Ihan kiva, palkkasin sitten työntekijän joka
Koeajan jälkeen ilmoitti että hakee nyt kokoajan ammattiaan vastaavaa työtään (on korkeammin koulutettu kuin tähän työhön vaaditaan).
Meni koko hommalta pohja pois, mitä järkeä on perehdyttää enempää tähän työhön (ihmisestä riippuen kestää oppia n.vuosi kaikki hommat),
kun tyyppi lähtee heti kun saa oman alan työn.
Mitä tästä opimme?
Kommentit (75)
että tarjoatte kitupalkkaa todellisuuteen nähden
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:48"]Mikähän motiivi työntekijällä oli paljastaa asia? Sehän tekee vain hänen olonsa tukalaksi työpaikalla. Kuka käyttäytyisi noin? Ja jos hän ei saakkaan heti oman alan töitä, niin inhottava hänen on tuossa tilanteessa roikkua ap:n töissä esim pari vuotta. Luulenpa että tämä juttu on legendaa.
[/quote]
Mitä legendaa? Kertoo minusta vain:
A) työntekijän tyhmyydestä
B) työntekijän lojaalisuudesta
Revi siitä.
Jos ap on fiksu, hän hoitaa työsuhteen lopun hyvässä hengessä, ja kannustaa työntekijäänsä uudelle uralle. Kun hän ei asialle enää mitään voi, turha kiukutella.
Parikymmentä vuotta firmaani pyörittäneenä olen huomannut, että vanhat työntekijät saattavat aina tulla vastaan uudelleen, nuoret ihmiset ties missä roolissa; asiakkaina, yhteistyökumppaneina, virkamiehinä. Ja on todella paljon mukavampi toimia, kun on hyvät suhteet eri puolille.
Oikeasti, asiantuntijapalveluja myyvänä yrittäjänä en voi mitenkään uskoa, että olisit pitänyt tappiolla jotain tyyppiä koulutettavana firmassasi. Ainakin itselläni kaikki nuoretkin työntekijät ovat tehneet koko ajan tuottavaa työtä ja oppineet siinä samalla. Ensin aivan rutiinijuttuja avustajana, sitten vähitellen itenäisempiä kokonaisuuksia.
[/quote]
No kappas, niin onkin 2 viikkoa. En kyllä heti uskonut, mutta google kertoo samaa. Ei taida moni työntekijäkään tietää? Miehellänikin on muka 2 kk irtisanomisaika, mutta sehän ei olekaan enää laillinen. On näet vaihtamassa paikkaa, jos vain pääsee. Pitääpä kertoa. Hänellä toki kuitenkin 1 kk, kun on ollut 5 vuotta nykyisessä. Eli käytännössä jos saisin uuden työpaikan, voisin lähteä heti, koska lomia ja ylityövapaita on pitämättä sen verran. Ei taida moni esimieskään tätä tietää, eli ap ja muut, varautukaa siihen, että aina on oltava muitakin, jotka osaavat hommat. Meillä ongelma on pieni firma ja se että ei ole ketään toista, kelle opettaa. Lomallakin ollaan kaikki samaan aikaan ja firma kiinni. Pomo itse osaa minkä osaa, pomon poika on apupoikana ja hänelle ei voi minun hommiani opettaa, kun alan perusosaaminen ja -koulutus puuttuu kokonaan.
[/quote]
irtisanomisajasta saa kylläkin sopia työsopimuksessa myös toisin, kunhan työntekijän irtisanomisaika ei ole pitempi kuin työnantajan.
Laita ap se työntekijäsi siivoilemaan, järjestelemään varastoa, käymään vanhoja mappeja läpi, vaikkapa noin seuraavaksi puoleksi vuodeksi, kun samalla laitat haun päälle uudesta työntekijästä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:48"]Mikähän motiivi työntekijällä oli paljastaa asia? Sehän tekee vain hänen olonsa tukalaksi työpaikalla. Kuka käyttäytyisi noin? Ja jos hän ei saakkaan heti oman alan töitä, niin inhottava hänen on tuossa tilanteessa roikkua ap:n töissä esim pari vuotta. Luulenpa että tämä juttu on legendaa. [/quote] Mitä legendaa? Kertoo minusta vain: A) työntekijän tyhmyydestä B) työntekijän lojaalisuudesta Revi siitä.
[/quote]
On minullekin alainen kertonut etsivänsä oman alansa hommia. Heti perään näytti katuvalta, mutta sanoin että asia on ok. Tottakai ymmärrän, että etsit oman alasi hommia. Meillä tosin oli paljon enemmän työntekijöitä. Jos niitä työntekijöitä on vain yksi, niin tilanne on tukalampi kun sen poistuessa poistuu 100% työvoimasta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:42"]
Laita ap se työntekijäsi siivoilemaan, järjestelemään varastoa, käymään vanhoja mappeja läpi, vaikkapa noin seuraavaksi puoleksi vuodeksi, kun samalla laitat haun päälle uudesta työntekijästä.
[/quote]
Jotkut tekevät tuottavaa työtä, eivätkä ole sosiaalipummeja kuten sinä. Kuka maksaa palkat tyhjän toimittamisesta?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 19:39"]
Koeajan jälkeen ilmoitti että hakee nyt kokoajan ammattiaan vastaavaa työtään (on korkeammin koulutettu kuin tähän työhön vaaditaan). Meni koko hommalta pohja pois, mitä järkeä on perehdyttää enempää tähän työhön (ihmisestä riippuen kestää oppia n.vuosi kaikki hommat), kun tyyppi lähtee heti kun saa oman alan työn. Mitä tästä opimme?
[/quote]
Järkeä... Elämä ei ole pelkkää järkeä, vaan myös sattumia. Elämä ei ikinä mene aivan täysin suunnitelmien mukaan.
Kun oma valmistumiseni oli lähellä, olin kuumeisesti etsinyt ammattialani töitä ja lopulta muitakin töitä. Oli saatava hankittua rahaa. Sain lopulta vakituisen työpaikan, johon ei vaadittu käytännössä lainkaan koulutusta. Ehdin olla paikassa tasan viikon, kunnes sain iloisen puhelun: olin tullut valituksi oman alan työpaikkaan. Perehdyttäjäni oli tuosta kuullessaan selvästi harmistunut ja vihaisenkin oloinen, koska "perehdytys meni hukkaan". Aivan, hänellä meni "hukkaan" viikko. Jos en olisi lähtenyt oman alani työpaikkaan, minulta olisi mennyt "hukkaan" useiden vuosien korkeakoulukoulutus. Kumpaa olisi lopulta mahtanut harmittaa enemmän?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:45"]
[/quote]
Jotkut tekevät tuottavaa työtä, eivätkä ole sosiaalipummeja kuten sinä. Kuka maksaa palkat tyhjän toimittamisesta?
[/quote]Sinä tuskin elämässäsi tulet yhtä montaa vuotta työtä tekemään kuin minä olen tähän mennessä tehnyt. Sinun älykkyysosamäärälläsi olet varmasti työllistynyt - juuri mainitsemiini hommiin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:50"]
Oikeasti ihmiset, miettikää vähän myös niiden pienyrittäjien kannalta. Jos on tyyliin eka tai toinen työntekijä, voit aiheuttaa isot tappiot näillä urakikkailuilla ja ehkä ei pystytäkään jälkeesi rekrytoimaan uutta. Pahimmissa tapauksissa voi mennä firma nurin, se on kuitenkin iso riski ja kulu, rekrytointi, perehdytys ja juuri ne muutama ensimmäinen työntekijä. Sen jälkeen yleensä homma on jo vakaammalla pohjalla. Ja pienyrittäjiä tämä maa tarvitsee.
[/quote]
Työntekijänä mietin laskujani ja miten ne maksaisin. Yrittäjänä sinulla on yrittäjän riskit ja sinun pitäisi ne tiedostaa. Minulla työntekijänä ei ole yrittäjän riskejä, yrittäjän palkkaa eikä oikeuksia - minä saan vain työntekijän palkan ja maksan laskuni. Hyvin yksinkertaista.
Ja mistä lyödään vetoa, että ap huutaa muissa palstan ketjuissa, että työttömän pitää ottaa vastaan mahdollisimman paskaa duunia?
Sitten käy näin.
Opettele lisäksi tunnistamaan ns. hyvät tyypit ja olemaan palkkaamatta heitä. Suomalaisen työelämän syöpä ovat nämä ekstroverttipellet. Heille jatkuvalla syötöllä jaetaan töitä, joita he eivät edes osaa tehdä, ja vähän vaatimattomampi osaaja jää ilman työtä. Sitten ihmetellään, kun se pelle ei haluakaan työskennellä firmassa kovinkaan kauaa. Edelleen jää huomaamatta, että eihän se oikeesti ees osaa näitä hommia, koska ekstroverttipellet hyvillä sosiaalisilla taidoillaan teetättävät työnsä muilla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:21"]
Jotkut työnantajat on tyhmiä. Itse olin työhaastattelussa keskitason hommaan ja siihen valittiin minua vanhempi ja koulutetumpi mies. What? Miksi ko. mies haki edes kyseistä työtä? No, siksi, että ei viihdy missään vuotta pidempään. Katsoin silloin tietoja netistä ja linkedinin mukaan oli vaihtanut neljä kertaa työtä viiden vuoden sisällä. Sen lisäksi oli hakenut suunnilleen kaikkea mahdollista seurakunnan talouspäälliköstä sosiaalijohtajaksi (sossualan koulutus) pitkin Suomea. Joku 10kk myöhemmin googlettelin ja kyseisen tyypin nimi olikin jo toisen kaupungin töissä ja nyt törmäsin pari vuotta myöhemmin nimeen ja on jossain toisella puolen Suomea töissä. Kannattiko palkata ohi minun?
[/quote]
Kurjaa, mutta hei, ei ole tervettä googletella 10kk työpaikan hausta sen paikan saaneen nimeä. Hän nyt vaan oli sinua parempi työnhaussa. Itse työssä ei välttämättä. Toki korkeampi koulutus saattoi vetää puoleensa sellaisenaan, mutta hyvinkin voi olla niin että "sossualan" korkeampi koulutus oli lähempänä ks. työtä kuin sinun keskitason koulutus toisella alalla. Et ainakaan sanonut, että olet käynyt juuri haettavan alan koulutuksen. Jos taas koulutuksella ei ole väliä, niin silloin yleensä valitaan se joka tuntuu sopivan parhaiten muista syistä. Kenties työnantajalle ei ollut väliksi palkata väliaikaisesti joku joka sopi työhön, kun muut hakijat eivät tuntuneet sopivan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:50"]
Oikeasti ihmiset, miettikää vähän myös niiden pienyrittäjien kannalta. Jos on tyyliin eka tai toinen työntekijä, voit aiheuttaa isot tappiot näillä urakikkailuilla ja ehkä ei pystytäkään jälkeesi rekrytoimaan uutta. Pahimmissa tapauksissa voi mennä firma nurin, se on kuitenkin iso riski ja kulu, rekrytointi, perehdytys ja juuri ne muutama ensimmäinen työntekijä. Sen jälkeen yleensä homma on jo vakaammalla pohjalla. Ja pienyrittäjiä tämä maa tarvitsee.
[/quote]
Työntekijänä mietin laskujani ja miten ne maksaisin. Yrittäjänä sinulla on yrittäjän riskit ja sinun pitäisi ne tiedostaa. Minulla työntekijänä ei ole yrittäjän riskejä, yrittäjän palkkaa eikä oikeuksia - minä saan vain työntekijän palkan ja maksan laskuni. Hyvin yksinkertaista.
[/quote]
Luuletko oikeasti, että suomalaisella pienyittäjällä on kovin leveä leipä? Yleensä se työntekijä saa enemmän palkkaa, paremmat edut ja normaalit työajat. Suurimmasta osasta yrityksiä ei ole tarkoitus tulla mitään huippumenestyksiä, vaan elättää yrittäjä perheineen ja ehkä siinä samalla työntekijä tai pari. En yhtään ihmettele, miksei pienet mielellään rekrytoi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:48"]Mikähän motiivi työntekijällä oli paljastaa asia? Sehän tekee vain hänen olonsa tukalaksi työpaikalla. Kuka käyttäytyisi noin? Ja jos hän ei saakkaan heti oman alan töitä, niin inhottava hänen on tuossa tilanteessa roikkua ap:n töissä esim pari vuotta. Luulenpa että tämä juttu on legendaa.
[/quote]
Minäkin ihmettelen, että työntekijä kertoi aikeistaan. Saattaa hyvinkin kulua pitkähkö aika, että hän löytää haluamansa paikan, sanotaan nyt vaikka 2 vuotta. Harmittelet "turhaan" sen 2 vuotta ja sellaisessa ajassa voi muutenkin tapahtua vaikka mitä. Esim. sitoutunutkin työntekijä saattaakin yllättäen löytää elämänsä miehen - vaikka on tähän saakka ollut vannoutunut vanhapiika - ja jäädä vuosiksi kotiin syntyvien lasten kanssa. Ei elämää voi ap ennakoida. Mielestäni tässä tapauksessa suunnitelmista kertominen kertoo työntekijän heikosta harkinnasta. Ethän sinä kuitenkaan voi "pedata" tulevaa tämän työntekijän jälkeen, kun hän saattaakin olla talossa vielä vuosia.
Toisaalla huudetaan, etä jokaisen on otettava mitä tahansa työtä vastaan oli koulutus mikä tahansa ja nyt sitten sanotaan, että ei ylikoulutettua pidä missään nimessä palkata. Kumpi se nyt on?
Lähipiirissäni oleva rekrytoiva päällikkö (teollisuus, white collar) on kertonut, että kyllä cv:ssä näyttää aina paremmalta se, että on tehnyt mitä tahansa työtä kuin se, että on odotellut työttömänä oman alansa hommia. Näyttää nirsolta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:50"]
[/quote]
[/quote]
Pienyrittäjän työntekijänä saattaa myös joutua kantamaan ne yrittäjän riskit. Kaveri sai vakipaikan pienestä yrityksestä ja joutui lomautetuksi jo puoli vuotta myöhemmin, kun firmalla oli rahat lopussa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 19:46"]
Oho, melkein kuin minun tapauksessa. Hain yhtä työpaikkaa ja pääsin jopa haastetteluun asti, työnantaja haastatteli vain kaksi hakijaa. Minä olisin ollut täysin pätevä kyseiseen työhön, olen tehnyt vastaavanlaista liki kymmenen vuoden ajan. Työhön palkattiin ylikoulutettu ihminen, joka pystyisi hoitamaan paljon vaativampaa työtä. Noh, tässä sitten odottelen, milloin hän löytää kykyjään vastaavan paikan.
[/quote]
Mulla sama kävi keväällä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote]Sinä tuskin elämässäsi tulet yhtä montaa vuotta työtä tekemään kuin minä olen tähän mennessä tehnyt. Sinun älykkyysosamäärälläsi olet varmasti työllistynyt - juuri mainitsemiini hommiin.
[/quote]
Sinun kaksi työvuottasi tuli täyteen jo ala-asteella.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 19:39"] Koeajan jälkeen ilmoitti että hakee nyt kokoajan ammattiaan vastaavaa työtään (on korkeammin koulutettu kuin tähän työhön vaaditaan). Meni koko hommalta pohja pois, mitä järkeä on perehdyttää enempää tähän työhön (ihmisestä riippuen kestää oppia n.vuosi kaikki hommat), kun tyyppi lähtee heti kun saa oman alan työn. Mitä tästä opimme? [/quote] Järkeä... Elämä ei ole pelkkää järkeä, vaan myös sattumia. Elämä ei ikinä mene aivan täysin suunnitelmien mukaan. Kun oma valmistumiseni oli lähellä, olin kuumeisesti etsinyt ammattialani töitä ja lopulta muitakin töitä. Oli saatava hankittua rahaa. Sain lopulta vakituisen työpaikan, johon ei vaadittu käytännössä lainkaan koulutusta. Ehdin olla paikassa tasan viikon, kunnes sain iloisen puhelun: olin tullut valituksi oman alan työpaikkaan. Perehdyttäjäni oli tuosta kuullessaan selvästi harmistunut ja vihaisenkin oloinen, koska "perehdytys meni hukkaan". Aivan, hänellä meni "hukkaan" viikko. Jos en olisi lähtenyt oman alani työpaikkaan, minulta olisi mennyt "hukkaan" useiden vuosien korkeakoulukoulutus. Kumpaa olisi lopulta mahtanut harmittaa enemmän? [/quote] Viikko sinne tai tänne...ei haittaisi ainakaan minua. Mutta tässä ärsyttää se että 4 kk:n koeajan JÄLKEEN sanotaan kun työ on jo vakituinen että haetaan muita töitä kokoajan. Harmittaa ihan siksikin että tällä että minulla voisi olla motivoitunut työntekijä tähän työhön :( Ap
[/quote]
Motivoituneella työntekijällä voisi olla motivoitunut työpaikka ja hän voisi olla motivoitunut ja motivoituneella palkka. Ein¨t life bitch
Mikähän motiivi työntekijällä oli paljastaa asia? Sehän tekee vain hänen olonsa tukalaksi työpaikalla. Kuka käyttäytyisi noin? Ja jos hän ei saakkaan heti oman alan töitä, niin inhottava hänen on tuossa tilanteessa roikkua ap:n töissä esim pari vuotta. Luulenpa että tämä juttu on legendaa.