Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilaat: Tulkaa lääkäriin oikeasta syystä

Vierailija
08.08.2015 |

Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.

Kommentit (169)

Vierailija
1/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on lääkäri paikalla keskustelemassa kuumeesta niin onko alilämpö sairaus? Esim. 35 astetta?

Vierailija
2/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep pitääkin muistaa hakea saikkua, lomahan loppuu. Selkä ehkä? Vai mitä suosittelet? Uupumus? Aika halju olo ollut, ehkä kilppari sittenkin tällä kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"]

Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.

[/quote]

Joo, ja mä oon flunssassa työkyvytön jo vaikka mulla ois lämpöä. :)

Eli ihan asiasta tulen vastaanotolle!

Vierailija
4/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:37"]Jep pitääkin muistaa hakea saikkua, lomahan loppuu. Selkä ehkä? Vai mitä suosittelet? Uupumus? Aika halju olo ollut, ehkä kilppari sittenkin tällä kertaa. 
[/quote]
Meinadin just tulla vastaamaan näin.
Vielä on torstaiaamun asti aikaa tehdä sotasuunnitelma.

Vierailija
5/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Olethan sinäkin huolellinen diagnoosien kanssa. Viime kerralla kun oli hengenlähtö aika lähellä kun lääkäri lähetti kotiin luulosairaana, eikä tunnistanut kohdun ulkopuolisen raskauden oireita. No, onneksi rivakka ensihoitaja ambulanssissa tajusi mistä on kyse, joten eipä muuta kuin ota seuraavalla kerralla tosissaan, kun sanon, että nyt ei ole kaikki kunnossa, kiitos. 

Vierailija
6/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sori ihan kauheasti. Käytin tänään silmätulehduksesta kärsivää lasta Terveystalossa yleislääkärillä. Käynnin kesto 15 min. Maksu yli 75 €.

Jos olisin mulkvisti, olisin soittanut tutulle lääkärille ja saanut saman reseptin tekstiviestin hinnalla.... Mutta kun nyt tuhlasin kallisarvoista aikaasi hintaan 280/€/h niin onko tämä ok? Olimme sisällä siis n. 10  min.

Vierailija
7/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Vähän hankalaa kun ei minulla ole lääkärin koulutusta. En itse tiedä mikä vaiva on vakavaa ja mikä ei.
Esim. kun toinen jalkani puutuu 2 viikoksi luulin vain että se on hassua. Ei ollut kipua eikä edes kuumetta. Kuitenkin kun satuin joskus myöhemmin siitä mainitsemaan lääkärintarkastuksessa niin lääkäri halusikin kovasti verikokeita ja kirjoitti lähetteen sairaalan neurologille. Tämä neuro halusikin selkäydinnäytteen ja vielä magneettikuvaankin minut halusi.
Siis semmoinen kauhea hässäkkä yhden hassun jutun takia.

Diagnoosin varmaan arvaat jos olet oikea lääkäri.

Vierailija
8/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"]

[/quote]

Katos kun monilla työpaikoilla pitää olla lääkärintodistus sairaudesta jo heti ekalta päivältä. Sen takiahan niitä turhia käyntejä paljon tulee.

Vierailija
9/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:34"]Nyt kun on lääkäri paikalla keskustelemassa kuumeesta niin onko alilämpö sairaus? Esim. 35 astetta?
[/quote]
Ei, se on terveyttä. Mittarit on kalibroitu näyttämään kuumetta. 36.5 tietämillä (kainalosta) ne voi näyttää mitä vaan 35 astetta. Tunnet itsesi kipeäksi ja mittaat lämmön, jos tulos on 35, niin sinulla ei ole alilämpöä vaan normaali lämpö ja se kipeyden tunne johtuu jostain muusta.
T. Lääketieteen tohtori

Vierailija
10/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toin lapseni näytille pitkän jatkuneen yskän vuoksi. Yskä lähtee yskimällä ja efedriidi yskänlääkettä pullollinen. Yöllä päivystykseen ja diagnoosi oli keuhkokuume. Vko meni sairaalassa. Kiitos sinulle kun jaksoit 85 eurolla tutkia etkä hutkia.

Vierailija
11/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii jos sinä lupaat vastavuoroisesti tehdä kohtuullisessa ajassa oikean diagnoosin etkä arpoa ja lähettää turhiin tutkimuksiin. Näin säästyy meidän molempien aikaa ja minun ei tarvitse kärsiä turhaan kenenkään osaamattomuuden takia. 

Vierailija
12/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:34"]Nyt kun on lääkäri paikalla keskustelemassa kuumeesta niin onko alilämpö sairaus? Esim. 35 astetta? [/quote] Ei, se on terveyttä. Mittarit on kalibroitu näyttämään kuumetta. 36.5 tietämillä (kainalosta) ne voi näyttää mitä vaan 35 astetta. Tunnet itsesi kipeäksi ja mittaat lämmön, jos tulos on 35, niin sinulla ei ole alilämpöä vaan normaali lämpö ja se kipeyden tunne johtuu jostain muusta. T. Lääketieteen tohtori

[/quote]

No tässäpä tuli hatullinen paskaa maisteltavaksi.

