Pitääkö lapsilla olla omahuone?
Mun mielestä lähtökohtaisesti pitää. Siis, kun lapsentekoa harkitsee, pitää osata huomioida tämä myös asumisessa. Ymmärrän, ettei aina ja jokaisessa elämäntilanteessa onnistu. Mutta miksi tehdä kaksioon jo toista lasta, kun ensimmäiselläkään ei ole omaa tilaa?
Kun synnyin, asuimme kerrostalossa 3 makuuhuoneen asunnossa. Eli minulla oli oma huone jo vauvana. Myöhemmin muutettiin omakotitaloon, jossa sain ison oman huoneen. Erityisesti teini-iässä huoneessa melkein asutaan koko ajan, koska omantilantarve on suuri.
Meillä on nyt taapero, joka siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan 6 kk iässä. Viihtyy hyvin ja tykkää leikkiäkin rauhassa omassa huoneessaan.
Mitä mieltä olet? Pitäisikö jokaisella lapsella olla oma huone ja mielellään jo heti alusta asti?
Kommentit (41)
Pitää. 2 pientä lasta menee samaan huoneeseen, mutta reilu kouluikäinen tarvitsee mielestäni jo oman.
Meillä kaksi lasta, tyttö ja poika. Menevät samassa huoneessa vielä toistaiseksi, mutta ennen kuin esikoinen aloittaa koulun niin tarkoitus olisi muuttaa isompaan asuntoon, jolloin molemmille jäisi oma tila, niin läksyjen tekoon ja kavereiden kanssa puuhasteluun...
Teinille ehdottomasti. Muuten voi kärsiä opiskelu, kaverisuhteet ja itseensä tutusuminen. Pikkulapsilla voi olla sama huone
No ei pidä. Lähtökohtana se on silti hyvä pitää, mutta sanon että kaikkeen tottuu. Itse olin 16-vuotiaanaksi asti veljeni kanssa samassa pienessä huoneessa, eli siihen asti kunnes muutin kotoani. Nykyään veljeni asuu vieläkin kotona ja yöpyessämme perheeni luona nukumme mieheni kanssa siinä samaisessa huoneessa veljeni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:21"]koulun alkaessa tarvii oman huoneen ja rauhan [/quote] koululaiseni luki sen mitä luki olkkarissa ja pääsi lääketieelliseen enskerralla.
[/quote]
Voi jeesus. Ei ainakaan äidiltään ole älynlahjojaan perinyt.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:23"]Teinille ehdottomasti. Muuten voi kärsiä opiskelu, kaverisuhteet ja itseensä tutusuminen. Pikkulapsilla voi olla sama huone
[/quote]
Miksi alapeukut? Milestäni tärkeitä juttuja kaikki
Jos lapsi ymmärtää jo taaperona pysyä omassa huoneessaan poissa tieltä, niin teini-ikäisenä se ei varmastikaan rasita vanhempiaan enää yhtään omilla kuulumisillaan. Saati että aikuisena roikkuisi helmoissa tai kävisi vanhainkodissa kylässä.
Näistä keskusteluista voi päätellä, miksi suomalaiset ovat niin yksinäistä kansaa.
Meillä 13v tyttö ja 11v poika ja kolmiossa asutaan. Mun mielestä vanhemmilla pitää olla oma huone ja niin siis meilläkin on ja lapset jakavat toisen makuuhuoneen.
Lastenhuone on jaettu kahtia milloin kerrossängyllä, milloin kirjoituspöydillä niin, että molemmilla on ollut oma tila, jonka pitää siistinä ja johon toisella ei ole lupaa.
Viime syksynä huoneseen rakennettiin toinen ovi ja huone jaettiin pysyvästi huoneenkorkuisilla kirjahyllyillä/ vaatekaapeilla. Tämä siksi, että teini-ikänen tyttö alkoi kaivata yksityisyyttä. Nyt molemmilla on siis oma huone, mutta edelleenkin saattavat nukkua vierekkäin toisen huoneessa yms.
Uskon, että sisarusten kiintymys toisiinsa on vahvaakin vahvempi juuri siksi, että jakoivat huoneen niin pitkään. Jos olisivat samaa sukupuolta, huoneen jakoa tuskin olisi tehty, mutta tytön ja pojan ollessa kyseessä ymmärrän yksityisyyden tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:01"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:53"] Jotenkin surulliselta kuulostaa "omasta rauhasta" tykkäävä taapero. [/quote] Miksi? Hän leikkii hetken itsekseen huoneessaan ja tulee sitten halaamaan mua hihkuen ilosta ja menee taas jatkamaan leikkiään. Mitä surullista tuossa on? Minäkin olen aina viihtynyt hyvin itsekseni, hyvä taito elämässä. Ap [/quote] Elämässä on hyvä osata olla yksi, mutta taaperoikäisen kuuluu mielestäni oppia vuorovaikutuksessa. Meillä ei ole koskaan ollut taaperoikäisillä omaa huonetta, lelut ovat olleet olohuoneessa ja ovat nukkuneet vanhempiensa kanssa samassa huoneessa. [/quote] Sanoko ap että lapsi on huoneessaan aamusta iltaan. Että mua ärsyttää kaikki pätijät. Parempi on sitten kai lapsi joka roikkuu äitin helmassa vielä aikuisenakin.
[/quote]
No puolella suomalaisista on omasta varhaislapsuudestaan opittuna välttelevä kiintymyssuhdemalli. Joten kyllä mä mieluummin otan sen riskin, että lapsi "roikkuu helmoissa" (miten ikinä ilmeneekään, noista lapsista kasvaa varmasti mua pitempiä) vielä aikuisenakin. En usko että taapero voi saada liikaa läheisyyttä.
Ei tarvitse. Meillä kaksi tyttöä joista toinen teini. Heillä huone jaettu niin että teinillä on isompi puoli. Asutaan omakotitalossa jossa kyllä olisi huone antaa teinillekin, mutta siinä huoneessa olisi vähemmän rauhaa kuin nykyisessä. Koulunkäynti ei kärsi, on erittäin hyvä koulussa, osaa keskittyä ja kun on kokeita niin silloin pikkusisko joustaa ja toisinpäin. Hyvin on tämä järjestely toiminut eikä ole tarvetta muuttaa ainakaan vielä (olen kysynyt). Sitten jos muutoksia tarvitaan, niin todennäköisin vaihtoehto on että me vanhemmat muutettais tuohon, ei niin rauhalliseen huoneeseen ( keskellä taloa olohuoneen ja keittiön kupeessa ja äänet kuuluu hyvin. Työajat vielä epäsäännölliset niin trafiikkia voi olla mihin vuorokauden aikaan tahansa).
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:53"]
Jotenkin surulliselta kuulostaa "omasta rauhasta" tykkäävä taapero.
[/quote]
Miksi? Hän leikkii hetken itsekseen huoneessaan ja tulee sitten halaamaan mua hihkuen ilosta ja menee taas jatkamaan leikkiään. Mitä surullista tuossa on? Minäkin olen aina viihtynyt hyvin itsekseni, hyvä taito elämässä.
Ap
[/quote]
Elämässä on hyvä osata olla yksi, mutta taaperoikäisen kuuluu mielestäni oppia vuorovaikutuksessa. Meillä ei ole koskaan ollut taaperoikäisillä omaa huonetta, lelut ovat olleet olohuoneessa ja ovat nukkuneet vanhempiensa kanssa samassa huoneessa.
[/quote]
Oletat siis, että hän kaiket päivät leikkii yksin? Kyllä hän ihan minunkin kanssa leikkii, tanssii, laulaa, syö, auttaa kotitöissä, peseytyy... Mutta nauttii myös itsekseenolosta. Oma huone ei estä vuorovaikutusta, mutta mahdollistaa itsekseenoloa ja rauhoittumista.
Meillä on lapsilla kaikilla omat huoneet isänsä luona (heidän lapsuudenkotinsa), minun luonani tytöllä on oma pienempi huone ja pojilla yhteinen isompi huone. Hyvin on homma toiminut tähän asti, tosin nyt mun aloitteesta ollaan pojista nuoremmalle suunnittelemassa omaa huonetta ns. työtilaan/tietokonehuoneeseen. Pojat itse eivät ole pyytäneet, joten kait viihtyvät näinkin.
Kyllä minä pidän lähtökohtana sitä että makuuhuoneita on yhtä monta kuin perheessä jäseniä. Eli nelihenkisellä perheellä neljä makkaria, kummallakin lapsella oma huone, vanhemmilla ehkä yhteinen ja yksi jää työ-/leikki-/tv-/peli-/ vierashuoneeksi tai muuhun käyttöön, johon se perheessä sopii.
Pääsee paljon vähemmällä tapelulla siivoamisen suhteen, kun jokainen lapsista siivoaa aina oman huoneensa, eikä tarvi tapella siitä että kuka sen on sotkenut. Tosin välillä tulee silti riitaa siitä että on leikitty yhteisiä leikkejä jonku huoneessa.
[/quote]
Kaikki eivät ole selaisia huomiohuoria että pitää kokoajan olla taphatumien keskipisteessä. Jotku tykkäävät olla välillä omissa oloissaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:37"]
[/quote]
Kaikki eivät ole selaisia huomiohuoria että pitää kokoajan olla taphatumien keskipisteessä. Jotku tykkäävät olla välillä omissa oloissaan.
[/quote]
Meidän taapero ei ainakaan ole mikään huomiohuora, vaan pysyy kiltisti omassa huoneessaan poissa sotkemasta kotia! Onkohan missään paikkaa, jossa ymmärrettäisiin lapsen psyykeä yhtä vähän kuin aaveellä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:36"]
Kyllä minä pidän lähtökohtana sitä että makuuhuoneita on yhtä monta kuin perheessä jäseniä. Eli nelihenkisellä perheellä neljä makkaria, kummallakin lapsella oma huone, vanhemmilla ehkä yhteinen ja yksi jää työ-/leikki-/tv-/peli-/ vierashuoneeksi tai muuhun käyttöön, johon se perheessä sopii.
Pääsee paljon vähemmällä tapelulla siivoamisen suhteen, kun jokainen lapsista siivoaa aina oman huoneensa, eikä tarvi tapella siitä että kuka sen on sotkenut. Tosin välillä tulee silti riitaa siitä että on leikitty yhteisiä leikkejä jonku huoneessa.
[/quote]
Mullakin on tuttavapiirissä näitä, jotka ovat ostaneet 4-5 makuuhuoneen talon siinä vaiheessa kun on alettu suunnitella jälkikasvua. Sitten ovat itkeneet, miten on pakko mennä töihin lapsen ollessa 9 kk...
Mä olen tuo aiempi, jolla on 90 neliön kolmio, kaksi lasta (kolmaskin toiveissa) ja 50 alapeukkua. Meillä tykätään koko porukka eniten yhdessäolosta ja löhötään yhdessä mytyssä sohvalla. Pikkulapsiaikaa ei tosiaan käytetä lainaloukussa kitumiseen, eikä myöskään muuteta mihinkään korpeen isomman asunnon perässä. Elämä on jossain muualla kuin tyhjissä huoneissa. Eikä muuten tapella siivouksesta, kun siisti koti ei ole kenenkään prioriteeteissa ykkönen.
Sitten kun lapset ovat kouluiässä, aletaan varmaan katella isompaa. Mutta sittenkin mieluummin mukava koti hyvällä sijainnilla kuin iso lukaali keskellä metsää, kaukana kavereista ja tekemisestä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:01"]
[/quote]
Miksi? Hän leikkii hetken itsekseen huoneessaan ja tulee sitten halaamaan mua hihkuen ilosta ja menee taas jatkamaan leikkiään. Mitä surullista tuossa on? Minäkin olen aina viihtynyt hyvin itsekseni, hyvä taito elämässä.
Ap
[/quote]
Elämässä on hyvä osata olla yksi, mutta taaperoikäisen kuuluu mielestäni oppia vuorovaikutuksessa. Meillä ei ole koskaan ollut taaperoikäisillä omaa huonetta, lelut ovat olleet olohuoneessa ja ovat nukkuneet vanhempiensa kanssa samassa huoneessa.
[/quote]
Sanoko ap että lapsi on huoneessaan aamusta iltaan. Että mua ärsyttää kaikki pätijät. Parempi on sitten kai lapsi joka roikkuu äitin helmassa vielä aikuisenakin.
Historiallisesti jos asiaa tarkastelee, niin omia huoneita ei kovin kauaa ole ollut. Me asumme kahden lapsen kanssa kahden huoneen asunnossa. Sata vuotta sitten tässä samassa olisi hyvin voinut asua kaksi monilapsista perhettä tai vaikka leskirouva ja alivuokralaiset. Että on vähän suhteellista, että "pitääkö" ja missä mielessä.