Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukulaiset aina myöhässä juhlista

Vierailija
08.03.2022 |

Minua ärsyttää suunnattomasti, että oma lähisukuni (äiti,veljet ym) ovat aina myöhässä juhlista. Kyseessä lähinnä minun järjestämät synttärit lapsilleni. Jos kutsussa lukee tervetuloa klo.13 niin aikaisintaan 13.45 heitä voi odottaa. Toinen suku tulee aina ajoissa ja sitten istutaan tunti kuivin suin kun odotetaan että kaikki ovat paikalla ennen kahvittelua.
Olenko outo kun ärsyynnyn tästä? He eivät pahoittele tai mitään. Se on aivan normaalia heidän mielestään tulla tunti myöhässä. Minun mielestäni tullaan silloin kun kutsussa lukee, kun kyseessä ei ole mikään liukuva aika tyyliin tervetuloa alkaen klo13.
En jaksaisi vieraita kuin max2 tuntia ja koska eräät tulevat myöhässä, he sitten jatkavat istumista kun muut tekevät lähtöä ja itsekin olisi jo ihan valmis lopettelemaan.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi vähän myöhässä kuin liian aikaisin. 

Vierailija
42/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasinpa olevani kamala ihminen; en ole koskaan edes yrittänyt ehtiä syntymäpäiville, rippijuhliin tai ylioppilasjuhliin minuutilleen. Enkä yritä tästä eteenpäinkään. Töihin ja tapaamisiin mennään ajoissa, mutta juhlat ovat minulle iloinen vapaamuotoinen tapahtuma. Toivottavasti minua ei liian tiukkapipoinen kutsukaan. Aloin jopa laskemaan, kuinka paljon säästäisin, jos minua ei kutsuttaisikaan, rippijuhlista satasen ja yo- juhlista 100-200 ja synttäreistä vähintäänkin 50-100. Tänä vuonnakin vähintään viisisataa. 

On ihan eri asia saapua noin 15 minuutin sisällä kutsussa olevasta ajasta kuin tunti tai kahta myöhemmin.

Yleensä rippi-ja ylioppilasjuhlien kutsut on klo xx alkaen ja silloin niissä voi piipahtaa jossain vaiheessa eli niistä ei varsinaisesti edes voi myöhästyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin muutkin, eli tarjoilu aloitetaan heti kun vieraita saapuu, eikä myöhässä olijoita tarvitse odotella.

Mulla on vastakkainen ongelma: appivanhemmat saapuu keskimäärin puol tuntia etuajassa (ajomatka meille n. 20 min). Mulla on usein kattamiset vielä kesken, mutta oon oppinu hoitamaan siivoamisen ja pukeutumisen ajoissa just ton takia. Usein myös osa perheestä on vielä jossain harrastuksissa tai kavereiden kanssa ulkona. Joskus ovat joutuneet odottamaan oven takana, kun meistä ei ollu vielä kukaan kotona. Ärsyttää, mutta oon todennu että en saa niitä muuttamaan tapojaan. Loukkaantuisivat verisesti, jos ilmoittaisin heille myöhäisemmän ajan kuin muille

Tulevat jatkossakin ajoissa, kun tietävät, että olet aikaisemmin valmis eli teille voi tulla aikaisemminkin.

Itse tuet tuota aikaisemmin tuloa. Eikö voi sanoa, että kello 14 - ei aikaisemmin, koska kiire ennen sitä.

Vierailija
44/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on kans näitä myöhästelijöitä. Ei me koskaan odotella heidän takia kahvittelun aloittamista, tulevat likipitäen aina noin tunnin myöhässä. Aina. Juhlat on aina jo ihan käynnissä, kun saapuvat, joskus on tarjottavatkin jo loppuneet. Kutsussa lukee klo 13, oma moka jos on aina myöhässä. Kukaan noista myöhästelijöistä ei kyllä ikinä ole vaikuttanut pahastuneelta, vaikka juhlat aloitettiin ennen heidän saapumista :D ovat vähän sellaisia "hajamielinen professori" - tyyppisiä.

Suosittelen tätä taktiikkaa.

N33

Aika huonosti on suunniteltu ja varauduttu jos tarjottavia saavat vain ne joka ensimmäiseksi pöydän ääreen hyökkäävät! Kyllä meillä varaudutaan siihen että tarjottavat riittävät kaikille eikä siihen vaikuta tuleeko joku puoli tuntia myöhässä vai ei. Taidatte olla sitä porukkaa jolla 20 kutsutulle on varattu 10 pasteijaa ...

MInä en täydennä tarjoilua ennen kuin vati on tyhjä eli vaikka uunissa olisi 20 pasteijaa, en laita niitä tarjolle ennen kuin tarjoiluvadin viimeinen on otettu. Harva haluaa sen viimeisen.

Varmaan mukavan rapsakoita ne pari tuntia uunissa kuivuneet pasteijat.

Vierailija
45/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärisankari ei odota. Hän kutsuu ja aloittaa kakun, kun sen aika on. Vieraat tulkoot sitten korkattuun pöytään.

Eihän ne opi, kun niitä aina odotellaan.

Vierailija
46/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin muutkin, eli tarjoilu aloitetaan heti kun vieraita saapuu, eikä myöhässä olijoita tarvitse odotella.

Mulla on vastakkainen ongelma: appivanhemmat saapuu keskimäärin puol tuntia etuajassa (ajomatka meille n. 20 min). Mulla on usein kattamiset vielä kesken, mutta oon oppinu hoitamaan siivoamisen ja pukeutumisen ajoissa just ton takia. Usein myös osa perheestä on vielä jossain harrastuksissa tai kavereiden kanssa ulkona. Joskus ovat joutuneet odottamaan oven takana, kun meistä ei ollu vielä kukaan kotona. Ärsyttää, mutta oon todennu että en saa niitä muuttamaan tapojaan. Loukkaantuisivat verisesti, jos ilmoittaisin heille myöhäisemmän ajan kuin muille

Mahdollista itse tuon etuajassa tulemisen. Oikein valmistaudut siihen ja petaat, että tervetuloa vaan 30min ennen.

Vierailija
47/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muut juhlien järjestäjät: älkää ikinä odotelko kroonisia myöhästelijöitä. Jos juhlat alkavat yhdeltä ja pöydään ääreen on tarkoitus siirtyä puoli kahdelta, silloin ap siirtyy saapuneiden vieraiden kanssa pöydän ääreen puoli kahdelta. Myöhästelijöille voi viestillä ilmoittaa että ruokailu on nyt aloitettu. Kun pari tuntia on kulunut ja oikeaan aikaan tulleet vierailijat alkavat tehdä lähtöä, voi myöhästyjille ilmoittaa että pidot ohi, harmi kun ette ehtineet.

Vierailija
48/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on kans näitä myöhästelijöitä. Ei me koskaan odotella heidän takia kahvittelun aloittamista, tulevat likipitäen aina noin tunnin myöhässä. Aina. Juhlat on aina jo ihan käynnissä, kun saapuvat, joskus on tarjottavatkin jo loppuneet. Kutsussa lukee klo 13, oma moka jos on aina myöhässä. Kukaan noista myöhästelijöistä ei kyllä ikinä ole vaikuttanut pahastuneelta, vaikka juhlat aloitettiin ennen heidän saapumista :D ovat vähän sellaisia "hajamielinen professori" - tyyppisiä.

N33

Aika huonosti on suunniteltu ja varauduttu jos tarjottavia saavat vain ne joka ensimmäiseksi pöydän ääreen hyökkäävät! Kyllä meillä varaudutaan siihen että tarjottavat riittävät kaikille eikä siihen vaikuta tuleeko joku puoli tuntia myöhässä vai ei. Taidatte olla sitä porukkaa jolla 20 kutsutulle on varattu 10 pasteijaa ...

Voihan se olla, että on varauduttu, mutta ei laiteta enään pöytään tarjottavaa näille myöhästelijöille. Sanotaan vaan kylmästi, että tarjottavat pääsivät jo lopumaan.

Vtuttaa tuollaiset myöhästelijät.

eri

Vierailija
49/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnin myöhästyminen oliskin vielä ok, mutta kun appiukko tulee vasta illalla kun lapset menossa nukkumaan, eikä lähde kulumallakaan pois..

Ja te sallitte tämän.

Ihmeellisiä kynnysmattoja tämäkin ketju täynnä.

Ihmiset tekee just niin kuin annatte iiden tehdä.

Vierailija
50/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N33

MInä en täydennä tarjoilua ennen kuin vati on tyhjä eli vaikka uunissa olisi 20 pasteijaa, en laita niitä tarjolle ennen kuin tarjoiluvadin viimeinen on otettu. Harva haluaa sen viimeisen.

Melko si ka mais ta

Vierailija
51/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N33

Voihan se olla, että on varauduttu, mutta ei laiteta enään pöytään tarjottavaa näille myöhästelijöille. Sanotaan vaan kylmästi, että tarjottavat pääsivät jo lopumaan.