Vierailija
13/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit: tehkää oikeita diagnooseja, ettei mene aikaa turhaan useaan kertaan vastaanotolla rampatessa. Ai ei ole niin yksinkertaista? No vielä vähemmän helppoa maallikon on päätellä, onko oikeasti aiheellista mennä lääkäriin. Ihmiset kun voivat tietämättömiä, epävarmoja, peloissaan, yksinäisiä, masentuneita tai jotain muuta, miksi lääkäriin koetaan tarpeelliseksi tulla. Kuuntele siis herkällä korvalla, taustalla voi olls jotain muuta.

Vierailija
14/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:34"]Nyt kun on lääkäri paikalla keskustelemassa kuumeesta niin onko alilämpö sairaus? Esim. 35 astetta? [/quote] Ei, se on terveyttä. Mittarit on kalibroitu näyttämään kuumetta. 36.5 tietämillä (kainalosta) ne voi näyttää mitä vaan 35 astetta. Tunnet itsesi kipeäksi ja mittaat lämmön, jos tulos on 35, niin sinulla ei ole alilämpöä vaan normaali lämpö ja se kipeyden tunne johtuu jostain muusta. T. Lääketieteen tohtori

[/quote]

Ok. kiitos tosi paljon vastauksesta. Tämä 'alilämpö' oli minulle uusi kokemus vaikka olen jo keski-ikäinen.

Olin viime viikolla leikkauksessa ja ohjeissa oli että jos kuume nousee niin pitäisi ottaa osastolle yhteyttä, mutta alilämmöstä ei puhuttu mitään. Kipuja oli lääkkeistä huolimatta sen verran paljon että mittailin kuumetta. Ei ollut kuumetta kertaakaan vaan aina vähän 'alilämpöä' 35.0-35.2., viiden päivän päästä lämpö palasi minun normaalille tasolle 36.6. Mutta voihan se olla myös ettei mittari vaan toiminut oikein.

En muuten tuhlannut lääkärin työaikaa ja yhteiskunnan varoja soittamalla osastolle ja kysyäkseni :-)

Vierailija
15/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"]Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.
[/quote]
Joo mulla on kanssa nyt niin huonot kokemukset lääkäreistä, että ei kyllä kannattaisi tulla tänne aukomaan "tyhjänpäiväisten asioiden potilaista". Kyllä jotenkin uskoisin, että jokainen meistä jättäisi käynnin mieluummin väliin, jos asia jotenkin muuten hoituisi. Siis jos sellainen vain olisi mahdollista. Mutta sittenpä olisitkin ilman töitä ja itkisit korkeakoulutettuna köyhää elämää. Eli itsepä olet työsi valinnut. Suck it up. Tässä juuri kirjailen hoitovirheestä valitusta. Että skarppina sitten maanantaina töissä, kolahtaako vaikka omalle ovellesi.

Vierailija
16/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ihmettellään, miksi niin moni ei lähde lääkäriin, kuin vasta pää kainalossa.

Vierailija
17/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun sinä kuuntelet minua ja uskot että kyllä, minulla voi olla se äärimmäisen harvinainen sairaus, jopa useampikin sellainen. Ja heti kun ylimielisyyksissäsi tajuat, että kun normaali vajis-ruumiinlämpötilani on 35,4, niin ruumiinlämpö 37 Celsius-astetta on minulle jo korkea kuume. Ja kyllä, kilpirauhasen vajaatoimintani on vaikea ja vakava ja mahdoton hoitaa, vaikka sinun mielestäsi maailman helpoin sairaus hoitaa (oikeastaan ei edes sairaus).

Vierailija
18/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄÄKÄRI kerro mikä sairaus minulla on!!!!! Kuumetta (kyllä vain) 37.3C kahden kuukauden ajan. Nyt viikko päänsärkyä, burana 600 auttaa tunniksi. Huimausta, pahoinvointia, hengenahdistuskohtauksia, kasvojen ihottuma, menkat myöhässä 3 kk. Onko oikea syy tulla lääkäriin? (En ole raskaana)

Vierailija
19/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:59"]

LÄÄKÄRI kerro mikä sairaus minulla on!!!!! Kuumetta (kyllä vain) 37.3C kahden kuukauden ajan. Nyt viikko päänsärkyä, burana 600 auttaa tunniksi. Huimausta, pahoinvointia, hengenahdistuskohtauksia, kasvojen ihottuma, menkat myöhässä 3 kk. Onko oikea syy tulla lääkäriin? (En ole raskaana)

[/quote]

Paniikkihäiriö/luulotauti

Vierailija
20/169 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:56"]Ja vielä ihmettellään, miksi niin moni ei lähde lääkäriin, kuin vasta pää kainalossa.
[/quote]
Ja aika moni ravaa siellä ihan minkä tahansa oudon tuntemuksen vuoksi. Yhtä tällaista tapausta seuranneena en yhtään ihmettele ap:n viestiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi