Onko täällä ketään yhtä tumpeloa, ettei läpäissyt lähihoitajaopinnoissa lääkelaskutenttiä?
Tähänkö tämä nyt tyssää sitten... en päässyt läpi. Pälli pamahtaa.
Potilaalle annettavan lääkeliuoksen pitoisuus on 20 mg/ml. Mirkku tarvitsee vaikuttavaa ainetta 6 mg/kg/vrk. Kuinka monta millilitraa mittaat Mirkulle liuosta, jos hän painaa 70 kg ja lääkettä annetaan kaksi kertaa vuorokaudessa ja sedän vaimon nimi on Tuula? Ilmoita määrä millilitroina ja Tuulan miehen pojan tyttären paino grammoina.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla numerosokeus. En ymmärrä lääkelaskujen muunnoksista mitään. Valmistuin lähihoitajaksi kuitenkin, opettajien avustamana.Haluaisin toimia hoiva- avustajana, koska pelkään lääkkeiden jakamista. Minulle sanottiin, että lähihoitajaa ei voi palkata hoiva- avustajaksi. Olen työtön, koska en voi olla hoiva- avustaja, enkä pärjää lähihoitajana lääkehoidon vuoksi. Olisin hyvä esim. vanhusten auttamisessa, siivoamisessa, organisoimisessa, keittiötöissä. Ainoa asia, jossa en pärjää, on lääkkeiden jako. Kirjaaaminenkin sujuu.
Luulisi olevan kysyntää vanhustenhoivassa. Outoa, jos lähihoitaja ei voi halutessaan toimia hoiva- avustajana. Olen luullut, että meillä on pulaa hoitoalan työntekijöistä?
Sitä kokoomuskin luulee ja Espoon sairaaloiden kongolaiset.
jos ei tuosta selviä, jätä laskut sinua fiksummalle.
Itse aiankin vanhuksena laskennomat lääkkeeni! (t. matikan ope)
Vierailija kirjoitti:
6 mg/kg/vrk * 70 kg = 420 mg/vrk
420 mg/vrk / 20 mg/ml = 21 ml/vrk
21 ml / 2 = 10,5ml annos
Jos olet lääkelaskuja tehnyt niin ensiksi lasketaan ml ja vasta sitten suhteutetaan se henkilön painoon (70 kg).
Sulla on väärä järjestys
Jos joudun sairaalaan, haluan, että se lääkkeiden annostelija hallitsee lääkelaskemisen unissaankin.
Olen eri, mutta en minäkään kyllä tuota verrantoa tajua, raivostuttavan monimutkaiseksi tehdään yksinkertainen laskutoimitus. Tavismatikalla menee kaikki lääkelaskut.
Eikö tässä hoitajapulassa voisi hyödyntää lähihoitajia hoiva- avustajina? Mikä estää? Jos ei osaa lääkelaskuja, he osaavat kuitenkin hoitaa vanhuksia, hygienian, siivouksen, ulkoilun, seurustelun yms. suhteen. Osaavat varmasti hoitaa vanhukset siinä kuin ne lääkehoidon suorittaneetkin. Ehkä paremminkin. Miksi he ovat työttöminä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 mg/kg/vrk * 70 kg = 420 mg/vrk
420 mg/vrk / 20 mg/ml = 21 ml/vrk
21 ml / 2 = 10,5ml annos
Jos olet lääkelaskuja tehnyt niin ensiksi lasketaan ml ja vasta sitten suhteutetaan se henkilön painoon (70 kg).
Sulla on väärä järjestys
ihan sama missä järjestyksessä laskee, kun lopputulos on kuitenkin sama. 1x2=2ja 2x1=2.
Mutta jos ei ymmärrä mitä on tekemässä, niin kannattaa jättää asiat fiksuimmileen.
t. matikan ope
Minä olin YO-pohjoisella luokalla.. Ainoa kansakoulun käynyt, lisäksi amiksen.
Kaksi pääsi ekalla läpi. Minä,olin näistä toinen. Se toinen oli muistaakseni leipuri.
Paljon tuntuu lukiosta olevan hyötyä. En arvosta sitä koulua enää pätkääkään. Ainoat hyödylliset aineet siellä on kielet.
Eihän lähihoitaja lääkkeitä annostele. Laskut on vaan hyvä osata siksi, että huomaa, jos annostelijalla on tullut virhe. Että on itsekin kartalla, eikä jaa eteenpäin, jos annostus on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ketään joka on joutunut uusimaan tai heittänyt vaan hanskat tiskiin? -ap
Meillä yksi pääsi läpi kun oli reputtanut 7 kertaa.
Älä nyt teetä täällä niitä laskuja. Ne on töissä kuitenkin itse osattava.
Muista että kaikki laskut voi laskea kolmella tavalla. Ihan päässälaskuina.
Vierailija kirjoitti:
Eihän lähihoitaja lääkkeitä annostele. Laskut on vaan hyvä osata siksi, että huomaa, jos annostelijalla on tullut virhe. Että on itsekin kartalla, eikä jaa eteenpäin, jos annostus on pielessä.
Riippuu paikasta. Minulla teetettiin terveydenhoitajien hommia. Oli paljonkin laskemista.
Ja tosiaan hyvä kun huomaa että sh on laskenut väärin.
Mun DI sukulaismies ei osannu laskuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään joka on joutunut uusimaan tai heittänyt vaan hanskat tiskiin? -ap
Meillä yksi pääsi läpi kun oli reputtanut 7 kertaa.
Älä nyt teetä täällä niitä laskuja. Ne on töissä kuitenkin itse osattava.
Muista että kaikki laskut voi laskea kolmella tavalla. Ihan päässälaskuina.
Miten niin "älä teetä täällä" - eihän se nyt täsmälleen sama lasku kuitenkaan tule töissä vastaan. Hyvä vaan että muutkin oppivat tässä samalla tuonkin laskun IDEAN, soveltamistahan se sitten vaatii joka tapauksessa.
Onhan niitä paikkoja, jossa sh huolehtii lääkkeistä. Kyllä minä sen kokeen pari kertaa uusineena pärjäsin sen verran lääkkeiden jaossa, että jos tarkasti lääkkeen vahvuuden ja luki annostuksen, esim. 1 tbl /vrk, niin eipä siinä kummempaa. Totesin kyllä melko pian, että hoitoala ei ole minua varten muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä hoitajapulassa voisi hyödyntää lähihoitajia hoiva- avustajina? Mikä estää? Jos ei osaa lääkelaskuja, he osaavat kuitenkin hoitaa vanhuksia, hygienian, siivouksen, ulkoilun, seurustelun yms. suhteen. Osaavat varmasti hoitaa vanhukset siinä kuin ne lääkehoidon suorittaneetkin. Ehkä paremminkin. Miksi he ovat työttöminä?
Älä suutu nyt. Mutta hoiva-avustaja kirjoitetaan ilman välilyöntiä, pelkällä yhdysviivalla. Näen, että sinulta on useampi viesti, ja kyseessä on ilmeisesti tietoinen kirjoitusasu. Vaikka työnsaanti ei varmaankaan jää tuosta välilyönnistä kiinni, niin hyvä kuitenkin seuraavaan hakemukseen laittaa oikea muoto. Paljon onnea työnhakuun, pidän peukkuja, että saat hoiva-avustajan paikan!
Ei auta, kun et sano, että tyhannesta
eli
1% 1000 on 1mg
3% 1000 on 3mg
eri