Miten saisin sotkuisen kodin raivattua ja pidettyä siistinä?
Kommentit (312)
Lisätään vielä, että tuossa 45 neliön asunnossa ja itse asiassa nykyisessäkin asunnossamme olen ottanut siivouskomeron "parempaan" käyttöön. Edellisessä asunnossa siitä tuli ulkovaatekomero ja nykyisessä miehen "autotalli". Siivousvälineet vähensin minimiin (yllättävän vähän ylipäätään tarvii) ja vein sinne, missä niitä tarvitsee - keittiöjutut tiskienkuivauskaapissa, kylppärijutut kylppärissä jne. Kylpyhuoneen kuivaukseen oli esimerkiksi lastalla Sinin vaihtovarsi, johon sai levymoppipään vaihdettua lattioiden luutuukseen. Lähinnä imuri oli ongelma, mutta se hengaili meillä jossain syrjässä seinustalla, kun sitä lasten kanssa usein kuitenkin tarvitsi. Periaatteessa tuohon asuntoon olisi ihan varsi-imuri riittänyt.
Tavarapaljous-keskustelu tällä vauvapalstalla voisi auttaa!
Käyttämällä kuria. Itseen ja ympäristöön.
Hanki siivooja, joka käy kerran pari viikossa?
Toru taloudenhoitajaa ja patista siivoojaa/sisäkköä pitämään parempaa huolta omaisuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin yksiössä.
Itse en koskaan kulje esim. ulkokengissä kynnysmattoa pidemmälle, vaan riisun siinä jalkineet ja kannan ne ja ulkovaatteet naulakkoon, joka on vähän kauempana. Epäsiistin naulakon järjestelen siinä ohessa. Jos on kuraiset tai märät, vien vaatteet kylppärin puolelle samantien henkariin ja kengät sanomalehden päälle kuivumaan.
Lehtikeräyskori on eteisessä naulakon vieressä, johon laitan samantien luukusta tulleet lehdet, tyhjät kuoret yms., eli silmäilen ja avaan postin heti eteisessä, en kasaa niitä jonnekin asuntoon. Aikakauslehtiä en edes tilaa, ja joitakin ostamiani irtonumeroita säilytän kannellisessa korissa sänkyni vieressä. Laskut hoidan heti tai sitten laitan sen odottamaan yöpöydälleni, koska käytän läppäriä, jolla laskut maksan, sängyllä. On siis loogista, että lasku on siellä, missä laskunmaksu hoidetaan. Yöpöydälläni on myös sellainen kirjan muotoinen säilytyskotelo, jossa pidän sekalaista tavaraa, jota voin tarvita ja joka muuten lojuisi yöpöydällä.
Tiskit tiskaan ruoan kypsymistä odotellessa käsin, koska ei ole astianpesukonetta, ja jätän vähän vettä altaaseen ruokailusta tuleville lautasille ja kupeille ym ja tiskaan ne sitten syömisen jälkeen. Jos en aina viitsi näin toimia, tiskaan sitten tiskit ennen päivän päättymistä, koska vihaan aamulla näkyä tiskivuoresta. Myös keittiön tasot siistin ruoan jälkeen. Jos sitten joku lautanen tai kuppi illan aikana vielä tulee, ei se minua haittaa altaan pohjalla, kunhan yleisilme keittiössä on siisti.
Kun tavarat vain pitää järjestyksessä, ei pieni pölykään tai roskat niin kauhea asia ole. Tai edes iso tavaramäärä. Iso kirjapino päällekkäin pinottuna nurkassa on paljon siistimpi näky kuin jos ne kirjat olisi vain heittänyt sinne nurkkaan sikin sokin. Järjestys on siis a ja o minusta, että näyttää yleiskuva siistiltä.
Tässä taitaa asian ydin olla tuossa ensimmäisessä lauseessa: asun yksin yksiössä.
Perheen tavaroissa onkin sitten vähän enemmän jongleeraamista...
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan täällä olevaa tavarapaljous-ketjua https://www.vauva.fi/keskustelu/3969618/ketju/tavarapaljous . Siellä on paljon hyviä juttuja. Itse aloitin tavaranraivausprojektini muutama vuosi sitten ja tsemppasin itseäni lukemalla aina pätkän ketjua. Sitten löytyi taas innostusta jatkaa 😁 samantyyppisenä motivaattorina käytän myös äänikirjoja ja ohjelmia. Ajoitan katsomisen/kuuntelun sellaiseen hetkeen, että voin sen aikana tai jälkeen raivata taas jonkin aikaa tai ihan vain hetkisen. Tällä hetkellä mtv:ltä löytyy Kaaoksen kesyttäjät UK ja Kaaoksen kesyttäjät Suomi, itse tykkään enemmän uk-versiosta.
Äänikirjoja kuuntelen Storytelista, esim. Marie Kondon Konmarit, Teemu Kunnon Minimalismi ja mitäs näitä nyt onkaan. Poimi niistä ne itsellesi sopivat asiat.Ja sitten, miten pitää se koti kunnossa. Ihmisiä on erilaisia, toisille se tuntuu olevan helpompaa ja toisille haastavampaa. Mä esimerkiksi olen "haaveilija" enkä edes huomaa sotkevani. Yritän siis järjestää kotini ja arkeni niin, että tavaroiden säilytys ja paikalleenlaitto on mahdollisimman helppoa. Mulle se tarkoittaa mahd vähän tavaraa, kannettomia, läpinäkyviä säilytyslaatikoita, mahdollisimman vähän avattavia kaapinovia (esim pyykkikaapissa, jotta voi heittää sinne suoraan pyykit) astioita vain tiskikoneellisen verran + pari kuppia yli, jotta kone on vain ihan pakko täyttää ja pyörittää ja niin edelleen.
Ja mutkat suoriksi siellä missä voi, joten esimerkiksi kuivausrumpu on meidän lapsiperheessä ollut maailman paras ostos 😁Eli yksinkertaistettuna: vähennä tavaraa, poista kaikki ylimääräiset "askeleet" tavaroiden ottamisesta ja paikalleenlaittamisesta, ja sitten opettele luomaan säännöllisiä rutiineja siivoukseen tai motivoi itseäsi jotenkin, jotta saisit siivottua ja järjestettyä.
tuo on ihan liian pitkä ketju. Kuka jaksaa selata jos paras vinkki onkin sivulla 300???
Näitä keskustelujen pituuksia pitäis rajoittaa vaikka sivuun nro 50 :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaksi ku tulee niin huomaa ,että tärkeintä ovat terveellinen ruoka, liikunta ja lepo. Siivous ja muu sellainen ovat sivuseikkoja.
T. Yksi mummi vain
Kukas teillä sitten sekoittaa kodin, mummiko itse?
Eihän tässä puhuttu mitään kodin sekoittumisesta. Luetun ymmärtäminen?
Karsinta on avain.
Mä aloitin ongelmakohdista. Meillä oli eteinen ja keittiö.
Eteiseen hommasin kunnon naulakkosysteemin. Lattiasta kattoon ja katon reunalla on kaappirivi, jossa on mm joulukuusi.
Pari v meni ja nyt koti on ollut kunnossa jo vuosia.
Putkiremontin yhteydessä otin keittiösuunnittelijaan yhteyttä. Selitin mitä tarviin ja toivon. Tuli käymään kotona ja nyt keittiö on aina ojennuksessa.
Esim eteinen oli aina täynnä. Nyt on erillinen kenkäkaappi eri kauden kengille ja esillä on vain ne, mitä käytetään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan täällä olevaa tavarapaljous-ketjua https://www.vauva.fi/keskustelu/3969618/ketju/tavarapaljous . Siellä on paljon hyviä juttuja. Itse aloitin tavaranraivausprojektini muutama vuosi sitten ja tsemppasin itseäni lukemalla aina pätkän ketjua. Sitten löytyi taas innostusta jatkaa 😁 samantyyppisenä motivaattorina käytän myös äänikirjoja ja ohjelmia. Ajoitan katsomisen/kuuntelun sellaiseen hetkeen, että voin sen aikana tai jälkeen raivata taas jonkin aikaa tai ihan vain hetkisen. Tällä hetkellä mtv:ltä löytyy Kaaoksen kesyttäjät UK ja Kaaoksen kesyttäjät Suomi, itse tykkään enemmän uk-versiosta.
Äänikirjoja kuuntelen Storytelista, esim. Marie Kondon Konmarit, Teemu Kunnon Minimalismi ja mitäs näitä nyt onkaan. Poimi niistä ne itsellesi sopivat asiat.Ja sitten, miten pitää se koti kunnossa. Ihmisiä on erilaisia, toisille se tuntuu olevan helpompaa ja toisille haastavampaa. Mä esimerkiksi olen "haaveilija" enkä edes huomaa sotkevani. Yritän siis järjestää kotini ja arkeni niin, että tavaroiden säilytys ja paikalleenlaitto on mahdollisimman helppoa. Mulle se tarkoittaa mahd vähän tavaraa, kannettomia, läpinäkyviä säilytyslaatikoita, mahdollisimman vähän avattavia kaapinovia (esim pyykkikaapissa, jotta voi heittää sinne suoraan pyykit) astioita vain tiskikoneellisen verran + pari kuppia yli, jotta kone on vain ihan pakko täyttää ja pyörittää ja niin edelleen.
Ja mutkat suoriksi siellä missä voi, joten esimerkiksi kuivausrumpu on meidän lapsiperheessä ollut maailman paras ostos 😁Eli yksinkertaistettuna: vähennä tavaraa, poista kaikki ylimääräiset "askeleet" tavaroiden ottamisesta ja paikalleenlaittamisesta, ja sitten opettele luomaan säännöllisiä rutiineja siivoukseen tai motivoi itseäsi jotenkin, jotta saisit siivottua ja järjestettyä.
tuo on ihan liian pitkä ketju. Kuka jaksaa selata jos paras vinkki onkin sivulla 300???
Näitä keskustelujen pituuksia pitäis rajoittaa vaikka sivuun nro 50 :D
Ei se ole se yksi vinkki se jutun juju. Useita kommentteja lukiessa tulee monenlaisia näkökulmia aiheeseen ja se auttaa käsittelemään sitä omaa tavarasuhdetta. Musta oli aivan ihanaa, että keskustelua on monta sataa sivua, koska kyllä mulla työmaatakin oli kotona niin paljon, että aika monta kertaa tuli mentyä lukemaan taas muutama motivaatiosivu ketjusta jotta sai jatkettua 😅
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen neuvo ap:lle,kun menet kauppaan,ennen kassalle menoa kysyt itseltäsi "tavitsenko minä todella
tätä tuotetta". Siinä vaiheessa on paljon helpompi palauttaa ne takaisin, kuin viedä ne kotiin ja myydä kirpparilla. Ja tadaa ,muutaman vuoden kuluttua kotonasi ei olekaan niin sotkuista. Tämä koskee vain yksin asuvia.
Mun mielestä tää on ei oo kovinkaan pitkälle kantava neuvo 😀 tottakai epätoivoisena sitä alkaa keksimään tekosyitä miksi muka tarvitset sen, vaikket tarvitsisikaan. Eli ei toimi jos sulla on oikeesti ongelma
Viikkosiivous kerran viikkoon. Myös moppaus! Sillä pöly itse asiassa lähtee. Käy läpi säännöllisesti kaappien sisältö ja heitä turha menemään. Arkistoi ja säilö varastoon tms. kaikki sellainen mitä et ole tai et tule seuraavaan puoleen vuoteen-yli tarvitsemaan. Älä jemmaile tavaraa kasoiksi tai pöydännurkkiin. Laita tavarat heti sinne mihin ne kuuluu. Tiskaa tiskit heti tai laita ne koneeseen, ne on kaikista inhottavin ja haisevin sotku. Putsaa viikkosiivouksen yhteydessä myös peilit ja kaappien ovet, raikastaa heti ilmettä. Pidä vessa siistinä, siivoa nopsasti VÄHINTÄÄN 2-3 kertaa viikossa pönttö ja lavuaari. Karsi turhaa, et tarvitse kuutta talvitakkia ja kymmentä paria kenkiä. Hanki kaappeihin/lokeroihin tilanjakajia ja lisälokeroita, joihin voit erotella erilaiset tavarat. Niin se ei ajaudu yhdeksi valtamereksi, vaan löydät heti sen mitä etsitkin.
Mikä teillä on ongelmakohta asunnossa? Tai mitkä tavarat aiheuttaa päänvaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Viikkosiivous kerran viikkoon. Myös moppaus! Sillä pöly itse asiassa lähtee. Käy läpi säännöllisesti kaappien sisältö ja heitä turha menemään. Arkistoi ja säilö varastoon tms. kaikki sellainen mitä et ole tai et tule seuraavaan puoleen vuoteen-yli tarvitsemaan. Älä jemmaile tavaraa kasoiksi tai pöydännurkkiin. Laita tavarat heti sinne mihin ne kuuluu. Tiskaa tiskit heti tai laita ne koneeseen, ne on kaikista inhottavin ja haisevin sotku. Putsaa viikkosiivouksen yhteydessä myös peilit ja kaappien ovet, raikastaa heti ilmettä. Pidä vessa siistinä, siivoa nopsasti VÄHINTÄÄN 2-3 kertaa viikossa pönttö ja lavuaari. Karsi turhaa, et tarvitse kuutta talvitakkia ja kymmentä paria kenkiä. Hanki kaappeihin/lokeroihin tilanjakajia ja lisälokeroita, joihin voit erotella erilaiset tavarat. Niin se ei ajaudu yhdeksi valtamereksi, vaan löydät heti sen mitä etsitkin.
Hyvin perusvinkkejä kodinhoitoon, mutta aika ylimielistä heittää toiselle että ''et tarvitse kymmentä paria kenkiä'', tietämättä mitään toisen elämäntavasta ja harrastuksista. Sinä et ehkä tarvitse, mutta moni tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vinkit on aina niin liikuttavia. Sellaisten ihmisten vinkkejä, joilla ei ole elämää LVI-olojen ulkopuolella.
On helppoa sanoa, että tavarat aina käytön jälkeen paikalleen. Entä, jos on ulkotöissä tai kulkee pyörällä töihin ja kosteat ulkovaatteet on ripustettava väljästi kuivahtamaan ennen huomista? Kengät pestävä savesta ja pantava odottamaan ylihuomista (kengät kestää pidempään jos vaihtelee niitä joka toinen päivä). On asuinalueita, joissa pyörä on otettava kämppään sisälle, jos tahtoo huomennakin sen omistaa (meillä onneksi ei ole tätä ongelmaa, mutta esim. isommissa kaupungeissa normi, jos on vähänkään ajokelpoisempi pyörä).
Meillä mies on ulkohommissa ja minä kuljen pyörällä työmatkat. Toisin sanoen, meillä on AINA ulkovaatteita, jotka pitäisi saada johonkin väljästi, koska ovat märkiä joko kelistä tai hiestä. Merinovillaa ihoa vasten, joten sitä ei todellakaan pestä joka päivää vaan tuuletetaan. Ensin ulkona, sitten sen pitää "jatkotuulettua" sisällä koska keskikesää lukuunottamatta ulkoa otettu vaate on kostea, eikä sitä voi viikata kaappiin.
Pyykit eivät ole ongelma. Keittiön siistiminen ei ole ongelma. "Romu" ei ole ongelma.
Ongelma on, että nykyasuntoja, edes isoja omakotitaloja, ei ole yhtään ajateltu siinä mielessä, että ihmiset voi ihan ulkoilla joko töikseen tai vapaa-ajalla tai sekä-että. Ja että ulkovaatteita ei kannata joka käytön jälkeen pestä, vaan vaaditaan tilaa "puolipitoisille".
Onhan sitä joku häkkikellari tai muu ulkovarasto, mutta esim. sukelluskaudella ei ole mitään järkeä viedä dyykkikamoja aina kuivumisen jälkeen varastoon ja hakea taas parin päivän päästä sisään. Tai metsästyskaudella metsästysvarusteita.
Mikään KonMari ei vastaa siihen, "mitä tehdä tavararoille, joiden täytyy saada olla väljästi ja joita käytät vähintään kerran viikossa, mutta joille ei ole mitään järkevää paikkaa modernissa asunnossa?"
Itse olen päätynyt siihen asennemuutokseen, että esim. makuupussi, -alusta ja koiratutkan salkku keskellä olohuoneen lattiaa, tai märkäpuku roikkumassa kylppärin katossa olevasta koukusta kelluntapuku kaverinaan ja räpylät nurkassa eivät ole "sotkua" tai "epäjärjestystä". Ne ovat minun elämääni.
