Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaako sosiaalitoimisto rippijuhlat

Vierailija
04.08.2015 |

Minulla siis nyt 15v. tyttö joka pääsee pian ripille. Haluaisin kovasti pitää juhlat, mutta taloudellisesta tilanteesta johtuen (minä yh, työtön) meillä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen varaa. Tytön rippilahjaan olin säästänyt jo reilun vuoden ja sen annoin mielummin kuin juhlat. Ollaan tästä puhuttu, tytölle sinänsä ok että ei juhlia, mutta harmittaa toki. Haluaisi kovasti nähdä sukulaisiaan, joita ei ole viiteen vuoteen nähnyt.

Koen typeränä kutsua sukulaiset satojen kilometrien päästä pelkästään kirkkoon ja siitä kahville ja pullalle. Mekkokin täytyisi olla ja kattaa pöytä nätiksi, ei pelkällä pullalla niin kaukaa tulevia ruokita (sukulaisia on myös paljon, meidän suvussa mahdotonta kutsua vain muutama ilman kiistaa). Haluaisin tytölle kivan päivän ja kerrankin että saisi tuntea itsensä oikeasti nätiksi, kun on kamppaillut anoreksian ja bulimian kanssa viimeisen vuoden ja kesällä alkanut parantua.

Auttaako sossu tällaisessa?

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:52"] En ole kertaakaan ollut juhlissa, joissa tarjotaan lämmin ruoka. Poislukien häät.  [/quote]   No viikko sitten lauantaina isäni hautajaisissa oli lämmin ruoka [/quote] Oliko ne hautajaisjuhlat, häh? Juhlittiin kuolutta, että hyvä kun heitti veivinsä, saadaan perintöä. Jippii!! Mikäs sun äo on? Tippuiko sinne monttuun? (ohis)

[/quote]

Hautajaiset on surujuhla, jollet sattunut tietämään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hautajaiset

Voisin kysellä omaa äo:tasi. Ilmeisesti et ole koskaan ollut hautajaisissa, kun tuntuu olevan ihan vieras käsite.
[/quote]
Olen ollut 2 kertaa, mutta meille ne olivat muistotilaisuuksia, ei suinkaan juhlat. Mutta te voitte juhlia sitä, kun joku on kuollut, ihan sama mulle. Äo:ni on kunnossa, kiitos kysymästä. ;)

Vierailija
82/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kanssa mieleen ne köyhän pikkujoulut. Oli sekin köyhä onneton tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pappilan hätävara" - herkku, joka on halpa ja näyttävä: murustele keksejä isoon kulhoon, sen päälle kermavaahtoa ja hilloa/marjoja (nyt saa luonnosta). vuorotellen näitä, kunnes kulho täyttyy näyttäväksi torniksi.

Vierailija
84/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:02"]

Ei mikään mahdoton yhtälö näköjään, mutta jos tekisin esimerkiksi sen virheen että jättäisin yhdenkin kumminkaimansiskon kutsumatta tai tarjoaisin heidän mielestään ala-arvoista (eli ei perinne)ruokaa, olisi taas sotatila päällä. Todella tulinen ja suuri suku, kovat on vaatimukset että kelpaa heidän joukkoonsa.

[/quote]

Ei helvetti. Sano pliis jo että tää on provo. Tässä ketjussa on tullu monta hyvää neuvoa juhlien järjestämiseen pienellä budjetilla mut sit tuli tämä. Et kai sä AP oikeesti kuvittele et on veronmaksajien tehtävä kustantaa teidän vaativalle suvulle isot juhlat? Ensinnäkin itse en todellakaan haluaisi tuollaisten sukulaisten kanssa juhlia yhtikäs mitään ja toiseksi jos ei sulla ole varaa kutsua heitä simppeliin kahvittelutilaisuuteen niin et sitten kutsu ollenkaan.
Eli siis sellaiset juhlat pidätte joihin on varaa tai sitten ette pidä ollenkaan. Uskomatonta taas.

