Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähetin siskolle laskun lapsensa rikkomasta koristelautasesta – sisko raivostui

Vierailija
08.08.2015 |

Siskoni oli perheineen kylässä meillä, ja hän epäonnistui nuorimmaisensa vahtimessa niin, että tämä kurkotti kengällä tiputtamaan koristelautasen seinältä. Vastaavan lautasen hinta on Astiataivaassa 135 euroa. Siskoni ihmetteli, miten lautanen voi maksaa niin paljon. Hänen mielestään vika on minun, koska meillä on rikkoutuvia esineitä niin matalalla, että lapsi voi ulottua niihin. Rahat eivät ole vielä ilmestyneet tililleni.

Toiminko mielestänne kohtuuttomasti?

Kommentit (254)

Vierailija
1/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans tajua miten joku voi tosissaan olla sitä mieltä ettei rikkomaansa/lapsen rikkomaa tavaraa tarvitse korvata. Ja että jos kuriton penska tahallaan hajottaa jotain, vika onkin jotenkin mystisesti tässä tapauksessa ap:n? Ei ihme että lapsista ja nuorista tulee itsekkäitä kusipäitä kun kotikasvatuskin on tätä luokkaa. Onneksi tuollaisia törppöjä ei omaan tuttavapiiriin kuulu.

Vierailija
2/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:19"]

No nimenomaan. Kalliimmat on syytä olla vakuutettu ja jos ei ole niin arvokas, että kannattaa vakuuttaa,niin ei tarvitse vahingosta maksaa. 

[/quote]

Oletko sairas päästäsi? Etkö pysty kantamaan minkäänlaista vastuuta teoistasi kun pitää yrittää tuollaista roskaa selitellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkoja maksaa. Jos rikkoja on todennäköinen rikkomaan enemmänkin joko ikänsä tai luonteensa takia, on hyvä, että hänellä on jokin vakuutus, josta rikkomansa tavarat voi korvata.

Jokainen vastaa omista teoistaan. Ei se niin mene, että ekaluokkalaiset polttavat ladon ja sen jälkeen syytetään ladon omistajaa siitä, ettei se ollut vakuutettu. Eikä se mene niin, että teinit varastavat naapureiden mopon ja naapuria syytetään siitä, kun se ei ollut vakuutettu vaan seisonnassa. Eikä se todellakaan mene niin, että kuka vaan voi tuhria bussipysäkkejä tai talojen seiniä ja vastuu on näiden omistajilla.

Minkälainen riemuidiootti kuvittelee, että muiden pitää suojata omaisuutensa, kun hän ja penskansa melskaavat maailmalla?

Vierailija
4/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos kyseessä olisi ollut ap:n puhelin? Tai navigaattori, tietokoneen näyttö, satasen kengät tms.? Eikö niitä tarvitsisi korvata?

Mua ainakin vituttais, jos joku tuhoaisi valokuvani, soittimeni, cd-levyni, vaikkei niillä rahallista arvoa olekaan.

Eihän lemmikkikään välttämättä maksa ku "vaan satasen". Senkö lapsi myös saa tahallaan tappaa? Satanen sinne tänne?

Vierailija
5/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te korvauksen vaatijat olette varmaan niitä, jotka huudatte lapsillenne ja laitatte nurkkaan häpeämään, jos vaikka maitolasi kaatuu vahingossa..

Vierailija
6/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:25"] Totanoin.. en jaksa lukea koko ketjua läpi näin typerästä aiheesta, mutta.. Onko kukaan hoksannut ajatella sitä lasta? Kusipääsisko laskuttaa äitiään jostain typerästä kiposta ja äidillä menee välit siskoon? Kivan vastuun laitat pienen lapsen harteille. Kuka helvetti ylipäätään perii maksua jostain lapsen särkemästä koriste-esineestä? Mitä väliä jollain satasella? Onko tosiaan muutama euro ihmissuhteita tärkeämpää? Välität jostain lautasesta enemmän kuin siskostasi ja lapsestaan? Kaikkea sitä maa päällään kantaa.. [/quote] Millaiseen summan tai tavaraan se raja olisi sitten sinun mielestäsi hyvä vetää? Oli kyseessä sitten koriste-esine tai vaikkapa tabletti, niin yhtä lailla se on korvattava. Juurikin tälläisiä tilanteita varten on hyvä olla kotivakuutus vahinkovastuulla, jos esim. lapset tai kotieläimet vahingoittaa toisten omaisuutta. [/quote] No nimenomaan. Kalliimmat on syytä olla vakuutettu ja jos ei ole niin arvokas, että kannattaa vakuuttaa,niin ei tarvitse vahingosta maksaa. Jos lapsi toistuvasti tahallaan rikkoo,niin sitten hänen pitää korvata itse, kerätä rahaa vaikka kotitöillä. En väitä, ettei pitäisi välittää, vaan että jotain rajaa roinan arvostamiseenkin.. ei ole tavarat ihmisiä tärkeämpiä.

[/quote]

Jaa että pahaa saa tehdä niin paljon kuin lystää ja rangaistukseksi päänsilittelyäkö? Vanhemmuuteen pitäisi suorittaa kyllä jonkinnäköiset soveltuvuustestit. Tavarat eivät ole toki ihmisiä tärkeämpiä mutta kannattaako lapselle opettaa, että tämmöinen on ihan ok, eikä siitä tule seuraamuksia?

Vierailija
7/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:39"]

Luulisi ap:n kotivakuutuksen olevan kunnossa, kun kerran noin kalliita astioita roikottaa seinällään. Saattaahan olla, että hän epäonnistuu joskus vaikka miehensä valvonnassa tämän esimerkiksi horjahtaessa seinää ja lautasta kohti, jolloin katastrofi toistuu uudelleen :(

[/quote]

Eihän Ap´n vakuutuksia tähän kuulukaan käyttää, vaan vahingontekijän, eli tässä tapauksessa siskon.

Vierailija
8/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai siskon pitää korvata, outoa ettei tarjoutunut. Jos mun lapsi rikkois jotain ni automaattisesti maksaisin tavaran arvon tai ostaisin uuden, kyselemättä että pitääkö tää nyt korvata. Ja lapsellekkin opetan että jos toisen omaisuutta rikotaan siitä joutuu vastuun kantamaan.

Vierailija
9/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Huoltaja on korvausvelvollinen.

Vierailija
10/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiataivas on kyllä aivan ylihinnoiteltu paikka. Ei mulla muuta.

Vierailija
11/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päästit lapsen sinne niin otit riskin. Kuka nyt siskoltaan velottaisi jotain lapsen tekemisestä. Mä ainakin suuttuisin ja laittaisin välit poikki!

Vierailija
12/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo kohtuuton. Tietty siskosi se lautanen pitää korvata!

Vierailija
13/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa vaikka puoleksi? Minä ainakin ostaisin uuden, ja vaikka suklaalevyn lisäksi. Seuraavalla kerralla ota lautaset seiniltä pois varmuuden vuoksi.

Vierailija
14/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä kyllä omalle siskolle kehtaisi mitään laskua laittaa.

Vierailija
15/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:12"]

Maksakaa vaikka puoleksi? Minä ainakin ostaisin uuden, ja vaikka suklaalevyn lisäksi. Seuraavalla kerralla ota lautaset seiniltä pois varmuuden vuoksi.

[/quote]Rikkoiko aloittaja sen puoliksi? En minä ainakaan ottaisi kakaroita remuamaan asuntooni, jos siitä voisi koitua minulle taloudellsta vahinkoa.

Vierailija
16/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:11"]Jos päästit lapsen sinne niin otit riskin. Kuka nyt siskoltaan velottaisi jotain lapsen tekemisestä. Mä ainakin suuttuisin ja laittaisin välit poikki!
[/quote]

Siis hetkinen, eli saako kaikkialla hajottaa ja sotkea paikkoja ilman korvausvelvollisuutta ja vastuuta, jos joku on lapsen sinne päästänyt?

Vierailija
17/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on korvausvelvollinen. Sinun ei tarvitse sisustaa kotiasi lapsiystävällisesti jos et halua, joten siihen on siskon turha takertua. Toivottavasti saatte tilanteen selvitettyä!

Vierailija
18/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voit sanoa siskollesi, että ostaa itse uuden tai maksaa laskun.

Vierailija
19/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se menee siskon vakuutukseen niin ok. Muuten asiasta voisi keskustella ja löytää joku kompromissi. Jos se lautanen on sinulle erityisen tärkeä, sisko sen ymmärtää ja korvaa mahdollisimman hyvin. Jos se oli vain koriste, sen voi korvata jollain muulla helposti. Laittaisin siskon lautasen edelle.

Vierailija
20/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:11"]Jos päästit lapsen sinne niin otit riskin. Kuka nyt siskoltaan velottaisi jotain lapsen tekemisestä. Mä ainakin suuttuisin ja laittaisin välit poikki!
[/quote]

Siis hetkinen, eli saako kaikkialla hajottaa ja sotkea paikkoja ilman korvausvelvollisuutta ja vastuuta, jos joku on lapsen sinne päästänyt?
[/quote] Joo euroopan taidemuseoissakin kakarat voi vapasti tuhota miljoonien arvoisia esineitä koska eivät ole kieltäneet lapsilta sinne pääsyä:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi