Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukulaiset aina myöhässä juhlista

Vierailija
08.03.2022 |

Minua ärsyttää suunnattomasti, että oma lähisukuni (äiti,veljet ym) ovat aina myöhässä juhlista. Kyseessä lähinnä minun järjestämät synttärit lapsilleni. Jos kutsussa lukee tervetuloa klo.13 niin aikaisintaan 13.45 heitä voi odottaa. Toinen suku tulee aina ajoissa ja sitten istutaan tunti kuivin suin kun odotetaan että kaikki ovat paikalla ennen kahvittelua.
Olenko outo kun ärsyynnyn tästä? He eivät pahoittele tai mitään. Se on aivan normaalia heidän mielestään tulla tunti myöhässä. Minun mielestäni tullaan silloin kun kutsussa lukee, kun kyseessä ei ole mikään liukuva aika tyyliin tervetuloa alkaen klo13.
En jaksaisi vieraita kuin max2 tuntia ja koska eräät tulevat myöhässä, he sitten jatkavat istumista kun muut tekevät lähtöä ja itsekin olisi jo ihan valmis lopettelemaan.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitää odottaa, aloitatte rauhassa tarjoilun. Mä taas en ymmärrä tätä että synttäreillekin pitäisi mennä kellokortin kanssa ja olla paikalla sekunnilleen. Mulle 15-30 min "myöhästyminen" on ok eikä kaikkien tarvi saapua samaan aikaan.

Vierailija
22/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut siinä käsityksessä, että synttäreille ei tarvitse mennä tasan silloin kun kutsussa sanotaan vaan aikaisintaan silloin. Ajattelen että olisi jopa toivottavaa, etteivät kaikki vieraat pamahtaisi paikalle samaan aikaan, jotta päivänsankari ehtisi tervehtiä ja jutustella kaikkien kanssa ja kahvipöytäänkään ei tarvitsisi kaikkien tunkea samanaikaisesti.

Poikkeuksena toki lastenjuhlat, joissa on ohjelmaa yms. Mutta ehkä tämä on joku kulttuurijuttu, jota ei ajatella samalla tavalla joka puolella Suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko klo 13.45 jo tarjottavat ja kahvit kerätty pois? Eikö tuossa vaiheessa vedetä jo toista kierrosta ja keitellä lisää kahvia? Hyvin ehtii vielä mukaan, en repisi hermojani tuollaisesta, mutta en myöskään odottaisi. Aloitat kun aloitat ja myöhemmin tulevat saavat sitten niitä tarjoiluja, jotka ovat vielä jäljellä.

Helpottaa elämää, kun ei pillastu asioista, joihin ei voi vaikuttaa ja joista ei sen suurempaa vahinkoa aiheudu, tuskin niitä juhliakaan kovin montaa kertaa vuodessa on?

Juuri siksi, kun juhlia on harvoin, on todella epäkohteliasta ja itsekästä myöhästyä ja odotuttaa itseään.

Lasten synttäreissä se kakun leikkaaminen on aina tärkeä performanssi, johon erityisesti lähisuvun pitäisi ymmärtää osallistua, eli tulla ajoissa, eikä vasta "toiselle kierrokselle".

ohis

Vierailija
24/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi pitää odotella myöhästyjiä? Kahvit pöytään heti kun mahdollista. Toiset tulee kun tulee. Jos kakku loppuu niin voi voi...

Vierailija
25/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisille kuuluu anta tunti aikaisempi saapumisaika ja jos sattuvat silloin saapumaan ja kaikki on vielä kesken ja levällään, niin kertoisin suoraan että heille on annettu tunti aikaisempi saapumisaika kuin muille koska eivät muuten tule ajoissa.

Vierailija
26/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut siinä käsityksessä, että synttäreille ei tarvitse mennä tasan silloin kun kutsussa sanotaan vaan aikaisintaan silloin. Ajattelen että olisi jopa toivottavaa, etteivät kaikki vieraat pamahtaisi paikalle samaan aikaan, jotta päivänsankari ehtisi tervehtiä ja jutustella kaikkien kanssa ja kahvipöytäänkään ei tarvitsisi kaikkien tunkea samanaikaisesti.

Poikkeuksena toki lastenjuhlat, joissa on ohjelmaa yms. Mutta ehkä tämä on joku kulttuurijuttu, jota ei ajatella samalla tavalla joka puolella Suomea.

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Kutsu on klo 14, ei klo 14 alkaen, joten ne myöhästelijät estävät päivänsankaria istumasta kahvipöytään, koska tämän pitää koko ajan olla valmiina ottamaan uusia vieraita vastaan. Ei kiva! Eri asia, jos kutsu on klo 14 alkaen, silloin voi tulla myöhemminkin, mutta todennäköisesti koko juhlien rakenne on mietitty niin, että väkeä  tulee ja menee.

Vierailija
27/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Kutsu on klo 14, ei klo 14 alkaen, joten ne myöhästelijät estävät päivänsankaria istumasta kahvipöytään, koska tämän pitää koko ajan olla valmiina ottamaan uusia vieraita vastaan. Ei kiva! Eri asia, jos kutsu on klo 14 alkaen, silloin voi tulla myöhemminkin, mutta todennäköisesti koko juhlien rakenne on mietitty niin, että väkeä  tulee ja menee.

Ehdottomasti juuri näin! Aika usein samalle illalle on vielä muuta puuhaa, joten juhlia ei voi myöskään jatkaa loputtomiin sen takia, että joku toope tulee tunnin-pari myöhässä. Mulla on tapana ilmoittaa, että juhlitaan vaikka kello 13-15, niin vieraat ymmärtää myös lähteä ajoissa. :D

Vierailija
28/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa tosiaan olla että omassa suvussa kutsut on muotoa ”alkaen” ja siksi tällaista ongelmaa ei ole ollut.

Vierailija
29/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin muutkin, eli tarjoilu aloitetaan heti kun vieraita saapuu, eikä myöhässä olijoita tarvitse odotella.

Mulla on vastakkainen ongelma: appivanhemmat saapuu keskimäärin puol tuntia etuajassa (ajomatka meille n. 20 min). Mulla on usein kattamiset vielä kesken, mutta oon oppinu hoitamaan siivoamisen ja pukeutumisen ajoissa just ton takia. Usein myös osa perheestä on vielä jossain harrastuksissa tai kavereiden kanssa ulkona. Joskus ovat joutuneet odottamaan oven takana, kun meistä ei ollu vielä kukaan kotona. Ärsyttää, mutta oon todennu että en saa niitä muuttamaan tapojaan. Loukkaantuisivat verisesti, jos ilmoittaisin heille myöhäisemmän ajan kuin muille

Vierailija
30/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi laitoin viestiä kun olivat puoli tuntia myöhässä. Olivat alkumatkassa vasta ja äitini vain sanoi, että mikäs kiire tässä on, nyt teillä muilla on aikaa oikein kunnon keskusteluun. Arghhhhh

Älä odottele. Inhottavaa muiden vieraiden joutua sitä kahviaan odottelemaan sitten myös. Pannussa se kahvi pysyy kuumana myöhästelijöillekin. Tai uudet kahvit tulemaan sitten myöhemmin.

Mikään ole niin rasittavaa vierasilla, kun tuo, että tarjottavia pantataan tuntitolkulla. Kun haluaisi päästä lähtemään omiin touhuihin ajallaan. Pelkkiä kohteliaisuuskäyntejä nämä kissanristiäiset.

Vierailija
31/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasinpa olevani kamala ihminen; en ole koskaan edes yrittänyt ehtiä syntymäpäiville, rippijuhliin tai ylioppilasjuhliin minuutilleen. Enkä yritä tästä eteenpäinkään. Töihin ja tapaamisiin mennään ajoissa, mutta juhlat ovat minulle iloinen vapaamuotoinen tapahtuma. Toivottavasti minua ei liian tiukkapipoinen kutsukaan. Aloin jopa laskemaan, kuinka paljon säästäisin, jos minua ei kutsuttaisikaan, rippijuhlista satasen ja yo- juhlista 100-200 ja synttäreistä vähintäänkin 50-100. Tänä vuonnakin vähintään viisisataa. 

Olet epäkohtelias. Ylioppilasjuhliin harvoin kutsutaankaan juuri klo 14., vaan kutsu on yleensä esim. klo 13-16 välillä, tai klo 14. jälkeen tms.  Mutta jos synttäreille kutsutaan klo 14.00, se on klo 14., eikä myöhemmin. 

Vierailija
32/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasinpa olevani kamala ihminen; en ole koskaan edes yrittänyt ehtiä syntymäpäiville, rippijuhliin tai ylioppilasjuhliin minuutilleen. Enkä yritä tästä eteenpäinkään. Töihin ja tapaamisiin mennään ajoissa, mutta juhlat ovat minulle iloinen vapaamuotoinen tapahtuma. Toivottavasti minua ei liian tiukkapipoinen kutsukaan. Aloin jopa laskemaan, kuinka paljon säästäisin, jos minua ei kutsuttaisikaan, rippijuhlista satasen ja yo- juhlista 100-200 ja synttäreistä vähintäänkin 50-100. Tänä vuonnakin vähintään viisisataa. 

Meillä on tiedossa, että Mervi-tädin perhe ei ole koskaan ajoissa. Heitä ei odoteta eikä heille aina ole tarjolla samoja herkkuja kuin muille. Saapumisensa on aina vitsi ja joskus he ovat juhlissa mukana max 15 min, kun muut jo tekevät lähtöä ja kutsujaperhe kertoo, että sorry, nyt me lähdemme harkkoihin tms.

Vierailija
33/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa on kans näitä myöhästelijöitä. Ei me koskaan odotella heidän takia kahvittelun aloittamista, tulevat likipitäen aina noin tunnin myöhässä. Aina. Juhlat on aina jo ihan käynnissä, kun saapuvat, joskus on tarjottavatkin jo loppuneet. Kutsussa lukee klo 13, oma moka jos on aina myöhässä. Kukaan noista myöhästelijöistä ei kyllä ikinä ole vaikuttanut pahastuneelta, vaikka juhlat aloitettiin ennen heidän saapumista :D ovat vähän sellaisia "hajamielinen professori" - tyyppisiä.

Suosittelen tätä taktiikkaa.

N33

Vierailija
34/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita niille kutsuun aika tuntia aiemmin kuin muille.

Tämä, näin me ollaan tehty yhdelle sukulaispariskunnalle aina. Heillä ei ole autoa ja ovat aina lähdössä jonnekin sukuhäihin yms. toisten kyydissä ja meni aina homma siihen, että heitä odoteltiin ja lopputuloksena juostiin kirkkoon myöhästyneinä kaikki. Sitten alettiin ilmoittamana heille eri aika lähtöön kuin muille - homma toimi.

Vierailija
35/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit nyt ei ole niin muodolliset juhlat, että pitäis olla minuutilleen paikalla, mutta yli puolen tunnin myöhästyminen on jo epäkohteliasta, jos siitä ei ole erikseen sovittu. Halutaan vaikka rytmittää vieraita, että tila riittää paremmin. 

Kyseessä on sun oma perhe, sano ihan suoraan, että haluat heidät ajallaa paikalle. Jos se ei auta, alatte vaan vetää juhlia läpi omalla aikataulullanne. Kaksi-kolme tuntia juhlien alkamisen jälkeen alat siivota ja pistät lapset ulos leikkimään, telkkarin päälle tms. mistä ymmärtää, että juhlat on ohi. Ja jos sekään vinkki ei mene läpi, sanot suoraan, että nyt on juhlat loppu, kiva että ehditte hetkeksi. 

Vierailija
36/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on kans näitä myöhästelijöitä. Ei me koskaan odotella heidän takia kahvittelun aloittamista, tulevat likipitäen aina noin tunnin myöhässä. Aina. Juhlat on aina jo ihan käynnissä, kun saapuvat, joskus on tarjottavatkin jo loppuneet. Kutsussa lukee klo 13, oma moka jos on aina myöhässä. Kukaan noista myöhästelijöistä ei kyllä ikinä ole vaikuttanut pahastuneelta, vaikka juhlat aloitettiin ennen heidän saapumista :D ovat vähän sellaisia "hajamielinen professori" - tyyppisiä.

N33

Aika huonosti on suunniteltu ja varauduttu jos tarjottavia saavat vain ne joka ensimmäiseksi pöydän ääreen hyökkäävät! Kyllä meillä varaudutaan siihen että tarjottavat riittävät kaikille eikä siihen vaikuta tuleeko joku puoli tuntia myöhässä vai ei. Taidatte olla sitä porukkaa jolla 20 kutsutulle on varattu 10 pasteijaa ...

Vierailija
37/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin myöhästyminen oliskin vielä ok, mutta kun appiukko tulee vasta illalla kun lapset menossa nukkumaan, eikä lähde kulumallakaan pois..

Vierailija
38/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo tarkalla kellonajalla kotona järjestettävät synttärikutsut on ärsyttäviä. Ideanahan on että kaikki tungetaan pieneen tilaan yhtä aikaa ja lapsi saa maksimimäärän lahjoja. Sitten kun lahja on annettu, onkin kiire saada väki pois. Kahvilla ei kaikki mahdu yhtä aikaa pöydän ääreen vaan kukin juo kupposensa missä tahansa huoneen nurkassa varoen läikyttämästä kuumaa kahvia päälleen tai jaloissa pyörivien lasten päälle. Bonusta tässä varmaan on se järjestäjien kannalta sekin ettei kahvia ja tarjottavia kulu paljon kun kukaan ei viitsi mennä hakemaan mitään lisää. Tästä syystä järjestän itse juhlat joko liukuvalla aikataululla tai sitten jos kaikki on kutsuttu yhtä aikaa on heille myös jokaiselle istumapaikka pöydän ääressä. Muuten on vähän sellainen rahat pois ja sitten voitte häipyä meininki.

Minua taas ärsyttää se, että menen sovittuun aikaan (eli silloin kun kutsussa on merkitty), annan lahjan, rupattelen paikallaolevien kanssa kahvikupin ääressä ja alan tehdä lähtöä, kun paikalle saapuu vaikka serkku, joka ilahtuu, että sinäkin olet nyt täällä, onpa kiva, kun voidaan jutella. Totean, että olisi kiva, minä olen jo lähdössä oltuani täällä melkein kaksi tuntia ja lähden nyt hakemaan poikaa asemalta. En voi jäädä, harmi, kun en tiennyt, että olet tulossa.

Istumapaikka pöydän ääressä on itsestäänselvyys, onneksi harva asuu pikkuruisessa kodissa, jossa on paikka vain 4 vieraalle.

Vierailija
39/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N33

Aika huonosti on suunniteltu ja varauduttu jos tarjottavia saavat vain ne joka ensimmäiseksi pöydän ääreen hyökkäävät! Kyllä meillä varaudutaan siihen että tarjottavat riittävät kaikille eikä siihen vaikuta tuleeko joku puoli tuntia myöhässä vai ei. Taidatte olla sitä porukkaa jolla 20 kutsutulle on varattu 10 pasteijaa ...

MInä en täydennä tarjoilua ennen kuin vati on tyhjä eli vaikka uunissa olisi 20 pasteijaa, en laita niitä tarjolle ennen kuin tarjoiluvadin viimeinen on otettu. Harva haluaa sen viimeisen.

Vierailija
40/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on aina myöhässä omista juhlistaan. Hän vielä järjestelee pöytiä ja leipomuksiaan ja ryhtyy meikkaamaan,kun väki jo tulee ovesta kutsutulla kellonlyömällä.