Voiko IBS:n vuoksi päästä sairaseläkkeelle?
Eli onko kukaan päässyt sairaseläkkeelle pahan IBS:n vuoksi tai tiedätkö ketään? Itselläni oireet on välillä tosi rajut. Olen nyt opiskelija mutta työelämässä joutuisin hakemaan suurinpiirtein joka toinen päivä saikkua kun maha on niin kipeä tai on kauhea ripuli tai oksentelua/pahoinvointia. Nämä kaikki voivat olla myös kerralla päällä. Olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta mikään ei tunnu auttavan ja stressi pahentaa oireita. En jaksa enää tällaista...
Kommentit (59)
Kuinka monella ripulista kärsivällä on poistettu sappirakko?
Ap, oletko käynyt asiantuntevalla lääkärillä?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:49"]
Imodium voi sitten aiheuttaa suolitukoksen, jos suoli on huonossa kunnossa. En suosittele. Itselläni opiskeluaika oli stressaavinta, työelämä ei niinkään, koska siellä ei jatkuvasti joudu ylittämään itseään ja vapaa-aika ja työ on selkeämmin rytmitetty. Toki pitää valita ammatti ja työpaikka siten, että ne ovat mahdollisia ihmiselle joka juoksee vessassa koko ajan. Paras olisi kotona tehtävä työ, mutta niitä on aika vähän. Eikä pidä tuntea huonoa omaatuntoa saikuttamisesta!
Mulla vaivat vähenivät iän myötä. Huomattavasti on auttanut myös maidoton ja lähes viljaton dieetti (täysjyvää ja muut "kuitupitoiset" pahimpia, joten niitä ei paljon). Ei myöskään sorbitolia, xylitolia eikä mitään missä on natriumlauryylisulfaattia (esim. useimmat hammastahnat ja monet lääkkeet). Aina kun syön maitotuotteita (laktoosittomia, koska mulla on se), verentulo peräpäästä alkaa uudestaan. En tiedä miksi näin on mutta vältän sitten niitä. Ne ruoka-aineet jotka ei sovi pitää vaan kokeilemalla löytää.
[/quote]
En tiedä ainakaan omalla kohdalla, miten niitä jaksaa etsiä edes, kun on niin loputtoman uupunut ja itkuinen tähän kaikkeen? Lääkärit vain painostavat ja haukkuvat, mutta eivät auta. En siksi ole käynyt enää hoidoissa useampaan vuoteen, koska en saa apua. Kiristävät kortisonin syöntiin, vaikka se vain pahentaa kaiken. (en ole ap, mutta toinen sairas).
[/quote]
Mullakin on IBS ja olen NIIIN väsynyt tähän. Tekis mieli lopettaa syöminen kokonaan, jotta aina ei olis huono olo. Töissä ei jaksais käydä ja saikkuakin tulee haettua huonompina päivinä ja sekään ei ole yhtään kivaa. Välillä tekis mieli vetää ittensä hirteen kun tiedän ettei tää ikinä helpota. Kaverit ja perhe ei aina jaksa ymmärtää että kuinka paljon tää vaikuttaa elämänlaatuun ja huonoina päivinä ei todellakaan voi lähteä mihinkään.
[/quote]
Joo, sama fiilis mullakin :(. Varsinkin toi ärsyttää kun "terveet" ei tajuu kuinka huono olo välillä on.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:22"]On se kumma kun jotku pääsee eläkkeelle esim. mt-ongelmien takia, mutta sitten taas sellaiset ei pääse, joilla on jatkuvasti mahataudin kaltaisia oireita. Itse valitsisin mieluummin vaikka masennuksen kuin jokapäiväisen mahataudin. Mt-ongelmia vähättelemättä.
[/quote]
Minäkin ihmettelen tätä. IBS ei näy elimistössä päällepäin mutta oireet ovat todellisia. Sama homma esim. masennuksessa. Miksi sitten lääkärit väheksyy IBS:saa? Pahasti oireileva IBS johtaa työkyvyttömyyteen, varsinkin jos stressi pahentaa oireita. En kyllä keksi yhtään työtä jossa ei tarvitsisi ikinä stressata mitään.
