Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsilla olla omahuone?

Vierailija
06.08.2015 |

Mun mielestä lähtökohtaisesti pitää. Siis, kun lapsentekoa harkitsee, pitää osata huomioida tämä myös asumisessa. Ymmärrän, ettei aina ja jokaisessa elämäntilanteessa onnistu. Mutta miksi tehdä kaksioon jo toista lasta, kun ensimmäiselläkään ei ole omaa tilaa?

Kun synnyin, asuimme kerrostalossa 3 makuuhuoneen asunnossa. Eli minulla oli oma huone jo vauvana. Myöhemmin muutettiin omakotitaloon, jossa sain ison oman huoneen. Erityisesti teini-iässä huoneessa melkein asutaan koko ajan, koska omantilantarve on suuri.

Meillä on nyt taapero, joka siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan 6 kk iässä. Viihtyy hyvin ja tykkää leikkiäkin rauhassa omassa huoneessaan.

Mitä mieltä olet? Pitäisikö jokaisella lapsella olla oma huone ja mielellään jo heti alusta asti? 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmio 90m2 ja kaksi lasta. Kolmatta ollaan harkittu, mutta ei millään viitsittäisi muuttaa tästä pois, kun on muuten niin passeli asunto meille.

Niin, ja tällä hetkellä nukutaan kaikki yhdellä isolla parvella, toinen makkari on vierashuone ja vanhempien lemmiskelyhuone.

Vierailija
2/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma huone oli minulle ainakin ihan ehdoton. Olin lapsesta asti introvertti, rakastin lukea rauhassa tai leikkiä omissa oloissani. Silloin pääsin "pakenemaan" omaan huoneeseeni. Olisi ollut kamalaa joutua jakamaan huone pienemmän sisaruksen kanssa - varsinkin, kun tämä ei ollut koskaan mikään helppo tapaus. Jokainen tarvitsee omaa tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvits. Meillä lapset halusi jakqq huoneen kymmenvuotiaiksi. Teinillä pitää olla oma huone.

Vierailija
4/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surulliselta kuulostaa "omasta rauhasta" tykkäävä taapero.

Vierailija
5/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitte. Kaksi poikaa voi aivan hyvin olla samassa huoneessa. Mutta tietty jos on poikia ja tyttöjä niin jossain vaiheessa on hyvä että pojat saa oman huoneen ja tytöt oman. Samoin ongelma voi tulla jos on osa on kouluikäisiä ja osa vielä ihan pieniä. Koululaiset tarvitsee lukurauhan. Mutta sekin on vain järjestely kysymys.

Jos asuu vaikka 4h+keittiö ja on neljä lasta joista yksi kouluikänen. En antasi kouluikäselle omaa huonetta vaan tekisin yhdestä huoneesta niin sanotun kirjaston jossa läksyt luetaan. Näin lapset voi olla omassa huoneessa vielä silloinkin kun useampi on kouluiässä. Itse jaoin huoneen kolmen siskon kanssa. Ja se oli itseasiassa aika kivaa. Keksittiin kaikenlaita kivaa yhdessä. Yöllä taskulamppu seikkailua kun olisi pitäny nukkua. Ja monet tyynysodat käytiin.

Kouluiässä oli myös kiva jakaa salaisuuksia pojisat ym. Yksin olisi ollu tosi tylsää. Olemme tosi läheisiä vieläkin. Olemme oppineet elämään yhdessä. Uskon että se kasvattaa sosialisuutta kun jakaa tilaa toisten kanssa.

Vierailija
6/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin mielestä kaksi, miksei kolmekin pientä lasta mahtuu samaan huoneeseen. Kouluikäisellä olisi sitten jo ihan hyvä olla oma huone, tai ainakin rauhallinen oma tila, jossa tehdä koulujuttuja. Mahdollisuuksien mukaan.

Meillä on kaikilla kolmella lapsella omat huoneet. Ihan pieninä kaksi vanhinta oli jonkin aikaa samassa huoneessa.

