"Kansainväliset" "eliitti"nimet, argh!
No niin. Minä vain ihmettelen kasteilmoituksia lukiessani, minkä ihmeen takia nykyään ängetään lapsosen nimeen vähintään yksi näistä kirjaimista: B, C, D, F, G, W, X. Siis onko tarkoitus antaa jotenkin "hieno" ja "kansainvälinen" nimi? Sitten näiden Michellejen tai Adelinojen sukunimi kuitenkin on joku Möttönen tai Räsänen. Kammottavaa.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:08"]
No niin. Minä vain ihmettelen kasteilmoituksia lukiessani, minkä ihmeen takia nykyään ängetään lapsosen nimeen vähintään yksi näistä kirjaimista: B, C, D, F, G, W, X. Siis onko tarkoitus antaa jotenkin "hieno" ja "kansainvälinen" nimi? Sitten näiden Michellejen tai Adelinojen sukunimi kuitenkin on joku Möttönen tai Räsänen. Kammottavaa.
jep, "Mercedes Pöntinen". ei lisättävää.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:09"]
Täällä Isabelin ja Christopherin äiti :)
[/quote]
Mamma eller pappa talar svenska?
Meillä lasten nimet ovat Luukas ja Kristiina ja aina saa olla vastaamassa kysymykseen kirjoitetaanko ne C:llä vai K:lla. Sukunimi on tavallinen suomalainen, joten ei todellakaan kirjoiteta C:llä, vaan ihan suomalaisittain K:lla ja Luukas kahdella u:lla eikä Lucas Möttönen.
Mulla on nimi joka varmaan mielletään Suomessa hyvin suomalaiseksi ja on käytössä hyvin monessa Euroopan maassa jossain muodossa eikä sitä ulkomailla mielletä yhtään suomalaiseksi / pohjoismaalaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:22"] Eliitti antaa omankielisiä nimiä, suomenkielinen eliitti antaa suomenkielisiä perinteisiä nimiä tai luontonimiä. [/quote] Sitä paitsi niillä nimillä pärjää loistavasti maailmalla, kokemusta on :) [/quote] Tää on jotenkin niin surullisen suomalaista että aina ajatellaan pärjääkö muiden silmissä - luuletteko että joku britti joka antaa lapselle nimeksi vaikka Imogen miettii vastaavia?
[/quote]
??
Suomalainen pärjää Ilonalla siinä missä britti Imogenillä, sitähän tuo juuri tarkoittaa. Suomalaisen ei tarvitse ruveta Adeline Leonore Margueriteksi.
[/quote]
Ilona on unkarilainen muunnos Helena-nimestä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:22"] Eliitti antaa omankielisiä nimiä, suomenkielinen eliitti antaa suomenkielisiä perinteisiä nimiä tai luontonimiä. [/quote] Sitä paitsi niillä nimillä pärjää loistavasti maailmalla, kokemusta on :) [/quote] Tää on jotenkin niin surullisen suomalaista että aina ajatellaan pärjääkö muiden silmissä - luuletteko että joku britti joka antaa lapselle nimeksi vaikka Imogen miettii vastaavia?
[/quote]
??
Suomalainen pärjää Ilonalla siinä missä britti Imogenillä, sitähän tuo juuri tarkoittaa. Suomalaisen ei tarvitse ruveta Adeline Leonore Margueriteksi.
[/quote]
Ilona on unkarilainen muunnos Helena-nimestä.
[/quote]
Itse oon törmännyt Ilona-nimeen Ranskassa.
Ilman muuta suomalaisella vanhalla nimellä saa huomiota kansainvälisesti enempi ja jää ihmisten mieleen.
Niillä kun on jo omat Greigit, Stephaniet ja Jenniferit.
ÖÖ se joka valittaa perinteisten nimien persoonattomuudesta... Kaikki nimet on persoonattomia, koska monilla on sama nimi ihan sama vaikka se nimi olisikin joku vitun Serafiina. Toivottavasti sinä et saa lapsia, jos luulet että persoonallisuus tulee nimestä
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:24"]
Hoh hoijaa. On sulla ongelmat.
[/quote]
Buuuuuu!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:19"]:D
Omat tytöt on Laura ja Sara. Minusta hyvät kun ovat kansainväliset ja kuitenkin niin suomalaiset nimet.
[/quote]
oletkohan mun tuttu? Alkaako sun nimi k:lla?
[/quote]
Juu vain yhdellä K:lla alkavalla suomalaisella on Laura ja Sara -nimiset tyttäret...
Vielä hauskempaa on, kun Brookeksi nimetyn nimi todellakin lausutaan Brooke. Juuri niin kuin kirjoitetaan. Kansainvälistä.
Ei jotenkin enemmän kansainvälisellä nimellä pitkälle pötkitä – ne ovat ne tiedot ja taidot jotka merkitsevät. Jotkin suomalaiset nimet ovat hyvin omalaatuisia ja jopa silmäänpistäviä, joka voi olla positiivinen juttu. Kelatkaa kuinka monta kertaa Hanneli Mustaparran nimi on kirjoitettu väärin tai lausuttu oudosti. Mutta näiden lisäksi se on paljon vaikeampi unohtaa kuin loputtomat Chloet ja Lisat.
Minä olen ulkosuomalainen, asun Skotlannissa. Tyttärelläni on supisuomalainen, kaunis ja perinteinen nimi, ja sitä on ihasteltu paljon niin päiväkodissa kuin muissakin merkeissä. Minulla on itselläni hyvin kansainvälinen nimi tyyliä Emma, mutta mielestäni olisi paljon hienompaa omistaa suomalainen ja koko maailman mittakaavassa harvinainen nimi sen sijaan, että samannimisiä kävelisi joka maassa kadulla vastaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:35"]
Minä olen ulkosuomalainen, asun Skotlannissa. Tyttärelläni on supisuomalainen, kaunis ja perinteinen nimi, ja sitä on ihasteltu paljon niin päiväkodissa kuin muissakin merkeissä. Minulla on itselläni hyvin kansainvälinen nimi tyyliä Emma, mutta mielestäni olisi paljon hienompaa omistaa suomalainen ja koko maailman mittakaavassa harvinainen nimi sen sijaan, että samannimisiä kävelisi joka maassa kadulla vastaan.
[/quote]
Hyvä ja kiinnostava näkökulma.
Mitä väliä sillä on kuinka kansainvälisen tai kansallisen nimen omistaa??
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:19"]
:D Omat tytöt on Laura ja Sara. Minusta hyvät kun ovat kansainväliset ja kuitenkin niin suomalaiset nimet.
[/quote]
Mutta auttamattoman persoonattomat. Huoh!
[/quote]
Ihan kuin se persoonallisuus lähtisi nimistä.. HUOH. En käsitä miksi nimen pitäisi aina olla "persoonallinen", juuri siten tulee näitä Adeleija-Martinax Möttösiä.
Alempi keskiluokka ja "WT-perheet" antavat nykyään paljon lapsilleen nimiä Onni, Helmi ja Aino
Täällä Isabelin ja Christopherin äiti :)