Voiko IBS:n vuoksi päästä sairaseläkkeelle?
Eli onko kukaan päässyt sairaseläkkeelle pahan IBS:n vuoksi tai tiedätkö ketään? Itselläni oireet on välillä tosi rajut. Olen nyt opiskelija mutta työelämässä joutuisin hakemaan suurinpiirtein joka toinen päivä saikkua kun maha on niin kipeä tai on kauhea ripuli tai oksentelua/pahoinvointia. Nämä kaikki voivat olla myös kerralla päällä. Olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta mikään ei tunnu auttavan ja stressi pahentaa oireita. En jaksa enää tällaista...
Kommentit (59)
Tänäkin aamuna on taas niin huono olo että aamupala tuli ylös. Nyt vain makaan lattialla hiljaa ja toivon että huono olo menee ohi. Mutta ei se mene. Eli tänään en voi syödä mitään muuta tai lähteä mihinkään. On tämä ihanaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:51"]Tänäkin aamuna on taas niin huono olo että aamupala tuli ylös. Nyt vain makaan lattialla hiljaa ja toivon että huono olo menee ohi. Mutta ei se mene. Eli tänään en voi syödä mitään muuta tai lähteä mihinkään. On tämä ihanaa.
Ap
[/quote]
:(
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:22"]On se kumma kun jotku pääsee eläkkeelle esim. mt-ongelmien takia, mutta sitten taas sellaiset ei pääse, joilla on jatkuvasti mahataudin kaltaisia oireita. Itse valitsisin mieluummin vaikka masennuksen kuin jokapäiväisen mahataudin. Mt-ongelmia vähättelemättä.
[/quote]
En tunne sairauttasi toki, mutta älä vähättele masennusta, se on tappava tauti.
Ensin on pari päivää ummetusta, turvotusta, ilmavaivoja ja mahakipua ja sitten pari päivää ripulia, pahoinvointia ja väsymystä. Parin päivän sykleissä menee.
Tää näyttäis olevan aika yleistä, niin miksei tätä aleta tutkimaan ja etsimään hoitokeinoja noin ihan yleisellä tasolla? Jos ibs vaikuttaa noin pahasti elämänlaatuun niin miksei sitä oteta tosissaan? Ihmettelenpä vaan. Ohis.
Mun mielestä kuulostaa joltain ihan muulta kuin IBS. Onko sut ap tutkittu kunnolla?
Ei todellakaan pääse, valitettavasti. Itsellä IBS:n lisäksi myös muita diagnooseja kuten keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuus häiriö, keliakia, nivelsairaus, selässä välilevyongelmaa, skolioosia sekä notko, niskahartiaoireyhtymä, yliaktiivinen rakko, krooninen unettomuus, atopia, levottomat jalat, jännityspäänsärky, migreeni, palleatyrä ja jatkuva väsymys, johon kuuluu fatiikin kaltaisia väsymyskohtauksia. Minulle on haettu kaksi kertaa kuntoutustukea, ja molemmilla kerroilla Kelalta on tullut vastaukseksi että olen täysin työkykyinen tekemään aiempaa työtäni, joka on fyysisesti vieläpä todella raskas. Minua on yritetty kuntouttaa työelämään, mutta se on epäonnistunut. Töitä tekisin erittäin mielelläni, jos siihen kykenisin, mutta usean yrityksen kautta olen tajunnut, että tässä kunnossa siinä ei ole mitään järkeä. Olen pelkkä riippakivi työnantajalle, koska tarvitsen vähän väliä tuuraajaa sairaslomien vuoksi. Tällä hetkellä sitä on aika umpikujassa. En pysty vapaa-ajallanikaan tekemään hirmuisesti mitään koska en pysty istumaan pitkiä aikoja, mutta en myöskään kävelemään tai seisomaan. Mikäli ylitän tietyn rajan, niin palautumiseen menee kropalla useita päiviä. Tähän kun ottaa bonukseksi suolisto- ja mahavaivat niin soppa on valmis. On hieno kokemus uskaltautua konserttiin, kun illan voi viettää bajamajassa kipujen kanssa ripuloiden ja maassa istuen kun selkä ja jalat ei kestä. Jokaisen nuoren unelmaelämää tälläinen.
Mulla on krooninen suolistotulehdus, joka on pysynyt oireettomassa scd dieetin avulla. Kahden vuoden jälkeen voin syödä jo lähes normaalisti. Enää ei tarvi ravata labrassa 3 kk: n välein, koska kaikki arvot nyt normaalit. Mulla on myös refluksitauti. Scd Dieetin listassa on lueteltu tarkkaan, mitä saa syödä ja mitä ei. Helppo muistaa ns. Neekerin ruokavalio eli älä syö mitään valkoista. Ei maitoa, ei jauhoja, ei sokeria, ei tärkkelystä. Perus raaka-aineita kun käyttää, eikä syö muruakaan sokeria. Kun pääsin pois sairaalasta, niin jätin kaiken kielletyn pois ja muutamassa kuukaudessa olo normalisoitui. Mulla ei ollut suolessa mitään muuta kuin verinen pinta, vuosi koko matkalta,nyt suoli on normaali. Tosin alkuun ruokavalio oli aika tylsä, kun mutustelin manteleita, pähkinöitä ja viinirypäleitä sekä kanaa ja keitettyjä porkkanoita. Kyllä kannatti. Kahteen vuoden sisällä olen yhden yön viettänyt sairaalassa oksentamassa, mutta ripulia ei ole ollut kertaakaan. Voi olla, että scd on foliohattujen juttu, mutta mukavampi popsia porkkanaa kuin kortisonia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:16"]Mun mielestä kuulostaa joltain ihan muulta kuin IBS. Onko sut ap tutkittu kunnolla?
[/quote]
Verikokeita on otettu ja kolonoskopia ja gastroskopia on tehty, mutta mitään ei ole löytynyt.
Ap
Kuulostaa kauhealta :( Minulla oireili keliakia järkyttävänä pahoinvointina ja oksenteluna, mutta se loppui gluteenittomaan ruokavalioon. Jatkuvassa pahoinvoinnissa ja vatsakivuissa eläminen olisi hirveää. Paljon voimia teille!
Onko tähystysleikkaus tehty, ettei vaan olis endometrioosia? Tähystys kun on ainoa varma tapa poissulkea endo. Itselläni nyt epäillään endoa, vaikka ultrissa yms ei mitään viitettä siihen olekkaan. Vatsa vaan niin helvetin kipeä ja sekaisin koko ajan..
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:57"]Onko tähystysleikkaus tehty, ettei vaan olis endometrioosia? Tähystys kun on ainoa varma tapa poissulkea endo. Itselläni nyt epäillään endoa, vaikka ultrissa yms ei mitään viitettä siihen olekkaan. Vatsa vaan niin helvetin kipeä ja sekaisin koko ajan..
[/quote]
Ei ole tehty, en ole kyllä tällaista osannut edes epäilläkään kuten ei lääkäritkään.
Ap
No eipä ne lääkäritkään tästä endometrioosista kauheesti tiedä. Meinaan noi sun jutut on suoraan kuin endolaisten fb-ryhmästä, just kaikki pahoinvoinnit, oksentelut, ripulit, ilmavaivat jne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:06"]No eipä ne lääkäritkään tästä endometrioosista kauheesti tiedä. Meinaan noi sun jutut on suoraan kuin endolaisten fb-ryhmästä, just kaikki pahoinvoinnit, oksentelut, ripulit, ilmavaivat jne.
[/quote]
Pitääpä varata aika lääkärille ja ottaa asia puheeksi. Varsinkin kun oireet ovat pahentuneet viime aikoina.
Ap
Jos elät jatkuvassa kovassa stressissä ei ihme, että vatsasi on noin huonossa kunnossa. Sun tapauksessa ainoa vaihtoehto voi olla se, että elämästä karsitaan stressitekijöitä. Se voi edellyttää suuriakin muutoksia mm. työ- ja muissa asioissa. Stressiä voi myös oppia hallitsemaan mm. mindfullness, jooga ja meditaatio ovat auttaneet mua. Itselläni on myös IBS, joka paheni todella paljon, kun sain aikaisemman työpaikan ja työ oli stressaavaa ja hetkistä. Tuntui ettei mikään auttanut, FODMAPista ei ollut apua ei mistään. Lopulta päädyin vaihtamaan työpaikkaa, jossa minulla ei ole niin suurta vastuuta, työtahti on leppoisampi eikä työ ole niin stressaavaa. Tämä lopulta auttoi ja nyt pystyn elämään IBS:n kanssa FODMAP-ruokavaliota noudattaen. Tietty välillä tulee stressaavia elämänvaiheita, mutta niistäkin olen selvinnyt ilman katastrofia vatsassa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:06"]No eipä ne lääkäritkään tästä endometrioosista kauheesti tiedä. Meinaan noi sun jutut on suoraan kuin endolaisten fb-ryhmästä, just kaikki pahoinvoinnit, oksentelut, ripulit, ilmavaivat jne.
[/quote]
Pitääpä varata aika lääkärille ja ottaa asia puheeksi. Varsinkin kun oireet ovat pahentuneet viime aikoina.
Ap
[/quote]
Kyllähän tuo täytys tutkia varsinkin kun oireet noin pahoja ja elämää haittaavia :(. Niitä endopesäkkeitä voi olla missä vaan vatsan alueella ja siksi tulee "ärtynyt suoli".
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:06"]No eipä ne lääkäritkään tästä endometrioosista kauheesti tiedä. Meinaan noi sun jutut on suoraan kuin endolaisten fb-ryhmästä, just kaikki pahoinvoinnit, oksentelut, ripulit, ilmavaivat jne.
[/quote]
Ap
[/quote]
Kyllähän tuo täytys tutkia varsinkin kun oireet noin pahoja ja elämää haittaavia :(. Niitä endopesäkkeitä voi olla missä vaan vatsan alueella ja siksi tulee "ärtynyt suoli".
[/quote]
En ole ap, mutta kuinkahan monella ibs-potilaalla on todellisuudessa endometrioosia? Onko lääkärit niin ylimielisiä että vähättelevät naisten vatsaoireia?
Enpä usko että pääsee. Mulla sekä ärtyvä suoli, että vaikea endometrioosi. Stressin vähenemin suurin apu. Tällä hetkellä ärtyvästä suolesta ei juuri edes oireita. Noudatako ruokavaliota ja oletko kartoittanut oireita pahentavat ruoka-aineet?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:26"]Enpä usko että pääsee. Mulla sekä ärtyvä suoli, että vaikea endometrioosi. Stressin vähenemin suurin apu. Tällä hetkellä ärtyvästä suolesta ei juuri edes oireita. Noudatako ruokavaliota ja oletko kartoittanut oireita pahentavat ruoka-aineet?
[/quote]
FODMAP:sta ei ole juuri ollut apua mutta olen saanut ruokapäiväkirjan avulla poistettua joitain ruokia ruokavaliostani.
Ap
Auttaako Lyrica oikeasti? Mulle sitä määrättiin selkäkipuun mutta en uskaltanut syödä. Voisiko se siis tähänkin auttaa?