Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään yhtä tumpeloa, ettei läpäissyt lähihoitajaopinnoissa lääkelaskutenttiä?

Vierailija
08.03.2022 |

Tähänkö tämä nyt tyssää sitten... en päässyt läpi. Pälli pamahtaa.

Potilaalle annettavan lääkeliuoksen pitoisuus on 20 mg/ml. Mirkku tarvitsee vaikuttavaa ainetta 6 mg/kg/vrk. Kuinka monta millilitraa mittaat Mirkulle liuosta, jos hän painaa 70 kg ja lääkettä annetaan kaksi kertaa vuorokaudessa ja sedän vaimon nimi on Tuula? Ilmoita määrä millilitroina ja Tuulan miehen pojan tyttären paino grammoina.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla numerosokeus. En ymmärrä lääkelaskujen muunnoksista mitään. Valmistuin lähihoitajaksi kuitenkin, opettajien avustamana.Haluaisin toimia hoiva- avustajana, koska pelkään lääkkeiden jakamista. Minulle sanottiin, että lähihoitajaa ei voi palkata hoiva- avustajaksi. Olen työtön, koska en voi olla hoiva- avustaja, enkä pärjää lähihoitajana lääkehoidon vuoksi. Olisin hyvä esim. vanhusten auttamisessa, siivoamisessa, organisoimisessa, keittiötöissä. Ainoa asia, jossa en pärjää, on lääkkeiden jako. Kirjaaaminenkin sujuu.

Voithan hakeutua työtehtäviin lähihoitajana jossa ei tarvitse olla lääkevastuussa? Nuorisopuolella tuskin on lääkehoitoa juurikaan, jotain harrastustoimintaa, työtoimintaa ym. Ei monessa paikassa lähihoitajilla ole tarvittavaa Buranaa kummempaa lääkevastuuta. Ei kaikki ole "hoitotyötä".

Itse olen kehitysvammaisten työtoimintakeskuksessa työskentelevä lähihoitaja jolla ei ole edes lääkelupia kyseiselle työmaalle, en tee hoitotyötä. Lähihoitajana toiminut yli kymmenen vuotta.

Kaikkiin työpaikkoihin, mihin olen hakenut, ja päässyt haastatteluun, on aina vaadittu lääkeosaamista. En ole saanut hoiva- avustajan paikkaa, koska aina sanottu, että emme voi palkata lähihoitajaa hoiva- avustajaksi. En ymmärrä miksi ei?

Vierailija
22/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on kappalemäärällä tai kilolla.....turhaa hifistelyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi:

Lääkevoiteen vahvuus on 3%. Paljonko vaikuttavaa ainetta (milligramma) on 6 ml:ssa geeliä?

Miten tuollainen muka edes lasketaan?

AP

3 % = 30 mg/ml

30 mg/ml * 6ml = 180 mg

Ahaa... kiitos. En vaan siis hahmota että mistä voit tietää että 3 % = 30 mg/ml..? -ap

Vierailija
24/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi:

Lääkevoiteen vahvuus on 3%. Paljonko vaikuttavaa ainetta (milligramma) on 6 ml:ssa geeliä?

AP

Lasket ensin paljonko on lääkeainetta yhdessä millilitrassa ja sitten kerrot sen kuudella.

Olen niin tumpelo, ettei tämä auttanut minua yhtään. :(  -ap

1 % = 10 mg/ml

3 % = 30mg/ml

6 ml × 30 mg = 180 mg

Lääkevoiteessa on 180 mg vaikuttavaa ainetta.

Auttoiko tämä?

Vierailija
25/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä mikään farmaseutti tarvitse olla. Antaa reseptin mukaan.

Vierailija
26/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi:

AP

3 % = 30 mg/ml

30 mg/ml * 6ml = 180 mg

Ahaa... kiitos. En vaan siis hahmota että mistä voit tietää että 3 % = 30 mg/ml..? -ap

Olet mennyt kokeeseen opiskelematta asiaa yhtään? Googlaa vaikkapa pitoisuus prosentteina, lue sieltä asiaa ja esimerkkejä. Nyt niskasta kiinni ap!

