Voiko IBS:n vuoksi päästä sairaseläkkeelle?
Eli onko kukaan päässyt sairaseläkkeelle pahan IBS:n vuoksi tai tiedätkö ketään? Itselläni oireet on välillä tosi rajut. Olen nyt opiskelija mutta työelämässä joutuisin hakemaan suurinpiirtein joka toinen päivä saikkua kun maha on niin kipeä tai on kauhea ripuli tai oksentelua/pahoinvointia. Nämä kaikki voivat olla myös kerralla päällä. Olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta mikään ei tunnu auttavan ja stressi pahentaa oireita. En jaksa enää tällaista...
Kommentit (59)
En tiedä, mutta voisiko olla, että opiskelu stressaa ja siksi oireet ovat nyt pahempana? Vakiintuneessa työpaikassa oireet voisivat kenties helpottaakin. En heittäisi vielä kirvestä kaivoon, toivottavasti olosi paranee!
Jotenkin tuntuu että avanne tulisi olla ja jos sekään ei auta niin ehkä sitten...
Entä jos paino alkaa tippumaan kun välillä on päiviä ettei voi edes syödä? Tänäänkään en ole voinut syödä mitään kun heti tulee oksu. Muuta ei voi tehdä kuin vaan maata hiljaa paikallaan ja toivoa että huono olo menisi ohi. Tämä on välillä todella invalidisoivaa.
Ap
Ja olen nyt lomalla, joten mitään stressattavaa ei edes ole tällä hetkellä.
Ap
Huonosti toimivan avanteenkin kanssa voi olla mahdotonta päästä sairaseläkkeelle (minulla on tällainen tuttu, käytännössä työkyvytön muttei Kelan mielestä, vaikka monta lääkärinlausuntoa on Kelalle laitettu), joten en mitenkään usko, että sinä noilla oireilla pääsisit.
On se kumma kun jotku pääsee eläkkeelle esim. mt-ongelmien takia, mutta sitten taas sellaiset ei pääse, joilla on jatkuvasti mahataudin kaltaisia oireita. Itse valitsisin mieluummin vaikka masennuksen kuin jokapäiväisen mahataudin. Mt-ongelmia vähättelemättä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:21"]Ei pääse, ,uuten olisin jo sairaseläkkeellä.
[/quote]
Miten sinulla oireilee?
Ap
Ei voi. Lääkärini mukaan se ei ole sairaus vaan ominaisuus. Varmaan puolet tuttavistani kärsii tästä.
Entäs työkyvyttömyyseläke? Miten eroaa sairaseläkkeestä?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:17"]Eli onko kukaan päässyt sairaseläkkeelle pahan IBS:n vuoksi tai tiedätkö ketään? Itselläni oireet on välillä tosi rajut. Olen nyt opiskelija mutta työelämässä joutuisin hakemaan suurinpiirtein joka toinen päivä saikkua kun maha on niin kipeä tai on kauhea ripuli tai oksentelua/pahoinvointia. Nämä kaikki voivat olla myös kerralla päällä. Olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta mikään ei tunnu auttavan ja stressi pahentaa oireita. En jaksa enää tällaista...
[/quote]
Olet varmaan kokeillut imodiumia? Itse pärjään vain niin, että joka aamu 2kpl imodium plussaa. Lääkäri on antanut siunauksensa koska muu ei auta. Ruokavalion muutos ei mikään. En elä pelkällä veteen keitetyllä puurolla ja mustikoilla. Tiedäthän, että myös psyykelääkkeitä käytetään tähän vaivaan? Oletko niitä kokeillut? Itse olen kärsinyt monia vuosia ja vain raskausajat ovat olleet oireettomia. En tiedä mistä johtuu mutta silloin on vatsa ollut hyvä. Vaivat palanneet pian synnytyksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:17"]Eli onko kukaan päässyt sairaseläkkeelle pahan IBS:n vuoksi tai tiedätkö ketään? Itselläni oireet on välillä tosi rajut. Olen nyt opiskelija mutta työelämässä joutuisin hakemaan suurinpiirtein joka toinen päivä saikkua kun maha on niin kipeä tai on kauhea ripuli tai oksentelua/pahoinvointia. Nämä kaikki voivat olla myös kerralla päällä. Olen kokeillut kaikkea mahdollista mutta mikään ei tunnu auttavan ja stressi pahentaa oireita. En jaksa enää tällaista...
[/quote]
Olet varmaan kokeillut imodiumia? Itse pärjään vain niin, että joka aamu 2kpl imodium plussaa. Lääkäri on antanut siunauksensa koska muu ei auta. Ruokavalion muutos ei mikään. En elä pelkällä veteen keitetyllä puurolla ja mustikoilla. Tiedäthän, että myös psyykelääkkeitä käytetään tähän vaivaan? Oletko niitä kokeillut? Itse olen kärsinyt monia vuosia ja vain raskausajat ovat olleet oireettomia. En tiedä mistä johtuu mutta silloin on vatsa ollut hyvä. Vaivat palanneet pian synnytyksen jälkeen.
[/quote]
Imodium ei minulla auta ripuliin ja Primperan ei auta pahoinvointiin. Psyykelääkkeitä en ole kokeillut, olisi todella mahtavaa jos joku asia auttaisi. FODMAP:sta ei minullekaan ole ollut apua, pidin myös ruokapäiväkirjaa ja sain poissuljettua joitain ruokia, mutta oireet tuntuvat silti vain pahenevan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:23"]En tiedä, mutta voisiko olla, että opiskelu stressaa ja siksi oireet ovat nyt pahempana? Vakiintuneessa työpaikassa oireet voisivat kenties helpottaakin. En heittäisi vielä kirvestä kaivoon, toivottavasti olosi paranee!
[/quote]
Kiitos tsempistä :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:23"]En tiedä, mutta voisiko olla, että opiskelu stressaa ja siksi oireet ovat nyt pahempana? Vakiintuneessa työpaikassa oireet voisivat kenties helpottaakin. En heittäisi vielä kirvestä kaivoon, toivottavasti olosi paranee!
[/quote]
Kiitos tsempistä :)
Ap
Mulla auttaa vain psyykelääkkeet kuten Lyrica. Mikään muu ei auta - kortisonit ja muut pääasiassa pahentavat oireet mahdottomiksi.
Imodium voi sitten aiheuttaa suolitukoksen, jos suoli on huonossa kunnossa. En suosittele. Itselläni opiskeluaika oli stressaavinta, työelämä ei niinkään, koska siellä ei jatkuvasti joudu ylittämään itseään ja vapaa-aika ja työ on selkeämmin rytmitetty. Toki pitää valita ammatti ja työpaikka siten, että ne ovat mahdollisia ihmiselle joka juoksee vessassa koko ajan. Paras olisi kotona tehtävä työ, mutta niitä on aika vähän. Eikä pidä tuntea huonoa omaatuntoa saikuttamisesta!
Mulla vaivat vähenivät iän myötä. Huomattavasti on auttanut myös maidoton ja lähes viljaton dieetti (täysjyvää ja muut "kuitupitoiset" pahimpia, joten niitä ei paljon). Ei myöskään sorbitolia, xylitolia eikä mitään missä on natriumlauryylisulfaattia (esim. useimmat hammastahnat ja monet lääkkeet). Aina kun syön maitotuotteita (laktoosittomia, koska mulla on se), verentulo peräpäästä alkaa uudestaan. En tiedä miksi näin on mutta vältän sitten niitä. Ne ruoka-aineet jotka ei sovi pitää vaan kokeilemalla löytää.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:49"]
Imodium voi sitten aiheuttaa suolitukoksen, jos suoli on huonossa kunnossa. En suosittele. Itselläni opiskeluaika oli stressaavinta, työelämä ei niinkään, koska siellä ei jatkuvasti joudu ylittämään itseään ja vapaa-aika ja työ on selkeämmin rytmitetty. Toki pitää valita ammatti ja työpaikka siten, että ne ovat mahdollisia ihmiselle joka juoksee vessassa koko ajan. Paras olisi kotona tehtävä työ, mutta niitä on aika vähän. Eikä pidä tuntea huonoa omaatuntoa saikuttamisesta!
Mulla vaivat vähenivät iän myötä. Huomattavasti on auttanut myös maidoton ja lähes viljaton dieetti (täysjyvää ja muut "kuitupitoiset" pahimpia, joten niitä ei paljon). Ei myöskään sorbitolia, xylitolia eikä mitään missä on natriumlauryylisulfaattia (esim. useimmat hammastahnat ja monet lääkkeet). Aina kun syön maitotuotteita (laktoosittomia, koska mulla on se), verentulo peräpäästä alkaa uudestaan. En tiedä miksi näin on mutta vältän sitten niitä. Ne ruoka-aineet jotka ei sovi pitää vaan kokeilemalla löytää.
[/quote]
En tiedä ainakaan omalla kohdalla, miten niitä jaksaa etsiä edes, kun on niin loputtoman uupunut ja itkuinen tähän kaikkeen? Lääkärit vain painostavat ja haukkuvat, mutta eivät auta. En siksi ole käynyt enää hoidoissa useampaan vuoteen, koska en saa apua. Kiristävät kortisonin syöntiin, vaikka se vain pahentaa kaiken. (en ole ap, mutta toinen sairas).
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:49"]Imodium voi sitten aiheuttaa suolitukoksen, jos suoli on huonossa kunnossa. En suosittele. Itselläni opiskeluaika oli stressaavinta, työelämä ei niinkään, koska siellä ei jatkuvasti joudu ylittämään itseään ja vapaa-aika ja työ on selkeämmin rytmitetty. Toki pitää valita ammatti ja työpaikka siten, että ne ovat mahdollisia ihmiselle joka juoksee vessassa koko ajan. Paras olisi kotona tehtävä työ, mutta niitä on aika vähän. Eikä pidä tuntea huonoa omaatuntoa saikuttamisesta!
[/quote]
Olen tuo imodiumista kirjoittaja. Minä siis käynyt kolonoskopiassa ja suoli kunnossa joten minulla ei suolitukoksen vaaraa ole ja gastroenterologi tosiaan minulle sanoi, että imodium suositelluilla annoksilla ok jos apua siitä saa. Tosin ap sanoi ettei apua ole siitä ollut. Ja on totta, että on ihmisiä joille sopii esim vaan kaurapuuro ja mustikat. Silloin on "pakko" turvautua lääkkeisiin koska tuolla ruokavaliolla ei elä.
Tuskin, ellei tule psyykevaivoja lisäksi... ja monellahan se vaikuttaa päänuppiin, kun on suoli hajalla.
On se kumma kun jotku pääsee eläkkeelle esim. mt-ongelmien takia, mutta sitten taas sellaiset ei pääse, joilla on jatkuvasti mahataudin kaltaisia oireita. Itse valitsisin mieluummin vaikka masennuksen kuin jokapäiväisen mahataudin. Mt-ongelmia vähättelemättä.
Et vähättele tosiaan, onko muuten omia kokemuksia, ei siis tyyliin kaiman veljen kummilla oli kerran pari tuntia siis iiiihan hirvee masis.
Ei pääse, ,uuten olisin jo sairaseläkkeellä.