Ihmetyttää monilapsisten perheiden äidit jotka marmattaa siitä
jos yksilapsisessa perheessä ainokaiselle ostetaan kalliita tietokoneita yms. Se on kuulkaas ollut ihan teidän oma valinta, että olette pukanneet lapsia liikaa eikä sitten olekaan varaa niille kaikille hankkia samoja kuin esim. meillä on tälle ainokaiselle. Ihme marmatusta olen kuullut kautta rantain (suoraan ei ole sanottu), että miten lellitään sitä ainoaa lasta plaa plaa. Höh, miksi ei kun varaa on ostella -tälle yhdelle?
Kommentit (25)
Meillä ei ostettu kalliita sille ainokaiselle, eikä myöhemmin nuoremmillekaan. Ei johdu perheen varoista, vaan kasvatusperiaatteista. En ole kyllä ikinä marmattanut kenellekään mistään aiheeseen liittyvästä, muiden rahankäyttö ei kuulu minulle, eikä kiinnostakaan.
On meilläkin varaa ostaa kaikille kolmelle vaikka mitä, mutta kyllä minä silti hämmästelen, jos ekaluokkalaiselle ostetaan uusin iPhone. Ei kaikkea tarvitse hankkia, mihin on varaa.
Me olemme kokonaan lapsettomia, ja meidän matkustelujamme ja kotiteatterilaitteitamme on kommentoitu samaan tyyliin. "Kyllähän teidän kelpaa", "Voi kun meilläkin olisi varaa" No meillä on varaa juuri siksi, ettemme laita satoja euroja kuussa lapsen elättämiseen! Miten näin yksinkertaiset asiat voivat olla joillekin täysin käsittämättömiä?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:27"]
Kuka marmattaa? En minä ainakaan. On ollut varaa ostaa älypuhelimet ihan kaikille lapsille, samoin tietokoneet yms kun niitä on tarvittu. Turhaa en silti osta, joitakin tavaroita kierrätetään lapselta toiselle. Sisarukset rakastavat toisiaan, sitä ei olisi rahalla saanutkaan.
[/quote]
Minä ihmettelen myös aloitusta En ole kuullut kenenkään marmattavan tuollaista. Meillä neljä lasta ja kaikilla puhelimet, läppärit, pöytäkoneet ja tabletit Jokaisella kaikki nämä omansa.
Niin ne ap marmattaa mutta älä välitä. Meillä myös yksi lapsi ja käymme hänen kanssaan paljon kylpylöissä, huvipuistoissa, teattereissa, elokuvissa, museoissa yms niin eräs tuttava 5 lapsen äiti marmattaa joka kesä ettei heillä ole varaa mennä huvipuistoihin kun on niin monta lasta. "Hyvähän teidän on mennä huvipuistoihin kun tulee niin halvaksi toista se on 5 lapsen kanssa" näin hän aina sanoo.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:27"]
Kuka marmattaa? En minä ainakaan. On ollut varaa ostaa älypuhelimet ihan kaikille lapsille, samoin tietokoneet yms kun niitä on tarvittu. Turhaa en silti osta, joitakin tavaroita kierrätetään lapselta toiselle. Sisarukset rakastavat toisiaan, sitä ei olisi rahalla saanutkaan.
[/quote]
Minä ihmettelen myös aloitusta En ole kuullut kenenkään marmattavan tuollaista. Meillä neljä lasta ja kaikilla puhelimet, läppärit, pöytäkoneet ja tabletit Jokaisella kaikki nämä omansa.
[/quote] No minun tuttavapiiri valitettavasti koostuu useasta valittavasta suurperheen äidistä:/ t. Ap
Meillä neljä lasta ja kaikki on saanut ne pelit ja vehkeet mihin on tarvetta. Ei kyllä ole tullut mieleen hankkia lapsia kuin se määrä joka on varaa elättää. Eli mulla ei ainakaan ole tarvetta marmattaa.
