Sekaseurue - miksi naiset aina naama virneessä?
Oletteko huomanneet, kun ollaan isommassa seurueessa, jossa on naisia ja miehiä, miehet on naama perusilmeellä koska kukaan ei esim. sano mitään hauskaa, mutta useimmat naiset on naama virneessä? Jos joku nainen antaa vaikkapa juoman sitä pyytäneelle miehelle, mies ottaa sen vastaan normaalisti, mutta jos nainen pyytää juomaa ja mies sen antaa, nainen hymyilee kuin mies olisi tehnyt ihmeellisimmän teon koskaan. Miksi? Katsokaapa vaikka kuvia juhlista, joissa on sekä miehiä että naisia, valtaosa naisista on suu korvissa kaiken aikaa, kun samaan aikaan miehet on ihan normaalisti.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:49"]
Naisen neutraali ilme tulkitaan tylyksi, miehen neutraaliksi.
[/quote]
Tämä on ihan totta. Jos olen naama normaalisti, saatetaan kysyä miksi näytän niin ärtyneeltä tmv.
[/quote]
Ole useammin naama normaalisti niin huomaavat sen olevan NORMAALI ilmeesi. Ei kukaan jatkuvasti tosissaan virnistele.
[/quote]
Niin mä yleensä olenkin normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:53"]
Naiset ylipäänsä hymyilevät enemmän kuin miehet. Kun työpaikan Outlook näyttää meilin vastaanottajien kuvat siellä alareunassa niin 10 ihmiselle menevässä meilissä näkyy 5 hymyilevää naista ja 5 kivikasvoista miestä.
[/quote]
Haittaako se? Miksi naisen pitäisi tasa-arvon aikana töissäkin olla jotenkin "naisellinen", siis vaikka hymyillä kuvissa kun ei se osaamiseen mitään vaikuta?
Siis ei siinä mitään jos oikeasti hymyilyttää ja muutenkin hymyilee paljon luonnostaan, mutta juurikin sellainen "on hymyiltävä koska olen nainen"-ajattelu on jotenkin kaameaa ja vanhanaikaista.
[/quote]
Ei varmaan vaikuta osaamiseen, mutta siihen vaikuttaa, miten ihmiset sinuun suhtautuvat. Ei ole ihan vähäpätöistä työelämässäkään.
Hymyilevä ihminen - erityisesti nainen - koetaan miellyttäväksi ihmiseksi jne.
Miehellä taas on vähän päinvastoin, että sinua pidetään tyhmänä, limanuljaskana tmv. jos hymyilet paljon.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:56"]
Naiset ylipäänsä hymyilevät enemmän kuin miehet. Kun työpaikan Outlook näyttää meilin vastaanottajien kuvat siellä alareunassa niin 10 ihmiselle menevässä meilissä näkyy 5 hymyilevää naista ja 5 kivikasvoista miestä.
[/quote]
Siis ei siinä mitään jos oikeasti hymyilyttää ja muutenkin hymyilee paljon luonnostaan, mutta juurikin sellainen "on hymyiltävä koska olen nainen"-ajattelu on jotenkin kaameaa ja vanhanaikaista.
[/quote]
Siis sehän tässä juuri on ongelma. Jos nainen ei hymyile, häntä pidetään usein tylynä ja se voi vaikuttaa negatiivisesti, toisin kuin miehen hymyilemättömyys.
[/quote]
Kiitos vastauksesta jo etukäteen, siis pitävätkö naiset(kin) tylynä naista joka ei hymyile? Otan sen miesten mielipiteen annettuna, kait.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:57"]
[/quote]
Kuka on kokija?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:49"]
[/quote]
Tämä on ihan totta. Jos olen naama normaalisti, saatetaan kysyä miksi näytän niin ärtyneeltä tmv.
[/quote]
Tuo on ärsyttävää. Joskus töissä miesasiakkaat kommentoivat tuota ns. neutraalia ilmettä sanomalla "älä ole äkäinen" (???) En ole omaksunut feikkiä kestohymyä töissäni, eikä kukaan työnantaja ole koskaan vaatinutkaan. Vähän ot.
Ei kai aikuiset naiset enää 2000-luvulla suostu mihinkään teatterirooleihin, jotka noudattaa muinaisia ihanteita? Hymyily koska on nainen, huoli siitä ettei vaan joku (=miehet) pidä tylynä sen perusteella miltä naama näyttää, yleinen muiden miellyttämisen yrittäminen hampaat irvessä?
