Oliko tämä elämäni ensimmäinen migreenikohtaus?
Olen vähän päälle parikymppinen nainen ja viime yönä ilmeisesti sain elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen. Säikähdin, kun alkoi näkymään sahalaitaa ja salamointia näkökentässä. Sen jälkeen iskikin aivan järkyttävä päänsärky. Lisäksi vielä oksensin ja silmät olivat erittäin valoherkät. Liikkuminen pahensi särkyä ja pahoinvointia entisestään. En pystynyt liikkumaan, enkä puhumaan. Istuin vain pimeässä vessanlattialla pöntön vierellä. Ajantajukin katosi, ei hajuakaan kuinka kauan siellä olin tai kuinka kauan kohtaus kesti.
Ennen ei ole ollut minkäänlaisia migreenin oireita. Voiko migreeni alkaa yllättäen, minkä ikäisenä tahansa? Todella toivon, ettei noita kohtauksia ala tulemaan useammin. Oli aivan kamala kokemus. Se kipu oli jotain aivan sietämätöntä. En ole ennen tajunnut, kuinka vakavaa migreeni voi oikeasti olla.
Kommentit (57)
Millä kohtaus meni ohi? Otitko lääkkeitä?
Meidän suvussa siitä kärsivät nuoret ja vanhemmiten helpottaa. En tiedä miten se yleensä menee. Itselläni tulee (tuli?) vielä sarjoittain, eli saattaa olla kuukausien tauko, mutta sitten kun tulee kerran, saattaa tulla vaikka joka päivä viikon ajan sen jälkeen ja sitten taas tauko. Nyt ei ole tullut ainakaan vuoteen.
Kuulostaa aurallisesta migreeniltä. Lääkärille ja jatkossa lääke nassuun heti, kun ensimmäiset oireet tulevat. Aurallinen on kuitenkin aika nopeasti ohi, kun taas auraton saattaa kestää kolme päivää putkeen (itsellä siinä muuten samat oireet, mutta ei sahalaitoja). Vuosien saatossa olen oppinut tunnistamaan oireet riittävän aikaisin ja myös välttelemään migreenin laukaisevia asioita, kuten esim. voimakkaita tuoksuja ja kirkasta auringonpaistetta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:48"]
Migreeniltä kuulostaa. Nyt lääkäriin hakemaan lääkitys mahdollisia tulevia kohtauksia varten.
[/quote]
Voikohan estolääkityksen tmv. saada vaikka kohtauksia on tullut vasta yksi? - AP
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:49"]
[/quote]
Otin tavallista särkylääkettä, mutta se ei tuntunut vaikuttavan oikein mitenkään. Odotin vain siellä vessan lattialla istuen, että kohtaus menisi ohi. Arvelen, että istuin siellä n. 2-3 tuntia, jonka jälkeen palasin sänkyyn makaamaan ja jossain vaiheessa nukahdin. - AP
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:54"]
Meidän suvussa siitä kärsivät nuoret ja vanhemmiten helpottaa. En tiedä miten se yleensä menee. Itselläni tulee (tuli?) vielä sarjoittain, eli saattaa olla kuukausien tauko, mutta sitten kun tulee kerran, saattaa tulla vaikka joka päivä viikon ajan sen jälkeen ja sitten taas tauko. Nyt ei ole tullut ainakaan vuoteen.
[/quote]
Itse olen jotenkin elänyt siinä käsityksessä, että ne joilla migreeni on, ovat kärsineet siitä jo lapsesta/teinistä asti. Mutta asian oikeaa laitaa en tiedä. Toivon todella, ettei tarvitsisi kokea tuollaista kohtausta enää uudestaan... - AP
Ei estolääkäitystä varmaan vielä yhden kohtauksen pohjalta saa; monesti nykyiset täsmälääkkeet ajoissa otettuina on jo hyvä apu. Estolääkitystä harkitaan vasta jos kohtauksia alkaa olla viikoittain
Mutta sitten ne on oltava mukana AINA ja KAIKKIALLA; migreenissä lääkkeitä ei voi säilyttää kotona vaan ne on oltava koko ajan alle metrin päässä. ( lähipiirissä yksi migreenipotilas, joka ei vaan "muista" ottaa niitä lääkkeitä mukaan metsäretkelle tai kauppareissulle tms. ja sitten kärsii kun ottaa lääkkeet liian myöhään)
En usko että lääkettä saa vielä yhden kohtauksen jälkeen, jotkut ihmiset nimittäin saattaa saada sen yhden kohtauksen elämässään eikä enää ikinä enempää sen jälkeen. Tiedän useammankin tällaisen ihmisen. Voi siis hyvinkin olla että sinäkän et saa enää koskaan toista kohtausta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:55"]
Kuulostaa aurallisesta migreeniltä. Lääkärille ja jatkossa lääke nassuun heti, kun ensimmäiset oireet tulevat. Aurallinen on kuitenkin aika nopeasti ohi, kun taas auraton saattaa kestää kolme päivää putkeen (itsellä siinä muuten samat oireet, mutta ei sahalaitoja). Vuosien saatossa olen oppinut tunnistamaan oireet riittävän aikaisin ja myös välttelemään migreenin laukaisevia asioita, kuten esim. voimakkaita tuoksuja ja kirkasta auringonpaistetta.
[/quote]
Yritin pohtia, että mikä kohtauksen olisi voinut laukaista omalla kohdallani. En kuitenkaan keksinyt mitään, tein kaiken aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Huh, olisi kyllä kamalaa, jos kestäisi tuollainen kipu päiviä putkeen.
Mitä lääkkeitä migreeniin käytetään? Ja onkohan reseptiä mahdollista saada, vaikka kohtauksia on ollut vasta yksi? Vai onko reseptin saamiselle joitain ehtoja? - AP
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:54"]
[/quote]
Itse olen jotenkin elänyt siinä käsityksessä, että ne joilla migreeni on, ovat kärsineet siitä jo lapsesta/teinistä asti. Mutta asian oikeaa laitaa en tiedä. Toivon todella, ettei tarvitsisi kokea tuollaista kohtausta enää uudestaan... - AP
[/quote]
Mä olin jotain 25 kun ensimmäiset migreenikohtaukset tulivat. Sain silloiselta työpaikkalääkäriltä hyvän migreenilääkkeen ja samaa lääkettä käytän edelleen, 20 vuotta ekan migreenin jälkeen. Käynti lääkärillä auttaa.
Estolääke on semmoinen mitä syödään jatkuvasti jos kohtauksia on usein. Uskon kyllä että täsmälääkkeen saa jo ensimmäisestä kohtauksesta, sehän otetaan vaan tarvittaessa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:02"]
Ei estolääkäitystä varmaan vielä yhden kohtauksen pohjalta saa; monesti nykyiset täsmälääkkeet ajoissa otettuina on jo hyvä apu. Estolääkitystä harkitaan vasta jos kohtauksia alkaa olla viikoittain
Mutta sitten ne on oltava mukana AINA ja KAIKKIALLA; migreenissä lääkkeitä ei voi säilyttää kotona vaan ne on oltava koko ajan alle metrin päässä. ( lähipiirissä yksi migreenipotilas, joka ei vaan "muista" ottaa niitä lääkkeitä mukaan metsäretkelle tai kauppareissulle tms. ja sitten kärsii kun ottaa lääkkeet liian myöhään)
[/quote]
Minulla ei ole siis oikeastaan minkäälaista käsitystä migreenin hoidosta. Netistä luin tästä "estolääkityksestä". Sen kyllä tajusin, että se lääke olisi pitänyt ottaa silloin, kun niitä näköhäiriöitä alkoi tulla, niin olisin voinut välttyä tuolta kohtaukselta. Mutta toivotaan, etten edes mitään lääkitystä tarvitsisi. - AP
Burana on ihan hyvä migreenilääke mutta sitä pitää ottaa eiittävä annos, 800-1200mg kerralla. Tietysti jos oksentelee niin tuo on vähän hankala saada menemään, silloin esim suussa sulava tai nenäsumutteena annosteltava migreenilääke on parempi.
Yleensä migreeni puhkeaa jo nuorempana mutta voi puhjeta vielä tuossakin iässä. Onko suvussa migreeniä?
Odottele ap ihan rauhassa alkaako nuo kohtaukset toistumaan, jos alkaa niin varaat sitten lääkäriajan
Tuolla on jotain tietoa:
http://www.parempaaelamaa.fi/migreeni/tietoa-migreenista/migreenilaakkeet-ja-hoitovinkit
Migreenikohtauslääkkeet saat varmaan yhdenkin kohtauksen perusteella, estolääkitys on eri asia
Kuvailit täydellisesti mitä itse olen tasan kerran kokenut kaksi vuotta sitten. Tosin itselläni tuo kesti kahdeksan tuntia. Luulin että kuolen, ja lopulta en enää edes välittänyt vaikka olisinkin kuollut, raju kokemus oli. Mutta kertaakaan ei ole tullut uudestaan.
Estolääkitystä ei kannata ottaa eikä sitä taida edes saada, ellei kohtauksia ole useita joka kuukausi. Mulla on auraton migreeni, kohtaus noin kerran kuussa, eikä estolääkitystä. Alkava migreenikohtaus menee seuraavalla lääkityksellä melkein heti ohi: heti oireiden alettua migreenilääke (triptaani), 500mg ibuprofeiinia ja 500mg parasetamolia. Migreenin kanssa oppii aika hyvin elämään.
Migreeniyhdistyksen sivut
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:49"]
[/quote]
Otin tavallista särkylääkettä, mutta se ei tuntunut vaikuttavan oikein mitenkään. Odotin vain siellä vessan lattialla istuen, että kohtaus menisi ohi. Arvelen, että istuin siellä n. 2-3 tuntia, jonka jälkeen palasin sänkyyn makaamaan ja jossain vaiheessa nukahdin. - AP
[/quote]
Mulla migreeniin auttaa kyllä ihan tavallinen buranakin, mutta se vaatii myös unen. Eli lääke huiviin ja äkkiä pimeään huoneeseen kylmä rätti otsalla nukkumaan. Ilman unta ei auta edes oikeat migreenilääkkeet. Estolääkitystä ei tarvitse vielä yhden kohtauksen perusteella, mutta tehokkaita migreenilääkkeitä mahdollisesti kyllä.
Migreeniltä kuulostaa. Nyt lääkäriin hakemaan lääkitys mahdollisia tulevia kohtauksia varten.