Onko normaalia koronanpelkoa, että taaperot eivät pääse edes kauppaan mukaan?
Ystävälläni on kolme päiväkoti-ikäistä lasta ja koko korona-ajan ovat olleet eristyksissä kotona.
Eivät ole tulleet esim. minun lasten syntymäpäiville kertaakaan koska pelkäävät koronaa niin paljon.
Olen huolissani tästä eristämisestä ja mietin mitä sellainen tekee lapsen kehitykselle, kun yhtäkkiä suljetaan kotiin ja ketään et saa tavata, paitsi isää, äitiä ja mummoa. Päiväkoti-ikäisiä lapsia tosiaan mutta sieltäkin heidät on otettu kotihoitoon syystä, että korona sieltä kuitenkin tarttuu.
Kommentit (60)
Jätä ap tyypit rauhaan ja keskity omaan elämään. Kauppareissut taaperoiden kanssa ei tosiaankaan ole mitään laatuaikaa ja suositushan on ollut pitkään, että yksi perheenjäsen käy kaupassa. Korona on ollut myös ihana tekosyy olla tapaamatta puolituttavuuksia ja toisaalta arvostan itseäni ja lasteni terveyttä sen verran, että en halua tavata sellaisia ihmisiä, jotka toimivat piittaamattomasti. Voisko kyse olla tästä, jos eivät halua sinua tavata?
Kaikesta huolimatta asiantuntijat eivät usko, että koronasulku hetkauttaa vastustuskykyämme suuntaan tai toiseen. Sekä Helsingin yliopiston immunologian professori Seppo Meri että Turun yliopiston infektiosairauksien professori Jarmo Oksi arvoivat, että reilun vuoden eristäytyminen ei ole riittävä aika immuniteettia heikentämään.
– Vaikutukset ovat hyvin lieviä jos huomattaviakaan, Meri sanoo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/heikentavatko-korona-ajan-eristayty…
Onko normaalia... Hah. Onko sekään normaalia, että tuntuu että lähes jokaisella lapsiperheellä on nyt koko ajan jokin tauti meneillään, ja kaikki tulevat päiväkodista? 2 kertaa 2kk sisällä norovirus ja ainakin 4 erilaista flunssaa syksyn-talven aikana. Käyvät koko perheen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia... Hah. Onko sekään normaalia, että tuntuu että lähes jokaisella lapsiperheellä on nyt koko ajan jokin tauti meneillään, ja kaikki tulevat päiväkodista? 2 kertaa 2kk sisällä norovirus ja ainakin 4 erilaista flunssaa syksyn-talven aikana. Käyvät koko perheen läpi.
Tämä. En ihmettele yhtään, jos halutaan pitää lapset kotona ja taudit poissa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä rähistään joka päivä, että lapsia ei saa viedä kauppaan.
En ole törmännyt yhteenkään keskusteluun aiheesta, mutta jos näin on niin se on ihan aiheellista "rähinää". Koronatilanteesta riippumatta taaperot olis hyvä jättää kauppareissun ajaksi kotiin, jos ollenkaan mahdollista. Ei niitä tietenkään tarvitse eristää kotiin, mutta ei myöskään tarvitse viedä ihan joka paikkaan. Kaupassa niiden läsnäolo ei ole välttämätöntä kenellekään, päinvastoin.
Itse kuulun sytostaatin takia riskiryhmään, joten välttelen nyt turhaa liikkumista, mutta kaupassa on silti pakko välillä käydä. Tänä aamuna joku nätisti kärryssä istuva taapero pärski päälleni, ja nyt sitten jännitän seuraavat päivät että sainko jonkun pöpön, ja jos niin miten vakavana sairastan sen. Olisi todella 'kivaa' sairastua vaan sen takia, että joku ehkä halusi tarjota taaperolleen elämyksen tai oppimistilanteen kauppareissun muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt yhteenkään keskusteluun aiheesta, mutta jos näin on niin se on ihan aiheellista "rähinää". Koronatilanteesta riippumatta taaperot olis hyvä jättää kauppareissun ajaksi kotiin, jos ollenkaan mahdollista. Ei niitä tietenkään tarvitse eristää kotiin, mutta ei myöskään tarvitse viedä ihan joka paikkaan. Kaupassa niiden läsnäolo ei ole välttämätöntä kenellekään, päinvastoin.
Itse kuulun sytostaatin takia riskiryhmään, joten välttelen nyt turhaa liikkumista, mutta kaupassa on silti pakko välillä käydä. Tänä aamuna joku nätisti kärryssä istuva taapero pärski päälleni, ja nyt sitten jännitän seuraavat päivät että sainko jonkun pöpön, ja jos niin miten vakavana sairastan sen. Olisi todella 'kivaa' sairastua vaan sen takia, että joku ehkä halusi tarjota taaperolleen elämyksen tai oppimistilanteen kauppareissun muodossa.
Onko paikkakunnallasi kotiinkuljetuspalvelua? Jos on niin kannattaisi varmaan käyttää sitä eikä mennä itse sinne kauppaan altistumaan. Kaikilla ei ole mahdollista jättää lapsia pois kauppareissulta.
Vierailija kirjoitti:
Jätä ap tyypit rauhaan ja keskity omaan elämään. Kauppareissut taaperoiden kanssa ei tosiaankaan ole mitään laatuaikaa ja suositushan on ollut pitkään, että yksi perheenjäsen käy kaupassa. Korona on ollut myös ihana tekosyy olla tapaamatta puolituttavuuksia ja toisaalta arvostan itseäni ja lasteni terveyttä sen verran, että en halua tavata sellaisia ihmisiä, jotka toimivat piittaamattomasti. Voisko kyse olla tästä, jos eivät halua sinua tavata?
Voi olla kyse tästä, kaikkihan tässä elämässä on mahdollista. Suosittelen kuitenkin lukemaan aloitukseni ja muut kommenttini vielä ihan ajatuksella... Jos vihjaat, että itse en arvosta itseäni ja lasteni terveyttä ja toimin jotenkin piittaamattomasti niin siinä olet väärässä. Nimenomaan elämme maalaisjärjellä ja lapseni saavat edelleen nauttia elämästä, koronasta huolimatta.
-AP-
Kyllä tässä aletaan olla vaiheessa, jossa eristäytyminen ei kannata, ellei siihen ole merkittävää terveydellistä syytä. Mitä he suunnittelevat, pitävät lapset kotona eskariin asti ilman yhtään lapsikontaktia? Hyvin todennäköisesti siitä on enemmän haittaa niin fyysiselle kuin henkiselle terveydelle kuin sairastetusta koronasta.
En itse arvottaisi häviävän pientä todennäköisyyttä pysyviä oireita aiheuttavasta koronasta isommaksi kuin lähes varmaa sosiaalista kypsymättömyyttä ja siitä aiheutuvia ongelmia kouluaikana.
Meidän perheessä on eletty normaalia elämää koko korona-ajan. Silloin ihan alussa oli hauskaa käydä koko perheen voimin kauppakeskuksessa. Tuntui kuin eläisi jotain katastrofielokuvaa. Missään ei ollut ketään ja marketin hyllyt oli tyhjinä hamstratuista tuotteista. Kylpylät ja hoplopit yms oli mukavan tyhjiä. Kaikkialla oli tilaa ympärillä. Tuli se koronakin lopulta loppuvuodesta. Lapset sairasti. Se oli pelkkä pikkuflunssa. Naurattaa että jotkut ihan perusterveet ihmiset ovat niin hysteerisesti pelänneet. Minä päätin heti olla pelkäämättä ja nyt ei tarvitse murehtia, että kaksi vuotta elämästä olisi mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakäynnit voisi jättää pois kaikilta pikkulapsilta. Kun olin lapsi kävin kaupassa korkentaan kerran kuussa. Lapset eivät tarvitse kauppakäyntejä.
Meidän taaperot eivät olleet ikinä kaupassa. Toinen vanhemmista hoiti lapsia ja toinen ostoksia.
Yksinhuoltajilta ainoastaan ymmärrän lasten kauppareissut.
Nyt ne minun taaperoni ovat yli 40 v ja osaavat elää aivan itsenäisesti ja käydä myös kaupassa🤣Osaavatko käyttäytyä, kun eivät ole tottuneet olemaan?
Olemaan??
Ihan hyviä ovat työssään ja hoitavat prheidensä ostokset ilman taaperoita.
Kai osaavat käyttäytyäkin, vaikka en ymmärrä tuosta olemisesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on eletty normaalia elämää koko korona-ajan. Silloin ihan alussa oli hauskaa käydä koko perheen voimin kauppakeskuksessa. Tuntui kuin eläisi jotain katastrofielokuvaa. Missään ei ollut ketään ja marketin hyllyt oli tyhjinä hamstratuista tuotteista. Kylpylät ja hoplopit yms oli mukavan tyhjiä. Kaikkialla oli tilaa ympärillä. Tuli se koronakin lopulta loppuvuodesta. Lapset sairasti. Se oli pelkkä pikkuflunssa. Naurattaa että jotkut ihan perusterveet ihmiset ovat niin hysteerisesti pelänneet. Minä päätin heti olla pelkäämättä ja nyt ei tarvitse murehtia, että kaksi vuotta elämästä olisi mennyt hukkaan.
No kaikille joku koko perheen kauppareissu ei ole mitään ”normaalia elämää” vaan kaupassa käydään kerran viikossa. Yleensä se käy joka vie lapset harrastukseen Lidlin viereen. Siinä on tunti aikaa ostaa listan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikille joku koko perheen kauppareissu ei ole mitään ”normaalia elämää” vaan kaupassa käydään kerran viikossa. Yleensä se käy joka vie lapset harrastukseen Lidlin viereen. Siinä on tunti aikaa ostaa listan mukaan.
Ok. Minä myös käyn lapsen harrastuksen aikana Lidlissä. Siinä on 45 min aikaa käydä ostoslistan kanssa. En tiedä mitä kommentillasi tarkoitit. Rahanko takia ei ole normaalia elämää käydä kauppakeskuksessa?
Tässä keskustellaan koronan vaikutuksista elämiseen ja sen puuttumiseen. Eipä minullakaan kummoinen budjetti ole, mutta käyttämällä rahaa harkiten voi joskus tehdä jotain kuvaakin, enkä todellakaan anna koronan pelon minua estää.
Vierailija kirjoitti:
Juuri se hysteerinen pelko on kyseessä heidän perheessä. Kaikki mahdolliset uutiset luetaan lähteistä välittämättä ja niitä sitten kauhistellaan ja ahdistutaan lisää. Myös kaikkien muiden tuomitseminen kuuluu asiaan. Tein tämän aloituksen vain siitä syystä, että olen todellakin huolissani siitä, että siellä pienet lapset kasvaa pelon ilmapiirissä vailla ihmiskontakteja.
-AP-
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä aletaan olla vaiheessa, jossa eristäytyminen ei kannata, ellei siihen ole merkittävää terveydellistä syytä. Mitä he suunnittelevat, pitävät lapset kotona eskariin asti ilman yhtään lapsikontaktia? Hyvin todennäköisesti siitä on enemmän haittaa niin fyysiselle kuin henkiselle terveydelle kuin sairastetusta koronasta.
En itse arvottaisi häviävän pientä todennäköisyyttä pysyviä oireita aiheuttavasta koronasta isommaksi kuin lähes varmaa sosiaalista kypsymättömyyttä ja siitä aiheutuvia ongelmia kouluaikana.
Tämä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että olet sairastunut syöpään ja käyt läpi rankkoja sytostaattihoitoja, MUTTA, silti tämä maailma ei ole vain sinua varten. En edes muutenkaan näkisi, että se pärskivä taapero kaupassa olisi se sulle eniten riskejä aiheuttava asia arjessasi. Itsekin voisit halutessasi käyttää kotiinkuljetuspalveluja tai ainakin olla sitten lähestymättä lapsia, jos noin kavahdat heidän mahdollisia tauteja. Ei ole kohtuullista enemmistöä kohtaan, että vähemmistössä olevien riskiryhmäläisten takia normaalielämä pitäisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa käynti on paljon helpompaa ilman taaperoa saati kolmea, oli korona tai ei.
Pitääkö niitä lapsia tehdä jos kaupassa käyntikin on vaikeaa?
Jos joku täällä on taaperoiden kaupassakäyntiä vastustanut, niin syy on varmaankin ollut se, miten ne kaupassa käyttäytyvät, tai jos heidät nostetaan ruokakärryihin istumaan likaisine kenkineen. En ole tosin mitään huutamista tai riitelyä huomannut, enkä ko. aiheeseen painottuneita ketjuja.
Ohje, että yksi perheenjäsen käy kerran viikossa kaupassa ja muuten sinne ei mennä, koski mun mielestä kevättä 2020, kun korona vasta tuli eikä ollut mitään keinoja suojautua siltä, ei edes maskeja (joiden hyödystä tai hyödyttömyydestä nyt ei kannata tässä alkaa vääntää). Olen ymmärtänyt, ettei tämä ohje ole ollut enää aikapäiviin voimassa. Kaupoissa muuten kuulutetaan edelleen, mitkä suositukset siellä pätee, ja useimmiten muistutellaan turvaväleistä sekä maskisuosituksesta.
Itse ajattelen, että taaperon (eli n. 1-2 vuotiaan lapsen) elämässä 2 vuotta on iäisyys. Siksi ei voida ajatella, että en vie lastani kahteen vuoteen mihinkään, kyllä se oppii käyttäytymään sitten myöhemmin. Tuntuisi tosi oudolta, ettei esim. 3-vuotias lapsi olisi ikinä käynyt ruokakaupassa, ensin siksi, että on ollut vastustuskyvytön vauva ja sitten sen takia, että tuli pandemia. Ei elämistä pidä lopettaa viruksen takia.
Tällä hetkellähän tilanne on se, että lähes koko aikuisväestö on rokotettu vähintään kahdesti, ja silti melkein kaikki on koronan jo sairastaneet. Ne, jotka ei ole, sairastunevat tämän kevään aikana tai sitten välttyvät kokonaan tai sairastavat oireettomana. Rokotusten määrällä ei tunnu olevan tässä asiassa kauheasti merkitystä.
Ap: Ei ole normaalia, ellei perheessä ole vakavasti immuunipuutteinen ihminen, jonka pitää kaikin keinoin vältellä koronatartuntaa.
Terveiden kohdalla ei ole mitään syytä eristäytyä.
Nämä eristäytyjät ovat kohta sellaisia pöpö-magneetteja että siinä jää mahdollisesti lievenä sairastettu korona toiseksi