*enää

Vtuttaa tuollaiset myöhästelijät.

eri

Vierailija
52/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlan järjestäjä päättää miten juhlat menee. Myöhästyneitä ei odoteta. Se on epäkohteliasta ajoissa olleille.

Vierailija
53/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasinpa olevani kamala ihminen; en ole koskaan edes yrittänyt ehtiä syntymäpäiville, rippijuhliin tai ylioppilasjuhliin minuutilleen. Enkä yritä tästä eteenpäinkään. Töihin ja tapaamisiin mennään ajoissa, mutta juhlat ovat minulle iloinen vapaamuotoinen tapahtuma. Toivottavasti minua ei liian tiukkapipoinen kutsukaan. Aloin jopa laskemaan, kuinka paljon säästäisin, jos minua ei kutsuttaisikaan, rippijuhlista satasen ja yo- juhlista 100-200 ja synttäreistä vähintäänkin 50-100. Tänä vuonnakin vähintään viisisataa. 

Meillä on tiedossa, että Mervi-tädin perhe ei ole koskaan ajoissa. Heitä ei odoteta eikä heille aina ole tarjolla samoja herkkuja kuin muille. Saapumisensa on aina vitsi ja joskus he ovat juhlissa mukana max 15 min, kun muut jo tekevät lähtöä ja kutsujaperhe kertoo, että sorry, nyt me lähdemme harkkoihin tms.

Mervi-täti perheineen on keksinyt hyvän tavan välttää ikäviä, niuhottavia sukulaisia, jotka vitsailevat avoimesti heidän kustannuksellaan edes kysymättä, oliko ongelmia matkalla tai saiko lapsi raivarin tms.

Vierailija
54/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden liian aikaisin saapuvien takia kannattaa tehdä kaikki juhlien järjestelyt todella hyvissä ajoissa ja pari tuntia ennen juhlien alkua lähteä perheen kanssa ulos. Kävelylle, pyöräilemään, metsään keräämään käpyjä tai ihan minne vaan pois kodin lähistöltä. Kotiin saavutaan vartti ennen juhlien alkua ja jos siellä on joku joka on odottanut ovella jo tunnin niin omapahan on ongelmansa. Ehkäpä vielä menee viesti perille tällä tavoin.

Vierailija
55/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet epäkohtelias. Ylioppilasjuhliin harvoin kutsutaankaan juuri klo 14., vaan kutsu on yleensä esim. klo 13-16 välillä, tai klo 14. jälkeen tms.  Mutta jos synttäreille kutsutaan klo 14.00, se on klo 14., eikä myöhemmin. 

Rahalla ei saakaan käytöstapoja. Mitenkähän tuo aiempi kirjoittaja kohtelee ravintolan tarjoilijaa tai muuta palkollista, kun rupeaa jo laskemaan juhlissa antamiensa lahjojen hintoja sen sijaan, että miettisi töykeyttään edes vähän.

Vierailija
56/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä taas miehen veli saattaa tulla tunnin puolitoista etuajassa. Sekin on ärsyttävää, kun ei ole vielä saanut valmista ja varsinkin ylppäreissä ei edes ehditty koululta kotiin, saati sitten laittaa pöytään mitään valmiiksi, kun koulullakin homma oli aikataulusta jäljellä parin ylipitkän puheen pitäjän vuoksi. 

Vierailija
57/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun osa porukasta tulee puoli tuntia etuajassa ja osa tunnin myöhässä ja yksi perhe aina jonain muuna päivänä, niin hermot meinaa mennä.

Tekis mieli paukauttaa, että jos la klo 16 ei sovi, niin ei tarvi tulla.

Huhhuh, meillä mies on ehkä mennyt suihkuun just tuon puoli tuntia ennen juhlia. Jos joku tulisi silloin pimpottelemaan niin se avaisi oven varmaan kainaloitaan (tai kavereiden kesken pallejaan :D) kuivaillen opetukseksi hätähousuille!

Vierailija
58/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen sisko on krooninen myöhästelijä ja sen koko perhe ja suku paapoo sitä. Tämähän on vain hassu eksentrinen luonteenpiirre, hän kun on sellainen boheemi taiteilijasielu!.

Itseäni käytös raivostuttaa.

Asumme miehen kotimaassa mutta häät vietimme Suomessa. Tämä oman elämänsä höpsö sankaritar myöhästyi lennolta reilua vuorokautta ennen meidän häitä, sai itsensä buukattua seuraavalle päivälle lennolle joka lasketui sen jälkeen kun meidät oli jo vihitty. Siskon oli tarkoitus laulaa vihkitilaisuudessa. Hän ehdotti että viivästyttäisimme vihkimistä kolmella tunnilla… no ei viivästetty ja hän lopulta saapui paikalle siinä vaiheessa kun lopeteltiin ateriaa, kiukkuisena ja loukkaantuneena..

Itse en viitsinyt pilata omia häitäni kertomalla mielipidettäni ja miehen vanhemmat ja muu suku vain harmitteli miten huono tuuri kälyllä oli ollut kun lentokone ei odottanut.

Ei ole ottanut opikseen ja on edelleen aina myöhässä joka paikasta.

Vierailija
59/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo tarkalla kellonajalla kotona järjestettävät synttärikutsut on ärsyttäviä. Ideanahan on että kaikki tungetaan pieneen tilaan yhtä aikaa ja lapsi saa maksimimäärän lahjoja. Sitten kun lahja on annettu, onkin kiire saada väki pois. Kahvilla ei kaikki mahdu yhtä aikaa pöydän ääreen vaan kukin juo kupposensa missä tahansa huoneen nurkassa varoen läikyttämästä kuumaa kahvia päälleen tai jaloissa pyörivien lasten päälle. Bonusta tässä varmaan on se järjestäjien kannalta sekin ettei kahvia ja tarjottavia kulu paljon kun kukaan ei viitsi mennä hakemaan mitään lisää. Tästä syystä järjestän itse juhlat joko liukuvalla aikataululla tai sitten jos kaikki on kutsuttu yhtä aikaa on heille myös jokaiselle istumapaikka pöydän ääressä. Muuten on vähän sellainen rahat pois ja sitten voitte häipyä meininki.

Minua taas ärsyttää se, että menen sovittuun aikaan (eli silloin kun kutsussa on merkitty), annan lahjan, rupattelen paikallaolevien kanssa kahvikupin ääressä ja alan tehdä lähtöä, kun paikalle saapuu vaikka serkku, joka ilahtuu, että sinäkin olet nyt täällä, onpa kiva, kun voidaan jutella. Totean, että olisi kiva, minä olen jo lähdössä oltuani täällä melkein kaksi tuntia ja lähden nyt hakemaan poikaa asemalta. En voi jäädä, harmi, kun en tiennyt, että olet tulossa.

Istumapaikka pöydän ääressä on itsestäänselvyys, onneksi harva asuu pikkuruisessa kodissa, jossa on paikka vain 4 vieraalle.

Aika harvassa kodissa on pöytäpaikkoja edes kymmenelle vieraalle, toki jos ei sen isompia juhlia järjestä niin sitten varmaan kaikille riittää pöytäpaikka. Tässä tietysti voisi erotella sen minkä kokoisia juhlia pitää. Jos on kutsunut vaikka kahdeksan vierasta ja heidät toivoo yhtä aikaa niin on aika eri juttu kun vieraita on kymmeniä. Meillä päin ei onneksi noin nipoteta ja kelloa tuijoteta, vieraat kahvittelevat pöydän ääressä siinä järjestyksessä kun ovat tulleet ja nauttivat rennosta keskustelusta joko kahvipöydässä tai sitä ennen/jälkeen muualla istuen. Tosin kun lasten juhliin kutsumme isovanhemmat, vanhempien sisarukset perheineen ,  kummit ja lähimmät ystävät, tarkoittaa se meillä noin 40 henkeä + oma perhe. Meillä ei todellakaan ole näin monelle istumapaikaa pöydän ääressä etenkään talviaikaan. Paljon mukavampi onkin laittaa aika alken kello jotain ja vieraat tulevat pikkuhiljaa. Kaikkien kanssa ehtii juttelemaankin jotain :)

Vierailija
60/80 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun on juhlia pidetty nin väkeä tulee ja menee, kahvipöytä on auki koko ajan ja koko ajan kaadetaan lisää kahvia ja täytetään pöytää. Ihmiset ottavat silloin kun itselle sopii. Sama ollut niissä juhlissa missä itse olen käynyt.

En ihan ymmärrä tuota että miksi kaikkien pitää yhtä aikaa tunkea kahvipöytään? Onko ttässä joku kulttuuriero eri puolella maata? Varsinkin jos ei ole iso maalaistalo niin osa vieraista ehtii alta pois eikä tule ahdasta.