Maksaako sosiaalitoimisto rippijuhlat
Minulla siis nyt 15v. tyttö joka pääsee pian ripille. Haluaisin kovasti pitää juhlat, mutta taloudellisesta tilanteesta johtuen (minä yh, työtön) meillä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen varaa. Tytön rippilahjaan olin säästänyt jo reilun vuoden ja sen annoin mielummin kuin juhlat. Ollaan tästä puhuttu, tytölle sinänsä ok että ei juhlia, mutta harmittaa toki. Haluaisi kovasti nähdä sukulaisiaan, joita ei ole viiteen vuoteen nähnyt.
Koen typeränä kutsua sukulaiset satojen kilometrien päästä pelkästään kirkkoon ja siitä kahville ja pullalle. Mekkokin täytyisi olla ja kattaa pöytä nätiksi, ei pelkällä pullalla niin kaukaa tulevia ruokita (sukulaisia on myös paljon, meidän suvussa mahdotonta kutsua vain muutama ilman kiistaa). Haluaisin tytölle kivan päivän ja kerrankin että saisi tuntea itsensä oikeasti nätiksi, kun on kamppaillut anoreksian ja bulimian kanssa viimeisen vuoden ja kesällä alkanut parantua.
Auttaako sossu tällaisessa?
Kommentit (119)
iltalehteen vaan soittoa ja keräystä pystyyn tai toki voit if:ltä pyytää josko maksaisivat.. p.s. juuri oli alennus myynnit niin eikö olisi silloin kannattanut herätä miettimään mekon ostoa?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:57"]
Olette järjestäneet juhlat todella edullisesti, mutta lähes poikkeuksetta seurakunnat perivät tiloistaan tuntivuokran, enkä tiedä ainuttakaan kaupunkia jossa tilat annettaisiin ilmaiseksi seurakuntalaisten käyttöön, esim. Tampereella viime kesänä maksoi tilan vuokra (muutama tunti) n. 140 euroa + astioiden vuokra, useampi kymppi ja pöytäliinojen pesu 15 euroa kpl eli pelkkiin tiloihin upposi lähes pari sataa euroa ja se oli vielä kaikista halvin vaihtoehto. Samaa hintaluokkaa on myös Joensuussa ja pääkaupunki seudulla hinta on usein tuplasti.
[/quote]
Minä kirjoitin, että meillä oli rippijuhlat seurakunnan tiloissa. Ja kyllä, ihan ilmaiseksi saatiin käyttöön niin tila kuin astiat ja jopa pöytäliinat, mitä itse pidin aika yllättävänä. Meillä oli aikanaan myös molempien lasten (nyt 16- ja 11-vuotiaat) ristiäiset kahvitilaisuuksineen seurakunnan tiloissa eikä silloinkaan maksettu mitään (jos muistan oikein, niin pöytäliinat vietiin silloin itse). Ilmaiseksi saatiin tilat kymmenkunta vuotta sitten myös mummoni syntymäpäiväjuhliin, tästä tosin seurakunnassa sanottiin, että tekevät poikkeuksen, koska kyseessä olivat satavuotisjuhlat.
Nämä kokemukset kahdesta helsinkiläisestä seurakunnasta. Ei valittamista :)
Vaihtoehdot: pidätte juhlat vanhempiesi luona.
Pyydät srk:lta apua, tod.näk. saat kertaluontoisesti satasen tai muutaman kympin etenkin kun on RIPPIJUHLAT kyseessä.
Miksi helvetissä tuollaisen suvun pillin mukaan kannattaa alkaa tansimaan? Vuosikausiin ei nähdä ja muuten ei voi käydä tapaamassa kuin kutsumalla koko kööri tappelemaan sinne juhliin?
Pitäkää vain pienet juhlat, isovanhemmat, kummit, siihen raja.
En oikeastaan edes ihmettele että tytär oireilee noin pahasti kun suhteet joka suuntaan on ihan nollassa ja elämä muutenkin niin tiukkaa ettei mitään pientä extraa ole.
Laita sähköpostiosoite tänne, täällä on jo moni tarjonnut apua.
Koko ketju on täyttä kusetusta.
Onko ihan mahdptonta ymmärtää että kaikilla ei mene yhtä hyvin kuin teillä? ?,
Et voi olla oikeasti noin uusavuton. Kekkereihin saa menemään vaikka 5000 Euroa, mutta säädylliset saa järjestettyä varmaan 100 Eurollakin. Edes työttömällä yh:lla ei voi olla niin tiukkaa, ettei pysty sitä 100 Euroa repimään. Ja siihen hintaan voit tehdä vaikka vielä pienen ja kevyen ruuankin kaukaa tuleville. Olettaisin, että vieraita on 20, niin vaikka jauhelihakeitto pöytään ja leipää. (tarvikkeet ehkä 25-30 Euroa) Juomaksi esim. "hiilihapotettua lähdevettä" (Cittarikin myy 5 Euroa/ 6 1,5-litran pulloa ja pantit saa vielä takaisin) ja sekamehua (8 Euroa kustannus) Sitten teet kakun, pullat, keksit jne. Varmasti hoituu 100 Eurolla kattaus, kun ei tee mitään kalliita ja varmaan jokainen ymmärtää, ettei teillä syödä sisäfilettä juhlissa, kun rahat on tiukalla.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:51"]
Ei meillä ainakaan kelakatto tule täyteen, vaikka maksan yh:na itteni kipeäksi omia ja lasten lääkkeitä. Omiin lääkkeisiin menee helposti 50 € kuussa. Vanhimmalle lapselle ostan samat lääkkeet ja lisäksi kolmea laatua hänen lääkkeitään. Yhdestä ei saa lainkaan Kelalta korvausta, on kuulemma niin uusi lääke. Mut ei voi valittaa ku se kuitenkin auttaa. Toisen lapsen lääkkeet maksaa 30 € kuussa ja kolmannen vielä 20 € kuussa. Miten saisin Kelan laskemaan kaiken yhteen kun tähän asti ei ainakaan ole vuoden lopulla kukaan sanonut, ettei enää tarvitsisi enää lääkkeistä maksaa.
[/quote]
Mitä teillä sairastetaan?
On joo mahdotonta ymmärtää ap:n "tilannetta".
Jos tuo matka isäänsä tapaamaan on niellyt jo satoja euroja niin se matkahan on sitten pääasia eikä ne juhlat. Osta työlle ruusu ja vie ulos syömään tai kahvilaan herkuttelemaan. Kaikkea ei voi saada. Lupaat sitten ne isommat kekkerit vaikka YO- tai valmistujaisjuhliin.
Jos et saa toimeentulotukea (oletan, että osaisit sitä aikuisena hakea) niin silloin löytyy varallisuutta kuitenkin jonkin verran tai tuloja on riittävästi. Miksi hoidatat itseäsi yksityisellä? Kaikkea voidaan tietääkseni hoitaa ihan julkisella puolella. Jos ei (mitä epäilen), niin sossu maksaa hoitokulut vähävaraisille.
Hame ja pusero käyvät mekon sijasta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:57"]
Kukaan ei ole vielä ehdottanut mustikoiden poimimista, mutta laitetaan nyt sekin tähän listaan. Muutaman ämpärillisen jos saat poimittua ja myytyä jollekin, niin siitä saisit mukavasti rahaa.
[/quote]
Taisit myöhästyä...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:22"]Toivottavasti ei maksa. Terv. veronmaksaja.
[/quote]
Maksaa se. Kokemuksesta tiedän. Meille maksettiin ja maksettiin juhlat myös yliopistosta valmistumisen yhteydessä. Harkinnalla koska se on kuntoutumiseni kannalta oleellista oheis- ja harrastustoimintaa.
Kiitos teille veronmaksajille :)
Tehkää jatkossakin kovasti töitä niin saadaan taas järjestettyä kemut.
Nimimerkillä: 40v kemut pystyyn!
Pitäkää juhlat ihmeessä. Saa tyttökin lahjoja ja jotain kivaa. Jos pakko on tehdä ruokaa niin se hernekeitto (itse tehty) oli hyvä idea. Muuten kahvi ja pulla on todellakin tarpeeksi. Itse en ainakaan ole missään huipputarjoiluissa ollut rippijuhlissa. Sopikaa vaikka että mekko ja tarjoilut otetaan sitten lahjarahoista, eiköhän tyttökin siihen suostu. Ellette siis halua pitää nyyttärijuhlia.
Meillä kanssa on seurakunnan tilat maksullisia. Muutama vuosi sitten oli rippijuhlat seurakuntatalolla ja niin vain tuli lasku perässä, vaikka kuinka olemne srk:n jäseniä. Mikä ihme luulo ihmisillä, että kirkko/ srk antaa kaikki ilmaiseksi? Samanlaista bisnestä ne tekevät kuin muutkin. Joutuu maksamaan hautapaikasta jne. Tämä ot.
Voi hohhoijaa.
Tämä on tätä nykyaikaa kun ei osata maalaisjärkeä käyttää. Ei tarvitse ruokaa tarjota kun ilmoittaa ihmisille että juhlissa on ainoastaan kahvitarjoilu. Tällöin vieraat käyvät fiksuina ihmisinä tankkaamassa itsensä ennen juhlia.
Ja mitä tarjoiluun tulee.. Kahvia, teetä, mehua. Hyödynnä kesää, marjoista saat helpon hyvän piirakan. Kääretorttukaan ei paljoa vaadi ja pullaakin on helppo väsätä. Suolaistakin saa helposti tarjolle.
Kaikki ei tarvitse olla suoraan kaupanhyllyltä tai leipomosta. Itse arvostan enemmän sitä että juhlien järjestäjä on itse omin kätösineen leiponut eikä hätäsenä ostellu kaupan kamaa.
Edullisemmaksi tulee itse tehdä. Lusikkaleivät on usein iäkkäämmän polven herkkua, niistäkin saa erilaisia mm. sydänmuotilla.
Miten kehtaa edes kysyä kustantaako sossu rippijuhlat? Erotkaa kirkosta jos ei ole varaa sitä lystiä maksella.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:52"]
Kyllä joka kunnan toimeentulotukiohjeetkin määrittelee minkä verran voidaan harkinnanvaraista myöntää esim. Juuri rippijuhliin. Olen itsekin myöntänyt. Oisko se ollut jotain 150€?
[/quote]
150 euroa??? Meidän tytön rippijuhlat (kakku, keksejä, pullaa, kahvia, piirakkaa, munavoita, leikkelettä) maksoi ehkä 70e. Pistähän pikkusen niitä nyörejä tiukemmalle ja järki käteen. Eihän muslimienkaan uskonnollisiin juhliin mitään myönnetä. Eihän? Maksakoot uskonyhteisö jos pitää näitä sakramentteja niin tärkeinä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:20"]
Lapsen isä on toisella mantereella työskentelemässä. Päätyönä vapaaehtoistyö, joten järkikin sanoo ettei sitä rahaa kamalasti ole vaikka tekeekin normaalia työtä lisäksi (maassa, jossa rutiköyhinkin suomalainen on rikas).
Haluaisin todellakin mekon tytölle, juuri tuon syömishäiriötaustan takia. Ostan varmaan jonkin halvan valmismekon jota tuunaan sopivammaksi. Kysyn tuollaista ruokalahjakorttia sitten diakoniatyöstä.
Ja kyllä, minua hoidetaan osaksi yksityisellä siltä osin mitä julkiselta puolelta ei voida.
[/quote]
Jos tytön isä ei seitsemään vuoteen edes Suomessa käydessään ole tavannut tyttöä, niin se on sitten tosiasia, jota on katsottava silmiin. Kyllä vapaaehtoistyöstäkin lomia on ja järjestöt osallistuvat työntekijöiden matkakuluihin kotimaahan. Mutta ap sitten päätti säästää ja lähettää tytön isän asemamaahan, vaikka tyttö näki isänsä viimeksi kahdeksanvuotiaana.
Paras vaihtoehto olisi varmaan, että miehen järjestö maksaa tytön matkan, seurakunta rippijuhlat ja kunkin sukulaisen kunnan sossu sukulaisten matkan rippijuhliin. Siinä se syömishäiriöinen tytteli sitten istuu ventovieraiden ihmisten keskellä ja miettii, että "miten tässä nyt näin pääsi käymään, taidanpa mennä oksentamaan".
Provoissa pitää olla faktat oikein ja niiden pitää olla järkeenkäypiä.
78
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:57"]Kukaan ei ole vielä ehdottanut mustikoiden poimimista, mutta laitetaan nyt sekin tähän listaan. Muutaman ämpärillisen jos saat poimittua ja myytyä jollekin, niin siitä saisit mukavasti rahaa.
[/quote]
Miksi, oi miksi joka ketjuun tungetaan nyt mustikat? Suomi nousuun mustikkaa keräämällä ja myymällä? Jos asuu kaukana mustikkamailta, menee raha jo kulkemiseen. Jos ei löydy ostajaa, pyörittele niitä mustikoita siellä keittiössä ja mieti, mitä niistäkin tekisi.
"Meillä oli viime vuonna tyttären rippijuhlat ja taloudellinen tilanne minun sairauteni takia heikohko. Tytölle ostettiin edullinen mekko alennusmyynneistä, se oli varmasti isoin yksittäinen satsaus. Tila saatiin seurakunnalta, siellä oli myös pöytäliinat ja astiat, kynttilöitä ostettiin ja servettejä "koristeluun", lisäksi ostimme kahvia, teetä ja mehutiivistettä.
Minun äitini leipoi suolaisia pasteijoita, anoppini kuivakakkua ja keksejä. Ihan reilusti kysyttiin heiltä apuja, ei ehkä kauheasti korostettu talouspuolta, ennemmin oli kyse minun jaksamisestani. Mutta siis pyydettiin apua ja saatiin sitä. Minun siskoni leipoi täytekakun, koska tykkää leipoa - tämä oli vaihtokauppa, koska mieheni kävi vastaavasti heillä auttamassa keittiöremontissa.
Vieraina olivat rippilapsen isovanhemmat, kummit, setä perheineen ja täti, yksitoista rippilapselle oikeasti läheistä vierasta. Lisäksi leirinvetäjät ja isoset kävivät laulamassa, mutta eivät jääneet kahville. Juhlat tulivat maksamaan meille noin neljäkymppiä ja siinä on jo tytön mekko mukana. Lapsi sai juhlansa eikä kukaan joutunut konkurssiin - sitäpaitsi mummot saivat tuntea itsensä tarpeellisiksi kun osallistuivat tarjottavien tekemiseen :)"
Olette järjestäneet juhlat todella edullisesti, mutta lähes poikkeuksetta seurakunnat perivät tiloistaan tuntivuokran, enkä tiedä ainuttakaan kaupunkia jossa tilat annettaisiin ilmaiseksi seurakuntalaisten käyttöön, esim. Tampereella viime kesänä maksoi tilan vuokra (muutama tunti) n. 140 euroa + astioiden vuokra, useampi kymppi ja pöytäliinojen pesu 15 euroa kpl eli pelkkiin tiloihin upposi lähes pari sataa euroa ja se oli vielä kaikista halvin vaihtoehto. Samaa hintaluokkaa on myös Joensuussa ja pääkaupunki seudulla hinta on usein tuplasti.