Vierailija
27/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi:

AP

Lasket ensin paljonko on lääkeainetta yhdessä millilitrassa ja sitten kerrot sen kuudella.

1 % = 10 mg/ml

3 % = 30mg/ml

6 ml × 30 mg = 180 mg

Lääkevoiteessa on 180 mg vaikuttavaa ainetta.

Auttoiko tämä?

Auttoi, tuhannesti kiitos! :)  -ap

Vierailija
28/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi:

AP

3 % = 30 mg/ml

30 mg/ml * 6ml = 180 mg

Olet mennyt kokeeseen opiskelematta asiaa yhtään? Googlaa vaikkapa pitoisuus prosentteina, lue sieltä asiaa ja esimerkkejä. Nyt niskasta kiinni ap!

Ymmärrän että varmaan vähän ärsyttää, mutta kun luulin päntänneeni ja laskeneeni ennen tenttiä pääni puhki. En vaan hahmota mitä en hahmota, you know... Se on se koko ongelman ydin. -ap

Vierailija
29/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti löytyy youtubesta erilaisia videoita, jotka voivat avata jotain asioita. Kannattaa tsekata! Laita hakuun lääkelaskut.

Vierailija
30/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tiivistit sen, mikä noissa laskutehtävissä on ideana, eli opi poimimaan tehtävänannosta vain tuloksen kannalta olennainen tieto. Siellä voi hyvinkin lukea potilaan sedän vaimon nimi, vuositulot ja koiran paino. Pelkistä heti paperille, että mitä kysytään ja mitkä suureet tarvitset laskeaksesi vastauksen.

Vierailija
31/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo oppii, kun harjoittelee.

Ja oikeasti sitten, lh hyvin harvoin tarvitsee kyseistä oppia työssään. Esim kehitysvammapuolella vain sh antoi lääkkeet, aina. Vanhuspuolella ne annettiin dosetista, minne ne oli valmiiksi jaettu. Osassa paikoissa myös lh jakoi, mutta tarkalleen ohjeen mukaan, ikinä ei ole laskea tarvinnut.

Nuorten puolella myös selkeetä, sovitut 1-5nappia naamaan aamuisin.

Ei se työ oikeasti mitään laskemista ole.

Vierailija
32/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10,5ml

10.5 ml * 2

Vierailija
33/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi:

AP

Heissan. Yritä rentoutua, tosi monet ovat hätäilleet laskujen kanssa, tavallaan jopa turhaan. Et ole ehkä laskujen pelon vuoksi uskaltautunut katsomaan lääkelaskujen oppikirjaa. Uskalla vaan. Ja tee paljon harjoituslaskussa, aluksi helppoja. On myös joitakin asioita, joita tarvitset kirjasta pystyäkseni laskemaan tiettyjä laskuja. Et myöskään ole tumpelo: Esim tuota esimerkkilaskua ei voi laskea, jollei tiedä mitä tuo 3% tarkoittaa. Se vain opetellaan ulkoa ja sitten osaat laskea vastaavat laskut varmasti kokeessakin.

Eli: mikäli tehtävässä ei muuta ilmoiteta, 1% tarkoittaa aina 10mg/ml pitoisuutta. Eli yhdessä millilitrassa on 10mg vaikuttavaa ainetta. Tämä tieto löytyy oppikirjasta. Opettele se ja kirjoita vaikka heti kokeessa paperin reunaan itsellesi muistiin…

Laskussasi puhuttiin 3% geelistä, joten sen pitoisuus on 30mg/ml. Vastaavasti 2% geeli olisi loogisesti pitoisuudeltaan 20mg/ml. Ja 10%

olisi 100mg/ml jne.

Näin ollen laskussasi yhdessä millilitrassa on 30mg vaikuttavaa ainetta, joten kuudessa millilitrassa sitä on 6x30mg eli 180mg. Ei sittenkään mahdoton lasku, vai mitä.

Ota hiukan aikaa lukea oppikirjaa, kokeilla erilaisia tapoja laskea (itse lasken mielelläni kaiken mahdollisen päättelemällä) ja kehitä vielä tarkastustapa jollakin muulla laskutavalla, niin saat varmasti laskut oikein. Tsemppiä!

Vierailija
34/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla numerosokeus. En ymmärrä lääkelaskujen muunnoksista mitään. Valmistuin lähihoitajaksi kuitenkin, opettajien avustamana.Haluaisin toimia hoiva- avustajana, koska pelkään lääkkeiden jakamista. Minulle sanottiin, että lähihoitajaa ei voi palkata hoiva- avustajaksi. Olen työtön, koska en voi olla hoiva- avustaja, enkä pärjää lähihoitajana lääkehoidon vuoksi. Olisin hyvä esim. vanhusten auttamisessa, siivoamisessa, organisoimisessa, keittiötöissä. Ainoa asia, jossa en pärjää, on lääkkeiden jako. Kirjaaaminenkin sujuu.

Voi ei! :(  Tätä pelkään itsekin, että niukin naukin valmistun (jos ikinä pääsen edes uusintatentistä läpi..) mutta en vaan hallitse matikkaa niin että uskaltaisin toteuttaa lääkehoitoa. Mietin että pitäisikö keskeyttää tässä vaiheessa ja opiskella hoiva-avustajaksi.  -ap

Matematiikkaa ei voi osata jos sitä ei kukaan opeta ja ei itse oikein tiedä miten harjoitella mutta kaikki voivat opetella ja oppia matematiikkaa.

Kun matematiikka vähän aukenee niin sitä alkaa oppia kuten mitä tahansa asiaa, matematiikkaa ja laskemista ei kannata pelätä että se ei sovi minulle. Se sopii kaikille omassa mitassaan ja sitä omaa mittaa kannattaa ainakin vähän harjoittaa, saa paljon varmuutta ja itseluottamusta moneen asiaan.

Monille paras paikka opiskella matematiikkaa on aikuislukio. Kannattaisi mennä aikuislukioon ja kysyä olisiko lukion ensimmäisiä matematiikan kursseja tarjolla. Siinä kertautuu peruskoulun matematiikka ja juuri noita ammateissa tarvittavia matematiikan asioita ja taitoja opetetaan.

Tiedän vaikka kuinka monia jotka ovat menneet yliopistostakin vielä iltalukion tunneille, matikan, fysiikan ja kielten vuoksi useimmat. Loistava tapa kerrata ja yleensä iltalukioissa mukava tunnelma.

Vierailija
35/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 mg/kg/vrk * 70 kg = 420 mg/vrk

420 mg/vrk / 20 mg/ml = 21 ml/vrk

21 ml / 2 = 10,5ml annos

TAI verrannolla, kuten lääkelaskut lasketaan!

-----

20 mg / 1 ml = 6 mg / X ml

= 0.3 ml * 70 kg

= 21 ml / 2 

= 10.5 ml kaksi kertaa päivässä

Vierailija
36/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kyllä aivan ihania, tässä jo nämä pari asiaa aukesi ihan selkeäksi! Ehkä uusintatentti menee paremmin. KIITOS. -ap

Vierailija
37/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huoh... ei ihme ettei naiset lue tekniikkaa. Tekussa ja yliopistossa kun ei käytetä numeroita.

Eipä :D t. Tuleva DI-nainen

Ps. Omalla alallani aloitti itseasiassa enemmän naisia kuin miehiä ;)

Vierailija
38/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 mg/kg/vrk * 70 kg = 420 mg/vrk

420 mg/vrk / 20 mg/ml = 21 ml/vrk

21 ml / 2 = 10,5ml annos

TAI verrannolla, kuten lääkelaskut lasketaan!

-----

20 mg / 1 ml = 6 mg / X ml

= 0.3 ml * 70 kg

= 21 ml / 2 

= 10.5 ml kaksi kertaa päivässä

Tämä!

Vierailija
39/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan kysyntää vanhustenhoivassa. Outoa, jos lähihoitaja ei voi halutessaan toimia hoiva- avustajana. Olen luullut, että meillä on pulaa hoitoalan työntekijöistä?

Vierailija
40/56 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi:

AP

Älä sure, ei meillä kaikilla ole laskulahjoja, minulla ainakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan