Av-mammat auttakaa! Paljon on 1/4 dl ruisjauhoja?
Teen kääretortun. Ohjeessä lukee 1 1/4 dl ruisjauhoja. Paljon on tuo 1/4 ? Paljon siis laitan desimittaan ruisjauhoja sen yhden desin lisäksi? Onko 1/4 yli puolet mutta alle desin eli siinä välissä?
Olen huono näissä :( Tiedän paljon on desi ja paljon on 1/2 mutta en ymmärrä paljon on esim 1/3 tai 1/4 jne.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:49"]Kiitos vastauksista ja haukkumisista. Ja eräälle, joka kysyi "Miten sä noin muuten pärjäät elämässä?" niin kiitos erittäin huonosti.
Ja kyllä, tyhmä olen. Tämä keskusteluketju taas antoi muistutuksen siitä, miten tyhmä olenkaan. Eikä ole koulun vika, etten tiedä paljon on 1/4. Eiköhän se vika ole aivoissa enemmänkin. En osaa matikkaa, en monia yksinkertasiakaan laskuja. Mulla on ala-aste iältä asti matikka ollut mukautettu. Ja se hävetti ja mua kiusattiin niin fyysisesti kuin henkisestikin sen takia, koska olin muiden mielestä vähä-älyinen. Sitten taasen esim. englannin kielessä olin huippu.
Kuvittelin olevani ihan normaali ihminen, jolla vaan sattuu olemaan ongelmia juuri matikassa. (kaikki kun eivät voi kaikessa olla hyviä, eikö?) mutta tyhmä mikä tyhmä. Olen sen jo tiennyt monia vuosia sitten mutta asiaa on vaikea hyväksyä. Kukapa haluais olla tyhmä ja luuseri?
Eiköhän tuo kääretorttukin tule epäonnistumaan. Eihän tyhmä voi osata sellaista.
AP
[/quote]
Et ole tyhmä. Nämä haukkujat ovat tyhmiä. Tuollainen ilkeys on kyllä maailman tyhmintä. Minäkin olen surkea matematiikassa. Ihan siis todella. Mutta olen monissa muissa asioissa taas erittäin taitava. Niin varmasti sinäkin. <3
Eli sinulla on dyskalkulatia. eli matemaattinen oppimisvaikeus. (ei tee ketään tyhmäksi kuten ei dysfasiakaan)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:42"]1/4 = 2/8
[/quote]
Pitääkö 2/8 varten olla joku erilainen mittakuppi vai voiko desin mitalla mitata?
Matemaattisilla oppimisvaikeuksilla ei tarkoiteta taitopuutteita monimutkaisemmissa matemaattisissa taidoissa, kuten algebrassa taitrigonometriassa. Yksinkertaistaen voitaisiin siis sanoa, että puhutaan oppimisen vaikeuksista tai puutteista taidoissa, jotka koulussa opetetaan ja otaksutaan omaksuttavan ensimmäisten kouluvuosien aikana. Matemaattisia oppimisvaikeuksia on arvioitu esiintyvän noin 3-7%:lla. Jos huomioidaan myös lievemmät pulmat matematiikan oppimisessa, lukumäärä on selvästi suurempi.
Yksi tyypillisimmistä pulmista matematiikan oppimisessa on vaikeus oppia muistamaan aritmeettisia yhdistelmiä, eli pienten yhteen- ja vähennyslaskujen vastauksia (esim. 4+3=7 tai 8-5=3) tai kertotauluja (esim. 6x4=24). Näin useankin vuoden harjoittelun jälkeen lapsi joutuu tukeutumaan luettelemalla laskemiseen ulkoa muistamisen sijaan. Luettelemalla laskemisessa lapsella on usein käytössä paljon luettelemista vaativia laskemisen strategioita (esim. 3+8, lapsi käyttää sormia ja luettelee 1,2,3 ja 1,2,3,4,5,6,7,8 ja lopuksi laskee kaikki sormet).
Kaikilla pulmat eivät näy sujuvassa peruslaskutaidossa, vaan lapsi saattaa hyvinkin muistaa laskujen vastauksia, mutta ymmärrys lukumäärien ja lukujen suuruusluokasta on heikko. Lapsen saattaa olla esimerkiksi vaikea ymmärtää lukujen rakennetta, ja näin lukujen suuruuden vertailu (kumpi on suurempi luku 201 vai 199) ja isommilla luvuilla laskeminen on vaikeaa, koska lapsi ei ymmärrä että luvussa 201 on "2 sataa" ja luvussa 199 on "1 sata" .
Etkö saa kotoa tai ystäviltä tukea "matemaattisissa" asioissa? Tuo on kuitenkin niin peruskamaa. Kaikkea hyvää Sinulle, tämä ei ehkä paras foorumi kysellä.
Tällainen osaamattomuus nostattaa ärsytystä. Miksiköhän?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:49"]Kiitos vastauksista ja haukkumisista. Ja eräälle, joka kysyi "Miten sä noin muuten pärjäät elämässä?" niin kiitos erittäin huonosti.
Ja kyllä, tyhmä olen. Tämä keskusteluketju taas antoi muistutuksen siitä, miten tyhmä olenkaan. Eikä ole koulun vika, etten tiedä paljon on 1/4. Eiköhän se vika ole aivoissa enemmänkin. En osaa matikkaa, en monia yksinkertasiakaan laskuja. Mulla on ala-aste iältä asti matikka ollut mukautettu. Ja se hävetti ja mua kiusattiin niin fyysisesti kuin henkisestikin sen takia, koska olin muiden mielestä vähä-älyinen. Sitten taasen esim. englannin kielessä olin huippu.
Kuvittelin olevani ihan normaali ihminen, jolla vaan sattuu olemaan ongelmia juuri matikassa. (kaikki kun eivät voi kaikessa olla hyviä, eikö?) mutta tyhmä mikä tyhmä. Olen sen jo tiennyt monia vuosia sitten mutta asiaa on vaikea hyväksyä. Kukapa haluais olla tyhmä ja luuseri?
Eiköhän tuo kääretorttukin tule epäonnistumaan. Eihän tyhmä voi osata sellaista.
AP
[/quote]
Harmi että on kiusattu ja harmi että sulla tuli paha mieli. Ymmärrä että suurin osa ihmisistä osaa sitä matikkaa sen verran että tietää vastauksen tohon sun kysymykseen, siksi aloitusta pidettiin provona. En uako että kukaan täällä toivoo sulle mitään muuta kuin pelkkää hyvää elämään!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:49"]
Kiitos vastauksista ja haukkumisista. Ja eräälle, joka kysyi "Miten sä noin muuten pärjäät elämässä?" niin kiitos erittäin huonosti.
AP
[/quote]
et ole tyhmä, unohda se ajatus. Joillekin matikka on vaikeaa, se ei tee ihmisestä tyhmää.
Nro 15 selitti asian hienosti, kiitos siitä hänelle. Tuostahan murtoluvuista on kyse :)
Ja ap:lle muistutukseksi: tyhmyyttä on se, jos ei ymmärrä, että me ihmiset olemme erilaisia. Yhdelle matematiikka on vaikeaa, toiselle kielet, kolmannelle käden taidot. Tyhmyyttä on nauraa toiselle, arvostella toista, vähätellä toista. Sinä et ole tyhmä <3
terveisin eräs lomalla oleva ope
Anteeksi ap. En ole kirjoittanut tähän ketjuun mitään, mutta minä(kin) luulin sinua provoksi. En ollut tajunnutkaan, että lukihäiriön rinnalla on myös tuollainen "matikkahäiriö". Varmaan tosi kurja vaiva. Mutta ethän sä siis tyhmä ole, tuo on vain aivotoiminnan vika tuossa matikan kohdalla. Toivottavasti olet löytänyt ammatin, jossa et matikkaa tarvitse.
1/4 on yksi neljäsosa, eli 25% desistä, eli puolet puolesta desistä.
Äitini on näissä täysin surkimus. Häin voi käyttää vain ohjeita, joissa kaikki mitat ovat kokonaisluvuilla, hänellä ei ole mitään käryä että on onko 1/8 desiä melkein kahdeksan litraa vai noin lusikallinen.
Tulipa hyvä mieli kun osasin auttaa! =)
Ei Ap matikan osaaminen tosiaan kerro ihmisen älykkyydestä mitään. (Ellei lähdetä avaamaan enemmän teorioita erilaisista älykkyyksistä) Mutta tosiaan fiksu ihminen ei välttämättä ole kaikilla osa-alueilla fiksu.
Mulle perus matikka on aina ollut helppoa ja olen ymmärtänyt sen heti, mutta sit taas kielissä olen aina ollut surkea. En osaa yhtään lausua Englantia ja siitä mua on kiusattu aina. Nykyään siis jos Englantia pitäisi puhua niin yritän sitä vältellä tai vedän tahallaan sen vielä överimmäksi. Kaikilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja toisten ajatukset toimii eritavalla kuin toisten, mutta sehän on ihan loistava juttu! Mitä monipuolisemmin ajatellaan sitä pidemmälle päästään. =)
Ja mitä tulee näihin, jotka ap:ta heti haukkui niin siinä huomataan taas, ettei kaikki ole sosiaalisesti kovin lahjakkaita. Kyllä se tyhmyydestä viestii.
-15
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:42"]
1/4 = 2/8
[/quote]
Tai (1/2)/2
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:15"]
Ei Ap matikan osaaminen tosiaan kerro ihmisen älykkyydestä mitään. (Ellei lähdetä avaamaan enemmän teorioita erilaisista älykkyyksistä) Mutta tosiaan fiksu ihminen ei välttämättä ole kaikilla osa-alueilla fiksu.
Mulle perus matikka on aina ollut helppoa ja olen ymmärtänyt sen heti, mutta sit taas kielissä olen aina ollut surkea. En osaa yhtään lausua Englantia ja siitä mua on kiusattu aina. Nykyään siis jos Englantia pitäisi puhua niin yritän sitä vältellä tai vedän tahallaan sen vielä överimmäksi. Kaikilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja toisten ajatukset toimii eritavalla kuin toisten, mutta sehän on ihan loistava juttu! Mitä monipuolisemmin ajatellaan sitä pidemmälle päästään. =)
Ja mitä tulee näihin, jotka ap:ta heti haukkui niin siinä huomataan taas, ettei kaikki ole sosiaalisesti kovin lahjakkaita. Kyllä se tyhmyydestä viestii.
-15
[/quote]
Ja Sinä fiksuna tuomitset alun tyhmät:). Mulla eka kommentti. Joku kirjoitti läheisten tuesta ap, oletko saanut siis omilta läheisiltä ja ystäviltä? Äiti, mummi?
Kaikilla omat murheensa. Itse olen aina ollut sekä matemaattisesti että kielellisesti peruslahjakas. Olen myös sosiaalisesti älykäs, fyysisesti mukiinmenevä ja terve, mutta kärsin persoonallisuushäiriöistä ja masennuksesta. Nämä ovat pilanneet ihmissuhteeni ja elämäni totaalisesti. Mietin vain miten helvetissä saisin elämäni päättymään nätisti etuajassa. T: via dolorosa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:15"]
-15
[/quote]
Ja Sinä fiksuna tuomitset alun tyhmät:). Mulla eka kommentti. Joku kirjoitti läheisten tuesta ap, oletko saanut siis omilta läheisiltä ja ystäviltä? Äiti, mummi?
[/quote]
Miten niin tuomitsin? Jos sanon, että toisen haukkuminen ei viesti sosiaalisesta älykkyydestä vaan tyhmyydestä niin ei se ole varsinaisesti kenenkään tuomitsemista tyhmäksi. Kyllä sitä voi fiksukin käyttäytyä tyhmästi.
Kiitos kommentoijille, tuli nyt parempi mieli kun sai positiivisiakin viestejä :) Ehkä mä en sitten olekaan tyhmä. Mulla nyt kuitenkin sattuu olemaan oppimisvaikeuksia juurikin matikassa ja enhän mä sille mitään voi. Kukapa itselleen mitään oppimisvaikeuksia haluaa.
Varmasti tosi monelle on erittäin yksinkertaista ymmärtää laskuja ja on ihan peruskauraa ymmärtää, paljon on 1/4. Mutta kun se ei minulle ole, ei vaikka kuinka yrittäisin pähkäillä. Mutta nyt kun mulle täällä selitettiin, tajusin heti paljon se 1/4 on.
Ehkä peli ei olekaan vielä menetetty elämässäni :D
AP
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:49"]
Kiitos vastauksista ja haukkumisista. Ja eräälle, joka kysyi "Miten sä noin muuten pärjäät elämässä?" niin kiitos erittäin huonosti.
AP
[/quote]
Älä viitsi. Minä olin ihan nuija matematiikassa (6 oli yleisin arvosana, 7 oli mulle hyvä arvosana ja 8 itkin ilosta) ja englannissa hyvä, mutta kyllä minä hitsi tajuan miten paljon n 1/4 dl. Älä ajattele liian vaikeasti!
Mutta tyhmä olet, jos yrität heittää itsellesi marttyyrin viittaa ja itseäsi pilkkaat. Se se on vasta todellista tyhmyyttä, joten lopeta se heti!
Kiitos kerrankin kunnon kommentti
Mitä teille opetettiin peruskoulussa?
1/4 on se kokonainen - vaikka pizza, desilitra, paperipala tai mikä tahansa - jaettuna neljään osaa.
1/3 on se sama kokonainen jaettuna kolmeen osaan.
Minä niin toivon, että tämä olisi provo, mutta pelkään että ei ole.
Murtoluvussa se ylempi ( tässä ensimmäinen) numero ilmaisee, kuinka monta niin osia, eli tässä neljäsosia on.
Jos ensimmäinen (ylempi) numero on suurempi kuin toinen ( alempi), esim. 5/4 , siinä on enemmän kuin yksi kokonainen, eli 4/4 +1/4. Kokonainen on siis 4/4 .
Ööö..? Mut siinähän on se 1. Miten niin 2? Ja 8 on enemmän kuin 4.