Vierailija
7/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:53"]

[/quote]

Miksi? Hän leikkii hetken itsekseen huoneessaan ja tulee sitten halaamaan mua hihkuen ilosta ja menee taas jatkamaan leikkiään. Mitä surullista tuossa on? Minäkin olen aina viihtynyt hyvin itsekseni, hyvä taito elämässä. 

Ap

Vierailija
8/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain mahdollista, niin oma huone.

t. "ei koskaan ollut omaa huonetta"

Vierailija
9/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten jatkat vaan sukusi tapaa dumpata lapsi jaloista mahdollisimman aikaisin...

Vierailija
10/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:53"]

[/quote]

Miksi? Hän leikkii hetken itsekseen huoneessaan ja tulee sitten halaamaan mua hihkuen ilosta ja menee taas jatkamaan leikkiään. Mitä surullista tuossa on? Minäkin olen aina viihtynyt hyvin itsekseni, hyvä taito elämässä. 

Ap

[/quote]

Elämässä on hyvä osata olla yksi, mutta taaperoikäisen kuuluu mielestäni oppia vuorovaikutuksessa. Meillä ei ole koskaan ollut taaperoikäisillä omaa huonetta, lelut ovat olleet olohuoneessa ja ovat nukkuneet vanhempiensa kanssa samassa huoneessa.

Vierailija
11/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli oot vuokralla ja et tarvi yhteiskunnan tukea niin laita oma huone koirallekin.

Vierailija
12/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl meillä on lapsille omat huoneet, vauvasta asti. Pysyy muu talokin järjestyksessä

Vierailija
13/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun alkaessa tarvii oman huoneen ja rauhan

Vierailija
14/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl ne läksyt muuallakin voi tehdä...

Vierailija
15/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:53"]Jotenkin surulliselta kuulostaa "omasta rauhasta" tykkäävä taapero.
[/quote]. Outoa että taapero haluaa olla yksin. Paljon yhdessäoloa perheen kanssa. Ei tarvi olla omia huoneita. Meillä nukutaan makkareissa. Tietokoneet on olkkarissa ja on yksi Tv. Makuuhuoneissa nukutaan.

Vierailija
16/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:17"]

Kyl meillä on lapsille omat huoneet, vauvasta asti. Pysyy muu talokin järjestyksessä

[/quote]

Meillä taas koti kuuluu kaikille. Yhdessäolo menee järjestyksen edelle. Jostakin syystä nuo naapurinkin lapset änkäävät meille.

Vierailija
17/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:21"]koulun alkaessa tarvii oman huoneen ja rauhan

[/quote] koululaiseni luki sen mitä luki olkkarissa ja pääsi lääketieelliseen enskerralla.

Vierailija
18/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäisille oma huone jos mahdollista. Mutta kyllä sopu sijaa antaa jos ei ole varaa isompaan kotiin tai ei halua luopua nykyisestään.

Vierailija
19/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi jokaisella lapsella pitäisi olla oma huone. Jakamalla huoneen sisuksen / sisaruksien kanssa oppii samalla jakamista yleensä, sosiaalisuutta ja epäitsekkyyttä. Moni lapsi kokee myös yksinäisyyttä ja pelkoa omassa huoneessaan, joten sisarukset luovat myös turvaa.

Minulla tosin oli oma huone noin kymmenvuotiaasta lähtien. Siihen asti koko perhe oli asunut ahtaasti omakotitalon yläkerran parihuoneissa, mutta ei se sen kummemmalta tuntunut, sillä silloin elettiin useimmissa perheissä samalla tavalla. Vasta kun muutimme omakotitaloon, sain pienen oman huoneen. Meillä oli pikkuveljeni kanssa niin iso ikäero, että huoneen jakaminen olisi ollut hankalaa.  

Vierailija
20/41 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla omaa huonetta. Olen silti tykännyt siitä, että meidän lapsilla on ollut. Esikoisella oli paljon pientä "sälää" huoneessaan, eikä tarvinnut vahtia, että pieni laittaa niitä suuhunsa. On myös ollut kiva, että molemmilla on ollut oma paikka, mihin viedä kavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan