Mikä on työ, jota kuka tahansa voisi tehdä?
Sellainen työ, jota voisi hakea heti ja aloittaa hiomenna ja jossa ei tarvitse koulutusta, ajokorttia, työturvallisuuskorttia, hygieniapassia, puhelinta tai suosittelijoita. (Puhelin minulla toki on, mutta en halua käyttää sitä työasioihin)
Siivoojankin työhön tarvitaan Suomessa koulutus.
Kommentit (434)
Eka kannattaa pohtia mitä oikeasti haluaa tehdä. Jos sellainen ala löytyy, on helpompi sisäistää asiat, joita työ vaatii. Sitten ei muuta kuin yrittämään ja suhteita luomaan.
Kun itse aloitin hakea töitä, päädyin menekinedistäjäksi ja muotokuvaajaksi. Molemmista paikoista ilmoitettiin samana päivänä että osa-aikainen duuni on minulle tarjottu. Ensimmäisenä mainittuun ei ollut edes työhaastattelua. Sain vain kuulla, että tervetuloa.
pohojanmaa kirjoitti:
kassaneidistä pääministeriksi
Unohdit sitten, että siinä välissä oli valtiotieteen maisterin koulutus. Niin kuin moni muukin tahtoo unohtaa. On niin kivaa leimata sillä, että joku on joskus tehnyt myyjän töitä, vaikka sen jälkeen olisi kouluttautunut kuinka päteväksi. Yliopistokaupungeissa siellä kassan takana istuu usein tuleva maisteri, eikä nuoruusajan työ tee ketään epäpäteväksi tuleviin töihinsä. Ellei työ nyt sitten satu olemaan jotain rikollista.
janis petke kirjoitti:
Pääministeri, ministeri, kansanedustaja yms poliitikko. Terijoki2 hallituksen pissikset on todistaneet jo sen että ihan kukatahansa pystyy samaan kuin ne. PM esimerkiksi voitaisiin korvata vaikka kinkkusämpylällä ja kukaan ei huomaisi mitään ei edes vaikka joku vahingossa söisi PM:n.
Minä huomaisin. Kinkkusämpylä tulisi kymmeniä miljardeja halvemmaksi kuin tyttöviisikko.
Vierailija kirjoitti:
pohojanmaa kirjoitti:
kassaneidistä pääministeriksi
Unohdit sitten, että siinä välissä oli valtiotieteen maisterin koulutus. Niin kuin moni muukin tahtoo unohtaa. On niin kivaa leimata sillä, että joku on joskus tehnyt myyjän töitä, vaikka sen jälkeen olisi kouluttautunut kuinka päteväksi. Yliopistokaupungeissa siellä kassan takana istuu usein tuleva maisteri, eikä nuoruusajan työ tee ketään epäpäteväksi tuleviin töihinsä. Ellei työ nyt sitten satu olemaan jotain rikollista.
Onhan siinä nyt kuitenkin sellainen homma että valtiotieteen maisterin koulutus on silkkaa huuhaata ja pm:n työkokemus lähes puhdas nolla. Eikö tästä maasta tosiaankaan löydy pätevämpää henkilöä näinkin tärkeään positioon?
SM voi olla teoriassa fiksu ja edetä oikeutetusti ihan kyvyillään minne vaan kunhan saa kokemusvuosia lisää, mutta tosiasia on että parempia henkilöitä tällä hetkellä maan johtoon löytyy tuhansia.
Sillekin on syynsä ettei esim armeijassa ole yhtään kolmikymppistä kenraalia.
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset tuotantotyöntekijät, varasto ukot ja keräilijät ( ei trukkikuski), postinjakaja kaupungissa esim pyörällä
Tuotanto ja varasto tullut itse kokeiltua joskus ennenkuin on mitään kortteja löytynyt taskusta. Saatikka koulutuksia
Olen ollut trukkikuskina nuoruudessani, eikä siihen mitään koulutusta vaadittu. Piti osata ajaa trukkia ja sitä oppii vain ajamalla, *rumpujen pärinää*, trukkia.
Höpö höpöä enimmäkseen.Kyllä nykyaikana työssä kuin työssä vaaditaan vähintään hyvää terveyttä,motivaatiota,luonteenlujuutta.Ja niitä ei kaikilla voi olla( esim. Hyvä terveys: niin fyysinen kuin psyykkinen)
Ala saarnaajaksi.
Siihen tarvitaan vain hyvät puheenlahjat ja psykopaattinen luonne.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi pääsee ilman koulutusta.
Työnantajat suosivat näitä ei koulutettuja, osa-tutkintolaisia kun ei näitä ei tarvitse vakinaistaa ikinä!
. . .ja voi maksaa huonompaa palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiön lääkäri. Lääkäri näkemättä potilasta tekee toiset ratkaisut kuin hoitavat lääkärit. Oma kokemus on. Onneksi olen sisukas ja periksi en anna. Selvä vammautuminen johon vakuutusyhtiö ei voi mitään.
Eikö muka tarvitse koulutusta?
Henkilökohtainen avustaja, töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
No ei satavarmasti tarvita siivoojan työhön koulutusta. On siitä etua, ja varmaankin sitä voidaan suorastaan edellyttää jos siivotaan esimerkiksi sairaaloita tai laitoskeittiöitä, mutta käy nyt ihan itse katsomassa jonkun kauppakeskuksen siivoojia ja mieti, onko niillä siihen tutkintoa vai ei.
-
Hyvinvointialueet eivät vakinaista ilman siivoojan ammattitutkintoa. Eli tarvitaan mutta ehkä ei jokapaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi pääsee ilman koulutusta.
Työnantajat suosivat näitä ei koulutettuja, osa-tutkintolaisia kun ei näitä ei tarvitse vakinaistaa ikinä!
Minulla on kemikaaleihin reagoiva astma ja rappeuma toisessa ranteessa. Ei ole myöskään autoa eikä ajokorttia. Nällä lähtökohdilla siivoojanura jää minulla haaveeksi.
t. akateeminen työtön
Hampurilaisravintolassa työskentely. Joo tarvitaan hygieniapassi, mutta itsekin suoritin sen työnantajan piikkiin vasta töiden aloituksen jälkeen.
asiasta jotain tietävä kirjoitti:
Höpö höpöä enimmäkseen.Kyllä nykyaikana työssä kuin työssä vaaditaan vähintään hyvää terveyttä,motivaatiota,luonteenlujuutta.Ja niitä ei kaikilla voi olla( esim. Hyvä terveys: niin fyysinen kuin psyykkinen)
-
- Samaa mieltä, joka työssä tarvitaan jotain sen tekemisen mahdollistavaa. Esmerkiksi liikuntarajoitteisen en usko ainakaan kovin laajakirjoisia siivoojan töitä tekemään, vaikka voisi vaikka pelkästään sen ajelu- ja istumisosuuden hoitaa latianpesuhommasta ajettavalla pesukoneella. Mutta kun jo siinä on muutakin.
- Autokorjaamossa olen nähnyt aika tavalla liikuntarajoitteisen kaverin hoitavan pyörätuolista korjaus-sisäänottoja ja loppuluovutuksia ja laskutuksia. Hoiti hommansa luonnikkaammin kuin kukaan muu ikinä ja missään. Eli edellytti autoalan ammatillista osaamista sekä atk-taitoja sen verran, että kykeni kuitit ja laskutukset hoitamaan. Ei silti olisi siellä verstaan puolella millään pärjännyt.
- Jo työsuojelulliset syyt pakottavat ammatilliseen kouluttamiseen, jos vaikka siivouskoneita joutuu käyttämään. On aika hassua ajatella, että kuka-hyvänsä-pystymetsästä voisi noin vain alkaa siivoojaksi. Ei se nyt pelkkää lakaisua ja roskiksen tyhjennystä ole.
Tämä maailma mennyt oikeasti niin oudoksi, että jokaiseen ammattiin tarvitaan koulutus tai kurssi. Mikä mielestäni on jo aika outoa. Kun töissä nämä oppii, kun tekee töitä näissä ammateissa. Ei aikaisemmin vaadittu papereita kauppaan, mutta tyhmästi tehty, että tarvitaan ihan koulutus kaupan alalle, kuin hyllyttäjä? Kun aikaisemmin 80-luvulla kaupassa näitä asioita tehtiin kaikki, laitettiin tavarat hyllylle, oltiin lihatiskillä, kassassa ym. Ja ne, jotka olivat töissä, niin opettivat ammattiin. Myös siivoojaksi ym töihin. Tämä vanha systeemi saisi palata takaisin, että ei vaadita niitä papereita tai koulusta. Vain se on näyttö, miten tekee työt ja miten hyvin hoitaa ne. Ja toki ymmärrän sen, että henkilökuntaa vähennetään koko ajan, että kenelläkään ei ole aikaa opettaa. Mutta ei sillä kurssin käynyttä myös opeteta, kun ei ole sitä henkilökuntaa. Näin monille ammatti aloille käynyt nykyään. Ja onhan myös käynyt näin myös niille, jotka opiskelevat korkeakouluihin ym. niin ei ole enää aikaa oikeaan työhön, miten sen käy? Realiteetit täysin hukassa ja se oikea elämä.
Miksi kouluttautua? (siivoojaksi)
- Usein kuulee väitteen, että kuka tahansa osaa siivoota. Silti kuka tahansa ei osaisi ja jaksaisi itsenäisesti työskennellä itseään rikkomatta oikeilla työtavoilla ja välineillä kokoaikaisesti. Koulutus perehdyttää siivoojan syvemmin erilaisiin työtapoihin ja työtehtäviin aina ylläpitosiivouksesta perussiivoukseen. Opitaan puhdistusaineiden kemiaa ja vaikutustapoja, oikeanlaiset välineiden ja siivousaineiden käyttötavat ympäristö ja pinnat huomioiden, sovelletaan tietoa eri kohteisiin, harjoitellaan ergonomiaa sekä siivouskoneiden käyttöä ja tutustutaan myös muihin osaamisaloihin.
- Ammattitaito on erityisen tärkeää koska työssä altistutaan jatkuvasti fyysiselle rasitukselle sekä toistuville liikeradoille ja erilaisille kemikaaleille. Ajantasainen osaaminen lisää työn miellekkyyttä ja sujuvuutta.
Erilaiset tuotantotyöntekijät, varasto ukot ja keräilijät ( ei trukkikuski), postinjakaja kaupungissa esim pyörällä
Tuotanto ja varasto tullut itse kokeiltua joskus ennenkuin on mitään kortteja löytynyt taskusta. Saatikka koulutuksia