Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope valittaa

Vierailija
06.08.2015 |

Työt alkaa. Ei huvita. Lukujärjestys ihan paska, joka päivä ensimmäinen ja viimeinen tunti, lukarissa kymmenen hyppytuntia. Muuten minimitunnit. Oppilaat on kivoja ja opettaminen mukavaa, mutta vanhemmissa idiootteja, jotka eivät tajua mistään mitään ja soittelevat yötä myöten, eikä niille saa hermostua. Työkaverista puolet uusia sijaisia, pari ensimmäistä viikkoa menee niiden neuvomiseen. Kaupunki päätti säästää ja yhdisti kahden koulun rehtorit samaan virkaan, meidän reksi on nyt naapurikoululla. Suuri osa ajasta menee wilman kanssa tapellessa ja joutavanpäiväisiä pedagogisia asiakirjoja pyöritellessä. Opetussuunnitelmatyö ottaa päähän. Pitäisi hihkua innosta ja tehdä jotakin välitehtäviä. Olisin jäänyt opintovapaalle ja hankkinut lisäpätevyyden avoimessa, mutta reksi ei antanut vapaata, koska "sua tarvitaan täällä ja sulle on niin hankala saada sijaista." Voi v****!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Vierailija
2/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu. Vaihda työpaikkaa. Vaihda ammattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi poloista.

Vierailija
4/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on nykyaika, oli se sitten päivähoito-, koulu- taikka sairaalamaailma. Väkeä vähennetään, ei palkata sijaista. Ja silti kuuluisi hymyssä suin tehdä työtään tässä kutsumusammatissa.

Vierailija
5/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:48"]

Irtisanoudu. Vaihda työpaikkaa. Vaihda ammattia.

[/quote]

Tekisi mieli. Mutta tykkään oppilaista ja opettamisesta. Ikävä kyllä opettamisen osuus opettajan hommissa vähenee koko ajan... 

Ap

Vierailija
6/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ope teki selväksi ettei vastaa puheluihin ja viesteihin enää illalla. Hyvin on pärjätty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaminen - sen opettajat osaavat.

Vierailija
8/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:48"]

Irtisanoudu. Vaihda työpaikkaa. Vaihda ammattia.

[/quote]

Tekisi mieli. Mutta tykkään oppilaista ja opettamisesta. Ikävä kyllä opettamisen osuus opettajan hommissa vähenee koko ajan... 

Ap
[/quote]

Taas näitä "mutta, kun" -selityksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:55"]

Valittaminen - sen opettajat osaavat.

[/quote]

Jos jos opettajat osaa niin lapsen vanhemmat ei kyllä tule kaukana perässä.

Vierailija
10/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se  11vkon kesäloma ei sitten palauttanut yhtään, niinkö? Mulla oli tasan 3vkoa kesälomaa tänä vuonna, ja menin töihin kuin uutena ihmisenä, vieläkin on hyvä ja rentoutunut fiilis. Revi siitä. Mä en jaksa enää tätä opettajien valitusta. Työ kuin työ, vaihda jos alkaa vituttaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:55"]

Valittaminen - sen opettajat osaavat.

[/quote]

On se kumma, että jos olet opettaja, sairaanhoitaja tai joku muu nk. kutsumusammatissa oleva, pitäisi vaan niellä kaikki oman työn epäkohdat. Muut kyllä saa valittaa, mutta meidän pitää vaan tyytyä siihen, mitä tulee. 

Vierailija
12/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä vinkumista opelta. Jos teollisuudessa olisit töissä, niin olisit kenkää saanut jo aikaa sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää "wilman kanssa tappelu" on, johon iso osa ajasta menee? Teknisiä ongelmia vai etkö osaa kunnolla käyttää? Ja vanhempien puheluihin en ainakaan minä vastaa enää kuuden jälkeen. Harvoin kukaan kyllä enää soittaakaan kun on tuo wilma.

Vierailija
14/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut pois opetusalalta. Tein toisen tutkinnon työn ohella. Onneksi oli pitkät lomat, joiden aikana sai opintoja suoritettua. Suosittelen.

Nyt työympäristöstäni puuttuvat ne jatkuvasti märisevät kollegat ja jo se tekee työn teon paljon mielekkäämmäksi. Vie työyhteisön voimia sekin, kun koko ajan kollegat kitisevät jostain, eivätkä tee mitään asioiden ratkaisemiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on opettajan tyypillistä vinkumista? Ja arvasin, että tämä loma-asia taas nousee esille. Näillä tunneilla ja tällä lukujärjestyksellä olisin enemmän kuin mielelläni kokonaistyöajassa. Ja mitä lomaan tulee - eipä ole kukaan keksinyt järkevää ratkaisua siihen, miten opettajien kesäkeskeytys saataisiin tuottavaan käyttöön. Opet kun on melko kallista työvoimaa leikkikentille... Taitaa olla nykyinen ratkaisu kaikille tahoille edullisin, vaikka av-mamma tietenkin tietää, miten asioiden pitäisi olla.

Vierailija
16/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:55"]

Valittaminen - sen opettajat osaavat.

[/quote]

On se kumma, että jos olet opettaja, sairaanhoitaja tai joku muu nk. kutsumusammatissa oleva, pitäisi vaan niellä kaikki oman työn epäkohdat. Muut kyllä saa valittaa, mutta meidän pitää vaan tyytyä siihen, mitä tulee. 
[/quote]

Kuinka on valittamalla työn epäkohdat korjaantuneet? Kannattaisiko antaa valittamisen sijaan korjausehdotuksia asioille? Jos taas mikään ei onnistu, niin mikä sinua huonossa työpaikassa pitää?

Vierailija
17/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et vain vastaa klo 17 jälkeen. Itse en vastaa klo 16 jälkeenkään koska olen omien lasten harrastekuskina ja hektinen aikataulu jo siinä vaiheessa päivää. Toisaalta wilman katson lukuisia kertoja päivässä ja illalla viimeiseksi vielä ennen nukkumaan menoa ja sitä kautta saa kiinni.

Olet sijaisille iloisen ystävällinen ja kerrot tärkeimmät ja kiireisimmät asiat selkeästi ja kerralla ja muut sitten kysytäessä, siläl kyselevät varmasti toisiltakin ja näin säästyt.

Oppisisällöistä valitset mitä tänä vuonna itsellesikin läheisiä juttuja painotat ja teet jotain itsestäsikin mielekkäitä projekteja ja loppujen kanssa vedät vaan rutiinilla perus-ok tyylillä.

Niin ja alussa ei tarvitsekaan huvittaa kunhan et anna sen näkyä. Menet iloisella naamalla vaikkei huvita ja parin viikon päästä rutiinien selkiytyessä helpottaa.

Älä jää hyppytunneiksi koululle, sillä ne ovat vapaa-aikaasi, ellet sitten halua niihin kohtiin sijoittaa suunnittelutyötäsi. Käy mielummin hyppärin aikana lenkillä, kuntosalilla, uimassa, jos asut suht. lähellä, niin ehdit tehdä ehkä parin päivän hyppäreillä loppuviikosta viikkosiivot, leipoa jne. jne.

Jos koulun lähellä ei ole yhtään mitään missä käydä ja on liian huono sää lenkille eikä suunnittelua riitä koko viikon kaikille hypyille, niin etsi rauhaisa soppi, jossa olet puhelimen ulottumattomissa ja lue vaikka mieluisaa kirjaa ota tabletti ja surffaa netissä, neulo tms. ellei kahvittelu toisen hyppärillä ollevan open kanssa maita. Tosin tämä kuuluisa opehuoneen kahvittelu on, kuten kaikki opet tiedämme, käytännössä enimmäkseen työn suunnittelua, organisointia ja ongelmien ratkomista ja työn kehittämistä. Sekin tärkeää, mutta ei välttämättä hyppytunnin asiaa.

Tärkeä vinkki, ÄLÄ vietä opehuoneessa yhtä välituntia enempää päivässä, vaan pysy luokassasi/välituntivalvonnassa. Kuulet niin paljon vähemmän toisten puhinoita, että jo siinä säästetyllä energialla jaksat monta muuta asiaa.

Kannattaa todella paneutua hullulla innolla joihinkin muutamiin itselle mieluisiin kokonaisuuksiin ja vaikka ylityöskennellä niissä muutamassa kohdassa /lukuvuosi. Siitä saa itselleen paljon enemmän kuin pelkästä rutiinista ja "pikkuvaihtelusta". Ota vaikka joku itselle läheinen teema keskiöön "matikka luonnossa, digitaalinen viestintä ja media osana äidinkieltä, kädentaidot, ilmaisulliset työtavat osana historian opetusta, oma elokuva jne. jne. Liity yhteisöihin joista saat ideoita itselle sovellettaviksi (esim. alakoulun aarreaitta fb:ssa on aktiivinen ja varmasti monta muuta, pinterestista löytyy myös ideoita vaikkapa kemian kokeiluihin keittiötarvikkeilla jne. jne.)

Tsemppiä! Ime energiaa oppilaiden onnistuneista kohtaamisista ja kutista haastavat tilanteet mielessäsi mytyn kokoisiksi ja merkityksettömiksi.

 

Vierailija
18/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:02"]

Mitä tää "wilman kanssa tappelu" on, johon iso osa ajasta menee? Teknisiä ongelmia vai etkö osaa kunnolla käyttää? Ja vanhempien puheluihin en ainakaan minä vastaa enää kuuden jälkeen. Harvoin kukaan kyllä enää soittaakaan kun on tuo wilma.

[/quote]

Tuntimerkinnät. Kotitehtävien päivitys. Viestittely kodin ja kollegojen kanssa - varsinkin koteihin ei voi kirjoittaa ihan mitä sattuu, ettei siellä mene herne nenään. Koulu toimii kahdessa paikassa, joten opettajienkin välinen yhteydenpito hoituu wilman kautta. Yhteydenpito terkkarin ja kuraattorin ja psykologin kanssa. Pedagogisten asiakirjojen, oppimissuunnitelmien ja hojksien päivittäminen. Hallintoasiat, koulusihteeru on paikalla yhden päivän viikossa, muuten nekin hoidetaan wilmassa. Meillä kaikilla huoltajilla ei ole wilma-tunnuksia (eivät halua ottaa), joten siksi soittelevat. Jos en vastaa, soittavat rehtorille seuraavaksi.

ap

Vierailija
19/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:09"]

No et vain vastaa klo 17 jälkeen. Itse en vastaa klo 16 jälkeenkään koska olen omien lasten harrastekuskina ja hektinen aikataulu jo siinä vaiheessa päivää. Toisaalta wilman katson lukuisia kertoja päivässä ja illalla viimeiseksi vielä ennen nukkumaan menoa ja sitä kautta saa kiinni.

Olet sijaisille iloisen ystävällinen ja kerrot tärkeimmät ja kiireisimmät asiat selkeästi ja kerralla ja muut sitten kysytäessä, siläl kyselevät varmasti toisiltakin ja näin säästyt.

Oppisisällöistä valitset mitä tänä vuonna itsellesikin läheisiä juttuja painotat ja teet jotain itsestäsikin mielekkäitä projekteja ja loppujen kanssa vedät vaan rutiinilla perus-ok tyylillä.

Niin ja alussa ei tarvitsekaan huvittaa kunhan et anna sen näkyä. Menet iloisella naamalla vaikkei huvita ja parin viikon päästä rutiinien selkiytyessä helpottaa.

Älä jää hyppytunneiksi koululle, sillä ne ovat vapaa-aikaasi, ellet sitten halua niihin kohtiin sijoittaa suunnittelutyötäsi. Käy mielummin hyppärin aikana lenkillä, kuntosalilla, uimassa, jos asut suht. lähellä, niin ehdit tehdä ehkä parin päivän hyppäreillä loppuviikosta viikkosiivot, leipoa jne. jne.

Jos koulun lähellä ei ole yhtään mitään missä käydä ja on liian huono sää lenkille eikä suunnittelua riitä koko viikon kaikille hypyille, niin etsi rauhaisa soppi, jossa olet puhelimen ulottumattomissa ja lue vaikka mieluisaa kirjaa ota tabletti ja surffaa netissä, neulo tms. ellei kahvittelu toisen hyppärillä ollevan open kanssa maita. Tosin tämä kuuluisa opehuoneen kahvittelu on, kuten kaikki opet tiedämme, käytännössä enimmäkseen työn suunnittelua, organisointia ja ongelmien ratkomista ja työn kehittämistä. Sekin tärkeää, mutta ei välttämättä hyppytunnin asiaa.

Tärkeä vinkki, ÄLÄ vietä opehuoneessa yhtä välituntia enempää päivässä, vaan pysy luokassasi/välituntivalvonnassa. Kuulet niin paljon vähemmän toisten puhinoita, että jo siinä säästetyllä energialla jaksat monta muuta asiaa.

Kannattaa todella paneutua hullulla innolla joihinkin muutamiin itselle mieluisiin kokonaisuuksiin ja vaikka ylityöskennellä niissä muutamassa kohdassa /lukuvuosi. Siitä saa itselleen paljon enemmän kuin pelkästä rutiinista ja "pikkuvaihtelusta". Ota vaikka joku itselle läheinen teema keskiöön "matikka luonnossa, digitaalinen viestintä ja media osana äidinkieltä, kädentaidot, ilmaisulliset työtavat osana historian opetusta, oma elokuva jne. jne. Liity yhteisöihin joista saat ideoita itselle sovellettaviksi (esim. alakoulun aarreaitta fb:ssa on aktiivinen ja varmasti monta muuta, pinterestista löytyy myös ideoita vaikkapa kemian kokeiluihin keittiötarvikkeilla jne. jne.)

Tsemppiä! Ime energiaa oppilaiden onnistuneista kohtaamisista ja kutista haastavat tilanteet mielessäsi mytyn kokoisiksi ja merkityksettömiksi.

 

[/quote]Kiitos :) Minulla on töihin reilun tunnin työmatka, joten kotiin en ehdi välillä. Positiivinen puoli noissa hyppytunneissa on tietenkin se, että tänä vuonna ei tarvitse viedä töitä kotiin.

Ap

Vierailija
20/33 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on noin vähän tunteja, on sinulla vähemmän oppilaitakin. Tee Wilma-merkintöjä vähemmän. Kuinka monella oppilaallasi muka hojks, ei siihen nyt kauaa mene. En usko että olet kovin usein yhteydessä terkkariin kuraattoriin yms ellet ole erityiskoululla.

Kaikissa akateemisissa töissä menee aikaa sähköpostin lukemiseen ja epämääräisiin tihin. Varaa tähän selkeästi jokin aika päivästä, muuten älä tee. Hoida välttämättömät heti ja muutenkin pyri hoitamaan hommat ripeästi. HOJKS:n lykkääminen rasittaa paljon enemmän kuin että hoidat sen saman tien.

Osa ihmisistä ei osaa organisoida ja kuormittuu sen takia ihan turhaan. Käyttävät aikaa valittamiseen niin paljon että siinä ajassa moni homma olisi jo hoidettu! 18 antoi hyviä ohjeita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi