Missä ammateissa lukihäiriö ei haittaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Eihän se työssä haittaa, jos nyt kirjoittamalla ei itseään elätä, mutta lukihäiriö voi olla vaikka lääkärillä, se ei tee ihmisestä tyhmää, hän ei vaan hahmota kunnolla kirjaimia.
Lukihäiriöinenkin voi kirjoittaa työssään. Tarvitaan vain koneellinen oikoluku tai kustannustoimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se lukihäriö ilmenee? Tutulla kuulema se, mutta hyvin someenkin osaa kirjoittaa ym..
Mitä on sitten nää jotka kirjoittelee täällä ihan päin honkia, yhdyssanoja ei osata, pilkuista puhumattakaan?
Se, että ei osaa yhdyssanoja, ei ole riittävä peruste lukihäiriödiagnoosiin. Ei kaikilla lukihäiriöisillä edes ole ongelmia yhdyssanojen kanssa.
Riippuu hyvinkin paljon siitä, minkä tyyppinen ja kuinka vaikea lukihäiriö sinulla on. Ja ennenkaikkea siitä, mitkä ovat vahvuutesi.
Meinaan jatkuvasti kirjoittaa p, vaikka piti kirjoittaa m! Ja toisinpäin. Tosi outoa & pelottavaa.
No nyt en meinannu kun mietin koko ajan mitä kirjoitan.
Kannattaa huomioida sellainen pikku nyanssi tässä jutussa, että pieni haitta ei ole este.
Ja toinen juttu on se, että lukihäiriöitä on hyvin monenlaisia.
Lukihäiriö terminä kattaa kaikenlaiset lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät ongelmat.
Minulla ja puolisollani on kummallakin lukihäiriö. Minä olen hidas lukemaan, mutta oikeinkirjoituksessa minulla ei ole juurikaan ongelmia. Puolisoni taas on keskivertoa nopeampi lukemaan, mutta kun hän kirjoittaa, siitä ei saa kukaan mitään selvää. Hänen pitää itse korjata se "raakateksti" mahdollisimman pian, kun vielä muistaa, mitä siinä pitäisi lukea. Siltikin tekstiin jää vielä kirjoitusvirheitä. Jonkun muun pitää oikolukea se, ja korjata virheet. Hän kirjoittaa työssään mm. käyttö- ja huolto-ohjeita.