Milloin tämä energiajuomavillitys / "ES-jonneilu" oikein alkoi?
Toisesta keskustelusta tuli mieleen tämä energiajuomien älytön käyttö, että kiskotaan useita tölkkejä päivässä. Sanokaapa mihin nuoret tarvii moista energiamäärää? Nuorilla on energiaa muutenkin, tottakai jokaista joskus väsyttää mutta ei heillä ole oikeasti mitään syytä juoda suuria määriä päivittäin. Jotkut tuntuu jopa kilpailevan että kuka juo eniten. Energiajuomat on erittäin epäterveellisiä eikä kenenkään tulisi juoda niitä tuollaisia määriä. Milloin tämä juttu alkoi että on siistiä notkua joka paikassa energiajuomatölkki kädessä? Pahimmillaan niitä näkee 10v lapsillakin.
Juoko oma teinisi energiajuomia?
Kommentit (32)
Teinini ei juo energiajuomia. Hän tiedostaa niiden vaarallisuuden.
Saammeko jatkossa nuorten äkkikuolemia vai kasvaako energiajuomien sietokyky yhtä hyvin kuin alkoholin alkoholisteilla? Luin jostain, että energiajuomat aiheuttaisivat äkkikuolemia, mm sydänkohtauksia, jos sattuu juomaan liian nopeasti, jo määrissä, jota ei heti arvaisi noin vaaralliseksi. Jotkut ovat herkempiä kuin toiset näillekin aineille.
Miksi ihmeessä näitä saa ostaa niin vapaasti?
ei ne lihota ollenkaan oon juon yli 300 tölkkiä 2 vuodessa ja oon 13 vuotta
et sinä tiedä juoko hän en usko edes että teinisi kertoisi ja JOKAINEN ainakin juo 1 tölkin nuorena ja oon juonu puolessa vuodessa yli 300 tölkkiä
itellä eikä muilla kavereilla ei oo mut yhellä kaverilla on joistaki energiajuomista ja oon juonu puolessa vuodessa yli 300 tölkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin 2009 se ei ollut vielä kovin coolia kun olin 13v. Silloin litkin eässää monta tölkkiä päivässä ja vittuilua monilta kuulin kuinka jonne oon. En tiedä onko se nyt nykyäänkään coolia? Nyt olen kasvanut ja siirtynyt litkimään koffia ja karjalaa. :D
M-96
Olen samaa vuosimallia ja tasan porukka joi energiajuomia aktiivisesti silloin kun olin kutosella/seiskalla. Eikä haukuttu jonneksi/jonnaksi ketään. Ellei sitten ollut alueellisia eroja?
Kofeiinitabletit on erittäin halpoja. 100 kpl 4,60. Eikä maistu miltään.
Ja kyseenalaistan ihmisten aikuisuuden ja maun, jos joku energiajuoma on ”hyvää” :/
Se on teineille ”kielletty hedelmä”. Vähän kuin joku huume. Ne juo sitä koska ovat vielä lapsia ja tuollainen käytös on tyypillistä. Mitä enemmän kielletään, sitä enemmän ne haluaa.
Av-mammojen mielestä ES on hyvää! Heheheheh! Se on muumilimsan makuista!
ES-jonneista puhuttiin jo kun itse olin seiskalla lukuvuonna 2007-2008.
Se alkoi samaan aikaan kun tuli pulleita jonneista.
Joo mä muistan että noin -07 alettiin puhua ES-jonneilusta, itsekkin ollut sellanen, mutta onneks ne päivät on ohi. :D
oon 13 ja jonneilen tosi usein alotin energiajuomienjuomisen noin 11 vuotiaana ja diilaan myös niille jotka haluu koska laissa ei ole energiajuomilla ikärajaa se on vain suositus että lapset ei juo ja hyvää on oon juonu 2 vuodessa yli 300 tölkkiä vanhemmatkin antaa