Missä ammateissa lukihäiriö ei haittaa?
Kommentit (26)
Mun lapsi on ict-asentaja/datanomi. Ei häntä ole ainakaan siinä työssä lukihäiriö haitannut.
Olen opettaja ja olen pärjännyt hyvin työelämässä häröstä huolimatta. Jopa monella kirjailijalla on lukihäiriö.
Miten se lukihäriö ilmenee? Tutulla kuulema se, mutta hyvin someenkin osaa kirjoittaa ym..
Olen viestintäpäällikkö. Ei ole lukihäiriö millään tavalla haitannut työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Miten se lukihäriö ilmenee? Tutulla kuulema se, mutta hyvin someenkin osaa kirjoittaa ym..
Mitä on sitten nää jotka kirjoittelee täällä ihan päin honkia, yhdyssanoja ei osata, pilkuista puhumattakaan?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin se on voinut olla vaan lapsena eli oppinut hitaammin kuin muut lukemaan ja kirjoittamaan, mutta päässyt myöhemmin ikätasolle.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvin yksilöllistä, miten ilmenee. Monilla se vain hieman hidastaa lukemista ja kirjoittamista. Joillain siten niin pahana, ettei meinaa millään ymmärtää yksinkertaistakaan tekstiä. Minulla ilmenee niin, että kirjoitan helposti kaksi vierekkäistä vokaalia väärinpäin. Esim. puolukka on helposti poulukka. Tarkkaan keskittymällä saan menemään oikein, mutta vähänkään kiireemmässä menee 99% todennäköisyydellä väärin.
Mun äiti on prostituoitu.
Postailee kuvia kämpästään ja leivonnaisistaan someen ja välillä käy dubaissa.
Asutaan kuitenkin 700 tonnin asunnossa hki kantakaupungissa, et ei se tulotasoon ole lukihäiriö vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on sitten nää jotka kirjoittelee täällä ihan päin honkia, yhdyssanoja ei osata, pilkuista puhumattakaan?
Ihmisiä, jotka tajuavat, että av-palstalla ei ole hitonkaan väliä onko pilkutettu oikein jne. Jos et vielä tiennyt, tämä ei ole äidinkielen koe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin. Sieltä löydät yhden "näistä".
Lähes joka työssä tarvitaan luku- ja kirjoitustaitoa. Toisaalta lukihäiriötä voi kuntouttaa ja lukihäiriöstä huolimatta selvitä työstä, jossa tarvitaan luku- ja kirjoitustaitoa.
Itselläni on lukihäiriö, työskentelen asiantuntija myyjänä. Työssä on päivittäin luettava sähköpostia ja välillä isojakin määriä tuoteinfoa. Päivittäin on myös tehtävä kirjallisia tarjouksia asiakkaille yms.
Oma taannoinen esimieheni. Kuului ylempään keskijohtoon (ei toimitusjohtaja eikä hallituksessa, mutta siitä seuraava) 700 henkilön asiantuntijaorganisaatiossa.
Oli napakka täti miesvaltaisella alalla. Hänen kirjoitusvihreensä olivat joskus hivenen huvittavia, mutta luulen, että osa hänen alaisistaan ei havainnut niitä ollenkaan.
Kaverini valmistuu kohta fyssariksi, hänellä se lähinnä tuotti tuskaa lihasten nimiä yms. opetellessa. Ei ole niin vakava lukihäiriö, etteikö saisi potilaiden kirjauksia tehtyä ja luettua. On muuten erittäin sosiaalinen, hauska ja fiksu tyyppi, ja onkin saanut potilailta hurjasti positiivista palautetta harjoitteluissaan.
Hän ei siis tee esim. yhdyssanavirheitä tai sekoita sanoja, vaan ennen kaikkea lukee hitaammin. Virallinen lukihäiriödiagnoosi löytyy. Pelkkä lukihäiriö ei muutenkaan tee ihmisestä mitenkään sekavaa tai hidasta tms, tällainen kuva voi syntyä silloin jos tuntee ihmisiä joilla on lukihäiriön lisäksi jotain oppimisvaikeuksia, kehitysviivästymää, paha ADHD tms.
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka työssä tarvitaan luku- ja kirjoitustaitoa. Toisaalta lukihäiriötä voi kuntouttaa ja lukihäiriöstä huolimatta selvitä työstä, jossa tarvitaan luku- ja kirjoitustaitoa.
Itselläni on lukihäiriö, työskentelen asiantuntija myyjänä. Työssä on päivittäin luettava sähköpostia ja välillä isojakin määriä tuoteinfoa. Päivittäin on myös tehtävä kirjallisia tarjouksia asiakkaille yms.
Yhdyssanoissa on sinulla vielä harjoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosassa töistä riittää, että osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. Pilkuilla jne. ei ole kovinkaan monessa työssä merkittävää roolia. Kyllä se tarjous tulee ymmärretyksi, vaikka joku pikku puuttuisikin jostain.
Itse kirjoittelen av:lle puhelimella sen kummemmin tekstiä tarkastamatta. Ei ole lukihäiriötä, on vain autocorrect ja muuten vaan huoleton tapa kirjoitella.
Ei se ole mitään lukihäiriötä, jos ei osaa pilkkusääntöjä, yhdyssanoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään lukihäiriötä, jos ei osaa pilkkusääntöjä, yhdyssanoja yms.
Eikä varsinkaan se, jos ei niitä viitsi av-palstaa varten tarkistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lukihäiriö, työskentelen asiantuntija myyjänä. Työssä on päivittäin luettava sähköpostia ja välillä isojakin määriä tuoteinfoa. Päivittäin on myös tehtävä kirjallisia tarjouksia asiakkaille yms.Valtaosassa töistä riittää, että osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. Pilkuilla jne. ei ole kovinkaan monessa työssä merkittävää roolia. Kyllä se tarjous tulee ymmärretyksi, vaikka joku pikku puuttuisikin jostain.
Tarjouksissa ja sopimuksissa kun on sopivassa kohtaa pilkkuvirhe tai väärä kirjain väärässä paikassa, niin raastuvassa tavataan.
Eihän se työssä haittaa, jos nyt kirjoittamalla ei itseään elätä, mutta lukihäiriö voi olla vaikka lääkärillä, se ei tee ihmisestä tyhmää, hän ei vaan hahmota kunnolla kirjaimia.