Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaiset aina myöhässä juhlista

Vierailija
08.03.2022 |

Minua ärsyttää suunnattomasti, että oma lähisukuni (äiti,veljet ym) ovat aina myöhässä juhlista. Kyseessä lähinnä minun järjestämät synttärit lapsilleni. Jos kutsussa lukee tervetuloa klo.13 niin aikaisintaan 13.45 heitä voi odottaa. Toinen suku tulee aina ajoissa ja sitten istutaan tunti kuivin suin kun odotetaan että kaikki ovat paikalla ennen kahvittelua.
Olenko outo kun ärsyynnyn tästä? He eivät pahoittele tai mitään. Se on aivan normaalia heidän mielestään tulla tunti myöhässä. Minun mielestäni tullaan silloin kun kutsussa lukee, kun kyseessä ei ole mikään liukuva aika tyyliin tervetuloa alkaen klo13.
En jaksaisi vieraita kuin max2 tuntia ja koska eräät tulevat myöhässä, he sitten jatkavat istumista kun muut tekevät lähtöä ja itsekin olisi jo ihan valmis lopettelemaan.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut siinä käsityksessä, että synttäreille ei tarvitse mennä tasan silloin kun kutsussa sanotaan vaan aikaisintaan silloin. Ajattelen että olisi jopa toivottavaa, etteivät kaikki vieraat pamahtaisi paikalle samaan aikaan, jotta päivänsankari ehtisi tervehtiä ja jutustella kaikkien kanssa ja kahvipöytäänkään ei tarvitsisi kaikkien tunkea samanaikaisesti.

Poikkeuksena toki lastenjuhlat, joissa on ohjelmaa yms. Mutta ehkä tämä on joku kulttuurijuttu, jota ei ajatella samalla tavalla joka puolella Suomea.

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Kutsu on klo 14, ei klo 14 alkaen, joten ne myöhästelijät estävät päivänsankaria istumasta kahvipöytään, koska tämän pitää koko ajan olla valmiina ottamaan uusia vieraita vastaan. Ei kiva! Eri asia, jos kutsu on klo 14 alkaen, silloin voi tulla myöhemminkin, mutta todennäköisesti koko juhlien rakenne on mietitty niin, että väkeä  tulee ja menee.

Ne kutsut jotka minä olen saanut niin niissä on alkaen ja samoin laitan itsekin. En odota että kaikki saapuu yhtäaikaa. 

Voisiko siihen kutsuun laittaa selkeämmin: kakku leikataan klo se ja grilli kuumana klo 16-17, tulethan ajoissa.

Vierailija
62/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin itse ennen krooninen myöhästelijä ja voin kertoa, ettei mikään muu tepsi tuohon kuin täällä jo annetukin neuvo, eli antaa mennä vaan vaikkei kaikki olekaan paikalla.

En pysty muiden mattimyöhästen touhuista sanoa, mutta itselläni vain jostain syystä todella sidonnainen tilanteen luonteeseen. Esim. töistä en koskaan ollut myöhässä, enkä myöskään vaikka jostain ns. tiukoista paikoista jossa ovet menee kiinni klo: xx.xx jälkeen eikä sisälle ole menemistä, vaikka joku teatterinäytös tjsp.

Sen sijaan just jotkut juhlakutsut ilman aikataulutettua ohjelmaa missä lukee tervetuloa klo: xyz, kääntyi mun päässä -> "tulkaa milloin tykkäätte". En osaa perustella miksi, mutta näin se vaan oli. Samaten kaverin kutsu tulla käymään kahvilla klo: xx aikoihin, vääntyi muotoon -> "suunnilleen jotain sinnepäin, ei ole tunnin tai kahden päälle".

Nyt vuosia ja vuosia tuosta kärsineenä, olen oppinut parantamaan tapani ja pyrin nykyään olemaan aikalailla kellonlyömällä paikalla jos jotain on sovittu riippumatta mihin tilanteeseen olen menossa. Työtä se kyllä vaati...

Eikä mulla siis koskaan ollut oikeasti hyvää syytä olla myöhässä, aina se oli jotain luokkaa "tiskaan nää astiat tästä vielä äkkiä ja käyn suihkussa vielä ja vaihdan vaatteet ja ja ja ....."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo tarkalla kellonajalla kotona järjestettävät synttärikutsut on ärsyttäviä. Ideanahan on että kaikki tungetaan pieneen tilaan yhtä aikaa ja lapsi saa maksimimäärän lahjoja. Sitten kun lahja on annettu, onkin kiire saada väki pois. Kahvilla ei kaikki mahdu yhtä aikaa pöydän ääreen vaan kukin juo kupposensa missä tahansa huoneen nurkassa varoen läikyttämästä kuumaa kahvia päälleen tai jaloissa pyörivien lasten päälle. Bonusta tässä varmaan on se järjestäjien kannalta sekin ettei kahvia ja tarjottavia kulu paljon kun kukaan ei viitsi mennä hakemaan mitään lisää. Tästä syystä järjestän itse juhlat joko liukuvalla aikataululla tai sitten jos kaikki on kutsuttu yhtä aikaa on heille myös jokaiselle istumapaikka pöydän ääressä. Muuten on vähän sellainen rahat pois ja sitten voitte häipyä meininki.

Minua taas ärsyttää se, että menen sovittuun aikaan (eli silloin kun kutsussa on merkitty), annan lahjan, rupattelen paikallaolevien kanssa kahvikupin ääressä ja alan tehdä lähtöä, kun paikalle saapuu vaikka serkku, joka ilahtuu, että sinäkin olet nyt täällä, onpa kiva, kun voidaan jutella. Totean, että olisi kiva, minä olen jo lähdössä oltuani täällä melkein kaksi tuntia ja lähden nyt hakemaan poikaa asemalta. En voi jäädä, harmi, kun en tiennyt, että olet tulossa.

Istumapaikka pöydän ääressä on itsestäänselvyys, onneksi harva asuu pikkuruisessa kodissa, jossa on paikka vain 4 vieraalle.

Aika harvassa kodissa on pöytäpaikkoja edes kymmenelle vieraalle, toki jos ei sen isompia juhlia järjestä niin sitten varmaan kaikille riittää pöytäpaikka. Tässä tietysti voisi erotella sen minkä kokoisia juhlia pitää. Jos on kutsunut vaikka kahdeksan vierasta ja heidät toivoo yhtä aikaa niin on aika eri juttu kun vieraita on kymmeniä. Meillä päin ei onneksi noin nipoteta ja kelloa tuijoteta, vieraat kahvittelevat pöydän ääressä siinä järjestyksessä kun ovat tulleet ja nauttivat rennosta keskustelusta joko kahvipöydässä tai sitä ennen/jälkeen muualla istuen. Tosin kun lasten juhliin kutsumme isovanhemmat, vanhempien sisarukset perheineen ,  kummit ja lähimmät ystävät, tarkoittaa se meillä noin 40 henkeä + oma perhe. Meillä ei todellakaan ole näin monelle istumapaikaa pöydän ääressä etenkään talviaikaan. Paljon mukavampi onkin laittaa aika alken kello jotain ja vieraat tulevat pikkuhiljaa. Kaikkien kanssa ehtii juttelemaankin jotain :)

Meillä onneksi mahtuu 60 vierasta pöydän ääreen kahvittelemaan kerrallaan, ei toki saman pöydän eikä edes yhdessä huoneessa, ja kesällä on pihassa tilaa samalle määrälle. Meillä nipotetaan ja rajusti, jos ajoissa tullut vieras haluaa lähteä pois ja myöhemmin tullut vaatii, että sun pitää jäädä, koska minä olen nyt täällä! Jos ei hoksaa, että juhlakutsu oli klo 14 eikä klo 14 jälkeen, niin sitten saa tyytyä rupattelemaan niiden kanssa, jotka vielä ovat paikalla.

On meillä muutaman kerran käynyt niinkin, että on ollut ruokapidot, joihin joku rento tyyppi on tullut siinä vaiheessa, kun lautaset on kerätty pois ja odotellaan kahvia. En ole kertaakaan sanonut, että pitopalvelulla on todennäköisesti vielä ruokaa keittiössä, vaan olen ilahtunut vieraista ja kertonut, miten meillä on tässä nyt leppoisasti aikaa jutella ennen kuin kahvitellaan puolen tunnin kuluttua.

Vierailija
64/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun osa porukasta tulee puoli tuntia etuajassa ja osa tunnin myöhässä ja yksi perhe aina jonain muuna päivänä, niin hermot meinaa mennä.

Tekis mieli paukauttaa, että jos la klo 16 ei sovi, niin ei tarvi tulla.

Huhhuh, meillä mies on ehkä mennyt suihkuun just tuon puoli tuntia ennen juhlia. Jos joku tulisi silloin pimpottelemaan niin se avaisi oven varmaan kainaloitaan (tai kavereiden kesken pallejaan :D) kuivaillen opetukseksi hätähousuille!

Aika lapanen sun miehes. Meillä on aina ohjattu etuajassa tulevat töihin: kattamaan pöytää, laittamaan syötäviä, taittelemaan servettejä jne. Ei oo koskaan ollut mitään ongelmaa ja kukaan ei oo kieltäytynyt. Näin olemme itse päässeet suihkuun, pukeutumaan, meikkaamaan jne.

Vierailija
65/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärirahastukset voi hoitaa etukäteen, joten sinun ei tarvitse olla huolissasi.

Vierailija
66/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä odotella..on ihan normia, että vieraat kahvittelee siinä järjestyksessä kuin tulevat ja kutsuisin myöhästelijät tosiaan aiemmin niin ehkä oisivat suht yhtä-aikaa. Mutta siinä järjestyksessä kun ihmiset tulee käydään kahvin kimppuun.

Vierailija
67/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on ihan normaalia kutsua syömään johonkin ravintolaan, joka ei olekaan auki koko päivänä... Normaalia on myös eksyä matkalla, paikkaan jossa on aiemmin käyty monta kertaa. Tästä seuraa sitten törkeä myöhästyminen tai jopa peruminen. Ai niin, yleensä kukaan ei vaivaudu myöskään ilmoittamaan myöhästymisestään eikä edes siitä, ettei pääse juhliin vaikka kutsussa olisi ollut pyyntö.

Ihan helvetin ärsyttävää, siksi en järjestäkään mitään juhlia enää.

Vierailija
68/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa taas ei voida tulla silloin, kun juhlapäivä on: jos yritetään sopia, että juhlitaanko mummin synttäreitä lauantaina vai sunnuntaina vaiko kokonaan toisena viikonloppuna niin kaikki vastaavat "ihan sama", "katellaan sitten lähempänä". Jos sitten saadaan sovittua, että järjestän juhlan lauantaina klo 15 alkaen (asun samalla paikkakunnalla kuin vanhempani ja isovanhempani, joten olen yleensä päävastuussa juhlien järjestämisestä), niin sitten sukulaiset eivät tule silloin vaan

a) tulevat klo 11, jolloin mummi on vielä kampaajalla, kahvipöytä kattamatta ja kaikki valmistelut kesken

b) tulevat vasta sunnuntaina, koska heillä oli lauantaina muuta tekemistä

c) eivät tule ollenkaan vaan lähettävät postissa jonkin tökerön lahjan

d) jahkailevat, ehtivätkö tulemaan lauantaina vai sunnuntaina ja lupailevat tulla "sitten joskus toisen kerran"

Vierailija
69/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun on juhlia pidetty nin väkeä tulee ja menee, kahvipöytä on auki koko ajan ja koko ajan kaadetaan lisää kahvia ja täytetään pöytää. Ihmiset ottavat silloin kun itselle sopii. Sama ollut niissä juhlissa missä itse olen käynyt.

En ihan ymmärrä tuota että miksi kaikkien pitää yhtä aikaa tunkea kahvipöytään? Onko ttässä joku kulttuuriero eri puolella maata? Varsinkin jos ei ole iso maalaistalo niin osa vieraista ehtii alta pois eikä tule ahdasta.

No se riippuu ihan siitä kuinka juhlat on suunniteltu ja mitä kutsukortissa lukee tai kuinka kutsu on esitetty. Kannattaa lukea se kortti huolella tai kuunnella tarkkaan kutsujaa niin varmasti avautuu että alkavatko juhlat tasan johonkin kellonaikaan vai onko ns. avoimet ovet.

Vierailija
70/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa taas ei voida tulla silloin, kun juhlapäivä on: jos yritetään sopia, että juhlitaanko mummin synttäreitä lauantaina vai sunnuntaina vaiko kokonaan toisena viikonloppuna niin kaikki vastaavat "ihan sama", "katellaan sitten lähempänä". Jos sitten saadaan sovittua, että järjestän juhlan lauantaina klo 15 alkaen (asun samalla paikkakunnalla kuin vanhempani ja isovanhempani, joten olen yleensä päävastuussa juhlien järjestämisestä), niin sitten sukulaiset eivät tule silloin vaan

a) tulevat klo 11, jolloin mummi on vielä kampaajalla, kahvipöytä kattamatta ja kaikki valmistelut kesken

b) tulevat vasta sunnuntaina, koska heillä oli lauantaina muuta tekemistä

c) eivät tule ollenkaan vaan lähettävät postissa jonkin tökerön lahjan

d) jahkailevat, ehtivätkö tulemaan lauantaina vai sunnuntaina ja lupailevat tulla "sitten joskus toisen kerran"

Kuulostaa uskomattoman raivostuttavalta :D

Vierailija
71/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ilmoitatte heille juhlien alkavan todellista aikaisemmin, tai sitten ette jää odottelemaan vaan alatte heti kahvitella, tulevat sitten kun tulevat. Ei tuollaisten pillin mukaan tarvitse tanssia, oma vikansa kun eivät osaa olla ajoissa.

Vierailija
72/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sukulaiset just tollasia, kutsutaan klo14, tulevat aikaisintaan klo15 ja istuvat koko illan. Olen aina IHAN poikki noiden vierailujen jälkeen. Omat sukulaiset älyää häipyä siinä parin tunnin sisällä kutsujen alkamisesta, nämä torvet istua kököttää kahvipöydässä valehtelematta sen 4h. Heidän luokse mentäessä taas on aivan tavallista, että jos on kutsuttu klo14 kahvi alkaa hyvällä säkällä tippua klo16. Useammin kuin kerran on häivytty kuivin suin kotiin kun mitään valmista ei tunnu tulevan, kakkua vasta tehdään kun vieraat saapuvat tai emäntä rupeaa siivoamaan ja vieraat istuu sohvalla jne.. Täysin käsittämätöntä touhua ja nykyään usein ihan suosiolla skipataan heidän kekkerit juuri tuon takia.

Vierailija
73/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut juhlien järjestäjät: älkää ikinä odotelko kroonisia myöhästelijöitä. Jos juhlat alkavat yhdeltä ja pöydään ääreen on tarkoitus siirtyä puoli kahdelta, silloin ap siirtyy saapuneiden vieraiden kanssa pöydän ääreen puoli kahdelta. Myöhästelijöille voi viestillä ilmoittaa että ruokailu on nyt aloitettu. Kun pari tuntia on kulunut ja oikeaan aikaan tulleet vierailijat alkavat tehdä lähtöä, voi myöhästyjille ilmoittaa että pidot ohi, harmi kun ette ehtineet.

Tässäpä se tuli sanottua.