En tarkoita, etteikö saisi olla iloinen ja hymyillä jos on iloinen ja hymyilyttää, mutta aivan älytöntähän sitä on tehdä siksi ettei kukaan vaan ajattele minun olevan sellainen ja tällainen jos olen naama perusilmeellä.
Mitä aloitukseen tulee, niin kun ajattelen niin se on juurikin noin. Kun nainen saa vaikkapa mökki-illanvietossa lautasliinan sitä pyydettyään, hän kiittelee siitä ja hymyilee niin että posket on pinkeinä, ikäänkuin kyseessä olisi Todella Suuri Ele, mutta kun miehelle ojentaa lautasliinan, hän sanoo kiitti ja jatkaa sitä, mitä olikaan tekemässä. Miksi jostakin lautasliinasta tehdä niin iso numero.
No takerrun hetkeksi tuohon aloituksen esimerkkiin juoman antamisesta. Miehet ovat tottuneet siihen että kun sanovat äidilleen eli naiselle anna purkki/kannu/pullo/tölkki/lasi, nainen ojentaa sen ja se ei ole edes kiitoksen sanomisen arvoinen asia, se on itsestäänselvyys miehelle jolla on äiti ollut elämässä ensimmäiset 15+ vuotta. Nainen on myös pyytänyt äidiltään yleensä, eivät isältään, ja ainakin 100% seurustellukummpaneistani jotka ovat miehiä ovat kotioloissa tokaisseet vain "tee itse" tai "ota itse" kun olen pyytänyt ojentamaan lasillisen vettä kun itselleen on ottamassa joten kyllä, se että mies todellakin ojentaa sen arkisen asian mitä pyydän ON ihmeellisin teko koskaan. Ja sitten jos olen päätynyt suhteeseen miehen kanssa, päädytään tuohon ota itse -tokaisuun.
Mistä löytäisi miehen jolle olisi se antaminen ihan yhtä itsestäänselvyys kuin saaminen? t: sinkku
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:57"]
[/quote]
Haittaako se? Miksi naisen pitäisi tasa-arvon aikana töissäkin olla jotenkin "naisellinen", siis vaikka hymyillä kuvissa kun ei se osaamiseen mitään vaikuta?
[/quote]
Ei varmaan vaikuta osaamiseen, mutta siihen vaikuttaa, miten ihmiset sinuun suhtautuvat. Ei ole ihan vähäpätöistä työelämässäkään.
Miehellä taas on vähän päinvastoin, että sinua pidetään tyhmänä, limanuljaskana tmv. jos hymyilet paljon.
[/quote]
Jaa, no minä olen aina pitänyt tärkeämpänä, että minua pidetään hyvänä työntekijänä, työpaikalla kun olen lähinnä oman osaamiseni vuoksi ja se on se mistä minulle maksetaan, ei siitä olenko joidenkin työpaikan kikattajien mielestä mukava vai en. Ehkä jossain vaatekaupan kassalla tai kosmetiikkaosaston myyjillä on tosi tärkeää, että ollaan ns. yksi tytöistä ja virnuamatonta ei pidettäisi hyvänä työkaverina, mutta itse ajattelen niin että töissä ollaan tekemässä töitä, työkaverit on nimensä mukaisesti TYÖkavereita ja sosiaaliset suhteet kuuluu vapaa-ajalle.
Olen siis niitä ihmisiä, joita ei myöskään kiinnosta jonkun työkaverin loputtomat monologit mökkiviikonlopuistaan, lasten leiritapahtumista, anopin tasavuosisynttäreistä jne. Töissä kahvitauolla voidaan puhua vaikka maailmantapahtumista, mutta liiallinen oman itsen tyrkyttäminen työpaikalla ei kiinnosta. Työkaveri on työpaikan mukana tullut ihminen (vähän kuin naapurikin, ei niitäkään voi valita), ei itse valittu ystävä, joten kiinnostus on kokonaan eri tasolla kuin omien ystävien vastaavilla jutuilla.
[/quote]
Totta! Lisäksi hymyilevä mies tulkitaan helpommin teennäiseksi, "autokauppiaaksi" tai muuten jotenkin vilpilliseksi. Tämä siis puhuttaessa työhön liittyvistä kuvista, esim. firman nettisivulla.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:49"] Naisen neutraali ilme tulkitaan tylyksi, miehen neutraaliksi. [/quote] Tämä on ihan totta. Jos olen naama normaalisti, saatetaan kysyä miksi näytän niin ärtyneeltä tmv. [/quote] Tuo on ärsyttävää. Joskus töissä miesasiakkaat kommentoivat tuota ns. neutraalia ilmettä sanomalla "älä ole äkäinen" (???) En ole omaksunut feikkiä kestohymyä töissäni, eikä kukaan työnantaja ole koskaan vaatinutkaan. Vähän ot.
[/quote]
Ja miksiköhän ne niin sanovat? Siksi, kun useimmat naiset ajattelee niinkuin tässä vastauksissa huomataan - naisen on hymyiltävä jottei ole "tyly".
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
Siis sehän tässä juuri on ongelma. Jos nainen ei hymyile, häntä pidetään usein tylynä ja se voi vaikuttaa negatiivisesti, toisin kuin miehen hymyilemättömyys.
[/quote]
Kiitos vastauksesta jo etukäteen, siis pitävätkö naiset(kin) tylynä naista joka ei hymyile? Otan sen miesten mielipiteen annettuna, kait.
[/quote]
Kyllä, myös naiset. Olen itse naisvaltaisella työpaikalla, ja jos ei pidä edes jonkinlaista kevyttä perushymyä (siis ei suoranaisesti suupielet ylöspäin, muttei myöskään niin alaspäin kuin ne täysin rentoina osoittaisivat), ihmiset tulevat kertomaan miten näytän tosi stressaantuneelta ja ahdistuneelta, tms.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:49"] Naisen neutraali ilme tulkitaan tylyksi, miehen neutraaliksi. [/quote] Tämä on ihan totta. Jos olen naama normaalisti, saatetaan kysyä miksi näytän niin ärtyneeltä tmv. [/quote] Tuo on ärsyttävää. Joskus töissä miesasiakkaat kommentoivat tuota ns. neutraalia ilmettä sanomalla "älä ole äkäinen" (???) En ole omaksunut feikkiä kestohymyä töissäni, eikä kukaan työnantaja ole koskaan vaatinutkaan. Vähän ot.
[/quote]
Ja miksiköhän ne niin sanovat? Siksi, kun useimmat naiset ajattelee niinkuin tässä vastauksissa huomataan - naisen on hymyiltävä jottei ole "tyly".
[/quote]
Naisasiakkaat eivät ole kommentoineet koskaan, miehet vain. :)
Katsoin jotain videota naisten hymyilyyn liittyen. Siis naisille (lähinnä jenkkikulttuurissa) jotkut ihan satunnaiset miehet saattavat sanoa, että hymyile nyt, miksi näytät tuolta jne. Eli naisilta odotetaan hymyä ja jos ei hymyile on bitch.
Monet naiset hymyilee maireasti aina jos mies ojentaa heille jotain, mutta jos ojentajana on toinen nainen niin mulkaistaan naama norsunveellä että "tänne se...."
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:25"]
Oletteko huomanneet, kun ollaan isommassa seurueessa, jossa on naisia ja miehiä, miehet on naama perusilmeellä koska kukaan ei esim. sano mitään hauskaa, mutta useimmat naiset on naama virneessä? Jos joku nainen antaa vaikkapa juoman sitä pyytäneelle miehelle, mies ottaa sen vastaan normaalisti, mutta jos nainen pyytää juomaa ja mies sen antaa, nainen hymyilee kuin mies olisi tehnyt ihmeellisimmän teon koskaan. Miksi? Katsokaapa vaikka kuvia juhlista, joissa on sekä miehiä että naisia, valtaosa naisista on suu korvissa kaiken aikaa, kun samaan aikaan miehet on ihan normaalisti.
[/quote]Naiset on paljon miehiä tietoisempia sosiaalisesta ulottuvuudestaan. Jo kehonasennoissa tämä näkyy kun nainen seisoo jalkaterät yhdessä: hän viestii, että haluaa olla sosiaalisesti neutraali. Vastaavaa asentoa ei ole miehillä. Miehet eivät pidä yhtä paljon silmällä sosiaalista kuvaansa.
Unohdit mainita, että tarkoitat nimenomaan SUOMALAISIA miehiä. Ulkomaiset miehet kun osaavat jopa hymyillä lämpimästi ja nauttia elämästä ja naisten seurasta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:50"]
[/quote]
Naisten mielestä? Miesten mielestä?
[/quote]
No mutta onhan se nyt tosi kamalaa ja hirveää jos randomit miehet pitävät tylynä.