Millaisia oireita teillä muilla on ja miten pärjäätte töissä? Mitä työtä teette?
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:01"]Millaisia oireita teillä muilla on ja miten pärjäätte töissä? Mitä työtä teette?
Ap
[/quote]
Minulla vaikeita ripulijaksoja, järkyttäviä ilmavaivoja ja pahoinvointia sekä voimakasta vatsakipua. Väsymys ja stressi pahentaa selkeästi oireita. Vuorotyö ei helpota kyllä ollenkaan. :( Olen hoitaja ammatiltani. Pärjään imodiumilla, joskus vaikeimpina kausina ei auta sekään. Koitan töissä syödä mahdollisimman vähän ja tietysti katson mitä syön. Näillä pärjään suhtkoht hyvin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:01"]Millaisia oireita teillä muilla on ja miten pärjäätte töissä? Mitä työtä teette?
Ap
[/quote]
Mulla pahin oire on pahoinvointi. Ripulin kanssa pärjään. Vatsa toimii yleensä aamuisin mutta kakalla joutuu käymään useita kertoja. Tämän vuoksi pitää nousta aikaisin ylös, että ehtii tehdä kaikki. Joskus suoli tyhjenee kokonaan niin että kakkaa tulee vähän kerrallaan ja joskus tulee pelkkää suolilimaa. Tämän kanssa voin kuitenkin elää mutta kun se PAHOINVOINTI. Se on välillä ihan järkkyä ja saattaa kestää koko päivän. Mitään en voi syödä tai mihinkään en voi lähteä kun pelkään että tulee oksennus. Joskus syönnin jälkeen tuleekin. Ruokahalua minulla ei juuri ole mutta pakko kuitenkin väkisin syödä jotain. Paino minulla on laskenut kesän aikana kolmisen kiloa. Minäkin olen opiskelija ja luennoilta voi olla pois huonoina päivinä. Mutta en tiedä miten pärjään sitten töissä. Pelottaa ja v***aa.
Sori pitkä ja tarkka sepustus, helpottaa kun välillä avautuu tästä :D
Mulla on auttanu psyykelääkkeet rauhoittaan jatkuvaa ripulointia ja pahoinvointia. Varmaan helmpommin sanottu kuin tehty, mutta koita välttää noita stressaavia ajatuksia työssä pärjäämisestä ym. koska stressi oikeesti pahentaa oirekuvaa. Mullaki oli opiskeluaikana a oireet pahempana kun oli painetta lopputyöstä. Nyt työelämässä elämä on vähemmän suorittamista ja siksi stressittömämpää, toki riippuu työpaikasta. Oon kaupan alalla töissä ja ihan hyvin nyt pärjännyt. Toki välillä joutuu oleen tosi huonoina päivinä sairaslomalla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:11"]Mulla on auttanu psyykelääkkeet rauhoittaan jatkuvaa ripulointia ja pahoinvointia. Varmaan helmpommin sanottu kuin tehty, mutta koita välttää noita stressaavia ajatuksia työssä pärjäämisestä ym. koska stressi oikeesti pahentaa oirekuvaa. Mullaki oli opiskeluaikana a oireet pahempana kun oli painetta lopputyöstä. Nyt työelämässä elämä on vähemmän suorittamista ja siksi stressittömämpää, toki riippuu työpaikasta. Oon kaupan alalla töissä ja ihan hyvin nyt pärjännyt. Toki välillä joutuu oleen tosi huonoina päivinä sairaslomalla.
[/quote]
Miten sulla on esimies suhtautunu sairauspoissaoloihin? Tarviitko aina lääkärintodistuksen?
Ei taida päästä eläkkeelle tän takia vaikka kuinka olis kurjat oireet :(
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:11"]Mulla on auttanu psyykelääkkeet rauhoittaan jatkuvaa ripulointia ja pahoinvointia. Varmaan helmpommin sanottu kuin tehty, mutta koita välttää noita stressaavia ajatuksia työssä pärjäämisestä ym. koska stressi oikeesti pahentaa oirekuvaa. Mullaki oli opiskeluaikana a oireet pahempana kun oli painetta lopputyöstä. Nyt työelämässä elämä on vähemmän suorittamista ja siksi stressittömämpää, toki riippuu työpaikasta. Oon kaupan alalla töissä ja ihan hyvin nyt pärjännyt. Toki välillä joutuu oleen tosi huonoina päivinä sairaslomalla. [/quote] Miten sulla on esimies suhtautunu sairauspoissaoloihin? Tarviitko aina lääkärintodistuksen?
[/quote]
Työnantaja tarvitsee ib:stä johtuvasta poissaolosta lääkärinlausunnon. Omassa työpaikassa olen avoimesti kertonut työnantajalle tästä taudista. Monikaan ei todellakaan tiedä mistä sairaudesta on kyse. Poissaoloja tulee jonkun verran, viimeksi kesäkuussa. Noilla lääkkeillä ja mahdollisimman kevyillä työpaikkaeväillä oon selvinny läpi työpäivän. Ruokavalioon olen hiljalleen alkanut lisätä psylliumkuituja. Aluksi oireet jopa paheni kun annostelin kuitua heti normaaliannoksella. Mutta kun tein muutoksia asteittain, oireet helpottivat. Ruokavalio on se kaikkein tärkein asia. Sinun kannattaa käydä asiantuntevan lääkärin luona.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:11"]Mulla on auttanu psyykelääkkeet rauhoittaan jatkuvaa ripulointia ja pahoinvointia. Varmaan helmpommin sanottu kuin tehty, mutta koita välttää noita stressaavia ajatuksia työssä pärjäämisestä ym. koska stressi oikeesti pahentaa oirekuvaa. Mullaki oli opiskeluaikana a oireet pahempana kun oli painetta lopputyöstä. Nyt työelämässä elämä on vähemmän suorittamista ja siksi stressittömämpää, toki riippuu työpaikasta. Oon kaupan alalla töissä ja ihan hyvin nyt pärjännyt. Toki välillä joutuu oleen tosi huonoina päivinä sairaslomalla. [/quote] Miten sulla on esimies suhtautunu sairauspoissaoloihin? Tarviitko aina lääkärintodistuksen?
[/quote]
Työnantaja tarvitsee ib:stä johtuvasta poissaolosta lääkärinlausunnon. Omassa työpaikassa olen avoimesti kertonut työnantajalle tästä taudista. Monikaan ei todellakaan tiedä mistä sairaudesta on kyse. Poissaoloja tulee jonkun verran, viimeksi kesäkuussa. Noilla lääkkeillä ja mahdollisimman kevyillä työpaikkaeväillä oon selvinny läpi työpäivän. Ruokavalioon olen hiljalleen alkanut lisätä psylliumkuituja. Aluksi oireet jopa paheni kun annostelin kuitua heti normaaliannoksella. Mutta kun tein muutoksia asteittain, oireet helpottivat. Ruokavalio on se kaikkein tärkein asia. Sinun kannattaa käydä asiantuntevan lääkärin luona.
[/quote]
Minun tapauksessa ruokavalio muutosten positiiviset vaikutukset näkyy viikkojenki viiveellä. Että jos joku ei auta muutamassa päivässä, pitää olla kärsivällinen ja jatkaa kokeilua muutaman viikon ainakin.
Ap
[/quote]
Mua kiinostais erityisesti ne jotka oireilee pahasti ja melkein joka päivä (en ole ap)
Minä olen kuljetusalalla ja se on todella hankala ammatti tämän vaivan kanssa...saikkupäiviä on kyllä tullut. Työnantaja on onneksi todella ymmärtäväinen. Ruokavaliohoito ja Imodeum siinä tärkeimmät millä pärjään. Pois leivät, pullat, pastat kaikki missä on vehnää ja pienet annokset. Esim.jos illalla oon syöny 200g mustaherukoita niin aamulla on varta ripulilla. Yleensä sitä ennakoi erittäin pahanhajuiset ilmavaivat ikäänkuin mätänisin sisältäpäin hyiii...ja aamulla on varta tosi kipeä ja juosta saan koko aamun vessassa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:49"]
Imodium voi sitten aiheuttaa suolitukoksen, jos suoli on huonossa kunnossa. En suosittele. Itselläni opiskeluaika oli stressaavinta, työelämä ei niinkään, koska siellä ei jatkuvasti joudu ylittämään itseään ja vapaa-aika ja työ on selkeämmin rytmitetty. Toki pitää valita ammatti ja työpaikka siten, että ne ovat mahdollisia ihmiselle joka juoksee vessassa koko ajan. Paras olisi kotona tehtävä työ, mutta niitä on aika vähän. Eikä pidä tuntea huonoa omaatuntoa saikuttamisesta!