Juuri näin.

Vierailija
74/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin muutkin, eli tarjoilu aloitetaan heti kun vieraita saapuu, eikä myöhässä olijoita tarvitse odotella.

Mulla on vastakkainen ongelma: appivanhemmat saapuu keskimäärin puol tuntia etuajassa (ajomatka meille n. 20 min). Mulla on usein kattamiset vielä kesken, mutta oon oppinu hoitamaan siivoamisen ja pukeutumisen ajoissa just ton takia. Usein myös osa perheestä on vielä jossain harrastuksissa tai kavereiden kanssa ulkona. Joskus ovat joutuneet odottamaan oven takana, kun meistä ei ollu vielä kukaan kotona. Ärsyttää, mutta oon todennu että en saa niitä muuttamaan tapojaan. Loukkaantuisivat verisesti, jos ilmoittaisin heille myöhäisemmän ajan kuin muille

Näiden liian aikaisin saapuvien takia kannattaa tehdä kaikki juhlien järjestelyt todella hyvissä ajoissa ja pari tuntia ennen juhlien alkua lähteä perheen kanssa ulos. Kävelylle, pyöräilemään, metsään keräämään käpyjä tai ihan minne vaan pois kodin lähistöltä. Kotiin saavutaan vartti ennen juhlien alkua ja jos siellä on joku joka on odottanut ovella jo tunnin niin omapahan on ongelmansa. Ehkäpä vielä menee viesti perille tällä tavoin.

Ja sitten lapset sotkevat juhlavaatteensa käpyjä kerätessään ja juhlan alku myöhästyy, kun pitää vaihtaa toiset vaatteet ja kaahata kauppaan ostamaan uudet sukkahousut.

Vierailija
75/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun. Meidän perheessä isän puolella on aina ollut sellainen tapa, että mennään juhliin myöhässä. Ja ei siis myöhästytä=tarkoitus olla ajallaan, mutta syystä x myöhästyttiin, vaan tarkoituksella lähdetään kotoa, kun juhlat ovat jo alkaneet.

Luulen, että ujo isä teki tätä siksi, että voisi välttää ns. parrasvalot ja erikseen tervehtimisen, vaan voisi luikahtaa ovesta ja sohvalle sillä aikaa, kun muut ovat kahvittelemassa ja huomio kiinnittynyt muualle.

Vierailija
76/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun. Meidän perheessä isän puolella on aina ollut sellainen tapa, että mennään juhliin myöhässä. Ja ei siis myöhästytä=tarkoitus olla ajallaan, mutta syystä x myöhästyttiin, vaan tarkoituksella lähdetään kotoa, kun juhlat ovat jo alkaneet.

Luulen, että ujo isä teki tätä siksi, että voisi välttää ns. parrasvalot ja erikseen tervehtimisen, vaan voisi luikahtaa ovesta ja sohvalle sillä aikaa, kun muut ovat kahvittelemassa ja huomio kiinnittynyt muualle.

Jatkan vielä, en aikuisenakaan odota ihmisten tulevan tasan kutsussa ilmoitettuun aikaan (paitsi häissä), vaan on minullekin helpompaa porrastaa saapuvia ihmisiä siten, että ensimmäiset ohjataan vaikka ruokapöytään, he ovat jo hyvässä vauhdissa kun seuraavat saapuvat (ja näitä voi viihdyttää jollain toisella aktiviteetilla), kolmansien astuessa sisään osa on jo syönyt ja toiset aloittamassa, jolloin porukoista 1 ja 3 on toisilleen seuraa. Ja niin edelleen.

Vierailija
77/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, en aikuisenakaan odota ihmisten tulevan tasan kutsussa ilmoitettuun aikaan (paitsi häissä), vaan on minullekin helpompaa porrastaa saapuvia ihmisiä siten, että ensimmäiset ohjataan vaikka ruokapöytään, he ovat jo hyvässä vauhdissa kun seuraavat saapuvat (ja näitä voi viihdyttää jollain toisella aktiviteetilla), kolmansien astuessa sisään osa on jo syönyt ja toiset aloittamassa, jolloin porukoista 1 ja 3 on toisilleen seuraa. Ja niin edelleen.

Nuo on minulle painajaisia! Olen saanut kutsun, että tervetuloa klo 15 alkaen ja sitten kun menen klo 15:15 on siellä osa porukasta kahvilla ja ruokia poistetaan buffetista ja mietin, että tajusinko sittenkin jotain perustavanlaatuisesti väärin, kun olen selkeästi myöhässä. Hätäpäissäni otan kupillisen kahvia ja yritän olla huomaamaton, mutta lähtiessäni kutsuja ihmettelee, että etkö jää syömään, ruokailu on klo 16:15. Että siis todella kiva, kun kutsussaon klo 15 alkaen, mutta missään ei huomata kertoa, että kahvittelijat ovat edellistä kierrosta, sinä saat ruokaa tunnin päästä.

Vierailija
78/80 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäni teki tätä.

Yritti vältellä juhlia viimeiseen asti sosiaalisten tilanteiden pelon takia mutta kun sanoin tiukasti että nyt mennään niin suostui kuitenkin lähtemään. Myöhässä siis. Että vitutti olla hyvän, läheisen ystävän ylppäreistä kolme tuntia myöhässä jolloin ruuat oli korjattu pois (olin jättänyt syömättäkin kun ruokailemaan kutsuttiin) ja alettiin laittaa kahveja. Tuohon aikaan siis alkoi lipua paikalle niitä ei-niin-läheisiä kumminkaimoja, joita ei kutsuttu syömään. Vituttaa vieläkin vaikka tästä on aikaa 10 vuotta ja exäänikään nähnyt niistä viiteen.

Vierailija
79/80 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras kaverini teki kyllä myöhästymisen ennätyksen, tuli häihini vasta seuraavana päivänä! Ei halunnut tulla juhlapäivänä, kun on paljon vieraita! Juu, lievästi huonoa tykkäsin.

Vierailija
80/80 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin muutkin, eli tarjoilu aloitetaan heti kun vieraita saapuu, eikä myöhässä olijoita tarvitse odotella.

Mulla on vastakkainen ongelma: appivanhemmat saapuu keskimäärin puol tuntia etuajassa (ajomatka meille n. 20 min). Mulla on usein kattamiset vielä kesken, mutta oon oppinu hoitamaan siivoamisen ja pukeutumisen ajoissa just ton takia. Usein myös osa perheestä on vielä jossain harrastuksissa tai kavereiden kanssa ulkona. Joskus ovat joutuneet odottamaan oven takana, kun meistä ei ollu vielä kukaan kotona. Ärsyttää, mutta oon todennu että en saa niitä muuttamaan tapojaan. Loukkaantuisivat verisesti, jos ilmoittaisin heille myöhäisemmän ajan kuin muille

Näiden liian aikaisin saapuvien takia kannattaa tehdä kaikki juhlien järjestelyt todella hyvissä ajoissa ja pari tuntia ennen juhlien alkua lähteä perheen kanssa ulos. Kävelylle, pyöräilemään, metsään keräämään käpyjä tai ihan minne vaan pois kodin lähistöltä. Kotiin saavutaan vartti ennen juhlien alkua ja jos siellä on joku joka on odottanut ovella jo tunnin niin omapahan on ongelmansa. Ehkäpä vielä menee viesti perille tällä tavoin.

Ja sitten lapset sotkevat juhlavaatteensa käpyjä kerätessään ja juhlan alku myöhästyy, kun pitää vaihtaa toiset vaatteet ja kaahata kauppaan ostamaan uudet sukkahousut.

Ne juhlavaatteet tietysti puetaan kotona. Ihan omituisia kirjoittelet. Kotiin mennään vartti tms ennen juhlien alkua ja vaihdetaan vaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme