennen kuin lihoin. Olen kyllä edelleen normaalipainoinen. Olin todella hämmästynyt kun tämä kaveri sanoi minulle kiukkuisesti, että vihdoin säkin olet alkanut lihoa, ihan oikein sulle.

On nykyään entinen kaveri.

Tää vahingonilo on nykysin ihan sairasta.

Minun tuttu oli vahingoniloinen kun en saanut aikoinaan sitä opiskelupaikkaa mitä halusin vaan sanoi päin naamaa, että et sä sitä ois tarvinnukaan, ole tytyväinen siihen mitä nyt oot.

Sama henkilö oli vahingoniloinen kaverilleen jonka työt loppu yt:ssä.

Tää daami ei kulu enää tuttavapiiriini.

Vierailija
565/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ja jostain tulkitsen, että 2 v sulkutila, ihmisten eristäminen toisistaan, yleisen pahoinvoinnin ja turhautumisen lisääntyminen lisää jopa pahansupaa kateellisuutta.

Linkittyy varmasti pitkälti siihen miten ikävästi olemme muutenkin alkanet kohdella ja puhua toisistamme.

Onko köytöstapamme ja toisten edes jonkinasteinen kunnioitus kadonnut.

Monilla on isensä ja oman elämän kanssa paha olo joka kulminoituu muiden arvosteluun, kateellisuuteen ja haukkumiseen.

Vierailija
566/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ollaan oltu kateellisia siitä, että menetin äitini 25-vuotiaana ja perin häneltä omaisuutta. Mielummin olisin kyllä äitini vielä pitänyt...

Vierailija
567/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö, jolla saa miesten huomiota

Varakas avokätinen mies

Lapsista

Vierailija
568/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT mutta mä olen niin väsynyt koko ajan vähättelemään omaa elämääni. Mulla ei vissiin ole juuri mitään itselleni normaaleja asioita, jotka eivät monen tuttavani mielestä olisi leuhkimista.

Jos kysytään mitä teit juhannuksena, viikonloppuna tai eilen illalla, niin vastaan nykyään vain että enpä mitään erikoista, ja siirrän puheen kysyjän omiin kuulumisiin. Koska vaikka kuinka vaatimattomasti yritän sanoa, että olin Madridissa, kävin baletissa tai olin kasvohoidossa, kylpylässä, hierojalla tai ravintolassa syömässä, niin aina on joku tuttava naama väärin päin, tuhahtelee ja piikittelee. Ja kun nuo asiat ovat mun normaalia arkea. Pitäisi ilmeisesti valehdella että olin mökillä tai ulkoilemassa tms.

Pitää varmaan hankkia uusi tuttavapiiri.

Kiitos kun sain avautua.

Vierailija
569/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin nuorena sisartani, joka oli kaunis ja suosittu. Aikuisena hän menestyi työelämässä hienosti. Lakkasin kadehtimasta kun kasvoin aikuiseksi, mutta hänestä tuli leuhka. Hän näytti halveksivan minua huonomman menestykseni takia. Nyt vanhempana hän yrittää lähestyä minua. En unohda, en halua olla tekemisissä

Vierailija
570/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin kovin erään sairauden vuoksi ja huomasin kuinka monet etenkin pyöräkämmät naiset osoittivat kateellisuutta hoikkaa ulkomuotoani kohtaan. Olisivatpa tietäneet minkä hinnan jouduin laihuusestani maksamaan. Olin sitä paitsi itse ollut pyöräkkä aikaisemmin, jota nämä naiset eivät tienneet vaan olettivat minun olevan vaan tavallinen laiheliini, joka ei syö tai ole koskaan syönyt.

Vierailija
571/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuudesta, positiivisuudesta, siitä että olen ystävällinen ja välitön joten tulen toimeen ihmisten kanssa.

Kateellisilla on yleensä huono itsetunto, vaikka yrittävät peittää sitä eivätkä kaikki huomaa sitä.

Tässä puhutaan nyt tietysti huonosta tavasta käsitellä kateutta, eli siitä että yritetään tuhota toiselta jotain koska kadehditaan tai aletaan inhota kateuden kohdetta.

Voi olla myös normaalia kateutta, jota käsitellään positiivisesti eli kehutaan toista, ihaillaan, yritetään itse kehittyä jne.

Vierailija
572/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätunnosta jota sain leskeksi jäätyäni

Vierailija
573/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kateellinen sulle, koska oot niin aikaansaava."

Nouse takamukseltasi, senkin vätys.

Vierailija
574/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.

Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.

No ei todellakaan ole tulkintaa kun se voi itseltään kirjoitettuna kuulla eri puolilta ,siis suoraan.

Vierailija
575/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kukaan ollu mistään kade mutta joku joskus sanonut mulle ehkä sillä sävyllä hyvästä suhteesta ja sen toimivuudesta mieheni kanssa.

Vierailija
576/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääristäni. Ja kyseessä toiset naiset. en kyllä ikinä laittaisi lyhyttä hametta teinit näyttää sääriään kommentit. Iloisuudesta, ahkeruudesta ja siitä että olen kaikille mukava. Sehän vasta ottaa aivoon mutta enään en välitä. Jätän omaan arvoon

Vierailija
577/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomoni oli kateellinen jos minun tai jonkun muun tutun kuva oli lehdessä. Myös metsän omistanen oli hänelle kova paikka

Vierailija
578/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kollega yliopistomaailmassa on kadehtinut sitä, että olen saanut aikaiseksi aika paljon. Aikaansaannoksiani on vähätelty, minusta on levitetty juoruja ja työntekoani on yritetty vaikeuttaa. Mutta karavaani kulkee, joten antaa koirien haukkua.

Vierailija
579/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen lapseton ja voin matkustella ja keskittyä itseni hyvinvointiin jopa viihdyttämiseeni! ;) t. perhe-elämä ei kiinnosta <3

Vierailija
580/1120 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että mulla on sairas lapsi. No ok, enemmän sairaan lapsen tuista (jotka on menneet lähinnä lääkkeisiin ja bensoihin, kun kuljetetaan), mutta kyllä silloin on samalla kateellinen sairaasta lapsesta.