Mulla vaivat vähenivät iän myötä. Huomattavasti on auttanut myös maidoton ja lähes viljaton dieetti (täysjyvää ja muut "kuitupitoiset" pahimpia, joten niitä ei paljon). Ei myöskään sorbitolia, xylitolia eikä mitään missä on natriumlauryylisulfaattia (esim. useimmat hammastahnat ja monet lääkkeet). Aina kun syön maitotuotteita (laktoosittomia, koska mulla on se), verentulo peräpäästä alkaa uudestaan. En tiedä miksi näin on mutta vältän sitten niitä. Ne ruoka-aineet jotka ei sovi pitää vaan kokeilemalla löytää.
[/quote]
En tiedä ainakaan omalla kohdalla, miten niitä jaksaa etsiä edes, kun on niin loputtoman uupunut ja itkuinen tähän kaikkeen? Lääkärit vain painostavat ja haukkuvat, mutta eivät auta. En siksi ole käynyt enää hoidoissa useampaan vuoteen, koska en saa apua. Kiristävät kortisonin syöntiin, vaikka se vain pahentaa kaiken. (en ole ap, mutta toinen sairas).
[/quote]
Mullakin on IBS ja olen NIIIN väsynyt tähän. Tekis mieli lopettaa syöminen kokonaan, jotta aina ei olis huono olo. Töissä ei jaksais käydä ja saikkuakin tulee haettua huonompina päivinä ja sekään ei ole yhtään kivaa. Välillä tekis mieli vetää ittensä hirteen kun tiedän ettei tää ikinä helpota. Kaverit ja perhe ei aina jaksa ymmärtää että kuinka paljon tää vaikuttaa elämänlaatuun ja huonoina päivinä ei todellakaan voi lähteä mihinkään.
Edelliselle sivulle jo kirjoittelin minäkin. Keliakiaa myös sairastan ja palleatyrää, mutta IBS:n näistä koen kaikista hankalimmaksi. Tälläkin hetkellä tuskan hikisenä sohvan pohjalla, koska maha on todella kipeä ja tälle päivälle on jo tullut kivuliasta ripulointia, kuten eilenkin. Välillä kipu on niin pahaa että toivoisi vaan kuolevansa! Keliakian vuoksi olin myös aikoinaan todella huonossa kunnossa, koska diagnoosia ei meinannut löytyä, mutta ruokavaliota noudattaessa kaikki on ihan kunnossa sen suhteen. Mitä nyt joskus on saanut gluteenia, vaikka ruuan on taattu olevan gluteenitonta. Siitä selviän yleensä parin tunnin oksentelulla ja hirvittävillä mahakivuilla ja levon jälkeen on taas entisensä. IBS:n kanssa ei oikein voi koskaan ennakoida. Suoli on voinut olla 2kk ihan ok, kunnes yhtäkkiä tulee olo että suoli on täysin solmussa ja aivan mielettömän kipeä ja vessa täytyy löytyä viiden minuutin sisään, muuten tavara tulee housuihin. Olen vuosien aikana löytänyt vasta muutaman ruoka-aineen joihin ei kannata koskea. Omalla kohdallani ne ovat viinirypäleet ja jalopenot. Toisaalta usein juhlien jälkeen tulee tätä samaa, johtuu kai siitä kun tulee juotua paljon hiilihapotettua juomaa ja syötyä rasvaisia/raskaita ruokia. Alkoholia ei myöskään minun kannata paljoa käyttää, vaikuttaa heti suolistoon. Toisaalta minulla on välillä myös ummetusta. Ennätys on se, että viikkoon ei tullut mitään ulos. Voimakas kaasun kertyminen liittyy myös tähän.