Gluteeniton, mitä leipää syöt?
Vai leivotko itse leivän? Itse olen viime aikoina ostanut gluteenittomia näkkäreitä ja leivon teeleipiä harvakseltaan. Kaupan pakasteleivät on alkanut tympiä, sillä keliakiataustaa jo 20v.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:38"]
Laitatko ohjeen teeleipiin joita teet? Itsekin syön noita pakastesämpylöitä.
[/quote]
Laitan gluteenittomia jauhoja tavallisten tilalle. Haulla kyllä löytyy ohjeita gluteenittomanakin. Aika usein teen myös riisirieskaa ja se on koko perheen herkkua. Ohje löytyy Myllyn paras-sivulta ja jätä vaan vehnäjauhot pois.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:38"]
Laitatko ohjeen teeleipiin joita teet? Itsekin syön noita pakastesämpylöitä.
[/quote]
Laitan gluteenittomia jauhoja tavallisten tilalle. Haulla kyllä löytyy ohjeita gluteenittomanakin. Aika usein teen myös riisirieskaa ja se on koko perheen herkkua. Ohje löytyy Myllyn paras-sivulta ja jätä vaan vehnäjauhot pois.
Miksi täällä vastailee jotkut hiilihydraatteja kaihtavat. Keliakiaa sairastavana leivät ovat pelastukseni. Ei tarvitse pelätä enää alipainoisuutta.
Paras on Moilasen kiviarinarieska. Tätä on aina pakasteessa ja sitten muita vaihdellen mitä milloinkin tekee mieli. Leipää syön yleensä vain aamulla. Pullaa yms. todella harvoin. Keliakia 20v.
Leivon itse, sillä useimmissa gluteenittomissa leivissä on joko maitoa, kananmunaa tai ksantaania. Perunarieskaa teen yleisimmin, nopeaa ja edullista. Välillä leivon myös vaaleaa vuokaleipää omalla reseptillä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:36"]
En syö leipää ollenkaan.
[/quote
Miksi ihmeessä? Entä pullaa?
[/quote]
En vain tunne tarvitsevani leipää mihinkään. En kyllä syö pullaakaan.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:08"]
Schnitzer Gluteenittomat luomutuotteet kuten Luomupatongit ovat herkku. Hieman tyyriitä mutta hyviä :) http://www.gluteenitonmaailma.fi/tuotteet/Schnitzer_Gluteenittomat_Luomu_-tuotteet/
[/quote]
Hui, mikä rasvapommi. Mieluummin perinteinen hiivataikinapohja pitsalle.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:08"]
Schnitzer Gluteenittomat luomutuotteet kuten Luomupatongit ovat herkku. Hieman tyyriitä mutta hyviä :) http://www.gluteenitonmaailma.fi/tuotteet/Schnitzer_Gluteenittomat_Luomu_-tuotteet/
[/quote]
Hui, mikä rasvapommi. Mieluummin perinteinen hiivataikinapohja pitsalle.
[/quote]
Rasvapommi jos sadassa gramssa 3 g rasvaa:D:D:DD
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:18"]
En syö leipää ollenkaan.
[/quote
[/quote]
En vain tunne tarvitsevani leipää mihinkään. En kyllä syö pullaakaan.
[/quoteMulla on varmaankin ongelmaa verensokereitten kanssa, sillä ilman leipää heikko olo. Kasviksia käytän paljon, mutta liikkuvaisena ihmisenä en niillä pärjää. Keliakia siis on. Töissä on pari muutakin keliaakikkoa ja meillä tuntuu olevan monen silmissä epäterveellisimmät eväät; kahvin kanssa aina pullaa, voileipiä, lihapiirakkaa jne. Toki hedelmiä ja kasviksia myös. Ilmeisesti gluteenittomuus sallii päivittäiset pullatkin.
Hassua, kun jotkut yrittävät laihtua gluteenittomalla ruualla ja toiset lihoa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:24"]
Miksi täällä vastailee jotkut hiilihydraatteja kaihtavat. Keliakiaa sairastavana leivät ovat pelastukseni. Ei tarvitse pelätä enää alipainoisuutta.
[/quote]
No kun joittenkin mielestä gluteeniton on viljaton ja perunaton ja sokeriton.
