Miten se karjalanpaistin liemi kuuluu syödä?
Anoppi laittaa aina karjalanpaistia ja minulla jää liemi lainehtimaan lautaselle. Pitäisikö se jotenkin imeyttää perunoihin ensin vai miten sen saa suuhun asti?
Kommentit (36)
Oikeaoppisesti se liemi kuuluu imeyttää kuivahkoon ruisleipään.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:01"]Oikeaoppisesti se liemi kuuluu imeyttää kuivahkoon ruisleipään.
[/quote]
Hyi :S
Mä yritän ottaa lientä mahdollisimman vähän. Tai sit mössään sen perunan sekaan, tykkään muutenkin mössätä keitetyt perunat voin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:01"]Oikeaoppisesti se liemi kuuluu imeyttää kuivahkoon ruisleipään.
[/quote]
[/quote]
Mistä mä arvasinkin!
Mutta hienoa on sen sijaan pyyhkiä ciabattalla salsa di pomodoro lautaseltaan?
Liemeen perunoiden kanssa mössättynä , ehdottomasti! Onko muka muita tapoja? =D
Parasta mitä tiedän.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:01"]Oikeaoppisesti se liemi kuuluu imeyttää kuivahkoon ruisleipään. [/quote] Hyi :S [/quote] Mistä mä arvasinkin! Mutta hienoa on sen sijaan pyyhkiä ciabattalla salsa di pomodoro lautaseltaan?
[/quote]
"No mutku kato siis kaikki suomalainen on niin junttii" T. Pissis21v
Dipata siihen karjalanpiirakkaa. Tai perunapiirakkaa. Täydellistä!
Ryystää sen viimeisenä lautasen reunalta ja pyyhkii sen jälkeen suupielet pöytäliinaan.
Yritän seuraavalla kerralla vältellä sitä lientä.
AP
Etiketin mukaan se nautitaan yksipiikkisellä haarukalla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:20"]
Ryystää sen viimeisenä lautasen reunalta ja pyyhkii sen jälkeen suupielet pöytäliinaan.
[/quote]
Juu, noinkin voi tehdä, mutta sikailun voi jättää väliin. Vai oliko vastaaja "Pissis 21v"? ;)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:20"]
[/quote]
Juu, noinkin voi tehdä, mutta sikailun voi jättää väliin. Vai oliko vastaaja "Pissis 21v"?  ;)
[/quote]
Ei vaan Pertti 58v
Jäljelle jäänyt liemi muuten kannattaa vaikka pakastaa, siitä saa mahtavan liemipohjan vaikka jauhelihakeitolle tai itsetehdylle punaviinikastikkeelle siivilöitynä ja kun kuorii liiat rasvat pinnalta pois.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:01"]Oikeaoppisesti se liemi kuuluu imeyttää kuivahkoon ruisleipään. [/quote] Hyi :S [/quote] Mistä mä arvasinkin! Mutta hienoa on sen sijaan pyyhkiä ciabattalla salsa di pomodoro lautaseltaan?
[/quote]
Onhan se hienoa kun sen tekee ne hienot ulkomaan elävät :)
Karjalanpaistinhan ei kuulu olla mitään soppaa, josta ruokailijat saavat pari lihapalaa ja lientä perunan seuraksi. Karjalanpaistin kuuluu olla paistia: lihaa kuuluu olla paljon! Kauhallinen lihaa jokaiselle ruokailijalle vähintään!
Ihan kamalaa. Jos tuo on ongelma karjalanpaistin syömisessä, sanonpa vaan, että onpas ollut nuuka emäntä!
Tuli muuten mieleeni lapsuudestani: toinen mummini, jonka sukujuuret eivät olleet karjalasta, teki juuri sellaista liemikeittokarjalanpaistia. Minulle jäi aina nälkä. Kun taas karjalainen mummoni laittoi pataan lihaa niin, että kaikille riitti varmasti, ja lisääkin sai ottaa. Se on paisti, ei keitto!
Niin, mutta kysymykseesi: juu, karjalanpiirakkaa sitten liotellaan vissiin siinä liemessä. Mutta noloa. Emännälle.
T. karjalainen jo varmaan miljoonannessa sukupolvessa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:01"]Oikeaoppisesti se liemi kuuluu imeyttää kuivahkoon ruisleipään.
[/quote]
[/quote]
Mistä mä arvasinkin!
Mutta hienoa on sen sijaan pyyhkiä ciabattalla salsa di pomodoro lautaseltaan?
[/quote]
Karjalanpaisti on hyvää, mutta ei sitä suolalientä voi rusleipään imeyttää...tai siis voi, mutta en tykkäisi
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:28"]
Jäljelle jäänyt liemi muuten kannattaa vaikka pakastaa, siitä saa mahtavan liemipohjan vaikka jauhelihakeitolle tai itsetehdylle punaviinikastikkeelle siivilöitynä ja kun kuorii liiat rasvat pinnalta pois.
[/quote]
Juuri näin! Eikä ostaa niitä teollisia fondeja ympäristöä raiskaavissa muovikuutioissa.
Puhumattakaan lihaliemikuutioista. Itse olen omasta mielestäni ekspertti ruoan jatkojalostamisessa.
Hörpin lautasen reunalta. Sitten syön karjalanpaistin ja perunat/ muusin sivistyneesti veitsellä ja haarukalla ja lopuksi nuolen lautasen ja röyhtäisen kylläisenä. Sama kaava kotona ja vieraissa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:39"]
Karjalanpaistinhan ei kuulu olla mitään soppaa, josta ruokailijat saavat pari lihapalaa ja lientä perunan seuraksi. Karjalanpaistin kuuluu olla paistia: lihaa kuuluu olla paljon! Kauhallinen lihaa jokaiselle ruokailijalle vähintään!
Ihan kamalaa. Jos tuo on ongelma karjalanpaistin syömisessä, sanonpa vaan, että onpas ollut nuuka emäntä!
Tuli muuten mieleeni lapsuudestani: toinen mummini, jonka sukujuuret eivät olleet karjalasta, teki juuri sellaista liemikeittokarjalanpaistia. Minulle jäi aina nälkä. Kun taas karjalainen mummoni laittoi pataan lihaa niin, että kaikille riitti varmasti, ja lisääkin sai ottaa. Se on paisti, ei keitto!
Niin, mutta kysymykseesi: juu, karjalanpiirakkaa sitten liotellaan vissiin siinä liemessä. Mutta noloa. Emännälle.
T. karjalainen jo varmaan miljoonannessa sukupolvessa.
[/quote]
Eihän se liemen määrä ole ongelma, vaan sen lihan määrä? =D
Liemessä se kuitenkin hautuu ja kypsyy , eikä lihaa täyteen pakattu pata kovin mehukasta ole?
Lientä saa olla vaikka kuinka paljon, kunhan lihaa riittää , se on mureaa, ja jokainen syö sen määrän minkä jaksaa.
Ketään en pakota kauhallista lihaa syömään, ja liemen määränkin jokainen saa ihan itse päättää.
Liian vähässä nesteessä haudutettu lihapalahakkeluskin on kamalaa, sellaistakin kun voi saada ; )
Ai, meillä anoppi sanoo että lientä ei tartte lappaa lautaselle, niin ei ole moista ongelmaa.