Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1120)
Pomoni oli kateellinen jos minun tai jonkun muun tutun kuva oli lehdessä. Myös metsän omistanen oli hänelle kova paikka
Pidin joskus vuoden vuorotteluvapaata. Siskoni oli kade. Asuin vuokralla, vaatimattomat menot. Oli mahdollista jäädä vuodeksi pois töistä. Hänkin olisi voinut mutta elintasosta ei voi luopua.
Kateus on katsojan silmässä eli ne jotka on kateellisia, kadehtii vaikka mitä. Ne voi kadehtia muita jotka ei ole kateellisia mistään. Huomiohakuinen voi kadehtia sitä että toiselle riittää olla ihan tavallinen ja pärjää ilman huomiota.
Kateus on meillä kansantauti. Myönnän itsekin olleeni kateellinen. Olen kadehtinut toisen mutkatonta edistymistä opiskelussa, toisen kauneutta, varallisuutta, kodin hoidon taitoja, liikunnallisuutta jne. Minullekin ollaan oltu usein kateellisia. Kohteina on ollut poikkitaiteellinen tuotteliaisuus ja lahjakkuus. Tätä on ilmennyt siinä määrin, että olen luokanopettajaopinnoissa tullut tästä kiusatuksi. Kyllä, aikuisena.
Tässäkin ketjussa joku kuulutti, että oman erinomaisuutensa ja paremmuutensa esiin tuojat ansaitsevat huonon kohtelunsa. Olen surullinen hänen puolestaan. Omia taitoja ei tarvitse laittaa vakan alle. Tarvitsemme kaikki erilaisuuden sietokykyä.
Psykologin tekemissä kognitiivisessa testissä selvisi, että lahjakkuusprofiilini on epätasainen. Ominaisuudet, joita olen hyödyntänyt taiteellisessa työskentelyssäni, ovat keskitasoa huomattavasti vahvemmat. Monen muun ominaisuuden kohdalla loistaa jorkut muut ympärilläni olevat.
Jokaisella pitäisi olla samanlainen oikeus elää tätä elämää omia vahvuuksiaan hyödyntäen ja niistä nauttien. Siitä huolimatta, että ne ovat erilaiset kuin oman viiteryhmän.
En oikeasti tiedä, mistä mulle olisi oltu kateellinen. Siihenhän riittää se, että on kivemman värinen tuulitakki tai mies pussaa. Kateellinen luonne löytää aina syyn kadehtia.
Ei mistään, tai ainakaan ei ole koskaan kukaan sanonut olevansa. Eikä kyllä ole syytäkään, ihan tarpeeksi paskasti on elämä nimittäin mennyt.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tiedä, mistä mulle olisi oltu kateellinen. Siihenhän riittää se, että on kivemman värinen tuulitakki tai mies pussaa. Kateellinen luonne löytää aina syyn kadehtia.
Oikeasti syy voi olla hymykuopat, hoikkuus tai hiusten pituus. Kaikki käy kateellisille syyksi kadehtia.
Pitkät, tummat, luonnonkiharat hiukset. Moni on sanonut kadehtivansa hiuksiani.
Ihanasta anopistani. Hän on ihan aidosti & oikeasti kultakimpale 😍 Lucky me!
Olen koko elämäni törmännyt kateellisiin. Ei minua haittaa mitä kukin päässään miettii, mutta kun aletaan ilkeileen ja levittämään valheita ystäväpiirissä. Se mikä yllätti että srk ystävät on pahimpia. Olin pitkään adventisti. No sana homma Jehovantodistajissa ja helluntailaisissa.
Uskovissa on pahimmat kateelliset jotka yrittää vahingoittaa toisia. Nykyään käyn vaan kirkoissa ilman sitoutumista. Ai mistä ollaan kateellisia?
Ulkonäöstä, karismasta, tyylitajusta, kauniista kodista ja lapsista, menestyksestä. Olen sijoittaja.
Persoonasta, olen rohkea luonteeltani enkä pyytele anteeksi olemassaoloani.
Tyylikkyydestä ja hienosta luonteestani olen kuullut kuittailua.
Lasteni pukemisesta kauniisti kuulin kerran vahingossa tai ehkä asia oli tarkoitettu korvilleni.
Vaikka mistä, minulla on paljon tuttavia olen sosiaalinen.
Siskoni kadehti hoikkia jalkojani.
Surukseni kaikesta. Ulkonäöstä, asumisesta, sisutuksesta, vaatteista..........
Kaverini sanoi olevansa kateellinen mun leivontataidoista, mut en sit tiiä onko oikeesti vai sanoiko vaan. Ei oo mistään käynyt ilmi, mut toisaalta hän on usein mun koemaistajana niin ehkä hän olis näkyvästi kateellinen jos söisin kaikki herkut itse.