Schärin leivät, esim Rustico paahtoleipä, ovat hyviä. Maistuu aika lailla tavalliselle leivälle. Itse syön normileipää mutta lapsi tarvii gluteenitonta niin tulee vertailtua. Vuohelan leivät on hyviä myös. Omatekoistakin välillä, mutta se kuivaa niin äkkiä. Tosin Viljatuotteen tumma jauhoseos on niin hyvää että siitä tehdään koko porukan sämpylät, pizzapohjat, suolaisten piirakoiden pohjat ja esim. mustikka- ja omppupiirakat eikä vieraatkaan erota että on gluteenitonta. Vaikka onko se nyt mikään maukkauden mitta että maistuu vehnäleivonnaiselle. Viljatuotteen em. jauhot on sinisessä pahvirasiassa eikä niitä saa ihan joka kaupasta, Prismoista kylläkin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:17"]
Leipä ei ole ollenkaan pakollinen, ilman sitä tulee toimeen.
[/quote
Miten otsikko liittyy tähän?
Vuohelan leivät ja rieskat,Moilasen tumma leipä. Schärin tummat, neliskanttiset leivät.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:37"]
Olen aika lailla vähentänyt leivän syöntiä, koska painon hallinnan kannalta se on ongelmallista. Tällä hetkellä syön eniten kvinoa- ja tattari- ja kastanjanäkkäriä: http://www.raw2u.fi/brand/55/le-pain-des-fleurs
Lisäksi syön Porokylän arinalimppua, yksi parhaista gluteenittomista tuotteista: http://www.porokylanleipomo.fi/fi/tuotteet/gluteenittomat/arinalimppu+300+g-8204
Vuohelan Herkun leivät on hyviä, mutta välillä kaipaa vaihtelua. Lisäksi heidän ihana saaristolaislimppu on törkeän kallis.
[/quote]
Luulitteko, että olen joku karppaaja? Olen keliaakikko. Mutta keliakiasta huolimatta tuppaa paino nousemaan eikä laskemaan. Gluteenittomissa leivissä on energiaa enemmän kuin tavallisissa, joten siksi olen vähentänyt leivän syöntiä, joskaan en kokonaan lopettanut sitä.
Numerolle 38. Paino nousee kun keliakia saadaan hallintaan, koska viimeinkin ruoka imeytyy. Olisko se ongelma jossain muualla kuin leivässä, siis että tulee syötyä isoja annoksia tai muuten liikaa, esim. herkkuja. Kaikella ystävyydellä, tämä on vain ajatus/ehdotus.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 15:04"]
Numerolle 38. Paino nousee kun keliakia saadaan hallintaan, koska viimeinkin ruoka imeytyy. Olisko se ongelma jossain muualla kuin leivässä, siis että tulee syötyä isoja annoksia tai muuten liikaa, esim. herkkuja. Kaikella ystävyydellä, tämä on vain ajatus/ehdotus.
[/quote]
Mulla ei ole erityisesti keliakia diagnoosin jälkeen alkanut paino nousta vaan iän myötä huomaan, että se ruokamäärä, millä parikymppisenä pysyi hoikkana, ei pidä hoikkana enää vanhempana.Keliakiani on ollut aikalailla oireeton, koko tauti löytyi vahingossa. Varsinaisesti ylipainoinen en ole enkä ole ollut koskaan, mutta mieluummin ottaisi 5 kiloa pois kuin 5 kiloa lisää. Jos syö yhtä monta leipää/sämpylää gluteenitonta tai tavallista, niin gluteenittomissa on enemmän energiaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 15:04"]
[/quote]
Mulla ei ole erityisesti keliakia diagnoosin jälkeen alkanut paino nousta vaan iän myötä huomaan, että se ruokamäärä, millä parikymppisenä pysyi hoikkana, ei pidä hoikkana enää vanhempana.Keliakiani on ollut aikalailla oireeton, koko tauti löytyi vahingossa. Varsinaisesti ylipainoinen en ole enkä ole ollut koskaan, mutta mieluummin ottaisi 5 kiloa pois kuin 5 kiloa lisää. Jos syö yhtä monta leipää/sämpylää gluteenitonta tai tavallista, niin gluteenittomissa on enemmän energiaa.
[/quote]Welcome to the club :) Niinpä se on ettei aikuisena voi syödä samalla tavalla kuin penskana. Ja riivatun naishormonit sijoittavat rasvan vieläpä pöljiin paikkoihin. Menis vaan puskuriosastolle mutku ei...
En syö leipää ollenkaan.
[/quote