Voiko 13- ja 17-vuotiaat olla yön kotona ilman vanhempia?
Jättäisitkö 13- ja 17-vuotiaat sisarukset viikonlopuksi kotiin. Eivät ole mitä bilehileitä ja isovanhemmat asuu parin km:n päässä. Eli valvova silmä on lähistöllä, mutta teinit haluaisivat olla yötä kotonaan.
Kommentit (45)
Jos jotain sattuu, niin entä sitten? Puuttuuko lastensuojelu?
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää, tosissaanko tätä kysytään ja vastataan että ei?! 17-vuotiaita asuu jo ihan yksinkin, jos vaikka koulun takia muuttavat.
Onko sillä 17v:lla kunnon taulutelevisio, todella hyvät kaiuttimet, kaapissa 8 litraa viinaa ja pari merkkilaukkua? Tuskin. Siksi sen kotoa omaansa muuttaneen voi antaa juhlia rauhassa, siinä sivussa kun ei varasteta ja tuhota perheen omaisuutta. Esimerkiksi kiukaan päällä paahdetut meikit tuhoaa ihan mukavasti kiukaan, harvalla nuorella on saunallista opiskelijakämppää.
Tottakai voi, soittaa ja varmistaa välillä miten menee.
Naapuri teki noin ja syytti meitä, kun emme kutsuneet poliiseja, vaikka piha täyttyi nuorisosta. Omakotitalosta varastettiin kaikki, mistä saa rahaa ja osa omaisuudesta tuhottiin. Ei siinä 17v paljoa voi tehdä, kun 25v ikäiset valtaa kodin puukko kädessä. Ja tietty vie puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
17 v toki itsekseen voisi jäädä mutta hänet ja 13-V sisaruksen oli siis kysymys.
Ap
Tottakai voi jäädä kotiin, ei ole mikään pikkulapsi enää. 17v on melkein aikuinen ja hänen vastuulleen voi jättää vaikka vauvan.
Totta kai jättäisin. 80-luvun lopulla olen itse ollut poimimassa mansikoita kesällä monen sadan kilometrin päässä kotoa, yöpyminen omakotitalossa ilman yhtään aikuista. Olin itse 12, vanhimmat lapset talossa 14. Maatilan isäntä kävi aamulla hakemassa kuorma-autolla pellolle. Ties kenen sukulaisen talo se oli, jossa yövyttiin. Ei ollut bileitä, jännää oli!
Vierailija kirjoitti:
Naapuri teki noin ja syytti meitä, kun emme kutsuneet poliiseja, vaikka piha täyttyi nuorisosta. Omakotitalosta varastettiin kaikki, mistä saa rahaa ja osa omaisuudesta tuhottiin. Ei siinä 17v paljoa voi tehdä, kun 25v ikäiset valtaa kodin puukko kädessä. Ja tietty vie puhelimen.
Siinä ei voi syyttää kuin itseään. Kannattaa opettaa jo pientä asti lapselle yksin oloa, jolloin lapsikin ymmärtää että siinä on oma vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei voi kuin katsoa peiliin. Poliisi voi yrittää sakottaa yli 15-kesäisiä pahantekijöitä, mutta eivät teinit kykene maksamaan aiheuttamaansa tärviötä, eikä monia asioita voi rahalla hyvittääkään. Siinä saa sitten miettiä, kun on kämppä paskana ja tapetit revitty, että mahtoi olla hyvät bileet.
Vierailija kirjoitti:
Jos puuttuisi niin itse avautuisin hieman siitä että 13vuotiaat saa tässä maassa jo lapsia ja heillä on lupa olla huoltaja. Jos tuon ikäinen ei saa olla yksin kotona, niin kaikkien teini äitejen lapset ois syytä ottaa heti huostaan...
Tuon ikäisenä sain olla kotona esim. viikonloput, jos ei halunnut mökille. Ei ollu kotibileitä, mutta kotiintuloajasta en välttämättä välittänyt.. joskus joku naapuri oli "palkattu" kätyriksi juoruamaan vanhemmille, oliko teini yöllä kotona vai kylillä. Muistan myös kun kerran palasin aamuyöstä vasta kotiin kaupungilta ja vanhemmat tuli mökiltä käymäänkin yllättäen kotona samaan aikaan, oli siinä selittämistä mistä oli tulossa siihen aikaan :D Seuraavat 4 viikonloppua vietinkin sitten mökillä, koska olin luottamuksen pettänyt..
Itse muutin jo 15-vuotiaana pois kotoa opiskelujen vuoksi ja jos piti vanhempien maksamassa vuokra-asunnossa bileitä, koska kyllähän teinien bileet kantautui vuokranantajan korviin, niin sai olla varma että tulee maitojunalla takaisin kotiin. Eli annettiin siihen aikaan vastuuta ja jos oli vastuuton, sille oli seurauksensa.
Nykynuorisoa ei uskalleta päästää edes kakskymppisinä pois kotoa.
äly hoi kirjoitti:
Ei. Sinne tulee porukkaa bileisiin, halusivat lapset, tai eivät. Heti kun kaveripiiri saa tietää, että vanhemmat on poissa, tulee oven taakse jonoa. Nuo ipanat eivät voi tunkeilijoille mitään.
Ehdoton EI!
Sitä voi sanoa lapsille et missään somessa ei kerrota et ollaan yksin kotona ja täällä on bileet. Lapset osaavat kutsua vaan parhaat kaverit kylään.
Vierailija kirjoitti:
No bileet siellä on ihan varmasti. Itsellä rauhalliset 15 ja 17v, mutta en epäile etteikö meillä olisi porukkaa, jos lähtisin pois.
Mun nyt 17 v on ollut jo monesti yksinään kotona yötä, ensimmäisen kerran 15-vuotiaana eikä ensimmäisiäkään bileitä ole ikinä pitänyt.
Työkaveri kertoi, että oli jättänyt teini-ikäiset lapsensa yhdeksi yöksi keskenään kotiin. Heti oli tapahtunut pahin. Homma oli lähtenyt lapasesta. Teinit olivat kertoneet joillekin kavereistaan, että kämppä on tyhjänä, ja pian kämppä oli täynnä outoa porukkaa. Teinit sanovat, etteivät tajunneet, että talo täyttyy ventovieraista. Kämppää oli hajoteltu ja tavaroita varasteltu. Ja ihan kaikki kaatuu vanhempien niskaan. Kotivakuutuskaan ei korvaa tuollaisessa tapauksesssa mitään.
ei tarvitse olla kun hommaavat sinne vanhempia miehiä
Riippuu täysin lapsista ja siitä missä asutte. Pari vilkasta nuorta keskellä isohkoa kaupunkia on aivan eri asia kuin pari rauhallista nuorta maaseudulla. Omat lapseni (ja lapsipuoleni) ovat olleet yksin yötä ensimmäisiä kertona noin 11-12 vuotiaana paitsi yksi lapsipuoli, joka ei ollut koskaan ennenkuin muutti pois. (Oli tiedossa, että ongelmia tulee heti jos jää yksin.) Kyllä jokainen vanhempi tuntee lapsensa ja hänen parhaat kaverinsa sen verran hyvin, että voi arvioida pystyykö jättää.
Selvennykseksi vielä, että lapset olivat yksin vanhempien työmatkojen takia, ei siksi että olisi ryyppäämässä oltu.
Voihan niitä teinejä vähän etukäteen pelotella, että mitä pahimmassa tapauksessa kätt-bileistä seuraa. Jos pelkää, että sellaiset järjestää. Kertoo, että todellisuudessa ne ei ole niin siistejä kuin voisi kuvitella vaan käty-bileistä leviää aina sana jonkun vieraan suusta ja sitten kämpän valtaa kolmekymppiset nis tit, jotka pilaa kaiken kivan, pelottekee kaverit niin ettei teineillä ole myöhemmin yhtään, rikkop paikat ja varastaa tavarat. Jos lapset haluaa olla vielä kotona niin sanoo, että se on ihan turvallista kunhan pitää matalaa profiilia eikä kutsu kavereita kertomatta ja ilmoittaa muutenkin jos jotain tulee. Viinaa ei saa juoda koska siihen voi oikeasti kuolla jos liikaa ja liian nopeasti juo, varsinkin pienipainoiset teinit. Semmoset ohjeet mukuloille niin ei tule käty-bileitä elleivät ole jo sellaisissa olleet ja oli hauskaa..
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tätä lastensuojelun sossuna työskentelevältä kaverilta ja kuulemma mitään yleisohjetta ei voi antaa, riippuu lapsista. Meidän lasten kohdalla sanoi, että hänen mielestään ei olisi ongelma mutta joku kollegansa voisi olla eri mieltä.
Mutta ohjeistus onkin 12 vuotiaista ja sen alle.Kovin järkevää ei ole vanhempien sirtä vastuta aihe 17 vuotias huolehtii 13 vuotiaasta. Se 13 vuotias mukaan ja 17vuotias jääkön kotia yksin.Mikä kumma on lapsia tehdän ja laitetan sisarussarjasta vanhempi hoitaa vahtii nuorempaa? Syntättekö lapsia vain siksi että saate vanhemista lapsista lastenhoitajat nuoemille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tätä lastensuojelun sossuna työskentelevältä kaverilta ja kuulemma mitään yleisohjetta ei voi antaa, riippuu lapsista. Meidän lasten kohdalla sanoi, että hänen mielestään ei olisi ongelma mutta joku kollegansa voisi olla eri mieltä.
Mutta ohjeistus onkin 12 vuotiaista ja sen alle.Kovin järkevää ei ole vanhempien sirtä vastuta aihe 17 vuotias huolehtii 13 vuotiaasta. Se 13 vuotias mukaan ja 17vuotias jääkön kotia yksin.Mikä kumma on lapsia tehdän ja laitetan sisarussarjasta vanhempi hoitaa vahtii nuorempaa? Syntättekö lapsia vain siksi että saate vanhemista lapsista lastenhoitajat nuoemille?
Sehän se on tyyli nykyään. Naiset vääntävät mukulat maailmaan mutta eivät jää mukuloita hoitamaan. Pitää "tehdä uraa". Sitten lapset kasvavat tarhoissa ja iltapäiväkerhoissa ja koulujen ongelmaporukoissa ja kaduilla ja ovat 15-vuotiaina vittua hokevia päihtyneitä rikollisia ja mumonpotkijoita.
Riippuu ihan lapsesta kuten moni sanonutkin. Itse olen ollut 12 kun katsonut nuorempien sisarusten (3) perään kun vanhemmat olleet viettämässä omaa aikaa ravintolassa tai hotellissa. Olin 14 kun muutin asuntolaan yksin toiselle paikkakunnalle koulun takia.
Missäs itse liikut? Etkö lue lehtiä ja seuraa mediaa?