Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1120)
Monta kertaa nuorena oltiin kateellisia siitä nuoruudesta. Työpaikkojen vanhat akat oli todella epäreiluja ja ilkeitä selän takana. Itse nyt vanhempana ihmisenä en kadehdi nuoruutta. Ihaillen ja haikaillen vain ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.
Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.
Ihan varmasti minä olisin esimerkiksi koulussa halunnut olla ennemmin porukassa mukana kuin kiusattu. Kun haukuttiin, naurettiin ja imitoitiin tapaani viitata tunneilla, niin ei siitä oikein muita johtopäätöksiä voinut tehdä kuin että ovat kateellisia. Ihan samanlaista toimintaa on aikuisillakin, vaikka eivät ehkä yhtä suoraan uskalla haukkua kuin lapset. Aikuisilla se on sitten enemmän sitä vähättelyä ja porukasta jättämistä.
Ap
Mua kiusattiin, ei ollut muotivaatteita, olin ruma ja finninaamainen. Olen satavarma, että kukaan kiusaajista ei ollut kateellinen minulle. Mutta onneksi rumasta kasvoi kuitenkin ihan täyspäinen ja ihan jopa kivannäköinenkin aikuinen. Kroppa on edelleen nelikymppisenä tikissä ja sitä kyllä on jotkut kadehtineet.
Tietäähän tuon, isosta kullista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin mitättömyys, ettei mulle olla kateellisia mistään.
Poikkeuksena absurdi keissi josta juttelin työkaverin kanssa. Hän kirosi sitä että sain pitää lomani just milloin lystäsin, kun hänen perheellisenä piti pitää lomansa silloin kun lapsilla oli loma. Menin jotenkin ihan hämilleni, enkä osannut siihen sanoa mitä mieleni teki. Mielestäni todella törkeää omaa perhettään kohtaan, että ei halua viettää aikaa heidän kanssaan. Vaihtaisin ne syksyn loskalomat milloin tahansa siihen, että minulla olisi perhe. Mutta ei minulla ole, olen yksinäinen.
Tiedän, sama kokemus minulla, siis että olen täysi nolla, ei tarvii kadehtijoista kärsiä. Mut ei minua haittaa, koska tiedän asian oikean laidan......
Varmuudella voi kertoa, että sisko ja serkku sekä eräs Kati ovat todella olleet /ovat kateellisia minulle, koska minulla on ihana aviomies, jota sisko yritti jopa iskeä, huonolla menestyksellä. Sitten omistan ihanan mökin, jota serkut ja sisko ja sen mies yrittivät paskamaisella tavalla omia itselleen, onnistumatta. Sitten tämä Kati. Kati sai pahan sairaskohtauksen kun vein hänet tätini asuntoon, jonka myöhemmin perin. Kati joi iloisin mielin tarjoamiani juomia ja lörpötteli niitänäitä, mutta...sen jälkeen emme enää tavanneet. Kati sairastui henkisesti niin pahasti kateellisuudestaan, että joutui hoitoon Niuanniemen pöpilään, lähelle Kati synnyinseutua Nilsiää ja Juankoskea. En tarvitse ilkeitä ihmisiä lähelleni, olen onnellinen mieheni kanssa ja kohta kun aurinko sulattaa maat, menemme istuttamaan narsisseja mökkimme pihalle.
Jos on hyvän näköinen luonnostaan, niin kyllä akat osaavat olla keljuja työpaikoilla!! Niiiiin kateellisia. Silloin aletaan keksiä tekosyitä siitä ihmisestä. Mollataan, tehdään syyllinen joka asiasta, vaikka tämä kaunis ihminen olisi kuinka kiva ja herkkä. Syntipukki on aina se hyvän näköinen!!! Se k a t e u s! 👎
En ole huomannut kovinkaan usein kateutta. Yksi henkilö kadehtii mun varallisuutta, ei vaan tiedä että en ole niin kovin varakas ja senttiäkään en ole ilmaiseksi saanut.
Yksi nainen on kadehtinut mun parisuhdetta, mutta sekin oli enemmän mustasukkaisuutta.
-sain yleensäkin töitä ja vakituisen työpaikan (ei edes hyvä palkka)
-sain lapsen
-sain miehen
-olin onnellinen enkä masentunut
-tilillä oli rahaa, jota olin tuloistani säästänyt
-hommasin nätin vuokra-asunnon hyvältä paikalta
-miehet ihastui minuun, vaikka olen ruma ja huiman iso bmi
-sijoitin rahaani ja hyödyin siitä
-lapseni menestyi koulussa
-sain kauniin tytön, vaikka itse olen niin ruma
-ihmiset piti minusta
Nämä tosiaan asioita, joista oltu kateellisia ja on vieläkin. Eikä edes kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, rantautunut ryhävalas on suhteessa todella kauniin naisen kanssa
Varmaan Burgerimies ja ex-missi/kanavanrakentaja.
Olemme tavallinen duunariperhe, köyhistä oloista lähtöisin. Mies oli töissä isossa tehtaassa ja minä kunnallisen puolen matalapalkka-alalla. Tulot olivat säännölliset ja elimme säästeliäästi, joten pikkuhiljaa taloudellinen tilannekin koheni. Pääsimme tekemään ulkomaan matkoja, rakentamaan omakotitalon ja ostamaan hyvän auton jne.. Ostimme premium-luokan henkilöauton uutena. Mies kulki sillä 100 km:n työmatkaansa. Miehen työmaalla yksi tyyppi oli niin kateellinen asiasta, että veti avaimella koko kyljen mittaisen naarmun autoon. Jäi onneksi kiinni valvontakamerasta. Oli samanlaisessa työssä ja sai samansuuruista palkkaa, mutta jos rahat kuluvat sauhutteluun ja alkoholiin, niin se on oma valinta. Tuo tyyppi oli aina pa ennen tilipäivää ja pyyteli työkavereita kottia.
Huvittavaa kyllä: yksi ystävä oli kateellinen ostamastani keraamisesta liedestä. Edellinen olikin reilut 30v vanha ja rikki. Ostin halvimman mahdollisen. Kerrottakoon vielä että olin itse työtön silloin, hänellä yritys, miehellä yritys ja useampia kiinteistöjä. Hellasta kannattaakin olla köyhälle kade 😄.
Minulla oli loppuraskaudesta sellaisia ongelmia, jotka aiheuttivat kohonneen äkillisen sikiökuoleman riskin. Jouduin myös käymään viimeisen 2 kk ajan viikoittain kontrolleissa, ja olemaan sairaalassa loppuraskaudesta. Siksi synnytys käynnistettiin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Eräs vanhempi sukulaiseni oli minulle kateellinen, kun "sain" synnyttää ennen laskettua aikaa. Hänelle raskaudessa vaikeinta oli se, kun piti odottaa lasketun ajan jälkeen synnytyksen käynnistymistä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Emmi...toimi Kimolan kanavalla työmaainsinöörinä. Mukava ihminen.
Pienestä munasta, se mahtuu Speedoihin.
Eräs ystäväni (luottotiedoton luuseri) jaksoi kadehtia saamaani 40.000€ asuntolainaa ja sillä ostamaani 2hk+p siinä määrin,että ollaan x-ystäviä oltu jo yli 15 vuotta. Kateus on köyhyyttä kamalampaa. Köyhältä puuttuu vain paljon,mutta kateelliselta kaikki.
No en tiedä oikein onko se kateutta tai sitten vaan minussa on joku muu vikana. Mun ei tarvitse kuin astua huoneeseen niin ihan tuiki tuntemattomat ihmiset sekoaa ja koittaa tulla mun lähelle puhumaan musta jotain pahaa tai nolaamaan mua jotenkin.. ja mietippä jos tää ihan oikeasti on näin niin miten mukava elämä mun kaltaisilla ihmisillä on ja miten paljon me vihataan teitä muita ja pelätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Emmi...toimi Kimolan kanavalla työmaainsinöörinä. Mukava ihminen.
Rakennusmestarina.
Oma äitini on kateellinen ulkonäöstäni. On todella kiusallista ja ahdistavaa.
Siitä, että voitin kahdesti askartelukilpailun. Hassua tässä oli mielestäni se, että kilpailun oli tarkoitus olla leikkimielinen, eikä siinä esim. kilpailtu rahasta. Ja että tämä tapahtui yliopistolla. Olen myöhemmin tulkinnut, että kyseisessä harrastusryhmässä oli tapana tuntea alemmuutta aika pienistäkin asioista. Kun yksi ryhmän jäsen kertoi uudesta työpaikasta ja mainitsi palkkansa, häntä kiellettiin myöhemmin puhumaan kyseisestä aiheesta, ettei muille tule paha mieli. Onneksi olen myöhemmin tajunnut, että normaaleissa ympyröissä on tapana iloita toisten onnistumisista ihan myötäelämisen vuoksi, eivätkä ne ole itseltä pois.