Mutta täytyy sanoa että hymyni oli hieman epävakaa kun mies alkoi harrastaa vielä kiipeilyäkin meidän tavallisten harrastusten lisäksi ja osti asiaankuuluvat varusteet. Jotka täytyy kaikki kuivata lämpimässä. Nyt meillä on sisustuselementtinä olohuoneen seinällä koukkuja kirkasvärisille köysivyyhdeille.
Itse ratkaisisin suunnilleen koko pitkän viestisi vaaterekillä. Se olisi minulla se käytössä olevien kamppeiden paikka tuollaisessa elämässä. Ja myös sillä rekillä olisi ihan oma paikka. Niin kuin teillä nyt on kiipeilyköysille. Toivottavasti valitsitte silmäänne miellyttäviä koukkuja.
Kiva, että sinäkin keksit itsestäänselviä ajatuksia. Vaaterekki on ollut VUOSIA. Kuten myös oskarin oksa parvekkeella, seinään ruuvatut pikkunaulakot saunassa hanskojen ym. kuivaamista varten, iso naulakko eteisessä ja kaksi isoa ylimääräistä komeroa.
Ihmiset, jotka ei a) liiku säässä kuin säässä ja b) harrasta useita eri lajeja, joissa vaaditaan varusteita, eivät selvästikään kykene ymmärtämään sitä tarvittavan tavaran määrää.
En ole edellinen vastaaja, mutta silti on hankala ymmärtää (kuten sanoit), miten tuo edellinen ei olisi ratkaisu ongelmaan. Kun kaikelle on se oma kuivatus tai säilytyspaikka. Meillä se on suuri kodinhoitohuone rekkeineen ja kuraeteidineen. Tietenkin välillä on vaikka joku teltta tai useampi makuupussi ja alusta kuivumassa ihan leväällään, mutta ei se ole ihan jokapäiväistä. Jos olisi, niin sitten näille olisi oma kuivatuspaikkansa. Säilystyspaikka toki on näille kaikille.
Mulla sen tajuaminen, että juuri ne leväällään lojuvat tavarat ovat niitä, joita eniten käytän, on auttanut. Eli juuri niiden pitää mahtua kaappeihin ja naulakoihin helposti. Säilytystiloista pitää saada sen verran tavaraa pois, että nuo on helppo laittaa paikoilleen väljästi.
Kun pinnat ovat aina suht tyhjiä, ei siivoamiskynnys nouse korkeaksi, vaan ylläpitoa voi toteuttaa marttaohjeiden mukaan huone/toiminto per päivä.
Vuodenajan vaihtumiseen kuuluu tavaroiden uudelleen järjestely ja asunnon päivitys. Siitä voi tehdä ihan mukavaa puuhaa kuuntelemalla musiikkia ja paneutumalla kunnolla siihen mitä tarvitsee.
Vähemmän tavaraa. Jos tavaroille ei ole omaa paikkaa, niin aina on sotkuista.
Meidän toimiva ratkaisu on erillinen arkieteinen, meidän puheessa romuhuone :) kuten täälläkin kommentoitu, on paljon ulkoilu- ja harrastuskampetta, minkä täytyy kuivua väljästi, ei ole mielekästä sulloa esim moneen kertaan joka päivä käytettäviä tallihaalareita, kenkiä, kumisaappaita ym ym aina johonkin kaappiin. Huoneessa lattialämmitys ja tasoa ja naulakoita, kaikki luvan kanssa levällään. Ja kun oven sulkee, jää kaaos sinne.
Tulisin hulluksi, jos koko koti olisi oltava siisti 24/7. Kätevää, kun on tila jossa kaikki tarkoituksenmukaisesti levällään!
65 neliöä, 4 henkeä, paljon harrastuksia. Tavarat sa kyllä mahtumaan oikein hyvin, mutta asiaan pitää paneutua. Ylimääräinen tavara karditaan pois, sesonki- ja kapselikaappi käyttöön. Lätkäkamat, rullaluistimet, sukset ym säilötään siististi ja järjestyksessä, ei kasoja siellä täällä. Takit laitetaan paikoilleen henkareihin ja siirretään toiseen kaappiin heti, kun ei tarvota, edim sade. Suurimmalla osalla on aivan älyttömästi tavaraa ja 80 prosenttia ihan krääsää, jolle ei mitään tarvetta tai käyttöä. Tulee kalliita neliöitä. Kodista saa nätin ja toimivan, mutta se vaatii vaivaa, ei niinkään rahaa.