Joo, en ole kuullut kenenkään puhuvan mitään tuollaista, kyllä kaikki ostaa kakaroilleen mitä haluaa ja mihin on varaa, oli kersoja yksi tai useampi, eikä se kuulu muille. AP, jos olet kuullut jonkun niin puhuvan, älä tule tänne yleistämään että kaikki niin tekisivät.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:31"]Niin ne ap marmattaa mutta älä välitä. Meillä myös yksi lapsi ja käymme hänen kanssaan paljon kylpylöissä, huvipuistoissa, teattereissa, elokuvissa, museoissa yms niin eräs tuttava 5 lapsen äiti marmattaa joka kesä ettei heillä ole varaa mennä huvipuistoihin kun on niin monta lasta. "Hyvähän teidän on mennä huvipuistoihin kun tulee niin halvaksi toista se on 5 lapsen kanssa" näin hän aina sanoo.
[/quote] Tollainen on kyllä tosi ärsyttävää! Taitaa ollakin niin, että tämän marmatusongelman tiedostaa vain toiset yksilapsiset äidit, mutta ei ne monen lapsen äipät.. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:27"] Kuka marmattaa? En minä ainakaan. On ollut varaa ostaa älypuhelimet ihan kaikille lapsille, samoin tietokoneet yms kun niitä on tarvittu. Turhaa en silti osta, joitakin tavaroita kierrätetään lapselta toiselle. Sisarukset rakastavat toisiaan, sitä ei olisi rahalla saanutkaan. [/quote] Minä ihmettelen myös aloitusta En ole kuullut kenenkään marmattavan tuollaista. Meillä neljä lasta ja kaikilla puhelimet, läppärit, pöytäkoneet ja tabletit Jokaisella kaikki nämä omansa. [/quote] No minun tuttavapiiri valitettavasti koostuu useasta valittavasta suurperheen äidistä:/ t. Ap
[/quote]
Ok, no sitten. Minun tuttavapiiriin ei kuulu. Nuorten kavereillakin on kaikilla kyllä puhelimet ja koneet, joten olen pitänyt sitä aika tavallisena. Ja ei, emme ole hyvätulosia, kuten ei tuttummekaan. Ihan tavallisia keskitulosia duunareita.
Toisaalta, en kyllä muutenkaan tunne marmattavia ihmisiä. Olen varmaan sulkenut heidät pois elämästäni. On he sitten yhden tai kymmenen lapsen äitejä
Suurperheäipät; taidatte kuitenkin tehdä sitä marmatusta huomaamattanne! Vai voitteko käsi sydämmellä sanoa ettette koskaan ole edes ajatellut kuinka joku perhe ostelee "taas" ainokaiselleen jotain uusia kallita laitteita?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:28"]
Me olemme kokonaan lapsettomia, ja meidän matkustelujamme ja kotiteatterilaitteitamme on kommentoitu samaan tyyliin. "Kyllähän teidän kelpaa", "Voi kun meilläkin olisi varaa" No meillä on varaa juuri siksi, ettemme laita satoja euroja kuussa lapsen elättämiseen! Miten näin yksinkertaiset asiat voivat olla joillekin täysin käsittämättömiä?
[/quote]Vanhemmat eivät osaa nähdä sitä tosiasiaa, että lapsiin kuluva raha on vapaaehtoista. Kenenkään ei ole pakko hankkia lapsia Suomessa. Rahansa voi laittaa lasten sijaan vaikka matkusteluun, hoitohevoseen tai kalliisiin autoihin. Vanhemmat ajattelevat, että lapsiin liittyvät kulut ovat pakollisia kuluja, jotka kuuluvat elämään välttämättömästi kuin verot.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:37"]Suurperheäipät; taidatte kuitenkin tehdä sitä marmatusta huomaamattanne! Vai voitteko käsi sydämmellä sanoa ettette koskaan ole edes ajatellut kuinka joku perhe ostelee "taas" ainokaiselleen jotain uusia kallita laitteita?
[/quote]
Voin sanoa. Ketä kiinnostaa kuka ostelee mitäkin.
