Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaako sosiaalitoimisto rippijuhlat

Vierailija
04.08.2015 |

Minulla siis nyt 15v. tyttö joka pääsee pian ripille. Haluaisin kovasti pitää juhlat, mutta taloudellisesta tilanteesta johtuen (minä yh, työtön) meillä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen varaa. Tytön rippilahjaan olin säästänyt jo reilun vuoden ja sen annoin mielummin kuin juhlat. Ollaan tästä puhuttu, tytölle sinänsä ok että ei juhlia, mutta harmittaa toki. Haluaisi kovasti nähdä sukulaisiaan, joita ei ole viiteen vuoteen nähnyt.

Koen typeränä kutsua sukulaiset satojen kilometrien päästä pelkästään kirkkoon ja siitä kahville ja pullalle. Mekkokin täytyisi olla ja kattaa pöytä nätiksi, ei pelkällä pullalla niin kaukaa tulevia ruokita (sukulaisia on myös paljon, meidän suvussa mahdotonta kutsua vain muutama ilman kiistaa). Haluaisin tytölle kivan päivän ja kerrankin että saisi tuntea itsensä oikeasti nätiksi, kun on kamppaillut anoreksian ja bulimian kanssa viimeisen vuoden ja kesällä alkanut parantua.

Auttaako sossu tällaisessa?

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorilta saa parilla eurolla juhlavaatteet, varsinkin jos asutte isommalla paikkakunnalla. Henkkamaukan alerekkien halvimmat mekot eivät myöskään montaa euroa maksa. Hätätilassa voit ommella jostain omasta mekostasi teinille mekon. 

Vierailija
22/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä uusavuttomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 g hernepussi maksaa noin 60 senttiä. Siitä saa hyvän annoksen melkein kymmenelle hengelle. Näkkäriä kylkeen perinteisesti. Jälkkäriksi kahvia ja pullaa. 

Vierailija
24/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:28"]

Kiitos 14, mahtava idea! Täytyy katsoa jos saisin itse ommeltua ja osaksi sitten vaikka ostettua tuollaisella lapulla jonkun mekon tjsp. :)

[/quote]Seurakunnan ruokalapulla ei osteta mekkoja. 

Vierailija
25/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:21"]

No eikö ne juhlat ois ollu paljon tärkeämpi lahja sinulta kuin joku tavaralahja? Huhhuh, onneksi en ole tyttäresi.

[/quote]
Ei ollut tavaralahja. Pääsi tapaamaan isäänsä ensi kertaa seitsemään vuoteen.

Tilanne on kumminkin se, että meillä ei ole varaa edes ruokaan. Oman että tyttären sairauden hoito vie niin paljon rahaa, että joudun välillä karsimaan omasta ruuasta ja omista lääkkeistä, kun korvauksia ei niistä juuri saa. Tämän tapaamisen olimme tytön isän kanssa päättäneet järjestää joka tapauksessa, yhdessä kun hänkään ei mikään kovin varakas ole. Viimeinen vuosi on ollut aika tuskallista taistelua rahan kanssa. Apua häneltä ei paljoa enempää liikene juhliin, kun kalliiksi tuli tapaaminenkin.
[/quote]

Kaikki saavat peruskorvattavuuden, 35%,lääkkeistä, tekin. Onko kummallakaan erityiskorvattavuutta?

Vierailija
26/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:33"]500 g hernepussi maksaa noin 60 senttiä. Siitä saa hyvän annoksen melkein kymmenelle hengelle. Näkkäriä kylkeen perinteisesti. Jälkkäriksi kahvia ja pullaa. 
[/quote]
Niimpä. Juhlien järjestäminen ei ole rahasta kiinni. Ehkä ap:lle kelpaa vain pitopalvelu.

Vierailija
27/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy apua diakoniatoimistolta ja kerro tilanteenne. Mutta olen sitä mieltä, että a) tyttö ansaitsee juhlat b) oikeesti kahvi/tee ja  pullatarjoilu riittää vallan hyvin.  Onnea rippijuhliin!

Vierailija
28/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:22"]

Rippijuhlien järjestäminen ei ole rahasta kiinni. Leivot itse kakun ja jotain suolaista. Teet jonkun salaatin tai keiton. Ei siihen sinunkaan elämä voi kaatua.

[/quote]

Ymmärrän kyllä ap:ta että voi se tulla tosi kalliiksi vaikka ihan halvat tarjottavat olisikin jos on iso suku. Meillä on ollut tapana synttäreille kutsua vain sedät ja tädit (ja tietysti heidän kotona asuvat lapset) sekä tietysti isovanhemmat. Serkkuja ei ole kutsuttu pienemmille juhlille koska silloin olisi kutsuttava kaikki serkut puolisoineen ja lapsineen eli vieraslista paisusisi löhemmäs 70. Tämä porukka tietysti kutsutaan aina isompiin juhliin; rippijuhliin, valmistujaisiin, häihin... Lisäksi varmaan on jotain perhetuttuja jne jotka kasvattavat vielä entisestään listaa. Mun ylioppilasjuhlissa esim kävi 93 vierasta. Sellaiselle porukalle tulee aika arvokkaaksi kustantaa edes ne keitot/salaatit, kakut, kahvit ja muut juotavat (ruuan kanssa ja lapsille muutenkin pitää olla mehua/limsaa/kivennäisvettä..) Ymmärrän hyvin ettei työttömän yh:n taskusta löydy sellaisia summia. 

Mites tytön isä? Voisiko osallistua kustannuksiin vai onko hän ollenkaan kuvioissa?

Vierailija
29/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin asutte?

Vierailija
30/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:33"]

500 g hernepussi maksaa noin 60 senttiä. Siitä saa hyvän annoksen melkein kymmenelle hengelle. Näkkäriä kylkeen perinteisesti. Jälkkäriksi kahvia ja pullaa. 

[/quote]

Minusta olisi ihanaa mennä sellaisille juhlille, joku ihan suoraselkäisesti, nolostelematta, tarjoaisi vaikka tuollaista ruokaa. Me länsimaiset porsaat olemme tottuneet liian hyvään, ja joskus olisi hyvä ravistella tottumuksiamme.

Vierailija
31/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:19"]Minulla siis nyt 15v. tyttö joka pääsee pian ripille. Haluaisin kovasti pitää juhlat, mutta taloudellisesta tilanteesta johtuen (minä yh, työtön) meillä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen varaa. Tytön rippilahjaan olin säästänyt jo reilun vuoden ja sen annoin mielummin kuin juhlat. Ollaan tästä puhuttu, tytölle sinänsä ok että ei juhlia, mutta harmittaa toki. Haluaisi kovasti nähdä sukulaisiaan, joita ei ole viiteen vuoteen nähnyt.

Koen typeränä kutsua sukulaiset satojen kilometrien päästä pelkästään kirkkoon ja siitä kahville ja pullalle. Mekkokin täytyisi olla ja kattaa pöytä nätiksi, ei pelkällä pullalla niin kaukaa tulevia ruokita (sukulaisia on myös paljon, meidän suvussa mahdotonta kutsua vain muutama ilman kiistaa). Haluaisin tytölle kivan päivän ja kerrankin että saisi tuntea itsensä oikeasti nätiksi, kun on kamppaillut anoreksian ja bulimian kanssa viimeisen vuoden ja kesällä alkanut parantua.

Auttaako sossu tällaisessa?
[/quote]

Pian? Eiköhän kesän tippijuhlat ole jo olleet

Vierailija
32/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin leipoa. Rakastan juhlien laittamista. Missä päin asutte?

Vierailija
33/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulle ystäviä jotka voisivat vaikkapa vastapalveluna leipoa juhliisi jotakin? Peset vaikka joskus ikkunat/ulkoilutat koiraa tms vastapalveluna. Juuri äsken leivoin itse ystäväni lapsen rippijuhliin tällä tyylillä. Raha ei siis vaihda tässä tapauksessa omistajaa.

Vierailija
34/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma provo

Vierailija
35/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:22"]

Rippijuhlien järjestäminen ei ole rahasta kiinni. Leivot itse kakun ja jotain suolaista. Teet jonkun salaatin tai keiton. Ei siihen sinunkaan elämä voi kaatua.

[/quote]

Ymmärrän kyllä ap:ta että voi se tulla tosi kalliiksi vaikka ihan halvat tarjottavat olisikin jos on iso suku. Meillä on ollut tapana synttäreille kutsua vain sedät ja tädit (ja tietysti heidän kotona asuvat lapset) sekä tietysti isovanhemmat. Serkkuja ei ole kutsuttu pienemmille juhlille koska silloin olisi kutsuttava kaikki serkut puolisoineen ja lapsineen eli vieraslista paisusisi löhemmäs 70. Tämä porukka tietysti kutsutaan aina isompiin juhliin; rippijuhliin, valmistujaisiin, häihin... Lisäksi varmaan on jotain perhetuttuja jne jotka kasvattavat vielä entisestään listaa. Mun ylioppilasjuhlissa esim kävi 93 vierasta. Sellaiselle porukalle tulee aika arvokkaaksi kustantaa edes ne keitot/salaatit, kakut, kahvit ja muut juotavat (ruuan kanssa ja lapsille muutenkin pitää olla mehua/limsaa/kivennäisvettä..) Ymmärrän hyvin ettei työttömän yh:n taskusta löydy sellaisia summia. 

Mites tytön isä? Voisiko osallistua kustannuksiin vai onko hän ollenkaan kuvioissa?
[/quote]
Rippijuhliin isovanhemmat, kummit ja muutama muu läheinen. Järki käteen :D.

Vierailija
36/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: En tajua tätä kitinää lääkkeiden kalleudesta. Kelan maksukatto lääkkeissä on tänä vuonna 612 €/vuosi. Mukaan lasketaan pyydettäessä myös lapsen lääkkeet. Laskutaidottomille tiedoksi, että se tekee 51 €/kk. Tämän jälkeen reseptilääkkeet ovat käytännössä ilmaisia. Yleensä nämä valittajat ovat porukkaa, joka vetää röökiä vähintään askin päivässä. En väitä, että ap polttaisi.

Vierailija
37/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoinen tyttö on?:) Voisin lahjoittaa juhlamekon, itselläni on kaapissa muutama mekko jäänyt käyttämättä..

Vierailija
38/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:19"]Minulla siis nyt 15v. tyttö joka pääsee pian ripille. Haluaisin kovasti pitää juhlat, mutta taloudellisesta tilanteesta johtuen (minä yh, työtön) meillä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen varaa. Tytön rippilahjaan olin säästänyt jo reilun vuoden ja sen annoin mielummin kuin juhlat. Ollaan tästä puhuttu, tytölle sinänsä ok että ei juhlia, mutta harmittaa toki. Haluaisi kovasti nähdä sukulaisiaan, joita ei ole viiteen vuoteen nähnyt.

Auttaako sossu tällaisessa? [/quote] Pian? Eiköhän kesän tippijuhlat ole jo olleet

[/quote]Ei veikkosen, niitä on vielä syyskuullakin.

Vierailija
39/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa kirkosta niin ei tarvii järjestää juhlia.

Vierailija
40/119 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi kuvitella mielessään, millaiset olivat rippijuhlat 1940-luvulla. Jos silloin on päästy ripille, niin kyllä se on mahdollista nytkin. Puitteet mahdollisuuksien mukaan. Jos ei ole varaa gourmet-tarjoiluihin, sitten ei ole. Sitten on vaatimattomampi kattaus. Kahvi ja pullakin on jo paljon. Sitä ei ollut kaikilla 40-luvun juhlissa tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme