Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1120)
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuesta.
Voin kuvitella. Veljeni on kateellinen minulle asumistuestani, joka on noin 70€. Saan työmarkkinatukea myös ja elämiseen jää 250€/kk, josta maksan ruoat, netin, puhelimen, vakuutukset, vaatteet, lääkkeet, sähköt, vedet. En saa toimeentulotukea koska minulla on asuntolainaa. Kateutta saan osakseni.
Semmoisestakin, jos olen ostanut jotain uusia huonekaluja.
Koulussa kiusattiin ja lähes kaikki inhosivat tai säälivät, mutta yksi Heta niminen tyttö oikein vihasi ja halveksi. Myöhemmin olen asiaa paljon miettinyt ja tullut siihen lopputulokseen, että hän oli kateellinen. On edelleen aikuisena yhtä oudon kateellisen katkera, jos tulee juttelemaan.
Seurusteli ainakin joskus exäni kanssa, se on varmasti ollut kova paikka, kun ex häipyi heti kaverilistoilta, vaikka oltiin tosi hyvissä väleissä :)
Haukkui hoikkuuttani, vaikka muotoja oli. Kukaan muu ei koskaan haukkunut vartaloa, jopa ne pahimmat kiusaajat olivat niin kohteliaita, että kuulemma pussi päässä voisi pannakin....
Häntä varmaan ärsytti sekin, kun paraskaverinsa oli minun entinen parasystävä vuosikausien ajan ja hengailimme edelleen toisinaan. Tiedättehän lasten bestis-kuviot.
Opintoaikaani ennen olin saanut perinnön, joten ei tarvinnut käydä töissä opintojen ohella. Toteutin pitkäaikaisen unelmani lähteä täydennyskouluttamaan itseäni. En kauheasti kuulutellut perintöäni, koska tiesin, että se aiheuttaa kateutta. Olin sinkku, jossain vaiheessa oli pakko kertoa, mistä rahat olivat peräisin. Suomalaiset ovat kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
On edelleen aikuisena yhtä oudon kateellisen katkera, jos tulee juttelemaan.
Seurusteli ainakin joskus exäni kanssa, se on varmasti ollut kova paikka, kun ex häipyi heti kaverilistoilta, vaikka oltiin tosi hyvissä väleissä :)
Mitä tämä tarkoittaa?
Mun kaveri oli kateellinen mulle kun mun sukunimi ei ollut suomen kielinen. Kuulemma kuulosti niin hienommalta kuin omansa. Entinen kaveri. Ei juuri tuosta syystä.
Joskus kuulee joidenkin ikäänkuin kehuvan toista kertomalla kateudestaan: ”oon niin kateellinen sun hiuksista” ym. vastaavalla tavalla, jolloin ”kateuden” osoittaminen onkin ihailua. Silloin kateutta ei kuvaa englannin sana being jealous, vaan ennemminkin envy. Jos joku on envious, hän ei halua kateuden kohdetta toiselta pois. Sana jealous tarkoittaa, että kateutta koetaan negatiivisessa mielessä.
Envious-henkisellä kateudella on joskus nuorempana kommentoitu kasvojeni ulkonäköä, hiuksiani, kehoani, koulumenestystäni.
Myrkyllistä kateutta olen havainnut elämäni aikana parissa henkilössä, joilla oli tapana mollata ja lytätä onnistumisiani.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuulee joidenkin ikäänkuin kehuvan toista kertomalla kateudestaan: ”oon niin kateellinen sun hiuksista” ym. vastaavalla tavalla, jolloin ”kateuden” osoittaminen onkin ihailua. Silloin kateutta ei kuvaa englannin sana being jealous, vaan ennemminkin envy. Jos joku on envious, hän ei halua kateuden kohdetta toiselta pois. Sana jealous tarkoittaa, että kateutta koetaan negatiivisessa mielessä.
Envious-henkisellä kateudella on joskus nuorempana kommentoitu kasvojeni ulkonäköä, hiuksiani, kehoani, koulumenestystäni.
Myrkyllistä kateutta olen havainnut elämäni aikana parissa henkilössä, joilla oli tapana mollata ja lytätä onnistumisiani.
Jealous on kylläkin mustasukkaisuutta eikä katetutta..
Kuva kertoo... joskus voi meikälläkin tuuri käydä....
https://valeriemillett.com/c1/img/chubby-nude-old-women-3.jpg
Siitä, että olen pitkällä sairauslomalla... Luulevat mun viettävän ihanan leppoisaa ja rentoa lomaa ikäänkuin kesälomalla olisin ja voisin tehdä kaikkea kivaa. Jepjep.
Koulumenestyksestä oli kyllä aikoinaan useampikin kateellinen. Pari kaveria kertoi sen suoraan. Kerran minut pahoinpideltiinkin sen takia, ja ainut selitys, minkä tää tyyppi antoi, oli kateus. Enkä keksi itsekään, mitä olisin voinut tehdä toisin, jotta olisin välttänyt pahoinpitelyn.
Ikävää oli myös, kun yhden ystävän vanhemmat vertaili minua ja tätä ystävää, että miksi hänkin ei ole samanlainen kuin minä (miksei menesty koulussa ja miksi ei ajattele yhtä laaja-alaisesti jne.). Ja - yllätys, yllätys - eipä tämä ystävä enää viihtynyt minun kanssa, vaikka miten koitin olla ystävällinen. Aivan syystä kyllä hänellä tulikin kateutta, kun vanhemmat vielä kiersi puukkoa haavassa. Vinkkinä vaan, että ÄLKÄÄ KOSKAAN VERTAILKO LAPSIANNE NOIN.
Lisäksi hoikkiudesta kaksi on sanonut olevansa kateellisia.
Sitten on tietysti niitä sellaisia ilkeitä kommentteja, joista voi päätellä toisen todennäköisesti olevan kateellinen. Esim. mua haukuttiin, kun pääsin opiskelemaan alalle, jolla tienataan yleensä melko hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa oman erinomaisuuden ylistystä ja lesoamista ap:lta. Kateus on inhimillinen tunne. Sinä et vain kehtaa myöntää sitä.
Minusta taipumus kateellisuuteen vaihtelee ihmisten välillä.
Sanon siksi, koska koen olevani sellainen tyyppi, joka ei ole montaa kertaa elämässään kokenut kateutta, enkä oikein ymmärrä sitä.
Jostai kirjasta muistelen lukeneeni sentapaista, että hyvä kateus eli ihailu olisi ok ja saa ihmisen tavoittelemaan sitä hyvää, mitä toisella on. Huono kateus sitten taas olisi sellaista tuhoavaa kateutta, josta varmaan yleensä puhutaan, kun puhutaan kateudesta... Siitä soisi kaikkien haluavan hankkiutua eroon, jos sitä itsessään huomaa.
Miespuolisen sukulaisen vaimo oli minulle erityisen kateellinen, koska minulla oli kauniit KYNNET. Siis sormien kynnet. Häh?
En koe että minua olisi kadehdittu, tai se on ollut hyvin pientä ja huomaamatonta.
Ehkä hyvin menestyneistä lapsistani on vähän saatettu jopa kadehtia. Kun kerroin esim. että ovat tohtoreita, tuli hiljaista. Siitä opin etten kerro lasteni väitöskirjoista ja ammateista enää mitään.
T. äiti x 4
Ei kukaan kadehdi köyhää ja rumaa.
-Kauniit naiset
-Kellot
-tulot
-valta
-verkostot
En osaa sanoa, mistä kaikesta minulle on oltu kateellisia, sillä ihmiset eivät yleensä kerro sitä.
Jos joku on ikävä, se ei tarkoita automaattisesti sitä, että hän olisi kateellinen. Voi olla, ettei hän yksinkertaisesti pidä kyseisestä tyypistä.
Minulla on teoria, että ne ihmiset, jotka arvelevat jatkuvasti muiden olevan kateellisia, ovat itse hyvin kateellisia ihmisiä. Itselleni ei ole ikinä juolahtanut mieleen, että joku kohtelisi minua inhottavasti kateellisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Koulumenestyksestä oli kyllä aikoinaan useampikin kateellinen. Pari kaveria kertoi sen suoraan. Kerran minut pahoinpideltiinkin sen takia, ja ainut selitys, minkä tää tyyppi antoi, oli kateus. Enkä keksi itsekään, mitä olisin voinut tehdä toisin, jotta olisin välttänyt pahoinpitelyn.
Ikävää oli myös, kun yhden ystävän vanhemmat vertaili minua ja tätä ystävää, että miksi hänkin ei ole samanlainen kuin minä (miksei menesty koulussa ja miksi ei ajattele yhtä laaja-alaisesti jne.). Ja - yllätys, yllätys - eipä tämä ystävä enää viihtynyt minun kanssa, vaikka miten koitin olla ystävällinen. Aivan syystä kyllä hänellä tulikin kateutta, kun vanhemmat vielä kiersi puukkoa haavassa. Vinkkinä vaan, että ÄLKÄÄ KOSKAAN VERTAILKO LAPSIANNE NOIN.
Lisäksi hoikkiudesta kaksi on sanonut olevansa kateellisia.
Sitten on tietysti niitä sellaisia ilkeitä kommentteja, joista voi päätellä toisen todennäköisesti olevan kateellinen. Esim. mua haukuttiin, kun pääsin opiskelemaan alalle, jolla tienataan yleensä melko hyvin.
Ei ystäväsi tainnut kateellinen olla, ei vain halunnut tulla verratuksi keneenkään. Kunpa ihmiset ymmärtäisivät edes mitä kateus on.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kadehdi köyhää ja rumaa.
Niinhän sitä luulisi. Kateus se vain vie kalatkin vedestä.
Lapsettomuus