Onko täällä ketään yhtä tumpeloa, ettei läpäissyt lähihoitajaopinnoissa lääkelaskutenttiä?
Tähänkö tämä nyt tyssää sitten... en päässyt läpi. Pälli pamahtaa.
Potilaalle annettavan lääkeliuoksen pitoisuus on 20 mg/ml. Mirkku tarvitsee vaikuttavaa ainetta 6 mg/kg/vrk. Kuinka monta millilitraa mittaat Mirkulle liuosta, jos hän painaa 70 kg ja lääkettä annetaan kaksi kertaa vuorokaudessa ja sedän vaimon nimi on Tuula? Ilmoita määrä millilitroina ja Tuulan miehen pojan tyttären paino grammoina.
Kommentit (56)
Ei kai ne nyt niin vaikeita voi olla? 2+2.
Mikä siinä voi olla niin vaikeaa, niissä laskuissa on selkeä logiikka kuitenkin. Laita joku oikea esimerkki mitä et ymmärrä niin väännetään rautalangasta!
Ap etkö siis osaa laskea tuota Mirkun annosta?
No esimerkiksi:
Lääkevoiteen vahvuus on 3%. Paljonko vaikuttavaa ainetta (milligramma) on 6 ml:ssa geeliä?
Miten tuollainen muka edes lasketaan?
AP
Vierailija kirjoitti:
Ap etkö siis osaa laskea tuota Mirkun annosta?
Osasin tuon Mirkun kyllä. Mutta noita kun on 20 kpl, niin aivo on niin solmussa jo, että menee kaikki päässä sekaisin. -ap
6 mg/kg/vrk * 70 kg = 420 mg/vrk
420 mg/vrk / 20 mg/ml = 21 ml/vrk
21 ml / 2 = 10,5ml annos
Minulla numerosokeus. En ymmärrä lääkelaskujen muunnoksista mitään. Valmistuin lähihoitajaksi kuitenkin, opettajien avustamana.Haluaisin toimia hoiva- avustajana, koska pelkään lääkkeiden jakamista. Minulle sanottiin, että lähihoitajaa ei voi palkata hoiva- avustajaksi. Olen työtön, koska en voi olla hoiva- avustaja, enkä pärjää lähihoitajana lääkehoidon vuoksi. Olisin hyvä esim. vanhusten auttamisessa, siivoamisessa, organisoimisessa, keittiötöissä. Ainoa asia, jossa en pärjää, on lääkkeiden jako. Kirjaaaminenkin sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla numerosokeus. En ymmärrä lääkelaskujen muunnoksista mitään. Valmistuin lähihoitajaksi kuitenkin, opettajien avustamana.Haluaisin toimia hoiva- avustajana, koska pelkään lääkkeiden jakamista. Minulle sanottiin, että lähihoitajaa ei voi palkata hoiva- avustajaksi. Olen työtön, koska en voi olla hoiva- avustaja, enkä pärjää lähihoitajana lääkehoidon vuoksi. Olisin hyvä esim. vanhusten auttamisessa, siivoamisessa, organisoimisessa, keittiötöissä. Ainoa asia, jossa en pärjää, on lääkkeiden jako. Kirjaaaminenkin sujuu.
Voi ei! :( Tätä pelkään itsekin, että niukin naukin valmistun (jos ikinä pääsen edes uusintatentistä läpi..) mutta en vaan hallitse matikkaa niin että uskaltaisin toteuttaa lääkehoitoa. Mietin että pitäisikö keskeyttää tässä vaiheessa ja opiskella hoiva-avustajaksi. -ap
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi:
Lääkevoiteen vahvuus on 3%. Paljonko vaikuttavaa ainetta (milligramma) on 6 ml:ssa geeliä?
AP
Lasket ensin paljonko on lääkeainetta yhdessä millilitrassa ja sitten kerrot sen kuudella.
Vierailija kirjoitti:
Voithan hakeutua työtehtäviin lähihoitajana jossa ei tarvitse olla lääkevastuussa? Nuorisopuolella tuskin on lääkehoitoa juurikaan, jotain harrastustoimintaa, työtoimintaa ym. Ei monessa paikassa lähihoitajilla ole tarvittavaa Buranaa kummempaa lääkevastuuta. Ei kaikki ole "hoitotyötä".
Itse olen kehitysvammaisten työtoimintakeskuksessa työskentelevä lähihoitaja jolla ei ole edes lääkelupia kyseiselle työmaalle, en tee hoitotyötä. Lähihoitajana toiminut yli kymmenen vuotta.
Otat ihan rauhassa ja ajattelet. Paloittelet sen tehtävän vaiheisiin ja mietit mikä tulee ratkaista ensin. Sitten vasta lähdet laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi:
AP
Lasket ensin paljonko on lääkeainetta yhdessä millilitrassa ja sitten kerrot sen kuudella.
Olen niin tumpelo, ettei tämä auttanut minua yhtään. :( -ap
Omasta valmistumisestani on jo aikaa ja sen jälkeen opiskellut lisääkin, mutta minäkin tahkosin noita lääkelaskutentin tehtäviä muutaman kerran ennenkuin pääsin virheettä läpi. En ole montaakaan kertaa elämässäni ollut niin helpottunut kuin silloin, kun tentin läpi pääsin. Pari opiskelijaa ei kys tenttiä virheettä läpi päässyt ja heille tuli tutkintotodistukseen maininta "lääkelaskut läpäisemättä", käsittääkseni sellainen käytäntö edelleen voimassa. Se sitten antaa oleellisen tiedon työnantajalle ja haastattelijalle, eihän kys asiassa ole käytännön työssä varaa virheisiin.
AP, ei hätää. Osallistu lääkelasku työpajaan. Kyllä sinä ne opit. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi:
AP
Olen niin tumpelo, ettei tämä auttanut minua yhtään. :( -ap
Sinä et nyt kyllä edes yrittänyt ajatella. ☝🏻
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi:
AP
3 % = 30 mg/ml
30 mg/ml * 6ml = 180 mg
huoh... ei ihme ettei naiset lue tekniikkaa. Tekussa ja yliopistossa kun ei käytetä numeroita.
Ketään joka on joutunut uusimaan tai heittänyt vaan hanskat tiskiin? -ap