Vierailija
85/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:21"]

No eikö ne juhlat ois ollu paljon tärkeämpi lahja sinulta kuin joku tavaralahja? Huhhuh, onneksi en ole tyttäresi.

[/quote]
Ei ollut tavaralahja. Pääsi tapaamaan isäänsä ensi kertaa seitsemään vuoteen.

Tilanne on kumminkin se, että meillä ei ole varaa edes ruokaan. Oman että tyttären sairauden hoito vie niin paljon rahaa, että joudun välillä karsimaan omasta ruuasta ja omista lääkkeistä, kun korvauksia ei niistä juuri saa. Tämän tapaamisen olimme tytön isän kanssa päättäneet järjestää joka tapauksessa, yhdessä kun hänkään ei mikään kovin varakas ole. Viimeinen vuosi on ollut aika tuskallista taistelua rahan kanssa. Apua häneltä ei paljoa enempää liikene juhliin, kun kalliiksi tuli tapaaminenkin.

[/quote]

En lukenut kuin tähän asti (sivu 1) ja jo alkoi epäilyttää.

- tyttärellä sekä anoreksia että bulimia

- äidilläkin sairautta

- äidin työttömyys

- sairauden ja työttömyyden lisäksi äiti myös yh

- sukulaisia runsaasti

- kaikki sukulaiset pitäisi kutsua, sillä muuten riitelevät

- sukulaiset satojen kilometrien päässä

- sukulaisia ei ole nähty viiteen vuoteen

- tyttö ei ole tavannut isäänsä seitsemään vuoteen

Varmaan tulee kaikenlaista muutakin ongelmaa ja tautia jatkoviesteissä, mutta tähän astikin on aika paksua pajunköyttä. 

1. Jos isä haluaa tavata tytärtään, hän kustantaa itse yhteydenpidon ja matkat tyttären luokse

2. Jos on voinut olla ilman laajaa sukua vuosikausia, mikä ihme niissä rippijuhlissa on, että juuri silloin pitää kaikki kutsua paikalle?

3. En usko että 15-vuotiaan tytön mielestä paras juhla on se, jonne tulee sukua, jota hän tapasi viimeksi 10-vuotiaana.

4. Hienoa kuitenkin, että tyttö jo vuodessa on alkanut toipua syömishäiriöistään, toivottavasti sama kehitys jatkuu ...

5. Voiko työttömän, yhden lapsen yh:n taloudellinen tilanne olla todella niin surkea, ettei muutamaa tytön kaveria (vanhempineen?) voi kutsua juhlistamaan ripillepääsyä? Onko se todella niin iso juhla että se on verrattavissa suunnilleen lakkiaisiin tai häihin tai tohtorikaronkkaan? (En ole itse käynyt rippikoulua enkä sen korvikkeita, joten en tiedä.)

[/quote]
Ihan yleinen kierre. Äiti sairastuu, jää työttömäksi, yhteydet sukuun katkeaa, mies lähtee, teini alkaa oireilla, sairastuu. Anoreksia+bulimia on todella yleinen kombo.

Vierailija
86/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:21"]

No eikö ne juhlat ois ollu paljon tärkeämpi lahja sinulta kuin joku tavaralahja? Huhhuh, onneksi en ole tyttäresi.

[/quote]
Ei ollut tavaralahja. Pääsi tapaamaan isäänsä ensi kertaa seitsemään vuoteen.

Tilanne on kumminkin se, että meillä ei ole varaa edes ruokaan. Oman että tyttären sairauden hoito vie niin paljon rahaa, että joudun välillä karsimaan omasta ruuasta ja omista lääkkeistä, kun korvauksia ei niistä juuri saa. Tämän tapaamisen olimme tytön isän kanssa päättäneet järjestää joka tapauksessa, yhdessä kun hänkään ei mikään kovin varakas ole. Viimeinen vuosi on ollut aika tuskallista taistelua rahan kanssa. Apua häneltä ei paljoa enempää liikene juhliin, kun kalliiksi tuli tapaaminenkin.

[/quote]

En lukenut kuin tähän asti (sivu 1) ja jo alkoi epäilyttää.

- tyttärellä sekä anoreksia että bulimia

- äidilläkin sairautta

- äidin työttömyys

- sairauden ja työttömyyden lisäksi äiti myös yh

- sukulaisia runsaasti

- kaikki sukulaiset pitäisi kutsua, sillä muuten riitelevät

- sukulaiset satojen kilometrien päässä

- sukulaisia ei ole nähty viiteen vuoteen

- tyttö ei ole tavannut isäänsä seitsemään vuoteen

Varmaan tulee kaikenlaista muutakin ongelmaa ja tautia jatkoviesteissä, mutta tähän astikin on aika paksua pajunköyttä. 

1. Jos isä haluaa tavata tytärtään, hän kustantaa itse yhteydenpidon ja matkat tyttären luokse

2. Jos on voinut olla ilman laajaa sukua vuosikausia, mikä ihme niissä rippijuhlissa on, että juuri silloin pitää kaikki kutsua paikalle?

3. En usko että 15-vuotiaan tytön mielestä paras juhla on se, jonne tulee sukua, jota hän tapasi viimeksi 10-vuotiaana.

4. Hienoa kuitenkin, että tyttö jo vuodessa on alkanut toipua syömishäiriöistään, toivottavasti sama kehitys jatkuu ...

5. Voiko työttömän, yhden lapsen yh:n taloudellinen tilanne olla todella niin surkea, ettei muutamaa tytön kaveria (vanhempineen?) voi kutsua juhlistamaan ripillepääsyä? Onko se todella niin iso juhla että se on verrattavissa suunnilleen lakkiaisiin tai häihin tai tohtorikaronkkaan? (En ole itse käynyt rippikoulua enkä sen korvikkeita, joten en tiedä.)

[/quote]

Kohdat 2 ja 3:Tietenkin pitää kutsua kaikki mahdolliset sukulaiset ja kumminkaimat! Mitä enemmän vieraita, sen enemmän rahaa lahjaksi! Koko rippikoulun idea on ne juhlat, joissa saadaan sukulaisilta rahaa. Eikä tyttöä kiinnosta nähdä jotain kurppatätejä, joita on tavannut viimeksi vuosia sitten vaan niiden tätien tuomat lahjarahat.

Vierailija
87/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO on kunnossa eli stabiili? Sepä hyvä. Suuruuteen tuo ei ota kantaa. Emme voi tehdä tästä kvantitatiivisesta suureesta arvokysymystä, emmehän.

Vierailija
88/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...
Autan oikeasti mielelläni mekon hankinnassa ja kengissä,jos haluatte. Kuten ylempänä kirjoitin.
Enkä nyt tarkoita mitää kamalia ysäri kukkamekkoja vaan jotakin sellaista,mikä mahdollisesti olisi tytön makuun.
Jos sen vaivan haluat nähdä,että teet jonkun s.posti osoitteen,jolla voidaan vaihtaa yksityisesti tietoja.

Vierailija
89/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:02"]Tosiaan, emme ole olleet sukulaisiin missään tekemisissä viiteen vuoteen, joten olisi outoa yhtäkkiä kinuta apua rippijuhlien järjestämiseen. Tytär kumminkin haluaisi sukulaisiaan tavata, ymmärrän sen ja olenkin koettanut vähän lämmitellä välejä tässä pari päivää. Ei mikään mahdoton yhtälö näköjään, mutta jos tekisin esimerkiksi sen virheen että jättäisin yhdenkin kumminkaimansiskon kutsumatta tai tarjoaisin heidän mielestään ala-arvoista (eli ei perinne)ruokaa, olisi taas sotatila päällä. Todella tulinen ja suuri suku, kovat on vaatimukset että kelpaa heidän joukkoonsa.

Lääkkeiden lisäksi rahaa menee hoitoihin ja lainanmaksuun... Koen että muuten arjessa pärjätään ja on varaa esim. tyttären harrastukseen kun vähän sovittelee mutta tällaiset juhlat (lahja+järjestelyt+vaatteet) ottavat tosi koville.
[/quote]
Nyt meni jo todella huonoksi :D. Hioppa vähän trollaustaitoasi.

Vierailija
90/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:22"]Rippijuhlien järjestäminen ei ole rahasta kiinni. Leivot itse kakun ja jotain suolaista. Teet jonkun salaatin tai keiton. Ei siihen sinunkaan elämä voi kaatua.
[/quote] helppo sanoa kun et nähtävästi tiedä toisten todellisuutta. Itse ymmärrän täysin. Herätkää jo !! On ihmisiä joilla ei ole mahdollista edes tuohon! !!

Vierailija
91/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime vuonna tyttären rippijuhlat ja taloudellinen tilanne minun sairauteni takia heikohko. Tytölle ostettiin edullinen mekko alennusmyynneistä, se oli varmasti isoin yksittäinen satsaus. Tila saatiin seurakunnalta, siellä oli myös pöytäliinat ja astiat,  kynttilöitä ostettiin ja servettejä "koristeluun", lisäksi ostimme kahvia, teetä ja mehutiivistettä.

Minun äitini leipoi suolaisia pasteijoita, anoppini kuivakakkua ja keksejä. Ihan reilusti kysyttiin heiltä apuja, ei ehkä kauheasti korostettu talouspuolta, ennemmin oli kyse minun jaksamisestani. Mutta siis pyydettiin apua ja saatiin sitä. Minun siskoni leipoi täytekakun, koska tykkää leipoa - tämä oli vaihtokauppa, koska mieheni kävi vastaavasti heillä auttamassa keittiöremontissa.

Vieraina olivat rippilapsen isovanhemmat, kummit, setä perheineen ja täti, yksitoista rippilapselle oikeasti läheistä vierasta. Lisäksi leirinvetäjät ja isoset kävivät laulamassa, mutta eivät jääneet kahville. Juhlat tulivat maksamaan meille noin neljäkymppiä ja siinä on jo tytön mekko mukana. Lapsi sai juhlansa eikä kukaan joutunut konkurssiin - sitäpaitsi mummot saivat tuntea itsensä tarpeellisiksi kun osallistuivat tarjottavien tekemiseen :)

Vierailija
92/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ota vastaan apua jota täällä tarjotaan? Ajattele edes tytärtäsi, saisi juhlat joita kovasti toivoo, ja varmaan saisi lahjoja.

Vierailija
93/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prkl..luin tänään virolaisten köyhien elämästä. Ei sossu auta vaan itse yritetään. Täällä lahnat makaa kotona ja repivät veronmaksajien selkänahasta kaiken mahdollisen. Häpeä! Mun lapsi ei käynyt riparia koska pitää juhlia rahan- ja lahjojen keruuna. Ei innostanut. Ja meillä ois ollut rahaa juhlia.

Vierailija
94/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne sossuun tai diakonille, jos saisit jommasta kummasta ruokakauppaan sitoumuksen. Jos sukulaiset eivät tyydy vään vaatimattomampaan tarjoiluun, niin siinähän valittavat tai suuttuvat. Mitä väliä, jos ette ole tähänkään asti olleet juuri tekemisissä. Joku suolainen piirakka, täytekakku ja vaikka pullaa, se riittää hyvin. Ja kahvia ja lapsille tiivistemehua. Itse ostin ystävän häihin mekon new yorkerin alesta, maksoi kympin. Oli monia nuorille sopivia nättejä mekkoja. Henkkamaukalla myös nyt tosi halpoja kun on alennusmyynnit loppumassa. Kyllä te juhlat saatte!

Vierailija
95/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa toi, että ei oo 5-vuoteen tekemisissä sukulaisten kanssa mut pitää sit rippijuhliin kutsua. En usko koko tarinaan.

Vierailija
96/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika. Tee iso kattilallinen hernekeittoa, leivot kaveriksi leipää/sämpylöitä, ostat kilon paketin juustoa ja pari kurkkua. Rahaa on mennyt ehkä kymppi. Leivot kakun ja ostat halpoja pikkuleipiä tai leivot itse. Tarjoilut ei tarvitse olla sen kummoisempaa. Ja juhlat on järjestetty!

Vierailija
97/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:17"]"Ohis: En tajua tätä kitinää lääkkeiden kalleudesta. Kelan maksukatto lääkkeissä on tänä vuonna 612 €/vuosi. Mukaan lasketaan pyydettäessä myös lapsen lääkkeet. Laskutaidottomille tiedoksi, että se tekee 51 €/kk. Tämän jälkeen reseptilääkkeet ovat käytännössä ilmaisia. Yleensä nämä valittajat ovat porukkaa, joka vetää röökiä vähintään askin päivässä. En väitä, että ap polttaisi."

Luulo ei ole tiedon väärti.

Kaikki lääkkeet eivät vain kuulu jostakin syystä Kela korvauksen piiriin, vaikka on lääkärintodistus ja resepti esim. Primaspan (verenkiertolääke) jota saa ilman reseptiä myös apteekistä. Luulen, ettei Kelakorvausta tule lääkkeistä, jotka ovat apteekkien käsivarastossa, jota kuitenkin lääkärit määrävät potilailleen.

Samoin monet fysiotepeuttipalvelut, vaikka hoitava lääkäri määräisi hoitoja kolmen viikon välein vuoden aikana, mutta Kela korvaa ainoastaa esim. 10 kertaa/vuosi, muut on asiakkaan itse maksettava.

Puhumattakaan hammashoidosta  siellä on todella kaiken kirjavaa, osan Kela korvaa ja osa ei. Ja maksukatto ei ole suinkaan kuukausitasolla vaan vuosi ja itsekin maksan huomattavasti enemmän kuin tuon mainitsemasi 612 euroa/vuodessa lääkärin määräämiä lääkkeitä, vaikka minulla nyt ei olekkaan syytä huoleen.
[/quote]

Eihän läheskään kaikki reseptilääkkeet kuulu korvauksen piiriin. Ei se siitä johdu saako niitä ilman reseptiä pieniä määriä. Ostin juuri allergialääke,Ataraxia, ei ole muutamaan vuoteen kuulunut korvattaviin, yskänlääkettä ostin samalla, Cocillana, ei kuulu sekään enää korvattaviin, molemmat joskus kuuluneet. Joka vuosi tippuu lääkkeitä korvauksen piiristä

Vierailija
98/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan kelakatto tule täyteen, vaikka maksan yh:na itteni kipeäksi omia ja lasten lääkkeitä.
Omiin lääkkeisiin menee helposti 50 € kuussa. Vanhimmalle lapselle ostan samat lääkkeet ja lisäksi kolmea laatua hänen lääkkeitään. Yhdestä ei saa lainkaan Kelalta korvausta, on kuulemma niin uusi lääke. Mut ei voi valittaa ku se kuitenkin auttaa.
Toisen lapsen lääkkeet maksaa 30 € kuussa ja kolmannen vielä 20 € kuussa.
Miten saisin Kelan laskemaan kaiken yhteen kun tähän asti ei ainakaan ole vuoden lopulla kukaan sanonut, ettei enää tarvitsisi enää lääkkeistä maksaa.

Vierailija
99/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa kaiken mitä pyydät

Vierailija
100/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän sairautta ei voi hoitaa kokonaisuudessaan julkisella?

Provohan tämä, monesta kohdasta huomaa.
7 vuotta vapaaehtoistyössä ilman että ei käy lastaan edes välillä katsomassa
Nou, nou.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme