Minkälainen oli tilanne missä selitit lapsellesi ekaa kertaa kuukautisista?
Mulle tuli tänään siihen oiva tilaisuus, kun olin 6-v pojan kanssa saunassa. Yhtäkkiä poika kysyi: "äiti, miksi sulla roikkuu pepusta naru?".
Siinä sitten selitin lapselle, että mikä on tamponi ja mitkä ovat kuukautiset.
Poika kysyi vielä, että "sattuuko sen tulpan (tamponin) ulos vetäminen?". Siitä päästiin sitten syntymän ihmeeseen, kun selitin, että on mun sisältä jotain vielä isompaakin tullut ulos kuin tamponi. :D
Aika, kröhöm, mielenkiintoinen keskustelu tuli käytyä. :`D
Mites teidän lapset ovat saaneet selville, mitkä kuukautiset ovat?
Kommentit (14)
No kertokaa nyt muutkin. Kai te jossain vaiheessa olette selittäneet asian, viimeistään silloin kuin lapsella on kuukautiset alkaneet. Ap
Ei ole ollut tilaisuutta jutella asiasta, mulla on neljä poikaa, käytän kuukuppia jota ei tule esiteltyä. En muista sanoinko asiasta kun puhuttiin vauvojen alkuunsaattamisesta.
Poika oli 3 tai 4, kun selitin kuukautisista alkeellisesti. On aina ollut hyvin tiedonjanoinen yksilö, joten kiinnostuneena kuunteli. Oli 5 kun sai pikkuveljen, ja siinä vaiheessa tiesi jo koko prosessin lastenteosta syntymään. Ihan neutraalissa mielessä juttelin hänelle näistä. :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:48"]Tamponi saunassaa!?! Yök megaällöä! Kai kerroit tämänkin pojallesi.
[/quote]
Parempi sekin kuin joka paikka veressä. Selitin lapselle tämän syyksi siihen että miksi minulla oli tamponi saunassa. ;-) Ap
Me taidettiin ekan kerran jutella asiasta joko vessassa, johon se 3-4-vuotias mua aina seuras tai sit saunassa. Että miks äidillä on vaipat. Viimeksi asiasta puhuttiin tänään, kun nyt 11-vuotiaalla on toiset kuukautiset menossa.
Jaa-a... meillä kaikki tietää kuukautisten idean, mutta esikoisen kanssa taisin ottaa asiakseni puheeksi kun oli suunnilleen 9v. Itselläni alkoi tosi aikaisin, enkä tahtonut, että hänelle tulee yllärinä.
Kyllä näytti tietävän ilman The Keskusteluakin: esikoispoika oli 3 ja näki hylllyn kulmalla sidepaketin. Hän sanoi, että ne on äidin tarvikkeita, äidin pepputarvikkeita! Elävästi muistan tuon, aikaa on kulunut jokunen vuosi.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:55"]Kyllä näytti tietävän ilman The Keskusteluakin: esikoispoika oli 3 ja näki hylllyn kulmalla sidepaketin. Hän sanoi, että ne on äidin tarvikkeita, äidin pepputarvikkeita! Elävästi muistan tuon, aikaa on kulunut jokunen vuosi.
[/quote]
Ihana. :D Ap
En äidin kanssa puhunut erityisemmin. Olin täysin tietoinen, enkä kokenut tarvitsevani mitään keskusteluja. Sitten kun alkoivat, kysyin äidiltä onko meillä siteitä, kun menkat alko.
En tiiä, jotenkin tuntuu että olen ollut aika kypsä jo aika aikaisin. En ole koskaan arastellut puhua seksistä tai kuukautisista, kuten monet muut ovat pitäneet sellaisia tilanteita vähän awkvardina.
Olen myös aina ottanut asioista heti selvää, jos en tiedä jotakin. Lueskellut esim. sairauksista ja politiikasta paljon ja pienenä jo lukenut uutisia.
Se kyllä huomattiinkin, koska ikäluokassani tiesin aina etukäteen kaikesta kaiken ja yleissivistys oli hallussa. Muut olivat ihan kuin päähän lyötyjä, jos selitin jostain asiasta ja sitä tapahtuu edelleen. Kaveripiireissä minulta yleensä kysytään neuvoja ja kaikkea muuta.
En kuitenkaan kaikkitietävää ole leikkinyt ja en joka osa-alueella kyllä kaikkea tiedä, kuten muoti ja vaatteet :D olen aivan pihalla niistä ja tulen aina jälkijunassa XD
Jätin sen keskustelun tytölle ja äidilleen.