Joo meillä ostetaan just ne jutut mitkä halutaan ostaa eikä kiinnosta pätkääkään mitä joku muu on asiasta mieltä. Yhtälailla voisin marmattaa siitä miten sisarukset vetävät yhtä köyttä ja jättävät lapseni leikkien ulkopuolelle. Mutta en marmata. Kuka sanoo että elämä ikinä reilua olisi. Olisi fiksua opettaa lapset olemaan onnellisia siitä mitä on eikä itkemään siitä mitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:28"]
Ei kaikkea tarvitse hankkia, mihin on varaa.
[/quote]Miksi jättäisin ostamatta jotakin, mitä haluan ja johon minulla on hyvin varaa? Esimerkkinä vaikka uusi puhelin joka toinen vuosi. -5
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:37"]
Suurperheäipät; taidatte kuitenkin tehdä sitä marmatusta huomaamattanne! Vai voitteko käsi sydämmellä sanoa ettette koskaan ole edes ajatellut kuinka joku perhe ostelee "taas" ainokaiselleen jotain uusia kallita laitteita?
[/quote]
En ymmärrä tällaista yhden lapsen äitien väkisin vääntämistä. Kyllä niiden täytyy olla kateellisia ja marmattaa. Ja jos eivät marmata, niin eivät itse sitä ymmärrä.
Ei, ei ole ollut tarvetta marmattaa, koska olemme tehneet lapsia sen verran, minkä pystymme elättämään ja kasvattamaan. Muutenkin olemme aina eläneet aika perhekeskeisesti ja en jaksa välittää muiden ihmisten elämästä. Oma elämä on niin täyttä, ettei jaksa niin kiinnittää jonkun lapsen kaverin äidin kertomaan, että ostaa lapselleen kalliin tietokoneen. Jos joku yleensäkin tulisi sellaista kertomaan (mikä minusta tuntuu aika typerältä, tuttuni eivät vertaile, kuinka kalliita koneita ostetaan lapsillemme), ajattelisin varmaan, että aha, ok, asia selvä. Hyvä kun lapsi sai hyvän koneen. Koneista en edes tiedä niin paljoa, että osaisin alkaa keskustella koneen ominaisuuksista.
Minulla ja tutuillani on aikalailla erilaiset keskustelunaiheet. Joskus voimme toki kysyä neuvoa, että oliko se puhelin hyvä tms. kannattaako omalle lapselle ostaa, kun teillä on kokemusta.
Ennemin katsoisin itseäni peiliin, jos kokisin, että kaikki ympärilläni marmattaa ja on minulle kateellisia ja katsoo minua rumasti jne...mitä tällä palstalla tunnutaan viljelevän tosi paljon. Kun tosielämässä ihmisä harvoin kiinnostaa toisten elämä kovin paljoa. Siksi ihmettelen, miten jotkut ihmiset kokevat koko ajan ja kaikkialla, että suurperheet heille jatkuvasti marmattaa tai huomaavat koko ajan, että kaikki on heille kateellisia jne...
Voi totta... meille iltatähti tulossa mutta hyväjumala kuinka saan näiltä suurperheenäideiltä kuulla hemmottelevani lapsen pilalle kun pystyn hänelle ostamaan kunnon vaatteita, kunnon leluja ja kunnon mönkijän sekä hyvät pelivehkeet ja maksamaan kalliimman puoleisen harrastuksenkin vielä. :D silkkaa katkeruutta tuo on. kyllä meillä on tiukat rajat ja rakkautta sopivassa määrin mutta todellakin kykenen huomioimaan lapseni harrastukset eikä tarvi kitsastella niissä asioissa yhtään... Hyvinkäyttäytyväkin vielä on poika.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:27"]
[/quote]
[/quote]
ihmettele ihmeesdä mutta myllä näitäkin löytyy vaikket olisi juuri sinä joka marmattaisi. ihmisillä on ne omat kokemuksensa asioissa, onko vaikea tajuta?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:37"]Suurperheäipät; taidatte kuitenkin tehdä sitä marmatusta huomaamattanne! Vai voitteko käsi sydämmellä sanoa ettette koskaan ole edes ajatellut kuinka joku perhe ostelee "taas" ainokaiselleen jotain uusia kallita laitteita? [/quote] Voin sanoa. Ketä kiinnostaa kuka ostelee mitäkin.
[/quote]
Sinun lapsiasi ainakin kiinnostaa.